Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vedklyv hastigheter m.m (regenerativ ventil)

64 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera hydraulik i allmänhet här

bonnen513

#61 » 13:41:15, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jettamannen skrev:Om man skulle försöka få en hastighet till ca 4.5 sek per tryckande slag. Skulle vilja kunna använda så mycket som möjligt av delarna jag redan har. Om man skulle välja en pump som jag ca 25-30 l/min och gå på lite över på vad motorn klarar. Eller är det bara idiotiskt att göra så? Tycker det är så konstigt att faxes klarar av att göra en klyv som går med 7 tons tryck 500mm slag på 4 sek. Med en 3kw motor med 1400rpm och 11cm3/sek pump. Och en cylinder som är samma storlek som den jag använder mig av. Och jag vet att den vedklyven funkar riktigt bra. Tycker då att jag med en större motor borde kunna få till det med samma tid.

Det är flera fel på Faxes prestanda uppgifter. Jag råkade hitta en sån ute på gårdsplan (ELH 500) och klockade den och fick det till 6 sekunder ut och 2 sek in. och för att få 7 tons klyvkraft så kommer motorn dra 5,5 kW. Denna är dock utan regenerativ ventil. Måtten är heller inte 80*50 utan antagligen 65*50. Jag har ingen ampermeter så jag kan inte mäta vad motorn drar när den går mot överströmmaren

Denna Youtube video verkar ge samma tider som min
https://www.youtube.com/watch?v=W1rz39-fXBI

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



Turbodiesel

#62 » 23:25:25, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående motoreffekten, så går det utmärkt att överlasta den, speciellt kvalitetsmotorer av standardtyp (S1). Effekten är angiven, så att den klarar att vara full med damm, i sommarhetta & 24/7 drift.

20% är absolut inget problem, och du hör tydligt om motorn låter (i överkant) plågad & tappar varvtal. Motorskyddet är ganska trögt, och tillåter intermittent överlast inom ofarliga gränser.

I princip alla vedklyvsfabrikat piskar sina (el)motorer, och de älskar detta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#63 » 23:41:47, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

S1 är väl duty cycle och betyder full effekt 100% av tiden. En motor märkt 5kW S1 har en betydligt högre effekt rating om den körs i S6 (periodvis belastning).
Hur mycket mer beror på motortyp och storlek. Kan/finner inte mer om det.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#64 » 23:59:51, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är driftarten.

Det finns många specialmotorer ute i världen, men mest för OEM. Man ser dom stundtals på hydraulaggregat.

Det jag ville visa är att en normal 5,5kW inte magiskt går upp i rök vid 5,6kW. Motorskyddet är termiskt, och skyddar motorn mot skadlig uppvärmning. Det finns avsiktliga marginaler, och det är helt ok att utnyttja dom. 'Äkta' överbelastning tillåter inte ett rätt inställt motorskydd.

Dyra och viktiga motorer har finare övervakning, bl,a lindningstemperatur.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se