Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Packa om cylinder - locket sitter som berg!

76 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera hydraulik i allmänhet här

StefanSteffansson (trådstartaren)

#46 » 15:55:03, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Har samma typ på kolvarna på min huddig. Lånade en haknyckel av en kille som ja sen hade som mall och ska ut en egen. Men har ingen pigg utan utan ja har en bult av 12.9 kvalite fastsatt som pigg. Sen är de ett hål i änden på handtaget å där har ja ett långt plattjärn av tjockare sort. Men hålen i plattjärnet är en bit in på så vis lägger sig det på undersidan av kolven å haknyckeln går runt på ovansidan. Sen trär man på ett rör på plattjärnet och håller spänn. Sen tar man handsläggan å drämmer till på nyckeln precis där den börjar bli böjd i formen. Så släpper de utan problem.. hålla på slå på cylinderröret har du inget för..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk


Intressant Martin! Jag ska nog ta och fixa en riktig hake. Att hålla på med tänger och annat kanske går till slut men varför böka när det finns riktiga verktyg :bira:
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125



StefanSteffansson (trådstartaren)

#47 » 15:57:49, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Du underlättar i alla fall inte för dig med det arrangemang du valt. Anvisningen säger att du skall ha stöd/mothåll under änden av cylinderröret och inte under änden av en långt utdragen kolvstång. Nu med kolvstången nästan helt utdragen och du anbringar stor vridande kraft på cylinderlocket så är risken att gängorna nyper om hela cylinder tillåts böja sig om än så lite som blotta ögat knappt kan se. Ju mera fingängad gängan är desto mera "nyp".
Jag kan se en stålplatta på undersidan av cylinderröret. Antar det det är (för att skydda) kontaktpunkten mot schaktbladet .
Lägg cementblocken under schaktbladet så att du får arbetshöjd och låt det bli det stöd/mothåll.
Om detta är lösningen? Knappast, men jag är säker på att det gör mera gott än ont...


Japp helt rätt. Jag insåg de och tryckte in kolven (och fick en halv liter hydraulolja över mig :hurra: ) till nämnda 20cm men missade att mothållet faktiskt ska ligga under cylindern och inte ute på öglan. Detta ska jag kirra innan jag börjar bända igen :grin:

Den lilla plattan du nämner som är fastsvetsad under cylindern är till för att styra plåtskyddet över bomcylindern. På så sätt trycker man inte av misstag in skopan i cylindern utan att man då i stället träffar glidskyddet. Dock blir det ett finfint mothåll när jag baxar in lite suggor under detta :thummar:

Toppen att du noterade allt detta. Tack!
Senast redigerad av StefanSteffansson 16:00:54, 29-08-2023, redigerad totalt 1 gång.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

krokodilen

#48 » 16:00:48, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Du underlättar i alla fall inte för dig med det arrangemang du valt. Anvisningen säger att du skall ha stöd/mothåll under änden av cylinderröret och inte under änden av en långt utdragen kolvstång. Nu med kolvstången nästan helt utdragen och du anbringar stor vridande kraft på cylinderlocket så är risken att gängorna nyper om hela cylinder tillåts böja sig om än så lite som blotta ögat knappt kan se. Ju mera fingängad gängan är desto mera "nyp".
Jag kan se en stålplatta på undersidan av cylinderröret. Antar det det är (för att skydda) kontaktpunkten mot schaktbladet .
Lägg cementblocken under schaktbladet så att du får arbetshöjd och låt det bli det stöd/mothåll.
Om detta är lösningen? Knappast, men jag är säker på att det gör mera gott än ont...
Bild


Det går bort mycket mera kraft än man kan tro när prylarna tillåts röra sig.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#49 » 17:02:12, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Det går bort mycket mera kraft än man kan tro när prylarna tillåts röra sig.

/C

Tack, det är lite del av vad jag försökte uttryck :buga:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

StefanSteffansson (trådstartaren)

#50 » 21:03:59, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bom cylinder har en diameter på 90mm. Har kikat lite på nätet och där verkar det finnas i varje fall minst tre varianter på haknycklar. Se nedan (bortse från angivna storlekar på verktygen i bilden). Några kommentarer till vad man bör välja eller absolut inte välja? En fast kanske är bäst men är de ledade och justerbara markant sämre?

