JengaPRO skrev:I övrigt så är det fördel med en hydraulcylinder med en så grov kolvstång som möjligt för då får du högre returhastighet än med en vekare kolvstång i och med att volymen på retursidan blir mindre.
Farlig tanke det där. Om har ett för stort förhållande mellan plussidans och minussidan deplacement så får du väldigt hög flödesförstärkning på plussidan vid retur.
Eftresom pi är en konstant vid beräkning av kolvarean så kan vi enkelt beräkna deplacementförhållandena Nuvarande 80/50 cylinder blir då så här.
Plussidans "deplacement faktor" 80*80=6400
Kolvstångens deplacement faktor 50*50=2500
Minussidans deplacement faktor 6400/(6400-2500)=6400/3900=1.64 vilket blir flödesförstärkningen på plussidan vid returslag.
Så om du vid retur stoppar in 1 L/sek så kommer det ut 1.64 L/sek ur plussidan.
För en 80/10 cylinder blir det 1.02
För en 80/20 cylinder blir det 1.07
För en 80/30 cylinder blir det 1.16
För en 80/40 cylinder blir det 1.33
För en 80/50 cylinder blir det 1.64
För en 80/60 cylinder blir det 2.29
För en 80/70 cylinder blir det 4.27
Med för stor flödesförstärkning så kan mottrycket på retur en bli så högt att tryckbegränsningsventilen öppnar. Om den håller för mottrycket blir det ändå stor värmeutveckling.
För varje bar mottryck och 1 L/sek så blir det 0.1kW värmeutveckling. Har du då ett returflöde på 4.27L/sek och 50 bar mottryck så får du 21.3 kW värmeutveckling. Om du då har en 6 kW elmotor så orkar den helt enkelt inte. Värmeförlusten i kW kan ju inte vara högre än motoreffekten om det ska fungera. Så nu behöver du ett system med högre flödeskapacitet, större ventiler, grövrearbetsportar och ledningar så att mottrycket för t ex denna 80/70 cylinder kan minskas till "10 bar" eller mindre, alternativt använda en cylinder med lägre flödesförstärkning
Så en tanke på "så grov kolvstång som möjligt" ska man släppa ögonblickligen.