Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulisk styrning av snabbfästet, 6/2 ventil?

47 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

QV_ (trådstartaren)

#31 » 20:02:03, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag en 6/2 ventil så blir den ena sidan öppen mot tank.
Vilken sida det blir beror dock på vilken sida på pedalen jag trycker.

Skall öppningssidan ALLTID vara dränerad mot tank så ser inte jag hur man får funktionen i låset.
Men om det finns 6/2 ventiler med "spool" (jag lär mig alltid något här på forumet) så får fjädrarna möjlighet att trycka cylindern mot låsläget.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_ (trådstartaren)

#32 » 20:10:26, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Varför stirrar du dig blind på "flödet"?


När man inte har gjort något sånt här innan så är det lättare att överdimensionera än underdimensionera.
Det brukar ju bara vara priset som straffar en då!

När jag köpte gripen så behövde jag slangar. Gick då till hydroscan och sa att jag behövde slangar till gripen.
När dom frågade vilken sort/storlek så vart svaret "en som funkar, jag vet inte".

De är för grova, men funkar, det gör dom.

Kopplingarna jag har just nu är TEMA5011 alltså CEJN 525 ½"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bygert

#33 » 20:48:18, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi borde väl bli överens om att minussidan på låscylindern inte kan vara kopplad till tank när det ska låsas upp. Sen kan jag ju sen en ofullkomlighet i första skissen, det krävs att kran eller ventil ska vara öppen för att låsa (hårdare). Det löses med en 3/2 ventil och en backventil, då är det öppet flöde från minussidan utom när ventilen påverkas för att låsa upp. Med den här lösningen är flöde till de gamla kopplingarna orört och man behöver inte bry sig. Till ett redskapslås räcker det säkert att ha ventiler mm i 1/4''.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_ (trådstartaren)

#34 » 21:01:14, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men inget av de två matarrören är öppet mot tank när jag släpper pedalen i hytten.
I min värld som inte på något sätt är skapt för hydraulik så finns det inget flöde i befintliga matarrör när pedalen i hytten står i neutrallägge.
Så oavsett vilka ventiler och inkopplingar man gör så strömmar det ingen olja!

De befintliga rören matar idag tilten/gripen
Något 3:de rör att dränera emot finns inte heller.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#35 » 23:56:46, 09-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske har kommentaren från OLA56 om öppen retur i huvudet när jag tittar på din skiss.

OK som jag ser det.

Jag öppnar låset, skopan faller ur. Så här långt är vi alla med. Skopan skall bort och då skall låset öppnas.

Det som oroar är stängt läge.
Ola56 vill ha öppet mot tank.
Det ser jag inte som möjligt.
Dels för att jag inte vet vilket rör som blir mot tank och om tillexempel tjälkrok är påkopplad så kommer jag inte röra pedalen så då kommer båda ledningarna vara stängda.
Så ingen koppling mot tank.
Som jag förstår det så vill OLA56 ha öppet mot tank för att låset verkligen skall gå i helt stängt läge.

Sedan har vi dina scheman för att låsa med tryck.
Förmodar att du vill uppnå samma effekt, att låset verkligen skall gå hela vägen till stängt även om jag inte kör det till stängt läge.
Är det det som pilot backventil gör?
För skall vi "bara" låsa kolven i ett fast läge så kommer ju en 6/2 ventil att gör det.
---------------------------------
Bild
Tänk på att jag ser en dragande rörelse för att öppna låset och en tryckande för att stänga.
Att överföra dragande och stängande till plus och minussida är för mig inte helt naturligt.
Förmodar att minussidan är den sida av utrymmet där kolvstången befinner sig. Alltså returen på en vedklyv.
plus sidan blir då den "starka" sidan som igentligen inte behövs eftersom det sitter 2 fjädrar där och håller låset stängt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

