Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Långsam Vedklyv, strypning i ventilpaket ?

108 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera hydraulik i allmänhet här

bonnen513

#61 » 20:49:09, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske dags att lossa den nedre pluggen på pumpen och se om det finns nån justering där och kanske även se vad som händer om du skruvar på den övre
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



P-son83 (trådstartaren)

#62 » 21:41:29, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Sitter manometern på pumpen nu?

Vad får du för tryck när du kör neråt?
Med den kolvstången kan du säkert ha minst 30-50 bar
0 i utslag på mätaren när jag kör ner/in kolven.
Även när jag håller på fullt ine med spaken så har och 0 i tryck

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

P-son83 (trådstartaren)

#63 » 21:48:57, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Nej, så länge riktningsventilens slid bottnar så är det bara pumpe som påverkar flödet och hastigheten.


Man hör liksom att båda lägena går i botten.
Men slaget på in/ner är mindre än upp/ut vilket kanske känns lite märkligt...
I "neutral" så ligger sliden på uppstick 12mm
I max manövrering UT /B ligger uppsticket på 21mm
I max manövrering IN / A ligger uppsticket på 5mm

Så det är 2mm mindre slag på återgången/IN av någon anledning.BildBildBild

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

AN

#64 » 22:00:26, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpens regulator verkar gå att ställa upp till 350 bar, på 10 kubikaren så kanske något lägre på 12,5 kubikaren, vilket jag inte tycker du ska prova.
Du har alltså inget tryck när du inte rör spaken? Då har du ju opencenter som akkamaan säger, och det är väl synd när du har en fin tryckkompenserad pump.
Sedan drar du i spaken, och när kolven kommer till ändläge byggs trycket upp?
Låter det inte som allt fungerar normalt, förutom att det går sakta? :klia:
Eller har jag missuppfattat?

Man får inte glömma att pumpen ger flöde inte tryck. Trycket kommer av motståndet. Går det lätt blir det inget tryck även om pumpen klarar av att trycka 1000bar.

Du kan ju se i databladet jag skickade, så kan du lista ut var en ev justerskruv skulle sitta, som kan begränsa flödet. Den sitter isf så att den trycker swashplaten till mindre vinkel. Rakt bakifrån.
Jag tror jag ev kan titta på en 6,3 cc PAV i morgon eller om det var en 10 cc, och se om det verkar finnas justerskruvar på den.

Men kanske inte så dumt att göra som turbodiesel skriver, att skaffa en ny ventil, som du vet fungerar.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

P-son83 (trådstartaren)

#65 » 22:18:28, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
P-son83 skrev:Självfall och 1/2 slang, precis som alla andra rör är.
Bara en adapter jag inte har koll på annars är det 1/2 genom allt.

Pumpflödet har bestämt alla ledningsdimensioner.
Vilket gör att man underdimensionerar kolvens plus sida.
Dessutom å är det riska att pumpen "svälter" på olja om sugledningen är 1/2".
Den bör vara minst 3/4" speciellt om det är böjar på slangen


Detta är för att det skall finnas mer olja att tillgå utan att rinna hela vägen från tanken ?
Så det är ingen begränsning att anslutningen in i pumpen "bara" är 1/2 ?
Men detta är bara en "nice to have" det kommer inte öka hastigheten på rörelsen ?
Eller det kan hända att hastigheten ökar också ?
(Jag är elektriker, skall jag se det som att spänningsfallet inte blir likastort, men jag har ändå samma säkring...)
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

P-son83 (trådstartaren)

#66 » 22:31:10, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Första steget borde vara att byta ut ventilen, den som sitter där kan ha bizarra flödesdelar/prioriteringsfunktioner.

En enspaks 3/8" eller 1/2" manuell ventil är inte dyr.


T.ex. skaffa denna ?
https://www.sagro.se/sv/artiklar/riktni ... 4cQAvD_BwE

Kanske finns liknande lättåtkomligt på andra ställen med till liknande pris ?
Framgår inte om det är CC eller OC på den i specen dock.

Edit:
Hittade även dessa:
https://ojanpera.se/sortiment/hydraulik ... v8QAvD_BwE

https://www.lakkapaa.se/sv/byggmaterial ... escription
Senast redigerad av P-son83 22:54:20, 26-03-2024, redigerad totalt 1 gång.
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

AN

#67 » 22:34:21, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryck=Spänning
Flöde=ström
Strypning=motstånd
Accumulator=kondensator
Hydraulisk effekt är ju tryck X flöde och lätt uttryckt i Watt.

Stämmer ganska bra iaf på likström
Det var en som sa till mej att det är ganska lätt att göra en hydrauliker av en elektriker.

En parentes bara :grin:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

P-son83 (trådstartaren)

#68 » 22:44:47, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Det skulle vara intressant att veta de exakta dimensionerna på cylinder och kolvstång...


Slaget är 200mm
Kolven är 75mm
Cylindern kan jag väl inte mäta från utsidan ?

Klockade nu ikväll, för skojs skull

UT/Upp 41 Sek (ca 5mm / Sek)
IN/Ner 2min 30 sek ( 1mm / sek)

Det går fortare med yxan kan man säga....
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

Michael Meier

#69 » 23:08:02, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

intressant ändå vad cylindern har för yttermått.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#70 » 00:12:51, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:Självfall och 1/2 slang, precis som alla andra rör är.

En liten detalj om rör dimensioner. I Sverige levereras stålrör för hydraulik i mm (millimeter) dimensioner och är det då 14 mm utvändigt så är det ännu sämre än 1/2" invändigt...
Att mäta rördiametern utvändigt ger inte exakt svar för invändig diameter då godstjockleken variera med tryck klassifieringen, 1.0 mm,1.5mm, 2.0 mm, 2.5 mm
Invändig diameter 12 mm
[url]LÄNK[/url]
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#71 » 00:36:46, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:Detta är för att det skall finnas mer olja att tillgå utan att rinna hela vägen från tanken ?


