Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Långsam Vedklyv, strypning i ventilpaket ?

108 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera hydraulik i allmänhet här

P-son83 (trådstartaren)

#1 » 11:52:09, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Har kommit över en hemmabyggd Vedklyv
Den är långsam......

Sitter en pump från Parker som heter PAV125RKP1DA (DB.HE) på 125cc
(Tidigare satt en pump på 8,5cc)

Sitter ett 2-kanals ventilpaket från Gresen (Gresen Mninneapolis) på den
Märkt 3000 och 1834 (eller 1324)
Bara en kabal används

1/2" rör & Slang till allt.

Sitter en Kolv som det står Mecman Linear Dynamics på (AB Mecman Sweden)
75mm och drygt 300mm slag

det tar i runda slängar över 30 sek att köra ut kolven max, och lite långsamare tillbaka

Kan det sitta ngn strypning i paketet, eller är det annat som en feldimmentionerat ?
har inte hunnit sätta mig in i excel-arken än, men tänkte göra det också

Frågan är ju om det är felbyggt, eller något är trasigt ?
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240323/61cdbc9f4b8e4034249d07165a18cff1.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240323/9c874e46ffa7ead5ae96b11e61a5183e.jpg
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016



AN

#2 » 12:17:16, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är pumpstorleken ökad från 8,5 cc till 125 cc? Det verkar ju ganska extremt. Är systemet designat för 8,5 cc, så bör ju hela systemet var en enda stor strypning.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Tom N

#3 » 14:07:53, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

8,5 till 125 cc känns lite extremt :smile: 12,5 känns ju lite rimligare.

En fingervisning på hastigheten

Om man tittar på 8,5 cc som satt innan och säger att motorn skulle snurra 1000 rpm (nu snurrar den ju troligtvis snabbare än så), så skulle du få ett flöde på 8,5 l/min med 100% verkningsgrad ( 80-90% är kanske mer troligt) Skulle man använda dom siffrorna så skulle kolven göra en hel plusrörelse på knappt 10 sek (med reservation för min huvudräkning).

Man kan nog ändå konstatera att något inte är som det ska.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

P-son83 (trådstartaren)

#4 » 14:21:52, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Är pumpstorleken ökad från 8,5 cc till 125 cc? Det verkar ju ganska extremt. Är systemet designat för 8,5 cc, så bör ju hela systemet var en enda stor strypning.
Är byggt av vad man hittade på hyllan en gång i tiden.
Blev aldrig bra och blev stående.
Den förra pumpen levererar bara 40bar enl spec och hade dåligt flöde också, så kom över denna pumpen och bytte till den.

1/2 rör läste jag om i en annan vedklyvstråd här, så det är väl snarare överdimensionerat till den gamla pumpen då ?
Beroende på hur då ventilpaketet kan leverera.
Eller tänker jag helt år skogen ?

Skickat från min AC2003 via Tapatalk
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

akkamaan

#5 » 15:41:29, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:....en hemmabyggd Vedklyv...Den är långsam......

Om du bara kunde mäta upp 40 bar med den gamla pumpen så innebär inte det nödvändigtvis att den pumpen var "slut"...

Att klyven går långsamt kan bero på flera orsaker.

-Pumpvarvtalet kanske är lägre än motorvarvtalet, dvs att det slirar i kopplingen mellan motor och pump.

-Pumpen kan vara så sliten att den för stort inre läckage. Men inre läckage är relativt mot pumptrycket, så vid obelastad rundpumpning så skall pumpen kunna ge någorlunda högt flöde.

-Det kan vara inre läckage i riktningsventilen. Huvudsakligen genom tryckbegränsningsventilen. Smärre inre läckage kan det vara förbi sliden till tank när hydraulkolven aktiveras, men det är ingen rimlig förklaring i det här fallet. Det kan också vara så att manöverslden inte gör fullt utslag. I sånt fall går stora delar av flödet till tank och bara en liten del till hydraulcylindern

-Det kan vara inre läckage i hydraulcylindern förbi kolvtätningen. Detta kan du testa fram genom att köra kolven i botten, lossa slangen på motstående sida och pressa mot botten. Då ska det komma minimalt med olja ut ur den lossade kopplingen. Nu ser jag att allt är kopplat med stålrör så det kanske inte är så enkelt att helt loss ett av stålrören...