Bild
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

akkamaan

#51 » 21:53:01, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välj i så fall en haknyckel son omsluter cirkelformen på toppmuttern så långt som möjligt vilket minska risken att hake hoppar ur när du slår på den.
Jag ser det som en fördel om hake passar perfekt i hakspåret samt att haken är perfekt maskinarbetad och gärna en några grader vassare spets som får haken att fästa i botten av hakspåret. Haknyckeln kan ju rätas ut något om man angringar stor kraft så det är viktigt att haknyckelns "cirkelbåge" har tilltagen "höjd". Allt för ofta vill hanycklar "krypa ur" av olika orsaker
Av de på din bild så ogillar jag ingen direkt men tycker om Bacho's (#2)
Haken grepp påverkas också av hu väl den sluter om den cirkulära toppmuttern. Den spetsiga hake kan du säker forma själv med nåt slipverktyg.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

StefanSteffansson (trådstartaren)

#52 » 14:53:18, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Välj i så fall en haknyckel son omsluter cirkelformen på toppmuttern så långt som möjligt vilket minska risken att hake hoppar ur när du slår på den.
Jag ser det som en fördel om hake passar perfekt i hakspåret samt att haken är perfekt maskinarbetad och gärna en några grader vassare spets som får haken att fästa i botten av hakspåret. Haknyckeln kan ju rätas ut något om man angringar stor kraft så det är viktigt att haknyckelns "cirkelbåge" har tilltagen "höjd". Allt för ofta vill hanycklar "krypa ur" av olika orsaker
Av de på din bild så ogillar jag ingen direkt men tycker om Bacho's (#2)
Haken grepp påverkas också av hu väl den sluter om den cirkulära toppmuttern. Den spetsiga hake kan du säker forma själv med nåt slipverktyg.


Goda tankar och jag tror också på de där hakarna som inte är 90 grader. Känns som de kan hugga sig ner i godset bättre än 90 grader dikt an. Ska se om jag hinner förbi någon verktygsaffär i kväll. Återkommer med ev. resultat :grin:

1 person gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

braha

#53 » 19:49:22, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av en bit tjockt - min 5mm -plattjärn tillverkar du din egen runtomgreppande haknyckel enl min enkla skiss. När du fått ringen klar, sågar du den mitt itu, trär på den på hylsan o svetsar ihop den tillsammans med ett 1 meters handtag.
När du sedan lägger ordentligt tryck på handtaget, slår du samtidigt med slägga på ringen.
Bild
Senast redigerad av braha 07:17:15, 02-09-2023, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Hymas 89

#54 » 22:17:34, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hadde en läckande tiltcylindrar på min truck.
Locket satt lätt till, man kom åt när cylinder satt kvar i fästet.
Provade med stor rörtång med 2 meter rör, rörtången gick sönder.
Ringde reparatör som kom med stora rörtänger, vi värmde och provade locket satt kvar.
Örat på kolvstången är skruvat, så cylinder skruvades bort en mutter svetsades på, gick fint då örat var bortskruvat.
Med en mutterdragare för hjulbult till lastbilar skruvades locket loss.
Så hårt satt locket, inte mycket större lock än på din maskin.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

StefanSteffansson (trådstartaren)

#55 » 12:04:33, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja helgens arbete gick över förväntan. Efter att jag införskaffat mig en sådan där haknyckel av modell Bahco, trätt på ett rör och med lite lagom kraft längst ut så släppte locket snyggt och fint. Inget krångel där inte. Tror att min egenhändigt svetsade haknyckel kanske hade funkat OM jag fått till själva hakarna bra men men ;-)

Nu är locket alltså loss och kolven med kolvstången ute efter lite pyssel med dragband för att den skulle komma loss sista biten. Jippi! Se bilder nedan. Nu återstår "bara" att få loss den där bulten som alla pratar om. Ska ju sitta något överj*vligt hårt = )

Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#56 » 12:23:54, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var alltså "klumpen" ute. Jag beställde en 45mm krafthylsa på Mekonomen då jag hört att just muttern ska sitta som berg. I manualen kan man läsa följande om demonteringen:

