Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vedklyv hastigheter m.m (regenerativ ventil)

64 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Turbodiesel

#16 » 23:07:48, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

P till ett t-kors mellan riktningsventilen & cylinderns plussida (C2)
V1 till den andra porten på riktningsventilen.
C1 till cylinderns minussida.
M är ett mätuttag, troligen pluggat. Montera ett mätuttag så ser du omslagstrycket.

(ovanstående gäller Svith's regenventil av OMT's fabrikat)

(med reservation för trötthet..)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Jettamannen (trådstartaren)

#17 » 23:14:49, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Typ denna https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... 7792/67792

Bild

Dubbelpump var inte så lätt att hitta, samt att beställa rätt delar för en lekman är inte lätt.
Man får plocka ihop det man vill ha/behöver.
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... 2/Q551-A11

Bild



Oj nu blev det många bud. Jag vill använda mitt ventilpaket. Hur skulle en sådan dubbelpumpskoppling se ut? Jag behåller den jag har och kopplar in en som har mera flöde? Hur går en sådan koppling till? Har du någon bild?
Jettamannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 12-02-2024
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#18 » 02:15:45, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du verkar vara inne på regenerativ funktion i kombination med befintlig riktningsventil så rekommenderar jag att du läser detta informationsblad frå SUN Hydraulics. Det har flrera olika in-line tryck styrda regenerativa ventillösningar LÄNK

Här en länk till alla svenska SUN Hydraulics återförsäljare LÄNK
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#19 » 02:25:19, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Regenventil ger ingen större värmemängd med dessa små flöden, så länge du inte bygger in en mängd strypningar.

Så är det, om man vet hur man ska designa systemet. Det är dock vanligt att hemma-pulare inte har koll. 80/50 kolv/kolvstång diameter som detta gäller är perfekt för regen eftersom kolvstången är relativt grov i förhållande till kolven. det ger bara en flödesförstärkning på 80x80/50x50 dvs 6400/2500= 2.5 ggr flödesförstärkning Men tar man en kolv med diameterproprtionerna 80/30 så blir det 6400/900= 7.1 ggr flödesförstärkning. Normala cylindrar som t ex 80/40 eller 100/50 kommer med 4 ggr flödesförstärkning
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jettamannen (trådstartaren)

#20 » 07:11:03, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Eftersom du verkar vara inne på regenerativ funktion i kombination med befintlig riktningsventil så rekommenderar jag att du läser detta informationsblad frå SUN Hydraulics. Det har flrera olika in-line tryck styrda regenerativa ventillösningar LÄNK

Här en länk till alla svenska SUN Hydraulics återförsäljare LÄNK



Är dessa bättre än den jag länkade till? Ska man ta en med Max 40l/min för att inte få den allt för snabb? Eller blir det bara mera värme eftersom man bromsar? Vad blir det för hastighet med en sådan ventil?

Måste bara fråga men vad är det som säger att man inte kan öka trycket till 150bar på ventilen och köra hög fart hela klyvningen?
Jettamannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 12-02-2024
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#21 » 08:01:19, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

för att undvika värme tar man bort allt som bromsar oljan och använder grova grejer.

kör du på högfart regenerativt så orkar den inte klyva alla pga att tryckkraften bara blir 3 ton
kör du dubbelpump på högfart och 150 bar så orkar inte motorn
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#22 » 08:22:31, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jettamannen skrev:[Är dessa bättre än den jag länkade till?

Med de jag länkade till kan du använda din nuvarande pump och riktningsventil. Du kopplar in den mellan riktningsventilen och klyvcylindern. Sen sköter den om regenereringen automatiskt. Det startar med regenerering och hög hastighet tills trycket når ett inställt värde sen kopplar den automatiskt över till fullkraft med normal hastighet
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#23 » 08:54:30, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Jettamannen skrev:[Är dessa bättre än den jag länkade till?

Med de jag länkade till kan du använda din nuvarande pump och riktningsventil. Du kopplar in den mellan riktningsventilen och klyvcylindern. Sen sköter den om regenereringen automatiskt. Det startar med regenerering och hög hastighet tills trycket når ett inställt värde sen kopplar den automatiskt över till fullkraft med normal hastighet


Kolla länken i inlägg #11

Går OMT ventilen hos svith att köpa utan månaders leveranstid, så är den betydligt billigare än SUN's motsvarande ventil.

(SUN har bra grejer & fin dokumentation, missförstå mig inte)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jettamannen (trådstartaren)

#24 » 08:57:46, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer min motor på 5.5kw att orka 60bar med ett flöde på ca 50L/min utan att motorskyddet löser? Eller tänker jag fel?
Jettamannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 12-02-2024
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#25 » 15:33:01, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kolla länken i inlägg #11


Du jämför äpplen med jordgubbar, frukt med bär, eller en konverteringsventil från dubbelpump till två-stegs pump (se bilden) med en extern regenerativ ventil
Min blunder, Turbodiesel och Jettemannen, ni har rätt. Jag totalt nonchalerade detaljern i den externa tryckstyrda regen ventil ni pekade på för 2300SEK.
Men det ändrar inte min uppfattning om fördelarna med två-stegs pumpens fördelar
Senast redigerad av akkamaan 16:42:15, 14-02-2024, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#26 » 15:43:36, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jettamannen skrev:
Vad skulle du välja skulle det inte funka med en regenerativ ventil?