akkamaan

#36 » 02:16:19, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett försök att visualisera din ide...
Stämmer detta med hur du tänker??
Tänker att det kunde vara bra att ha något som indikerar att skoplåsets låspinnar gått fullt i botten, i annat fall måste du lämna hytten och gå ut och kontrollera. Ett alternativ till detta vore att låta plus sidan vara trycksatt hela tiden tills du skramlat runt ett tag med skoplåset så att det alldeles säkert klickat i till 100%. Du vill ju inte att en kärvande kolvrörelse ska lämna låspinnarna ofullständigt i botten, speciellt om de är koniska vilket i så fall skapar radiellt glapp.
Ytterligare ett alternativ är att låta både minus sidan och plus sidan vara dränerade efter låsning och låta fjädrarna se till att 100%-g låsning sker.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

QV_ (trådstartaren)

#37 » 08:26:29, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har en 6/2 ventil som stänger ledningarna vid frånslag så är det så det kommer att bli, enligt mig.
Bild ett 6/2 ventil aktiverad, fotpedal åt ena riktningen
Bild 2 6/2 ventil spänningslös
Bild 3 6/2 ventil aktiverad, fotpedal i andra riktningen.

Fotpedalen är den pedal som jag idag kontrollerar tilten/gripen med.

I dag har jag ett halvautomatiskt och helt ärligt så går jag inte ut och kontrollerar att låset är helt stängt.
Däremot gör jag alltid fulla skoprörelser för att se om det sitter fast.


Normalt så tycker jag mig känna när en kolv går i ändläge.
Fast hur det blir/känns på denna lilla cylinder har jag ingen koll på. Samt att känna skillnad på ändläge och tvärstopp lär jag ju inte göra.

Men att trycksätta plussidan, hur skall det hjälpa när minussidan är stängd?
För normalt när jag skakar runt (för det gör jag) så har jag inte foten på pedalen. Därmed så är båda ledningarna ut till grävarmen stängda.
Dessa matar ju normalt tilten och skopan flyttar inte på sig något nämnvärt när jag trycker ner den i marken på sniskan.
Så ledningarna är blockerade.

Eftersom mig långtgående plan innefattar en tilt mellandel/fastmonterad på grävarm så anser jag att en 6/2 ventil krävs.
För sitter tilten där så kommer den att påverkar om man "bara" lägger in en ventil på ena ledningen. Det anser jag, om det sedan är rätt.....

Det finns förövrigt ett helt gäng med grävmaskiner som har hydrauliskt skoplås, så detta problem måste ju redan vara löst.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bonnen513

#38 » 08:48:33, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.youtube.com/shorts/zuEHAv4P ... ture=share

Invändningarna mot dina ideer är inte det att det inte kommer funka utan att få det så säkert som möjligt och minimera risken för att tappa skopan i huvet på nån
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Patrik C F Eriksson

#39 » 09:42:33, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske får dra en extra slang över aggregatet ansluten mot tank för att vara säker på att fjädrarna håller låset stängt utan att hydrauliken kan vara med o bråka,
Och för vidare funderingar, ska du i framtiden ha något redskap som kräver öppen retur?
Isf dimensionera därefter.
Jag tror även det skulle kunna fungera med enbart 3/2 ventil för låset, du ställer redskapet/fästet mot backen/redskapet vid manövrering av låset, oljan tar lättaste vägen låset rör sig först. Iaf minna tankar.
Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

QV_ (trådstartaren)

#40 » 10:13:43, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill jag ha ett redskap som kräver öppen retur så lossar jag på snabbkopplingarna innan 6/2 ventil.
Därefter jobbar lös ventilen som ingen har rört på 20 år.
Kopplar in hydraulhammaren på snabbkopplingarna.

bonnen513.
När jag gräver och råkar ha folk i närheten (händer, men inte så ofta) så gör jag klart för omgivningen att jag är en klant i maskinen och de skall hålla sig borta.
Jag har tappat skopor, har lyckats få upp det halvautomatiska låset under grävning samt misslyckats med monteringen beroende på att låset slog igen innan skopan var på plats.
Så jag är medveten om bekymret.

