Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vedklyv hastigheter m.m (regenerativ ventil)

64 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#46 » 16:22:12, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:I övrigt så är det fördel med en hydraulcylinder med en så grov kolvstång som möjligt för då får du högre returhastighet än med en vekare kolvstång i och med att volymen på retursidan blir mindre.

Farlig tanke det där. Om har ett för stort förhållande mellan plussidans och minussidan deplacement så får du väldigt hög flödesförstärkning på plussidan vid retur.
Eftresom pi är en konstant vid beräkning av kolvarean så kan vi enkelt beräkna deplacementförhållandena Nuvarande 80/50 cylinder blir då så här.
Plussidans "deplacement faktor" 80*80=6400
Kolvstångens deplacement faktor 50*50=2500
Minussidans deplacement faktor 6400/(6400-2500)=6400/3900=1.64 vilket blir flödesförstärkningen på plussidan vid returslag.
Så om du vid retur stoppar in 1 L/sek så kommer det ut 1.64 L/sek ur plussidan.

För en 80/10 cylinder blir det 1.02
För en 80/20 cylinder blir det 1.07
För en 80/30 cylinder blir det 1.16
För en 80/40 cylinder blir det 1.33
För en 80/50 cylinder blir det 1.64
För en 80/60 cylinder blir det 2.29
För en 80/70 cylinder blir det 4.27

Med för stor flödesförstärkning så kan mottrycket på retur en bli så högt att tryckbegränsningsventilen öppnar. Om den håller för mottrycket blir det ändå stor värmeutveckling.
För varje bar mottryck och 1 L/sek så blir det 0.1kW värmeutveckling. Har du då ett returflöde på 4.27L/sek och 50 bar mottryck så får du 21.3 kW värmeutveckling. Om du då har en 6 kW elmotor så orkar den helt enkelt inte. Värmeförlusten i kW kan ju inte vara högre än motoreffekten om det ska fungera. Så nu behöver du ett system med högre flödeskapacitet, större ventiler, grövrearbetsportar och ledningar så att mottrycket för t ex denna 80/70 cylinder kan minskas till "10 bar" eller mindre, alternativt använda en cylinder med lägre flödesförstärkning

Så en tanke på "så grov kolvstång som möjligt" ska man släppa ögonblickligen.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



akkamaan

#47 » 16:35:02, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Ska du ha en snabb klyv så behöver trycket höjas. Gärna 200 bar eller mer (kolven ska såklart klara det). Variabel pump är idealt då du kan få både hastighet och styrka.

Det finns ju en begränsande faktor och det är motoreffekten. Om du har en 6kW elmotor så kand du ha t ex 1 L/sek och 60 bar alternativt 6 L/sek och 10 bar, 0.5 L/sek och 120 bar, 0.3 L/sek och 200 bar. Men att anväönde ett högre arbetstryck och klenare cylinder har fördelen att man kan använda lägre flöde och därmed mindre värmeutveckling pga flödesfriktion

Variabel pump är för de som inte har en begränsande budget. Kostnade blir lätt 10-dubblad bara av tanken...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#48 » 16:38:28, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Du kan ju lika gärna skaffa en större pump. Resultatet blir detsamma. Så att säga att trycket behöver höjas är bara vilseledande anser jag.

Nej då, JengaPro har rätt i att högra tryck med grannare cylinder är en fördel men bara för att spara energiförluster pga av flödesfriktion
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

JengaPRO

#49 » 20:57:27, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
JengaPRO skrev:I övrigt så är det fördel med en hydraulcylinder med en så grov kolvstång som möjligt för då får du högre returhastighet än med en vekare kolvstång i och med att volymen på retursidan blir mindre.

Farlig tanke det där. Om har ett för stort förhållande mellan plussidans och minussidan deplacement så får du väldigt hög flödesförstärkning på plussidan vid retur.
Eftresom pi är en konstant vid beräkning av kolvarean så kan vi enkelt beräkna deplacementförhållandena Nuvarande 80/50 cylinder blir då så här.
Plussidans "deplacement faktor" 80*80=6400
Kolvstångens deplacement faktor 50*50=2500
Minussidans deplacement faktor 6400/(6400-2500)=6400/3900=1.64 vilket blir flödesförstärkningen på plussidan vid returslag.
Så om du vid retur stoppar in 1 L/sek så kommer det ut 1.64 L/sek ur plussidan.

För en 80/10 cylinder blir det 1.02
För en 80/20 cylinder blir det 1.07
För en 80/30 cylinder blir det 1.16
För en 80/40 cylinder blir det 1.33
För en 80/50 cylinder blir det 1.64
För en 80/60 cylinder blir det 2.29
För en 80/70 cylinder blir det 4.27

Med för stor flödesförstärkning så kan mottrycket på retur en bli så högt att tryckbegränsningsventilen öppnar. Om den håller för mottrycket blir det ändå stor värmeutveckling.
För varje bar mottryck och 1 L/sek så blir det 0.1kW värmeutveckling. Har du då ett returflöde på 4.27L/sek och 50 bar mottryck så får du 21.3 kW värmeutveckling. Om du då har en 6 kW elmotor så orkar den helt enkelt inte. Värmeförlusten i kW kan ju inte vara högre än motoreffekten om det ska fungera. Så nu behöver du ett system med högre flödeskapacitet, större ventiler, grövrearbetsportar och ledningar så att mottrycket för t ex denna 80/70 cylinder kan minskas till "10 bar" eller mindre, alternativt använda en cylinder med lägre flödesförstärkning

Så en tanke på "så grov kolvstång som möjligt" ska man släppa ögonblickligen.


