Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulmotorfunderingar skogsvagn/dragare

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#16 » 22:23:56, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattgus skrev:210Bar
25CC

37.5 L/min och max 13.1 kW vid 1500 rpm
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



mattgus (trådstartaren)

#17 » 22:28:51, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 18hk alltså. :shake_hands:
v-twin motorn på 28hk borde räcka till då.
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

Jac

#18 » 23:07:47, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom hydrostaten är variabel så kan den vara hur stor som helst, du vinklar ju inte på pumpen mer än motorn orkar när du har lass iallafall. Har du inget lass och kör på plan väg så orkar den säkert massor med kubik, bra med hög toppfart för transport.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#19 » 23:19:22, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om datauppgifterna säger 25cc så måste ju det var vid max deplacement?!
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#20 » 23:37:38, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett svar på mattgus uttalande att motorn räcker till, det gör den ju teoretiskt alltid, man behöver ju inte dra på mer än vad motorn orkar. Alltså att säga att bensinmotorn "räcker till" blir ett meningslöst uttalande, det gör den ju alltid, hydrostaten kan vara hur stor som helst.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#21 » 23:44:52, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man intresserad av att veta om bensinmotorn klarar dra hydrostaten på maxtryck och max deplacement så är det enklare att räkna på vridmoment.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#22 » 00:41:04, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var tvungen att gå igenom de senaste kommentarerna. Jag missuppfattade några kommentarer :???:
Jac skrev:Vad är det för tryck och flöde på hydrostatpumpen?

mattgus skrev:210Bar
25CC

Du Jac frågar efter flöde och mattgus svarar med deplacement
akkamaan skrev:37.5 L/min och max 13.1 kW vid 1500 rpm

mattgus skrev:Ca 18hk alltså. v-twin motorn på 28hk borde räcka till då.

Jac skrev:Eftersom hydrostaten är variabel så kan den vara hur stor som helst, du vinklar ju inte på pumpen mer än motorn orkar när du har lass iallafall. Har du inget lass och kör på plan väg så orkar den säkert massor med kubik, bra med hög toppfart för transport.

så kan den vara hur stor som helst
relaterar till förbränningsmotorn då!
akkamaan skrev:Om datauppgifterna säger 25cc så måste ju det var vid max deplacement?!

När jag först läste din kommentar så trodde jag du menade "hydrostaten". Nu förstår jag att min kommentar ovan blev fel" :ohnej:
Jac skrev:Det var ett svar på mattgus uttalande att motorn räcker till
det gör den ju teoretiskt alltid, man behöver ju inte dra på mer än vad motorn orkar.

Visst, föraren måste ju själv vara effektreglerare
Alltså att säga att bensinmotorn "räcker till" blir ett meningslöst uttalande, det gör den ju alltid, hydrostaten kan vara hur stor som helst.

Teoretiskt JA om man inte räknar in påverkan av friktion, så NEJ i praktiken
Jac skrev:Är man intresserad av att veta om bensinmotorn klarar dra hydrostaten på maxtryck och max deplacement så är det enklare att räkna på vridmoment.

Precis, men man måste ha tillgång till förbränningsmotorns moment och effektkurvor kontra varvtal.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mattgus (trådstartaren)

#23 » 15:02:28, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det finns flow divider/combiner som funkar i bägge riktningarna.



Jag kommer att montera en sådan fördelare och dela flödet mellan motorerna till rulldriften på vagnen, dom är av samma storlek.
Hur blir det med olika storlek på motorerna då? om jag vill dela på flödet kontrollerat mellan dragare och vagn? dragaren har ju som sagt 2x 315cc (på samma axel) och vagnen 2x200cc
finns ju risk att fastna om dragarens hjul hamnar i vädret, då försvinner ju all olja till dom hjulen som spinner. Kunde kanske satt en 2/2ventil kopplat med en återfjädrande tryckknapp och stoppat flödet någon sekund till dragarens motorer och hoppats på att vagnen orkar skjuta loss ekipaget. Är jag ute och cyklar tro?
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

Jac

#24 » 15:43:17, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja inte ute och cyklar men jag hade lugnat mig med antal flödesventiler tills jag hade provkört. På pappret ser det enkelt ut men det tar mer plats än du tror och blir mer slangar än du tror.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#25 » 16:47:34, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattgus skrev:Jag kommer att montera en sådan fördelare och dela flödet mellan motorerna till rulldriften på vagnen, dom är av samma storlek.
Hur blir det med olika storlek på motorerna då? om jag vill dela på flödet kontrollerat mellan dragare och vagn? dragaren har ju som sagt 2x 315cc (på samma axel) och vagnen 2x200cc

Så du tänker dig 2 flödesdelare, en mellan dragare och vagn och en "mellan" drivmotorna på vagnen?!
Om du totalt har 2x 315cc=630 cc på dragaren och 2x200cc=400c på vagnen så är total deplacementet 1030cc. Dragaren har ca 62% av totala depalcementet och vagnen 38% Så mellan dragare och vagn behöver du en flödesdelare som skicka 62% till ragaren och 38% till vagnen. Jodå det finns flödesdelare som delar flödet i dessa proportioner, om än ungefärligt.
Kom ihåg att många flödesdelare kan få tätningsproblem mella kanalerna och det är stora tryckskillnader (motstånd) mellan kanalerna
Här ett exempel på hur flödesdelare kan användas [url=hur flödesdelare]LÄNK[/url]
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mattgus (trådstartaren)

#26 » 17:11:53, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer endast att koppla in en flödesdelare mellan drivmotorerna på vagnen initialt och köra med den så.
Tanken på delaren mellan vagn och dragare är bara en fundering, det är mycket möjligt att det inte är några som helst problem att använda den utan flödesdelning.
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

mattgus (trådstartaren)

#27 » 17:17:52, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl bjuda på en bild på skapelsen i nuvarande skick..

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96

akkamaan

#28 » 20:20:55, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min matematik om flödesfördelarna behöver kompletteras eftersom de principer jag refereade till förutsatte ssamma utväxlingar fram och bak och det inkluderar även hänsyn till hjuldimensionerna. Matematiken kan dock aldrig bli perfekt eftersom det också kan slira på drivrullerna mot hjulen
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#29 » 21:27:36, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mattgus (trådstartaren)

#30 » 21:45:20, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var en intressant kloss med en prislapp på runt 8 lakan för den dubbla modellen.
Men den ser ut att dela flödet 50:50, så problematiken som Akkamaan tar upp angående olika utväxlingar kvarstår.

1 person gillar det här inlägget.
mattgus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:33, 19-11-2007
Ort: Dalmas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mf Hanomag 911 hjullastare -81
Jcb 804 grävare -95
Volvo F613 -84 maskintransport.
Ford 7740SLE -96


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se