Jettamannen skrev:Vad skulle du välja skulle det inte funka med en regenerativ
ventil?
Om regenerativ funktion kommer med riktningsventilen så blir det du med "hjärnan och handen" som får avgöra när du ska regenrera eller inte. Med tvåstegspump eller extern tryckstyrd regenerativ ventil så sker det automatiskt. [/quote]
Kommer det bli för varmt?
Kan bli om man har fel förutsättningar, men vad jag kan se så har du bra förutsättningar med tanke på hydraulcylindern.
Vad kostar en dubbelpump som du har räknat på?
För det första så bara för att inte skapa missuppfattningar så är detta inte en dubbelpump i vanlig mening utan den kallas två-stegs pump, men tekniskt sätt så har den två kugghjulspumpar i samma
hus. En dubbelpump har två individuella separerade utgångar. En två-stegs pump har endast en
utgång men växlar internt med en tryckavkänningsventil mellan det två stegen. En tvåstegspump från Haldex kostar en är betydligt dyrare än en identiskt lika "kines-pump". Amazon har en som skulle passa dig för ca $80. En Haldex skulle kosta det 3-4 dubbla
Är det bara att glömma att byta till en större pump? Tänker du skriver att det är bara någon sekund som den kommer att få kämpa lite;) kommer då motorskyddet att hinna lösa ut? Tänker framförallt på pumpen jag länkade till.
Nej, visst kan du byta till en större konventionell pump men då ska du komma ihåg att returrörelsen kommer att skapa flödesförstärkning på retursidan eftersom kolvstångs sidan har så mycket mindre deplacement än kolvsidan. Om du stoppar in 1L/sek på kolvsångssidan så kommer det att trycka ut 2.7 L/sek (161 L/min) på kolvsidan och då måste riktningsventilen klara det returflödet utan att skapa för mycket
värme.
Jag vill påstå att en två-stegspump är mera effektiv och går betydligt lättare och du uppnår ändå samma kolvhastighet jämfört med en större vanlig pump.
Den där återkopplingsventilen du länkade till kan ge en dubbelpump samma funktion som en två-stegspump men nu måste du både köpa en dubbelpump för "flera tusen" samt denna ventilen för "flera tusen". Totalt missuppfattat av mig. Den ventilen är så klart en automatisk extern tryckstyrd regen ventil. Med en "50 L/min" två-stegs pump och maxtryck på 207 bar så kräver det teoretiskt 5.1kW motor och då borde inte motorskyddet lösa ut. Men du får samma problem med flödesförstärkning vid kolvretur, ca 3X pumpflödet eller 150 L/min. Om motorskyddet löser ut i onödan så ställer du ner lågtrycket på två-stegs pumpen. Effekten under maxtrycket klarar motorn galant då det är under så mycket lägre flöde.
Är dessa bättre än den jag länkade till?
Det är två olika funktioner på de ventiler jag länkade till, externa regen ventiler och den du länkade till som är en konverterings ventil från dubbelpump till tvåstegs pump.
[color=#00BF00][b]De utför i princip samma sak. SUNs ventilprogram har dock fler valmöjligheter för att kunna passas in i olika applikationer. För din vedklyv funkar den säkert utmärkt Vad blir det för hastighet med en sådan ventil?
Det beror på vilka två olika deplacement du har på din konverterade dubbelpump
Detta var ett icke relevant kommentar av mig eftersom jag inte lusläste ventilens hydraulschema
Ventilen bestämmer inte hastigheten utan hastigheten vid regen är en funktion av pumpflöde och cylinderns diameter dimensionerMåste bara fråga men vad är det som säger att man inte kan öka trycket till 150bar på ventilen och köra hög fart hela klyvningen?
Visst kan du öka maxtrycket men då flörtar du kraftigt med motorskyddet.
Den flörten behöver du inte med en färdig två-stegs pump.
Vill säga detta också. Dessa två-stegs pumpar har en enorm marknad utanför vedklyvarna. Hydraliska verkstads pressarav olika slag, utgödslingssystem i ladugårdar, kompaktorer av olika slag, olika hydraulska lyftanordnigar, etc etc. Så dessa pumpar är otroligt beprövade, enkla och tillförlitliga i förhållade till priset.