Om regenerativ funktion kommer med riktningsventilen så blir det du med "hjärnan och handen" som får avgöra när du ska regenrera eller inte. Med tvåstegspump eller extern tryckstyrd regenerativ ventil så sker det automatiskt. [/quote]

Kommer det bli för varmt?


Kan bli om man har fel förutsättningar, men vad jag kan se så har du bra förutsättningar med tanke på hydraulcylindern.

Vad kostar en dubbelpump som du har räknat på?


För det första så bara för att inte skapa missuppfattningar så är detta inte en dubbelpump i vanlig mening utan den kallas två-stegs pump, men tekniskt sätt så har den två kugghjulspumpar i samma hus. En dubbelpump har två individuella separerade utgångar. En två-stegs pump har endast en utgång men växlar internt med en tryckavkänningsventil mellan det två stegen. En tvåstegspump från Haldex kostar en är betydligt dyrare än en identiskt lika "kines-pump". Amazon har en som skulle passa dig för ca $80. En Haldex skulle kosta det 3-4 dubbla

Är det bara att glömma att byta till en större pump? Tänker du skriver att det är bara någon sekund som den kommer att få kämpa lite;) kommer då motorskyddet att hinna lösa ut? Tänker framförallt på pumpen jag länkade till.

Nej, visst kan du byta till en större konventionell pump men då ska du komma ihåg att returrörelsen kommer att skapa flödesförstärkning på retursidan eftersom kolvstångs sidan har så mycket mindre deplacement än kolvsidan. Om du stoppar in 1L/sek på kolvsångssidan så kommer det att trycka ut 2.7 L/sek (161 L/min) på kolvsidan och då måste riktningsventilen klara det returflödet utan att skapa för mycket värme.
Jag vill påstå att en två-stegspump är mera effektiv och går betydligt lättare och du uppnår ändå samma kolvhastighet jämfört med en större vanlig pump.

Den där återkopplingsventilen du länkade till kan ge en dubbelpump samma funktion som en två-stegspump men nu måste du både köpa en dubbelpump för "flera tusen" samt denna ventilen för "flera tusen".
Totalt missuppfattat av mig. Den ventilen är så klart en automatisk extern tryckstyrd regen ventil.

Med en "50 L/min" två-stegs pump och maxtryck på 207 bar så kräver det teoretiskt 5.1kW motor och då borde inte motorskyddet lösa ut. Men du får samma problem med flödesförstärkning vid kolvretur, ca 3X pumpflödet eller 150 L/min. Om motorskyddet löser ut i onödan så ställer du ner lågtrycket på två-stegs pumpen. Effekten under maxtrycket klarar motorn galant då det är under så mycket lägre flöde.

Är dessa bättre än den jag länkade till?

Det är två olika funktioner på de ventiler jag länkade till, externa regen ventiler och den du länkade till som är en konverterings ventil från dubbelpump till tvåstegs pump.

[color=#00BF00][b]De utför i princip samma sak. SUNs ventilprogram har dock fler valmöjligheter för att kunna passas in i olika applikationer. För din vedklyv funkar den säkert utmärkt


Vad blir det för hastighet med en sådan ventil?

Det beror på vilka två olika deplacement du har på din konverterade dubbelpump
Detta var ett icke relevant kommentar av mig eftersom jag inte lusläste ventilens hydraulschema

Ventilen bestämmer inte hastigheten utan hastigheten vid regen är en funktion av pumpflöde och cylinderns diameter dimensioner
Måste bara fråga men vad är det som säger att man inte kan öka trycket till 150bar på ventilen och köra hög fart hela klyvningen?

Visst kan du öka maxtrycket men då flörtar du kraftigt med motorskyddet.
Den flörten behöver du inte med en färdig två-stegs pump.

Vill säga detta också. Dessa två-stegs pumpar har en enorm marknad utanför vedklyvarna. Hydraliska verkstads pressarav olika slag, utgödslingssystem i ladugårdar, kompaktorer av olika slag, olika hydraulska lyftanordnigar, etc etc. Så dessa pumpar är otroligt beprövade, enkla och tillförlitliga i förhållade till priset.
Senast redigerad av akkamaan 16:56:35, 14-02-2024, redigerad totalt 2 gånger.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#27 » 16:01:27, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Turbodiesel skrev:Kolla länken i inlägg #11


Du jämför äpplen med jordgubbar, frukt med bär, eller en konverteringsventil från dubbelpump till två-stegs pump (se bilden) med en extern regenerativ ventil
Bild


What? är det äpplen på päronträdet igen?

Vad gör OMT VRSP till en tvåstegs/dubbelpumpsventil? Den har på sätt & vis liknande funktion, och med lite fantasi går den troligen att använda även som sådan. Tvåstegspumpventilerna är annars lite enklare internt.

Den här tråden är RÖRIG, och det verkar bara bli värre. :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#28 » 17:05:39, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har redigerat mina kommentarer. Det var en stor kartong med bara äpplen :mrgreen:
Du har helt rätt Turbodiesel (och Jettamannen) :buga:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jettamannen (trådstartaren)

#29 » 22:02:35, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill tacka alla för all hjälp. Ska testa först med en ventil. Men kan du länka till en tvåstegspump en billig sådan. Som passar mina andra delar. Skulle vilja testa en sådan också;)
Jettamannen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 12-02-2024
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Colman

#30 » 22:32:18, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här köpte jag en till min klyv funkar hur bra som helst.
https://www.flowfitonline.com/categorie ... gear-pumps.

1 person gillar det här inlägget.
Colman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:14, 11-01-2014
Ort: Sölvesborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se