Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulmotorfunderingar skogsvagn/dragare

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

mattgus (trådstartaren)

#1 » 16:14:40, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på med en dragare till kranvagnen(atv-agn) att använda i stället för atv'n.
Några frågor/funderingar har nu dykt upp.
Dragaren är en typ av tvåhjulstraktor med en bensintwin på 27Hk med Danfoss hydrostatpump och en kugghjulspump för arbetshydraulik.
Drivningen sker på en stel axel med två Danfoss OMS315 motorer som (snart)kan växlas mellan serie/parallell.
Vidare är kranvagnen kopplad via en midjestyrning till dragaren (principen blir som Kranman's Bison)
Vagnen har inkopplingsbar drift med robson drive.
Nu kommer funderingen, kan man på ett (förhållandevis)enkelt sätt synkronisera vagnsdriften med framhjulens hydrostat? eller får jag nöja mig med en separat spak till vagnen och synka detta på gehör..
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96



akkamaan

#2 » 16:41:52, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först så måste vi korrigera benämningen på vagndriften. Det är INTE Robson Drive. Det är "rulldrift". Jag säger detta så vi inte "lurar" och förbryllar andra okunniga. De som är kunniga och redan vet skillnaden förstår ändå vad u menar. LÄNK till förklaring

mattgus skrev:Nu kommer funderingen, kan man på ett (förhållandevis)enkelt sätt synkronisera vagnsdriften med framhjulens hydrostat?

NEJ, inte på ett enkelt sätt men med elektronik, varvtalsgivare och avancerad hydraulik så är det fullt möjligt. Men ett sånt system skulle kosta mera än vad ditt ekeipage kostar
eller får jag nöja mig med en separat spak till vagnen och synka detta på gehör..

JA
För att "enkelt" kunna synka så måste det finnas en mekanisk länk mellan alla hjulaxlarna. Med din hydrauliskt drivna rulldrift så så finns det så finns det alldeles för många källor där det kan "slira" mellan dragare och vagn, rullarna slirar mot däcken. Däcken slirar mot körunderlaget.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#3 » 16:43:10, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte nån lösning på det. Om det bara är en hydrostatpump som drar allt och alla hjul är parallellkopplade så är fördelar sig oljan själv, så hade man nog byggt det på en riktig maskin.

Men jag antar att du ska köra driften på kugghjulspumpen? isåfall är det som du säger, du får synka själv. Möjligtvis kan man ha backventiler som gör att den kan frihjula men då måste det gå att byta riktning på dom för att man ska kunna backa.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mattgus (trådstartaren)

#4 » 17:02:28, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Har inte nån lösning på det. Om det bara är en hydrostatpump som drar allt och alla hjul är parallellkopplade så är fördelar sig oljan själv, så hade man nog byggt det på en riktig maskin.


det är inga problem att parallellkoppla alla motorer med hydrostaten (möjligen att jag får ett tråkigt lågt flöde då), men vad händer om man tex. hänger upp det ena boggieparet på vagnen på en sten eller stubbe, står jag inte still med hela ekipaget då och slirar med det upphängda hjulet?
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

mattgus (trådstartaren)

#5 » 17:04:20, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Först så måste vi korrigera benämningen på vagndriften. Det är INTE Robson Drive. Det är "rulldrift".

Då får jag ursäkta min okunnighet, tack för upplysningen. Alltid kul att lära sig något nytt :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

Jac

#6 » 17:31:22, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattgus skrev:
Jac skrev:Har inte nån lösning på det. Om det bara är en hydrostatpump som drar allt och alla hjul är parallellkopplade så är fördelar sig oljan själv, så hade man nog byggt det på en riktig maskin.


det är inga problem att parallellkoppla alla motorer med hydrostaten (möjligen att jag får ett tråkigt lågt flöde då), men vad händer om man tex. hänger upp det ena boggieparet på vagnen på en sten eller stubbe, står jag inte still med hela ekipaget då och slirar med det upphängda hjulet?


Visst är det så. En flödesdelande ventil kan avhjälpa det problemet. Har du tur så passar det tråkigt låga flödet till den kuperade terrängen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#7 » 17:41:14, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker mig analogin med en bil som inte orkar upp för ett motlut. Det kan hjälpa om någon "osynkat" skjuter på bakom bilen. Det är nog på det viset du får acceptera din rulldrift
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

magloman

#8 » 18:27:26, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget stort problem. Blir samma med fyrhjuling med driven kärra efter. Även jordbrukstraktorer blir det ju så här med.

Men kanske en ratt för att ställa hur mycket olja kärrans drift ska få?

Du kommer känna direkt när kärran skjuter på och då minskar du bara lite.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mattgus (trådstartaren)

#9 » 18:49:23, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag har vagnen bak på fyrhjulingen och det bensindrivna hydraulaggregatet fram så har jag en manometer på trycksidan direkt efter pumpen. Då ser jag direkt på trycket hur mycket vagnen får jobba, bara att gasa mer eller mindre med hjulingen.
Kanske rimligast att köra samma linje på draghistorien också.. Men jag finner det intressant & lärorikt att spåna ideer och funderingar som kanske mynnar ut i något brukbart.

Kanske värt att prova med parallelldrift på alla motorer med flödesdelare som delar flödet mellan hö & vä rulle på vagnen. Behöver jag 2 st fördelare? (1 för Fram & 1 för Back)
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

Jac

#10 » 18:56:45, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns flow divider/combiner som funkar i bägge riktningarna.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bert

#11 » 19:28:45, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat något hur det är gjort på den där bison du nämner i första inlägget?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mattgus (trådstartaren)

#12 » 19:34:22, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det har jag inte, men jag har en vän som har en Bison 6000.
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

mattgus (trådstartaren)

#13 » 20:43:53, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det finns flow divider/combiner som funkar i bägge riktningarna.


Tackar. Danfoss CP340 såg intressant ut.

1 person gillar det här inlägget.
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

Jac

#14 » 16:57:09, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för tryck och flöde på hydrostatpumpen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mattgus (trådstartaren)

#15 » 22:08:02, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

210Bar
25CC
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se