Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydrauliken på väg bort?

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#16 » 18:44:26, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vissa problem kvarstår, det är lättare att byta en brusten slang än att byta en brusten rem... :vissla:
En annan fundering, hur många ton dragstyrka inklusive "4x" säkerhetsmarginalmåste remmen ha för att ge cylindern en kraft på 20 ton? "16" linblock (8x kraftförstoring) skulle kräva en rem som klarar 10 ton. Varför 4x? Det är väl iden storleksordningen hydraulslang ligger mellan rekommenderat maxtryck och spräng tryck....LÄNK
En fördel jämfört med en hydraulisk dubbelverkande differentialcylinder är att den remdrivna blir lika stark ut och in. Samma med hastigheten. Inga regenventiler nödvändiga/möjliga :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Jac

#17 » 20:31:51, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer helt, nånting elektriskt som har samma vikt/prestanda förhållande som en hydraulcylinder har är vi inte i närheten av än vad jag vet.
Men den här remgrejen är en kul konstruktion iallafall! :smile:

Men vad använder dom för teknologi i din video med hjullastaren? Är det kulskruv?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan (trådstartaren)

#18 » 22:05:56, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Men vad använder dom för teknologi i din video med hjullastaren? Är det kulskruv?

Har ingen aning just nu. Excess Engineering avslöjar inget på hemsidan LÄNK
Jag skulle gissa att det är en kuggväxel som driver en skruv inuti en ihålig kolvstång som är gängad
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

fretchi

#19 » 22:34:40, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte hydrauliken är på väg bort, den har så många fördelar gentemot elektromekanik. Ett hydraulsystem har ju i princip bara två komplicerade komponenter. Pumpen och ventilblocket. De sitter skyddade långt inne i maskinen. Slangar och rör är ju bara just det - slangar och rör. Cylindrarna är också rör, om än precisionsslipade invändigt.

Jämför det med ett linjärställdon som måste ha både drivspänning och styrsignal samt styrkretsar och massa mekaniska precisionsbearbetade hävstångsmekanismer. Allt detta för att ersätta ett rör med en kolv i.
Detta är ju dessutom rätt utsatta maskindelar. Men visst är det intressant att de testar olika koncept.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#20 » 22:39:18, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som driver på utvecklingen av alternativ till hydraulik är alla slags militärfordon. Det är inte så roligt att ha en massa trycksatt och brännbar hydraulolja om man blir beskjuten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

akkamaan (trådstartaren)

#21 » 23:35:10, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan finns det miljöer där man med alla medel måste undvika oljespill, och hydrauliken är den största syndaren av all oljeanvändning. Ute i skogsbrukek tillför man x liter hydraulolja. Av den volymen är det nästan 100 % som har spridits ute i naturen.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

JengaPRO

#22 » 11:07:20, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att framdrivningen kommer vara elektrisk inom en snar framtid. Att byta ut hydrostaten gör väldigt mycket för verkningsgraden bara det.
Arbetshydrauliken ställer jag mig mer tveksam till. Jag undrar hur en sån där kulskruv tål stötar. Det blir ju en del sånt på en lastare.
Elmotorer för framdrivning har gjort oerhörda framsteg de senaste 10 åren!
Troligen kommer elmotoralternativet vara billigare än hydrostat inom en snar framtid....tror jag i alla fall. Det kommer nog fortfarande vara en dieselmotor inblandad en tid framöver men en mindre sådan kopplad till ett mindre batteripack.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#23 » 11:42:48, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så är det, drivningen kommer nog först.
Dieselelektriska bergtruckar har ju funnits i 50 år eller nåt. Dom hämtade väl teknologi från järnvägen den gången.

I modern tid så finns det också några:
Caterpillars D7E med dieselelektrisk drift kom i 2009.
John Deere's hjullastare 644X och 944X har också dieselelektrisk drift.
John Deere traktor 8RX 410 har också dieselelektrisk drift.


Man kan effektivisera hydrauliken en del utan att byta ut hydraulcylindern. Hybridlösning med diesel och batteri måste vara perfekt för mobilkranar med väldigt mycket väntetid, dieselmotorer drar överraskande mycket på tomgång.


Nåt som nästan glöms bort i sammanhanget är alla lagertruckar som har kört på batteri i alla år och funkat alldeles utmärkt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Holger

#24 » 11:51:42, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte Conny Kolsjö ett patent på gång för "energilagring" i hydrauliken?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bacon

#25 » 11:57:48, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak jag tänkt på för kranar är integrerad ventil i hydraulcylindern. Då krävs endast tryck och retur. Tex skördare har ju stor förbrukning i fällhuvet. Skulle spara mängder med slang och vikt.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#26 » 12:35:49, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det finns till den utrustning de flesta här inne tänker på, men till industrimaskiner där man behöver styra en hydraulkolv med mycket hög precision (t.ex kantpress) finns en hybridlösning. Tänk er en hydraulkolv med inbyggd oljetank och en pump som drivs av en styrd servomotor. Genom att läsa av exakt hur mycket motorn roterar så kan man styra kolven på tusendels mm.
Jag har hört om maskiner där man arbetade med 200 liters oljetank och traditionell pump (men ändå med styrd servomotor). Dessa maskiner i Lean-utförande har 26 liter olja och energiförbrukningen har sänkt med upp till 90%!