Intressant. Det där har jag inte tänkt på att det skulle kunna bli trångt på vägen ut så att säga. Nu är det väl i och för sig så att skillnaden mellan största kolven och minsta i regel inte är så stor. Är cylinderdian 80mm så är kolven antingen 40 eller 50mm mest troligt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

akkamaan

#50 » 22:18:32, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Intressant. Det där har jag inte tänkt på att det skulle kunna bli trångt på vägen ut så att säga. Nu är det väl i och för sig så att skillnaden mellan största kolven och minsta i regel inte är så stor. Är cylinderdian 80mm så är kolven kolvstången antingen 40 eller 50mm mest troligt.

Japp och nu är kolvstången fördelaktiga 50 mm.
Men för att spinna vidare, min kommentar syftar till att utbild alla som följer tråden. Och det skulle ju vara tekniskt möjlig att sätta ihop en vedklyv med supersnabb retur. Om vi använder en dubbelverkande stödbens cylinder från en timmerbilskran så kan den mycket väl vara en 80/60 eller 80/70 cylinder. För att leda bort returflödet med lågt mottryck så måste man använda en tryckstyrd dräneringsventil som leder returflödet förbi alla andra ventiler tillbaka till tank. Såklart behövs det grova ledningar för detta
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

mats757

#51 » 15:09:59, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här låter väldigt inspirerande.
Dock en fråga.
Oftast går det ganska tungt i början på klyvningen. Om den då växlar ner till 8 ton ganska tidigt i slaget, går det tillbaka till 4 tons läget när vedträdet börja spricka och gå lätt igen?

/Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Turbodiesel

#52 » 15:13:42, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda alternativen växlar mellan stark & snabb, automatiskt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bonnen513

#53 » 19:39:51, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat lite på din pump. Du har angett maxtrycket till 150 bar, de flesta pumpar jag kollat i den storleken brukar klara runt 250 bar och 3000-3500 varv/min
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Tom N

#54 » 20:15:31, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl motoreffekten som begränsar systemtrycket i detta fallet?
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

bonnen513

#55 » 20:21:05, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo och då är frågan om man det är nån ide att öka motoreffekten om inte pumpen håller för mer
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Tom N

#56 » 20:34:26, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu orkar jag inte läsa om tråden men framgår det att pumpen är specad för max 150 bar? Jag är benägen att hålla med om att en vanlig gr2-pump bör klara bra mycket högre tryck.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jettamannen (trådstartaren)

#57 » 22:46:17, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N skrev:Nu orkar jag inte läsa om tråden men framgår det att pumpen är specad för max 150 bar? Jag är benägen att hålla med om att en vanlig gr2-pump bör klara bra mycket högre tryck.


I detta fall så jag har angivet 150bar för att motoreffekten inte klarar mera. Vad max tryck för pumpen är vet jag inte men skulle tro runt 200bar
Jettamannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 12-02-2024
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jettamannen (trådstartaren)

#58 » 23:20:24, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon läsa detta för att kontrollera så jag har tänkt rätt med slang storlek

Från hydraulpumpen till riktningsventilen 3/8"
Från riktningsventilen till regenerativ ventilen P och C2 (plussida cylindern) 3/8"
Från regenerativ ventilen V1 till riktningsventilen 5/8"
Från regenerativ ventilen C1 till cylinderns minussida 7/8"
Sugsidan till pumpen har jag en slang som är 21mm invändigt funkar det ändå?

Detta med pumpen jag har och en regenerativ ventil.
Jettamannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 12-02-2024
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#59 » 23:36:50, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jettamannen skrev:Kan någon läsa detta för att kontrollera så jag har tänkt rätt med slang storlek

Från hydraulpumpen till riktningsventilen 3/8"
Från riktningsventilen till regenerativ ventilen P och C2 (plussida cylindern) 3/8"
Från regenerativ ventilen V1 till riktningsventilen 5/8"
Från regenerativ ventilen C1 till cylinderns minussida 7/8"
Sugsidan till pumpen har jag en slang som är 21mm invändigt funkar det ändå?

Detta med pumpen jag har och en regenerativ ventil.

Jag tycker du har "alla rätt" vad gäller trycksatta ledningar. Men sugledningen är underdimensionerad. För 23 L/min så bör den vara 1"+ (25 mm+) för att hålla förlusterna och risken för kavitation nere. Oljehastigheten i en sugledning bör inte vara högre än 1.2 m/s. Med 21 mm sugledning så får du ca 1.5 m/s. Men jag skulle inte bryta ryggen av mig för att gå upp till 1" sugledning, speciellt inte om tanken är placerad ovanför pumpen.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#60 » 01:04:06, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns lite bakvänt,, min idé om saken då:

C2 till P & riktningsventilen tar hand om cylinderns höga flöde vid returslaget, bör väljas minst 1/2"

V1 till riktningsventilen ser bara pumpflödet, ok med 3/8"

C1 till cyl minus, minst 1/2"

7/8" hydraulik kanske förekommer i am'rikat, hos oss är det sällsynt som väl är.

Sugledningen är ok (men inte guldstjärna) för en fast kugghjulspump med konstant varvtal.

Gissar att både cylindern & riktningsventilen har 1/2" portar?

Akkamaan har ju alla flödena i sin kalkylator,
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se