Det första jag skulle göra är att ta ut och kontrollera tryckbegränsningsventilen. Om det sitter ett "skräp" i den så att den står halvöppen då försvinner det mesta av flödet ut genom den.
Nästa steg är att kolla så kolvtätningarna i hydraulscylindern inte är havererade
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#6 » 16:13:17, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en "kodnyckel" för Gresen/Parker gjutgods detaljer. Inte på något sätt fullständig men kan vara till hjälp ibland.
LÄNK

Bild
Bild
Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Tom N

#7 » 16:31:48, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man lite noggrannare på första bilden ser ju pumpen nästan misstänkt variabel ut. Möjlig källa till problematiken?

2 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

P-son83 (trådstartaren)

#8 » 16:58:25, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Om du bara kunde mäta upp 40 bar med den gamla pumpen så innebär inte det nödvändigtvis att den pumpen var "slut"...


Tyvärr inte mätt upp något, behöver kapa rören och rätta T-kors då, hittar inga ställen att ansluta sig.

akkamaan skrev:-Pumpvarvtalet kanske är lägre än motorvarvtalet, dvs att det slirar i kopplingen mellan motor och pump.

-Pumpen kan vara så sliten att den för stort inre läckage. Men inre läckage är relativt mot pumptrycket, så vid obelastad rundpumpning så skall pumpen kunna ge någorlunda högt flöde.

Motorn är monterat dikt an, med bara en gummi-adapter, kan inte ha olika Varv.

akkamaan skrev:-Det kan vara inre läckage i riktningsventilen. Huvudsakligen genom tryckbegränsningsventilen. Smärre inre läckage kan det vara förbi sliden till tank när hydraulkolven aktiveras, men det är ingen rimlig förklaring i det här fallet. Det kan också vara så att manöverslden inte gör fullt utslag. I sånt fall går stora delar av flödet till tank och bara en liten del till hydraulcylindern

Riktningsventilen = Det jag kallar "Ventilpaketet" ?
Känns som att den går i botten på båda hållen, men skall kontrollera mekanisk spärr mot fullt utslag på spaken.

akkamaan skrev:-Det kan vara inre läckage i hydraulcylindern förbi kolvtätningen. Detta kan du testa fram genom att köra kolven i botten, lossa slangen på motstående sida och pressa mot botten. Då ska det komma minimalt med olja ut ur den lossade kopplingen. Nu ser jag att allt är kopplat med stålrör så det kanske inte är så enkelt att helt loss ett av stålrören...

Det vill säga:
Köra kolven i topp
Lossa övre anslutningen
Pressa nedåt
Då skall det inte komma ut märkbart med olja från Kolvens anslutning ?
Korrekt ?
Förstår logiken i ovanstående :razz:

akkamaan skrev:Det första jag skulle göra är att ta ut och kontrollera tryckbegränsningsventilen. Om det sitter ett "skräp" i den så att den står halvöppen då försvinner det mesta av flödet ut genom den.
Nästa steg är att kolla så kolvtätningarna i hydraulscylindern inte är havererade

Detta menar du i Pumpen eller "Ventilpaketet" ?
Eller både och ?
Vilken av locken i "Ventilpaketet" är isåfall tryckbegränsaren kan man gissa ?

akkamaan skrev:Hittade en "kodnyckel" för Gresen/Parker gjutgods detaljer. Inte på något sätt fullständig men kan vara till hjälp ibland.

Den hittade jag också, men hittade inte "3000" där inte det andra nummet, vilket inte säger mig någonting..
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016

akkamaan

#9 » 17:01:12, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man lite noggrannare på första bilden ser ju pumpen nästan misstänkt variabel ut. Möjlig källa till problematiken?

Japp, verkar sÅ och koden "PAV" indikerar detta. "Piston Axial Variable" eller nåt likande. Men 125 cc är den absolut inte med det lilla formatet
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Tom N

#10 » 17:27:37, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon deplacementbegränsning som är dragen i botten i princip för att ge motorn en sportslig chans?

2 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Michael Meier

#11 » 17:31:33, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Femtio år sedan PAV introducerades : )

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#12 » 17:47:16, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-son83 skrev:Tyvärr inte mätt upp något, behöver kapa rören och rätta T-kors då, hittar inga ställen att ansluta sig.