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#27 » 12:39:26, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:En sak jag tänkt på för kranar är integrerad ventil i hydraulcylindern. Då krävs endast tryck och retur. Tex skördare har ju stor förbrukning i fällhuvet. Skulle spara mängder med slang och vikt.
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Incova ventilen från Amerikanska Husco var nog tänkt att användas så. John Deere använde dessa ventiler på traktorgrävare med TMC i tillägg och tydligen även JLG teleskoplastare. Svårt att hitta info om det.

https://www.oemoffhighway.com/home/arti ... id-control
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#28 » 12:46:12, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har hört om maskiner där man arbetade med 200 liters oljetank och traditionell pump (men ändå med styrd servomotor). Dessa maskiner i Lean-utförande har 26 liter olja och energiförbrukningen har sänkt med upp till 90%!


90% kan låta misstänkt högt men är det konstanttryckssystem (vanligt i industrin) och man kör en funktion obelastad så går typ 90% av energin till värme i oljan.
I tillägg så går en konstanttrycks HPU hela tiden och den drar en del effekt även när den inte ger ut nån olja. Servomotorn går bara när aktuatorn ska röra sig.

90% besparing är alltså inte helt orealistiskt men det låter lite högt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan (trådstartaren)

#29 » 16:57:51, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Jag tror att framdrivningen kommer vara elektrisk inom en snar framtid. Att byta ut hydrostaten gör väldigt mycket för verkningsgraden bara det.

Idag har väl alla skogsmaskiner hydrostatdrift. Och i errängkörning har hydrostaten den fördelen att den bromsar maskinen med samma kraft som den drar. Elektrisk drivning klararnog inte detta med samma effektivitet. En maskin som står i sluttning hålls kvar i position av hydrostaten om man bortser från några procent inre läckage. Hydrostaten tillåter också 100% kontrollerad krypfart i brant utförskörning utan att man behöver tillföra nån egentlig mängd av energi. En elektris transmission skulle nog behöva använda mekaniska bromsar som komplement till regenrering för att kunna kontrollera detta på samma sätt. En hjullastare, gaffeltruck, hamntruck, etc går ju nästan uteslutande på plan mark och då kan elektrisk transmission säkert utkonkurrera hydrostatdrivningen
Arbetshydrauliken ställer jag mig mer tveksam till. Jag undrar hur en sån där kulskruv tål stötar.

De mekaniska dynamiska stötarna, shocker, tar ju hydrauliska shockventiler hand om. Men varje gång shockventilen utlöser så "sjunker/flyttar" sig kolven. Man använder också ackumulatorer som kamn absorbera en shock och då återförs oljan till cylindern och den går till baka till ursprunglig position "när det gungat klart". Med elektriska cylindrar så måste shocker tas upp av den mekaniska strukturen. På en hjullastare är fjäderverkan i framhjulen del av shock absorbtion men det medför också oönskad gungning av hela maskinen inklusive föraren


Det kommer nog fortfarande vara en dieselmotor inblandad en tid framöver men en mindre sådan kopplad till ett mindre batteripack.

Så är det säkert på många fronter. Det kanske är bra det, så utvecklarna av transmissionssystemen får lugn och ro. Sedan blir det ju enkelt i framtiden att ersätta dieselmotorn med batterier och/eller bräsleceller
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#30 » 18:02:02, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är med bromsning i nerförsbackar med eldrivning. Dvs bromsa kan ju elmotorerna minst lika bra som hydraulmotorerna, frågan är var dom ska göra av bromseffekten. Vattenkylda motstånd? Eller batteri som kan ta emot mycket?
Bulldozers (se youtube länkar) kan fort hamna i brant nerförsbacke dom också, vet dock inte hur dom har löst det där.

Största fördelen med hydrostat är att den är billigare och att den är mycket kompaktare än elmotor drift.
Räknar man vridmoment per kg eller hästkrafter per kg så vinner hydraulmotorerna fortfarande lätt över elmotorerna.

Det är nog lättare att konstruera och sälja eldrift på dom lite större maskinerna, små maskiner (kompaktskotare etc.) kommer behålla hydrostatisk drift längst, kanske för alltid.



Lite youtube länkar här på fordon med elektrisk transmission:

Caterpillar D7E




Deere 850 X




Deere 644 L




Deere 944 K




John Deere E-drive för traktorer
John Deere 8RX 410 https://www.deere.com/en/tractors/row-c ... 0-tractor/



Och så klart Huddig Tigon. Är det nån här som har kört eller kör en Tigon? Kunde varit kul att höra lite om den.
https://www.huddig.com/updates/news/hud ... ss-driver/

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se