Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hemmabyggd snöplog

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

krons (trådstartaren)

#1 » 09:30:04, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpt en snöplog på en dödsbo aktion.
Sitter en Hanomag motor i den och jaguar axlar, det berättade sonen till han som byggt den.
Allt fungerar bra.
Enda problemet är att den går väldigt långtsamt.

Går det att byta Hydraulmotorn, så den går fortare?
Är det någon som vet vad snäckväxlen där hyraulmotorn sitter och drivaxlarna går fram och bak heter och var den kommer ifrån??



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
krons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:29, 18-05-2010
Sverige
Maskintyp: Lastbil



ord bind

#2 » 13:17:36, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med 15:1 utväxling får man nog byta hydrualmotorn till en med lägre deplacement för att höja hastigheten för drägliga pengar
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

akkamaan

#3 » 16:44:24, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hela balanserar mellan förbränningsmotorns, effekt/vridmoment, och varvtal/vridmoment på hjulen (hydraulmotorn). Om du höjer hastigheten med en mindre hydraulmotor så kanske du måste minska bredden på plog bladet för att orka flytta snön. Utifrån en given tillgänglig effekt så finns det oändligt många kombinationer av vridmoment kontra hastighet men det sagt så kan inte den hydrauliska ut-effekten överstiga drivkällans effekt. OM din förbränningsmotor har betydligt högre effekt/vridmoment än vad du utnyttjar med nuvarande design så kan du välja en minska motor med lägre deplacement för ökad hastighet. Men för att bibehålla den dragkraft du har just nu så måste du också öka max arbetstryck på pumpen.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

InläggDetta inlägg har raderats av akkamaan den 16:45:57, 04-10-2023.

Jac

#5 » 17:20:36, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orbitmotorn där ser inte ut att vara nån hjälte på varken tryck eller flöde.
Många hembyggen är ju baserade på komponter som man lyckas nosa upp i häraden, då får det bara bli den storlek på motor det blir.
Inte alla som gillar att räkna på deplacement och vridmoment så det kan finnas utrymme för förbättringar.
Det hjälper om du klarar att identifiera så många komponenter som möjligt.
Vad är det för märke och modell på pumpen? Vad är det för märke och modell på orbitmotorerna? etc.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

krons (trådstartaren)

#6 » 09:32:24, 15-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta sent svar. Har haft problem med att komma åt mitt inlägg (gick ej att öppna??)
Lyckades komma åt hydraulmotorn här är specen på den

Manufacturer: Danfoss
Type: Hydraulic Motor Drives
Model: OMP100151-00306
Size: 100
Displacement: 97.3 cm3
Max. oil flow: 60 l/min
Max. Pressure: 140 bar
Shaft Diameter: 25 mm
Max. torque: 190 Nm
Max Speed: 615 min-1
Max. output: 11 KW
Viscosity Range: 10 …. 35 mm2/s
Weight: 6 Kg


Vad tror ni om den här hydraulmotorn?

Manufacturer: Danfoss
Type: Orbital Motor
Model: OMP 50
Geometric displacement: 48.6 cm3
Max. speed: 1230 rpm
Max. torque: 110 N•m
Max. output: 9.8 KW
Max. pressure drop: 160 bar
Max. oil flow: 60 l/m
Connections: 1/2 inch
Shaft Diameter: 25 mm
Weight: 5.7 kg
krons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:29, 18-05-2010
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Jac

#7 » 17:15:37, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta reda på pumpstorleken först, det kanske sitter en löjligt liten pump där idag, då är det bättre att gå upp i pumpstorlek.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#8 » 19:58:32, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En viktig fråga är ju hur mycket orkar din motor? sackar den när du kör

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel

#9 » 21:15:10, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Off-topic:)

Är det någon av våra lomhörda & kolsvart skitiga gammelrävar som ser var dieselmotorn kommer ifrån?

Jag har haft ett tiotal Hanomag, från Matador -67 till de vanliga F20-F35. Och hanterade på den tiden en sanslös mängd Hanomagmotorer, i varierande grad av funktion.

De äldsta hade öppen vevhusventilation, men aldrig att jag sett någon med utanpåliggande insug, eller tvådelad ventilkåpa. Även motorfästena skvallrar om annan härkomst än Hanomags lätta lastbilar.

Själva motorkonstruktionen kommer ursprungligen från Borgward, tidigt 50-tal, Hanomag använde den upp till cirka -72. Sedan fick den ett nytt liv i Indien som glatt knattrande rökmaskin, i många år.

Hanomagmotorn var pigg, men Mercedesmotorn (OM615) var ett hyfsat lyft driftsäkerhetsmässigt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#10 » 20:15:50, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Be Holger posta på en tysk site
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bygert

#11 » 20:51:25, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det motor som driver både fram och bak eller bara på en axel? Finns det två drivmotorer går det att snickra till det.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

kimmen

#12 » 21:41:13, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket fint bygge. Han måste haft mycket nöje under byggtiden
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

krons (trådstartaren)

#13 » 18:39:11, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:En viktig fråga är ju hur mycket orkar din motor? sackar den när du kör



Var ute och "puttade" grus på min gårdsplan, (förhöjd tomgång) den ändrade inte varv vid belastning körde även bladet höger o vänster,
När det blev mycket grus i bladet så började bakhjulen slira.
krons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:29, 18-05-2010
Sverige
Maskintyp: Lastbil

krons (trådstartaren)

#14 » 18:46:46, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ta reda på pumpstorleken först, det kanske sitter en löjligt liten pump där idag, då är det bättre att gå upp i pumpstorlek.

Hittade en liten idbricka uppe på pumpen
O.M.F.B NP 43-S

Googlade och hittade


Autocompensated one-way cast-iron pumps for medium-heavy duty, displacements from 17 to 125 cc- 3 hole Flanging UNI 21x25- Side intake, side and rear delivery OPTIONAL: bronze thrust plate

DESCRIPTION
PUMP TYPE:NPH- 43
DISPLACEMENT cc:43,12
ROTATION:RIGHT

WEIGHT
10,7500 Kg
krons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:29, 18-05-2010
Sverige
Maskintyp: Lastbil

krons (trådstartaren)

#15 » 19:00:01, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Sitter det motor som driver både fram och bak eller bara på en axel? Finns det två drivmotorer går det att snickra till det.

Sitter endast en motor som driver bak.
Men det sitter en diffklump fram samma som bak men jag fick ej drivaxlen med mig.
upptäckte det när jag kom hem att det var drivning även fram.

Var rätt rörigt när all skulle hämta sina auktionsfynd på två timmar. Har för mig att det ca 250 utrop.
krons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:29, 18-05-2010
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: akkamaan och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se