Vad jag kan se verkar det vara multikammar cylindrar. Man kör på konstanttryck och reglerar hastigheten så långt så möjligt med att koppla in olika antal kammare. Vid sänkning av last går energin in i
tryck linjen igen och används direkt av nån annan funktion eller lagras upp i ackumulatorer.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT02.pdfMotsvarande teknologi för hydraulmotorer kallas Secondary
Control och har existerat i några decennier. Secondary Control utvecklades kanske främst för att kunna reglera stora saker ruggigt snabbt men den regenererar den också. Namnet Secondary Control syftar alltså på att man styr hastigheten enbart med motorn.
Edit: Man styr inte hastigheten genom att reglera deplacementet på motorn, man styr vridmoment. Motorn matas bara med konstant tryck. Genom att låta en en riktigt snabb
regulator styra hastigheten genom att hela tiden balansera vridmomentet till att hålla en viss hastighet. Man ger alltså en signal om önskad hastighet och sen balanserar regulatorn vinkling (typ 100 gånger i sekunden) för att uppnå just den hastigheten. Ruggigt effektiv maskin för att reglera stora maskiner snabbt. Regenerering får man på köpet.
Samma princip gäller för multikammar cylindern, man matar med konstanttryck och växlar antal kammare för att uppnå rätt hastighet men eftersom ett diskret antal kammare inte blir lika noggrant så regleras en del av flödet med
ventil också.
I bägge fallen är det möjligt att regenerera plus att man i stort sett slipper strypföluster över ventiler.