Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Byta ventil till extrauttag, vad, hur?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

jost0607 (trådstartaren)

#1 » 09:00:18, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en ventil till extrauttaget på lastaren som har tre lägen, jag gissar att målet var en motorstyrning (fullt ös åt ena eller andra hållet). Nu har jag snickrat ihop en skoparm för enklare grävning runt gården och vill byta till något som kan styra skopan samtidigt som jag kan varvtalsreglera en motor (låsa spak i visst läge eller liknande).
Går det att bygga om ventilen? Finns samma ventilhus med önskad funktion?
Jag är nybörjare på hydraulik, hemmabyggd maskin, inget schema och det är trångt. Tacksam för hjälp och idéer.

Bild

Bild

Bild

Bild
jost0607
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:33, 21-04-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pappas hemlagade minilastare
ZL16D



Jac

#2 » 09:48:58, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#3 » 10:33:57, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jost0607 skrev:Har en ventil till extrauttaget på lastaren som har tre lägen, jag gissar att målet var en motorstyrning (fullt ös åt ena eller andra hållet).

Vad är det i ventilens beteende som får dig att tro det? Är den detent i bägge riktningarna (alltså att spaken fastnar)?

jost0607 skrev:Nu har jag snickrat ihop en skoparm för enklare grävning runt gården och vill byta till något som kan styra skopan samtidigt som jag kan varvtalsreglera en motor (låsa spak i visst läge eller liknande).

Det låter som du vill ha en ventil med 2 slider istället för bara 1 slid som du har nu.

jost0607 skrev:Går det att bygga om ventilen? Finns samma ventilhus med önskad funktion?


Din nuvarande ventil går inte att bygga om till 2 slider eftersom den är en monoblockventil (hela ventilen gjuten i ett stycke).
Det finns sektionsbyggda ventiler också där man kan skruva ihop valfritt antal sektioner, en sådan går att modifiera.

jost0607 skrev:Jag är nybörjare på hydraulik, hemmabyggd maskin, inget schema

Följa slangarna och rita ett fult blockschema så kan jag rita ett ordentligt utifrån det.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jost0607 (trådstartaren)

#4 » 12:04:38, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac.
Ventilen fastnar i ändlägena och har en väldigt 'kort' rörelse. Det går att "finlira" men är svårt.
Antal slider, motsvarar det antal spakar? Jag har bara ett extrauttag så det räcker med en spak som kan styra antingen skopan eller en motor (jag har en jordfräs till maskinen). Spaken ska vara återfjädrande till centrum (styra skopa) och helst låsbar vid ett givet utslag (styra motor). Ett enklare friktionslås kan jag nog snickra ihop själv om nöden kräver det.
Jag har inte hittat någon specifikation på ventilen på nätet, finns tillverkaren längre?
Som synes på bilden är hydrauliken ett ormbo, jag kan försöka mig på att följa slangar vid tillfälle.
jost0607
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:33, 21-04-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pappas hemlagade minilastare
ZL16D

Jac

#5 » 12:23:38, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen du har är tillverkad av HydroControl (som nu ingår i Walvoil). M45 är den modellen som är mest lik, kanske är det den: https://www.walvoil.com/products/monobl ... es-137/m45
ES Hydagent säljer HydroControl i Sverige: https://www.eshydagent.se/sv/produkter/ ... gsventiler

Antal slider motsvarar antal spakar ja.

Att låsa ventilen på halvvägs pådrag kommer att generara mycket värme, inget som rekommenderas vid kontinuerlig drift av tyngre slag, t.ex. jordfräs. Om jordfräsen går för fort bör du ändra utväxling på hydraulmotorn eller använda en större hydraulmotor.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#6 » 12:35:01, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad står det efter HC- på huset?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jost0607 (trådstartaren)

#7 » 12:49:13, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HC-D2
jost0607
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:33, 21-04-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pappas hemlagade minilastare
ZL16D

nixs

#8 » 13:11:27, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Att låsa ventilen på halvvägs pådrag kommer att generara mycket värme, inget som rekommenderas vid kontinuerlig drift av tyngre slag, t.ex. jordfräs. Om jordfräsen går för fort bör du ändra utväxling på hydraulmotorn eller använda en större hydraulmotor.


Eller komplettera med en prioritetsventil.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

jost0607 (trådstartaren)

#9 » 13:18:16, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett schema från killen som designat traktorn. Extrauttaget verkar inte finnas med.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
jost0607
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:33, 21-04-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pappas hemlagade minilastare
ZL16D

Jac

#10 » 13:25:12, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Jac skrev:Att låsa ventilen på halvvägs pådrag kommer att generara mycket värme, inget som rekommenderas vid kontinuerlig drift av tyngre slag, t.ex. jordfräs. Om jordfräsen går för fort bör du ändra utväxling på hydraulmotorn eller använda en större hydraulmotor.


Eller komplettera med en prioritetsventil.