Anledning till att man använt rör är nog för att kunna bygga "kompakt". Tror inte det är nåt hemmabygge...


Motorn är monterat dikt an, med bara en gummi-adapter, kan inte ha olika Varv.

Även gummikopplingar kan slira, men i det här fallet tror jag vi kan utesluta den orsaken


Riktningsventilen = Det jag kallar "Ventilpaketet" ?

Korrekt
Känns som att den går i botten på båda hållen, men skall kontrollera mekanisk spärr mot fullt utslag på spaken.

Sliden ska max kunna flytta sig 7-10 mm, och lika långt i båda riktningarna


Det vill säga:
Köra kolven i topp
Lossa övre anslutningen
Pressa nedåt
Då skall det inte komma ut märkbart med olja från Kolvens anslutning ?

Om kolven i topp innebär helt indragen kolvstång så ska du lossa ledningen på kolvens plussida och fortsött försöka dra in kolven. Går naturligtvis att göra i motsatt kolvrikning också med kolven helt utskjuten men då lossar du ledningen på minussidan



Detta menar du i Pumpen eller "Ventilpaketet" ?
Eller både och ?

Koden PAV indikerar variabel kolvpump så den är nog då tryckkompenserad. Satt det en variabel pump på tidigare?
Jag menar på ventilpaketet

Vilken av locken i "Ventilpaketet" är isåfall tryckbegränsaren kan man gissa ?

Ganska okonventionell ventil
Skulle gissa på följande placeringar
1. Tryckbegränsningsventil (osäkert)
2. Pumpanslutning
3. Returanslutning
4. Alternativ retur anslutning
5. Matarbackventil eller lastsäkringsventil 2 st, 1 för varje slid
6. Slidkontroll med returfjäder som verkar vara "lång". Kan vara så att sliden har en fjärde position, typ flytläge (kanske det är en gammal frontlastatventil)
7. Slidkontroll med returfjäder som verkar vara "kort". Troligen normal dubbelverkande slid (skoptilt??)
8. Shockventil (för frontlastar lyft funktion?)
Den hittade jag också, men hittade inte "3000" där inte det andra nummet, vilket inte säger mig någonting..

3000 finns i listningen och antyder en "Obsolete - DVG20"-ventil. Obsolete=föråldrad eller utgången

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#13 » 17:50:07, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite högtryckstvätt gör allt lite enklare att tyda och ev förklara
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#14 » 18:50:13, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

och några närbilder på pumpen hade varit fint

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

P-son83 (trådstartaren)

#15 » 11:21:47, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Tittar man lite noggrannare på första bilden ser ju pumpen nästan misstänkt variabel ut. Möjlig källa till problematiken?

Japp, verkar sÅ och koden "PAV" indikerar detta. "Piston Axial Variable" eller nåt likande. Men 125 cc är den absolut inte med det lilla formatet


Den i variabel ja, ställbar som jag förstått det, inte självreglerande.
Men jag kan ha fel.
Du hade även rätt i storleken, när man synar extremt noga, så syns ett kommatecken, så 12.5cc, inte 125 skall det vara.
Vilket jag själv också tycker är rimligt.

akkamaan skrev:Lite högtryckstvätt gör allt lite enklare att tyda och ev förklara


Jag ska, felsöker denna på lediga stunder.
Är hemma själv med lillgrabben, så lediga stunder innebär en kvart lite här och där ;-)

bonnen513 skrev:och några närbilder på pumpen hade varit fint


här kommer bilder både på den stora som sitter monterad nu, och den lilla "gamla" som satt innan.


Hittade även en liten insex på ventilpaketet, i blocket samma del sär pumpanslutningen är, visst borde detta vara ett mätuttag ?

Där borde jag kunna ansluta min mätare och få lite värden både när pumpen är på "tomgång" och under belastning ?

Edit, lägger till bilderna från mobilen...
Inser att de närbilder jag tog på pumpen nog inte sparades...
Återkommer om det behövs...Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240324/4c3e951de035cd4c4cbb24fa51ef8b15.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240324/ee6e8a03fb1182ab50d4f50da4e994c9.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240324/a6f182dcd222de66137a60699d279e71.jpg
//Andreas
Användarvisningsbild
P-son83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:13, 10-03-2022
Ort: Mitti i Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Everun ER06 2016


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MekJan och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se