Turbodiesel skrev:Vad anser akkamaan själv är godtagbart "
läckage" på en 'tät'
tätning?
Det är en omöjlig fråga att ge ett generellt svar på.
Det beror på
1. Applikationen
2. De lasttryck som är i cylindern
samt
3. Vilken typ av tätningar som tillverkaren använt.
Är det en applikation som ständigt är i rörelse så märks ju inte en något otät
kolvtätning lika mycket som på en applikation där lasten hänger statiskt och inte är i rörelse.
Den här killen testade cylinder drift på sin 6 år gamla Kubota grävare. Han menar att 3mm på 5 minuter är acceptabelt på
bom och sticka och 14.6 mm per 5 mínuter acceptabelt på skopan.
En
dubbelverkande hydraulcylinder kan aldrig bli 100% driftfri om en last hänger i kolvstången pga att den volym på minussidan som tränger förbi kolvstången vid drift inte har några problem att få plats på plussidan. För en last som sitter på kolvstången så är det volymen på plussidan som inte får plats på på minus sidan. I det fallet är det integriteten i
slid och shockventilerna (eller externt läckage via kolvstångstätningen) på minussidan som är avgörande för om drift uppstår eller inte.
Den stora fällan här är att om man använder för klen
kolvstång så blir tryckstegringen så mångdubblad att shockventiler löser ut eller att något brister.
En 100mm
diameter cylinder med 50 mm kolvstång med en sittande last på "100 bar" kommer att få ett lasttryck på "400" bar efter tryckutjämning mellan plus och minus sidan. För att inte få cuýlinder drift så måste systemet dimensioneras för "400" bar samt ha mottrycksventiler.
En 100 mm diameter cylinder med 80 mm kolvstång så blir lasttrycket efter tryckutjämning bli 156 bar.
Den här videon visar hur en lyftcylinder klarar sig utan kolvtätning
https://www.youtube.com/watch?v=Zbnr8yxnINY#t=196s