Om sugledningen stryper och pumpen behöver 18 Lmin men för bara 14 L/min då kommer kolven att gå långsammare än förväntat.
Kom ihåg att det inte är pumpen som "suger" olja. Det är atmosfärstrycket som trycker in oljan i pumpen när pumpkolvarna skapar undertryck. Om du vill att atmosfärstrycket i tanken ska leverera 18 L/min till pumpen så behöver du en grövre sugledning
Så det är ingen begränsning att anslutningen in i pumpen "bara" är 1/2 ?

DET ÄR en begränsning
Men detta är bara en "nice to have" det kommer inte öka hastigheten på rörelsen ?

Se vad jag skrev här ovanför. En sugledning som stryper oljaflödet kommer att göra funktionen långsammare
Eller det kan hända att hastigheten ökar också ?

Hoppas du inte försöker skämta. Hur ska funktionen kunna gå snabbare om flödet är lägre...

(Jag är elektriker, skall jag se det som att spänningsfallet inte blir lika stort, men jag har ändå samma säkring...)


AN kommenterade att det är många fysiska likheter mellan Likströms el och hydraulik. Det är sant, men dessa lkheter kan bara beskrivas av den som förstår BÅDE el och hydraulik. Dock är det också en stor skillnad mellan de två. Inom elen så är det Ampere (hydrauliskt flöde) som löser ut säkringen. Inom hydrauliken är det hydrauliska trycket (elektrisk spänning) som löser ut säkringen (tryckbegränsningsventilen).
Nej, spänningsfallet (tryckfallet) har AN kommenterade också något om att det är enkelt att förstå hydraulik om man förstår likströms el. Det där är ganska djupt vatten att försöka simma i...

Du får tänka till igen och det är säkrast just nu om du inte blandar in analogier från dina el-erfarenheter...
Mej kan du inte "lura" men det är risk att andra forum medlemmar som läser tråden kan få helt fel uppfattning... :lmao:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#72 » 01:13:47, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

::

Cylinderrörets godstjocklek kan sättas till 5-6mm för en grov uppskattning av innerdiametern.

Är kolvstången 75mm skulle jag gissa på 100-120mm cylinder/kolvdiameter

Vad ger pumpen/riktningsventilen i flöde, med dina tidsmätningar, ihop med uppskattad cylindergeometri?

Det syns direkt om något är allvarligt fel, eller inom fältmässiga toleranser.


Led ned pumpens tryckledning i t,ex en 20L dunk, kör motorn i 10sek, mät oljan & räkna ut om den skyfflar ca 15L/min oljemängd. Då får du med även sugsidan i testet.


Den här tråden ser, på avstånd, ut som en av SJ's signalkabelgravar, under plundring av glada tjackisar
. För att använda elektrikertermer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#73 » 02:09:37, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:Slaget är 200mm

Slaglängden har ingen betydelse i den här diskussionen, bara för generell kännedom om din klyv
Kolven är 75mm

Hoppsan, menar du själva kolven eller kolvstången?? Kolve sitter ju inuti cylindern och kan bara mätas med cylindern isärtagen. Kolvstångens diameter går så klart att mäta med skjutnått från utsidan.
Cylindern kan jag väl inte mäta från utsidan ?

Om kolvstången är 75 mm, så måste vi ändå ha ett hum om cylinderns innerdiameter. Om du mäter diametern på cylinderrörets utsida, t ex 110 mm och sedan drar bort antagen godstjocklek typ 2x5mm så blir innerdiametern 100 mm. Om nu dessa siffror är det som gäller så får du ett returflöde på ca 41 L/min vilket skulle kräva 3/4" ledning för att följa rekommendationerna och du har i bästa fall knappt halvtum. Om det stålrör du har från cylinderns plus sida till rktningsventilen har 14 mm ytterdiameter så har rör I BÄSTA FALL en inner diameter på 12 mm (1 mm godstjocklek)

Mät även ytterdiametern på dina stålrör. Mät på en punkt där röret är rakt och aldrig varit bockat
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#74 » 03:38:51, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför försöka tokoptimera & tjattra om flödet runt cylindern innan klyven knappt visar livtecken?

Flödesproblem idag kan möjligen finnas på pumpens sugsida, men då borde den låta som en ilsken nålhammare på exxon valdez, eller ett par kärlekskranka vargar.

Trycket vid tomkörning flyttar dessutom inte ens nålen på mätaren (suddig bild, kan inte se dess mätområde). Det är ett bra inledande betyg, oavsett tabellerna, detta system har dessutom små rörlängder.

Är mottrycket under överströmmarens, eller pumpens regulatorinställning, då ska cylindern röra sig med beräknad hastighet. 12.5x1,5(L/min) över cylinderns arbetsareor. Detta förutsatt att elmotorn orkar, vilket elektrikern som sådan borde kunna bedöma, med för honom kända instrument & diagnosmetoder.

Dålig flödesoptimering ger tryckfall, värme & energiförluster, samt i viss mån oljud. Med aktuella flödesnivåer måste man troligen ner under 2mm strypning innan det börjar hindra funktionen, i någon större omfattning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bonnen513

#75 » 08:23:44, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:
Klockade nu ikväll, för skojs skull

UT/Upp 41 Sek (ca 5mm / Sek)
IN/Ner 2min 30 sek ( 1mm / sek)

Det går fortare med yxan kan man säga....


Det är nästan att man undrar om det skulle gå lika fort att sänka utan att ha pumpen igång särskilt med tanke på att trycket inte ökade ens vid ändläget
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se