Bild

Det finns alltså en låsskruv med en liten metallboll i botten på dessa kolvar. Såg först ingen skruv i det lilla hålet men insåg efter litet tag att med en liten insexnyckel så kunde en liten skruvliknande grej gängas ur. Dock kände jag att den stora 45mm muttern satt lös(!) och kunde vridas fram och tillbaka si-så-där 20 grader. Märkligt :blinkis: När den lilla stoppskruven var ute så kunde jag hasa av muttern som sitter ihop med ena halvan av "klumpen". Letade efter den där lilla kulan men någon sådan fanns inte :uupps: Får ta och snacka med Lelle på EMS för att se om det verkligen ska vara en liten kula där inne eller om manualen är generellt skriven och därmed kanske förbisett att vissa modeller kanske inte konfigureras på detta sätt.

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag följde manualen vidare...

Bild

Och denna lilla manöver var inga problem alls. två metallhalvor som hölls ihop av en metallring som lätt gick att sära lite på så trillade metallhalvorna loss. Eazy-peazy!

Nu till ett lite mer spännande moment.. Hur sjutton får man loss den där metallringen som sitter invändigt i ett litet spår? Manualen säger så här...

Bild

Frågan är nu hur sjutton jag får loss stoppringen som sitter på insidan och i det lilla spåret? Ringen har ju en "öppning" för att kunna komprimeras och lyftas ur men hur komprimerar man ringen när det sitter tajt inuti det där spåret?

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

torbjorn_forsman

#57 » 13:02:56, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan få slipa om och/eller bocka en liten skruvmejsel, syl eller liknande för att lyckas peta under änden av trådlåsringen och få den att lätta ur spåret så man kan få in ett större verktyg för att bända ut den.
Ibland kan det finnas ett hål borrat utifrån och in så man kan sticka in en pianotråd, bakänden av borr eller liknande för att lyfta trådlåsringen ur spåret.

Beträffande kulan under stoppskruven: Kan det tänkas att cylindern har varit isärtagen förut och kulan har försvunnit då?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#58 » 13:04:57, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har den ene änden av ringen ett litet överhäng som man kan få tag i med en skruvmejsel. Behöver bara vippa upp den en mm eller så att man får in nånting annat under. 3 händer hjälper ibland.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

StefanSteffansson (trådstartaren)

#59 » 15:30:10, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Man kan få slipa om och/eller bocka en liten skruvmejsel, syl eller liknande för att lyckas peta under änden av trådlåsringen och få den att lätta ur spåret så man kan få in ett större verktyg för att bända ut den.
Ibland kan det finnas ett hål borrat utifrån och in så man kan sticka in en pianotråd, bakänden av borr eller liknande för att lyfta trådlåsringen ur spåret.

Beträffande kulan under stoppskruven: Kan det tänkas att cylindern har varit isärtagen förut och kulan har försvunnit då?


Ja jag har försökt använda en pytteliten skruvmejsel och ytterligare ett par instrumentmejslar. Det bökiga är att när man försöker pressa/slå in den lilla lilla mejseln så vips åker ringer bort eftersom den sitter "löst" inne i spåret. Sätter man in ytterligare en mejsel för att förhindra att ringen åter iväg så finns det nästan inget utrymme alls att komma åt att peta med den lilla skruvmejseln. Har kikat på båda ändar av ringens öppningar men ingen har någon fals eller liknande för att underlätta uppbrytningen. Grrr! Jag hade VERKLIGEN uppskattat ett litet pet-hål för att pressa ut en ringände. Pust pust!

Angående metallbollen så tror jag nog att det kan vara som du säger att cylindern redan varit öppen en gång tidigare. Ska som sagt kolla med EMS om det ska vara en boll i dessa cylindrar.

Återkommer med progressen!
Bild
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#60 » 15:31:02, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ibland har den ene änden av ringen ett litet överhäng som man kan få tag i med en skruvmejsel. Behöver bara vippa upp den en mm eller så att man får in nånting annat under. 3 händer hjälper ibland.


Just ett sådant överhäng hade jag uppskattat = ) Nu är det mer som det är överhäng men åt fel håll. Kanske någon satt in ringen tidigare men åt just fel håll??!
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se