Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Orbitrol

56 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#16 » 20:01:02, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ända jag kan komma på som får orbitrolen att sluta funka är om tryckbegränsaren står öppen hela tiden.

Den där långa hydraulkopplingen måste ju vara lång av en anledning. Jag kan tänka mig att den har hållit en fjäder och en kula på plats. Fjäder + kula = tryckbegränsningsventil.

Kan du se om där är nåt som ser ut som ett ventilsäte i botten av den öppna porten?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



akkamaan

#17 » 20:30:11, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar logiskt men var är fjädern och kulan/käglan?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Hydi (trådstartaren)

#18 » 21:23:20, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all input och inte minst för dokumentationen. Jag försöker sammanställa de frågor som kom upp och bilder uppifrån där rattaxeln kommer in, närmare bild på portarna samt skaftet. Den öppna porten står det T på och det var den slangen som byttes och den gick till kugghjulspumpen som matar, inga andra enheter på vägen. Skaftet satt på denna och det är inga hål i sidan på skaftet. På den till vänster står det E. Anslutningarna P och L lossades också för att komma åt att lossa och få dit slangen på T. Går det att se på dokumentationen att det suttit något innanför skaftet på ? Frågan är hur man skall komma vidare.
Bild
Bild
Bild
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Hydi (trådstartaren)

#19 » 21:51:22, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade mer noggrant ner i porten som är öppen dvs. T och det ser lite koniskt ut längre in där skaftet bottnar. Mycket möjligt att där satt fjäder och kula och att dessa försvunnit vid demonteringen av slangen då skaftet följde med. Det var så trångt och dj... då allt satt under rattstången och med kåpor vid sidorna. Hade man vetat det i dag så hade man varit mer försiktig förstås. Frågan är om det stämmer, går det att se eller hitta någon sprängskiss och i så fall säljes dessa och av vem ?
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Jac

#20 » 22:34:40, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydi skrev:Den öppna porten står det T på och det var den slangen som byttes och den gick till kugghjulspumpen som matar, inga andra enheter på vägen.

P ska vara kopplad till pump
T ska vara kopplad till tank
L och R ska kopplas till styrcylindern
EB ska kopplas till resten av hydrauliken nedströms
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#21 » 22:37:20, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydi skrev:Bild


Skulle också kunna vara en serienippel

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#22 » 00:39:55, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Skulle också kunna vara en serienippel

:thummar:
Japp, den sitter ju bredvid E (PB porten)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#23 » 00:43:19, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydi skrev:Bild


Är pinnen ihålig?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#24 » 08:23:05, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du helt sä'ker på att du kopplat slangen rätt?
P brukar vara tryck
T är tank (retur)
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hydi (trådstartaren)

#25 » 10:47:53, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, pinnen är ihålig. Funderat på detta med kopplingen av slangarna. När vi först bytte slangarna är jag 99 % säker på att den slangen som byttes kom på rätt plats. Däremot så fick slangarna som satt framför lossas för att komma åt, men tror de gick till styrkolven. Det borde ju inte spelat någon roll för funktionen i så fall. När jag tog hjälp av servicefirman så kollade killen därifrån flera gånger och kom fram till att det var rätt. Nu när jag tänker på det så är det inte säkert att den öppna porten T som nu är öppen är den som vi monterade slangen från pumpen på. Så såg det ut när jag hämtade styrorbitrolen i går och sedan så har ju servicefirman pluggat fyra av fem portar. Så därför tänkte jag nog lite fel i går när jag sade att vi kopplat slangen på T, vi såg inte beteckningarna då då det var så trångt och kallt eftersom maskinen stod ute. Jag får ju trots allt lita på att killen från servicefirman hade rätt och sedan har ju ytterligare någon varit med och kollat så fort maskinen kom till verkstan. Vi har skickat mail till fabriken i Italien för att höra efter återförsäljare till reservdelar. En annan tanke jag har är att lossa en annan port då jag tror alla har skaftet för någon har sagt att flera portar skall ha kula och fjäder. Detta får ju göras försiktigt och nu när man kan hålla styrorbitrolen uppåt. Inte konstigt att man inte såg eller märkte något när det var upp och ner när den sitter på maskinen.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Jac

#26 » 11:12:39, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felkopplade slangar är ett ganska vanligt hydraulfel, been there, done that. Dubbel och trippelkolla, lita inte på nån annan.

Exempel på felkopplade slangar, tog ganska många sidor innan felet ringades in: johannaj @ [Traktorer] Hydraulansluta häcksax till traktor?




Tryckbegränsaren är nog bakom pluggen till vänster om axeln. Rör inte den förrän slangarna är trippelcheckade!!!
Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#27 » 11:29:17, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett annat exempel på hur ett litet enkelt fel leder till en katastrofal felsökning:
[Grävmaskiner] Varför lasthållningsventil
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#28 » 11:47:09, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser man på schemat så funkar det inte att oljan bara går runt om man kopplar slangarna fel, alltså pumpen till T-porten, oljan stoppas av backventilen på P-porten.
Bild


MEN...

Backventilen vid P-porten kan fort vara av typen "kula som ramlar ut när man lossar kopplingen".
Om kulan saknas OCH man kopplar pumpen till T-porten så får man en orbitrol där oljan bara går runt utan motstånd och det händer inget när man vrider på ratten.




Orbitrolen funkar som vanligt även utan den kulan(så länge allt är rätt kopplat) men för att nödstyrningsfunktionen ska fungera så måste kula och fjäder vara på plats. Nödstyrningsfunktionen gör att du kan styra även om motorn stannar.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Hydi (trådstartaren)

#29 » 12:06:49, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant, när slangen var bytt så funkade det inte alls att vrida på ratten. Som du skriver så borde det ju funkat att nödstyra om det var rätt kopplat. Skall försöka hålla styrorbitrolen på samma sätt som den satt i maskinen och på så sätt försöka komma ihåg hur slangarna satt. Men inte helt lätt då jag inte vet om den öppna anslutningen T var den vi hade loss. Då de på maskinverkstaden kan ha ändrat, de börjar ju vara mer motsträviga då de vill skaffa en ny och få den färdig. Inte vana vid att kunder som jag vill försöka att laga och hitta billigare alternativ. Fick svar från Italien och de svarade bara att komma med en offert på en ny, trots att jag frågat efter reservdelar och serviceverkstäder i Sverige.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Jac

#30 » 12:15:34, 30-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur slangarna satt är egentligen ointressant, det finns bara ett sätt att koppla in en orbitrol:
P ska vara kopplad till pump
T ska vara kopplad till tank
L och R ska kopplas till styrcylindern
EB ska kopplas till resten av hydrauliken nedströms


Du kan ju kika in i P-porten och se om där finns nån ansats längre in som skulle kunna vara ett fjädersäte.
Du kan också kolla på kopplingarna, om jag har rätt om backventilen så bör den koppling som suttit i P-porten visa märken efter en kula som har tryckts mot den.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se