I en hydrostat så är det variabla deplacement på både pump och motor. För max dragkraft så kall pumpen ha lågt deplacement och pumpen högt deplacement. Vid max bromsning blir hydraulmotorn pump och pumpen blir motor. Vid hastighets kontoll utför så reglaras hastigheten med pumpens deplacement som då verkar som motor. Pumpen har något som inte motorn kan tillåtas ha, det är noll i deplacement. När pumpens deplacement är noll så är hydrostaten låst och hjulen kan inte rotera.
Om vi nu tänker oss samma tankebanor i en elektrisk transmission s måste vi definiera motsvarande komponenter samt de parametrar som påverkar
Hydraulpump=generator
Hydraulmotor=elmotor
Hydrauktryck=elektrisk spänning
Hydraulflöde=elektrisk strömstyrka
Hydrauliskt deplacement= storleken få styrkan hos det magnetiska fälten i gnerator resp elmotor
Så vid bromsning med en hydrostat så försöker hydraulmotorn skapa ett flöde som hydarulpumpen håller emot med sitt lägre deplacement. I en elektrisk transmission så blir det styrkan i motverkande magnetfält som skall kontrollera hastigheten vid körning utför.
Detta resoemang har jag inte fört med mig själv annat än accepterat en viss nivå av förståelse. Så eftersom el inte är mitt primär ämne så kanske någon med el-bakgrund kan spnna vidare på detta, dvs hur krafterna i en elektrisk transmission kontrollerar bromsning