Jodå det blir mycket bättre flödeskontroll med en sån ventil men det blir lika mycket värme. Man betalar alltid för tryck x hela pumpflödet även om man bara använder hälften. Effekten som inte används blir till värme.
Fast pump med prioritetsventil funkar fint och används mycket på mindre belastade funktioner som bara går ibland t.ex. styrning.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jost0607 (trådstartaren)

#11 » 10:24:47, 31-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst på en massa nu, börjar kanske förstå lite...
Jag ska se om jag kan knö in en 2-slids monoblock med en motorslid så kan jag antingen dra ett till extra uttag eller använda en väljarventil för att styra antingen motor eller skopa.
Är det nån mening att gå på en billig kina-ventil alternativt en P40 från typ sagro eller är det andra fabrikat som gäller?
jost0607
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:33, 21-04-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pappas hemlagade minilastare
ZL16D

Jac

#12 » 10:47:57, 31-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

P40 verkar vara det billigaste (även om den är bulgarisk och inte kinesisk), den dyker upp överallt på nätet.
Jag misstänker att det är lite bättre körbarhet (lättare att finlira) på dom kända italienska märkena (Salami, Walvoil, Bucher etc.) men det är inte bevisat i nåt test. Finns nån tråd med kina grävaggregat till en Bobcat eller nåt sånt, dom ventilerna var bara on-off, hopplöst att köra med.

Ska den kopplas tillsammans med den som redan finns där så måste du ha serienippel.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jost0607 (trådstartaren)

#13 » 11:52:37, 31-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte byta ut befintlig ventil. Jag går nog på en P40 den verkar vara ett par cm smalare än de andra jag tittat på. Då kanske den får plats utan att flytta på stol eller stänkskärm. Dessutom en mindre läropeng om det int evill till sig :D
Hittade en ventil på vevor, sjukt billig. Gissar på funktion i samma klass :/
jost0607
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:33, 21-04-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pappas hemlagade minilastare
ZL16D

akkamaan

#14 » 21:06:08, 02-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortslagiga slider, 6-7 mm, blir mera on/off än långslagiga, 8-12 mm. Kortslagiga slider har oftast större sliddiameter för att kunne släppa igenom samma flöde som långslagiga slider. Kortslagiga grövre slider passar bättre för typ EHC control där slidposition kan ställas in och kontrolleras med elektronisk joystick.
I konstantflödessystem är det viktigt att sliden tillåts gå i fulla utslag för att kunna erhålla fullt flöde men framför allt fullt tryck till en funktion dvs kunna helt stänga det fria genom loppet/centrumkanalen, medan man i system med tryckkompenserade variabla pumpar (konstantrtryck/LS system) kan begränsa en funktions maxhastighet genom att begränsa slidutslaget och ändå erhålla fullt pumptryck (eller för LS erforderligt pumptryck).

Detta med rätt typ av riktningsventil för sitt pumpsystem är nog den vanligaste fällan hemmabyggare fastnar i. Hela den "vetenskapen" är ganska komplex och kräver en hel del grundläggande förståelse.
I fallet för TS i den här tråden så går det ju lägga till ytterligare en monoslidventil med en sk serienippel, men det krävs lite special om man vill kunna samköra (samtidigt) en sån funktion med originalventilen. En serienippel ansluter bara pumpflödet genom det fria genomloppet vid neutralläge. För att kunna samköra behöver man även föra över "tryckmatning" så att båda ventilpaketen kan vara trycksatta samtidigt. Allt dettta krångel slipper man med sk konstanttry/LS system där alla ventiler kan läggas till parallellt i stället för i serie.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

jost0607 (trådstartaren)

#15 » 23:48:29, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livet kom imellan.

Nu har jag rivit motorn och bytt ventil mot en P40 monoblock. Jag var tvungen att ta ur lite ur stänkskärmen för att få plats, det är trångt med slangarna, behöver nog en värmesköld för avgassystemet.
Motorn går fantastisk mycket bättre efter en rejäl rengöring.
Ventilen har lite kort spak men fungerar utmärkt. Den andra utgången kommer att gå bakåt till ett extra uttag bak, släptipp, trepunktslyft eller liknande...
Jag har kortat armen 15cm och höjt cylinderfästet 10mm så den inte bryter i ändläge.
När jag ändå rev i armen så la till ett par smörjnipplar för att säkerställa smörjninng överallt.

userpix/374634_1LUY9DKPD1CGP1712007650.jpg
userpix/374634_35LPG1KPXWW041712007651.jpg
userpix/374634_3F73ZAOFZ5ESK1712007650.jpg
userpix/374634_38FL257090SGW1712007649.jpg

Nu snurrar maskin som den ska... kanske...
Pumpen låter mindre under belastning än när den går 'tom', den kanske behöver lite 'tlc' den å? Eller så är det som det ska vara?
Vad är ock hur fungerar 'remote servo control'? Jag har en liten ratt som styr hur 'skarp' / stark drivningen på hjulen är. Är det 'remoten'?

Tack för all hjälp!
Johny
jost0607
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:33, 21-04-2017
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pappas hemlagade minilastare
ZL16D


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se