Polaren har en maskin med hydrauliskt snabbfäste. Jag får ta en sväng ut till honom.
Sen är detta det första steget, tanken bakom allt är att få tilt, grip, snabblås hydrauliskt så åtgår det 6/2 ventiler eftersom jag bara har 2 ledningar fram..
Där av jakten på vettigt inköpsställe.
Men tråden har förvandlats till en tråd om låsning av snabbfästen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Bygert

#41 » 14:34:01, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsättningarna, att du har fjäderlåsning och vill ha nån mer funktion dök ju upp efterhand. Då blir ju svaren mer generella och det kan ju även vara så att andra hittar den här tråden och vill ha ledning.

Du kan använda en 6/2 ventil men det blir ju en viss risk, lägger du ansvaret för att låsa på fjädrarna så kan ju inte cylindern göra nåt när du inte påverkar ventilen och då kan det fastna i ett halvstängt läge. Det som bör göras säkerhetsmässigt (och som är bra oavsett hur man lägger upp det) är att sätta en indikeringspinne som visar om låset har gått ända in.

Pilotstyrd backventil tror jag det var nån undring över. I grunden är det en backventil som bara släpper flöde i en riktning. Inkopplat till en låscylinder hindrar den att låset släpper och den möjliggör också att det när som helst när det blir tryck in kan lägga åt låset mer. Men man vill ju också kunna låsa upp. Då finns det en pilotledning på backventilen. Blir det tryck där öppnas backventilen och släpper olja bakvägen. Kopplar man pilotledningen på sidan för att öppna låset så händer inget först när man lägger tryck åt det hållet, backventilen gör att kolven inte kan gå bakåt. Men då stiger trycket och via pilotledningen öppnas backventilen och det kan nu gå inåt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

QV_ (trådstartaren)

#42 » 16:00:27, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det dök upp i efterhand beror ju på att jag försökte hålla tråden inom rubriken (som var då)
Det var liksom inte tänkt att bli en tråd om hydrauliskt snabbfäste. Men nu är vi där.

Så länge jag bara har 2 hydraulledningar fram så kan ju låscylindern fastna i ett halvlåst läge oavsett 6/2 ventil eller ventil på 1 ledning enligt bilder ovan.
Skall man säkerställa att ventilen kan stänga av vibrationer (om den har fastnat) så måste det till en 3:de returledning
Bild

Ett alternativ till en 3:de returledning är ju ytterligare 1 elventil. Märkt ventil 2 på ritningen.
Eftersom volymen på minussidan är mindre än på plussidan och låter man ventil 2 bygla portarna så får ju fjädrarna möjlighet att trycka låset till ändläge.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#43 » 17:51:22, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa är väl att dra nya ledningar ända från maskin och ut, sen dit med en "riktig" ventil för ändamålet som beskrivs ovan.
Då har du gjort en seriös installation som ökar värdet på maskinen. Haschlösningar brukar dessvärre påverka värdet åt andra hållet.

Det går ju åt lite rör och lite slang extra. På min rövhacka är låsen både fram och bak 1/4, tror det är det minsta man kör med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#44 » 19:11:20, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vist, men hittills har jag inte sett/förstått att det finns en skiss ovan som innefattar en returledning

Skissen har 2 ledningar som jag förmodar är mina två befintliga. Dessa blir ju stängda så ingen retur är möjlig.
Att dra två nya för att koppla in ventiler på maskinen istället för att dra 1 retur och ha ventilerna på grävarmen ser jag inte som ett haschmeck.
Ventiler på grävarmen blir ju ett måste vid RT eller grip med rotor. Men jag kan ha fel.

Återkommer när jag kollat på en maskin med monterat hydraullås.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#45 » 19:21:31, 10-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns bilder i min tråd. Kommer två 1/4 slangar som kopplas till kolven som låser. Inget annat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AN, MekJan och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se