Systemkontroll blir bättre om det "flytande" mediat i ledningarna är mindre komprimerbart.
Även
hydraulolja är komprimerbar. Och det är ett problem i system med stora krav på responstid och precision hos de hydrauliska ställdonen (cylindrar och motorer). Därför försöker man minska oljevolymen mellan pump och
ställdon till ett minimum genom att ha en tryckacckumulator och en
riktningsventil så nära ställdonet som möjligt. Min son är produktionschef på ett lite företag som heter TUBI System som tillverkar fettsprutor och tillbehör samt packar fett i engångstuber. Han ringde mig häromdagen med ett bekymmer som antagligen har med smörfettets komprssibilitet att göra. TUBI säljer batteridrivna fettsprutor. De tillverkar TUBI-adaptrar till alla större tillverkare av "smörjpistoler", Milwaukee, Bosch, Ryobi, Skil, DeWalt etc. Nu har de en specialkund inom verkstadsindustrin som använder fett under högt
tryck till nån typ av verktygshållare. Det är väldigt kort slaglängd på hållaren men de behöver ett tryck på 800-1000 bar.
Slangen mella fettsprutan och verktygshållaren är ca 1 meter lång med 1/4" (ca 6 mm) innerdiameter. Den den batteridrivna motrorsprutan som de vill ska ersätta den manuella hand fettsprutan med vill bara ge max 500bar tryck med den givna anordningen. Däremot ger batterisprutan ca 700 bar med en 30 cm lång
slang. Det har medfört att vi har en hypotes att det bland annat är fettets kompressibilitet (Bulk Modulus) på i runda slängar 1.5 GPa som ger en volymminskning som är betydligt större än pumpens deplacement som därmed skulle medföra pumpens effektivitet minskar när trycket ökar. Den batteridrivna fettsprutan slår helt sonika ifrån när 500 bar respektive 700 bar uppnåts i slangen. Kan eventuell vara en elektronisk
timer som stänger av för att inte överbelasta elmotorn. Så nu har jag föreslagit att använda tryckmätarslang som har en innerdiameteter på runt 2 mm. 1 m 1/4" slang innehåller drygt 28 cm3 fett plus ytterliagre ca 5 cm3 i verktygshållaren. Med den nya tunna slangen blir volymen i slangen bara drygt 3 cm3 plus 5 cm3 i verktygshållaren. Det blir en minskning av fettvolymen som ska komprimeras med 75%.
Dessa tryckmätarslangar tillverkas enkelt lokalt i Östersund. Nu vätar vi bara på anslutningsnipplar med 1/4"
gänga som just nu inte fanns i lager.
Ska återkomma med hur batterisprutan klarar av 100 bar med den nya klenare slangen.
För att ge 1000 bar med en handspruta så måste man vara som "Arne Tammer" om nu inte pumphantaget böjer sig vid 900 bar...
Det jag beskriver ovan är andra änden av diskussionen om att använda tryckluft som medium i pilotkontroll.
Luft och andra gaser har extremt låg bulk modulus
Hydraulolja minskar volymen med ca 0.65% för varje 100 bar tryckhöjning....
För luft med 100 bar tryckhöjning får vi en volymminskning på "99%" eller mer
Vätskors densitet påverkar bulk modulus. Flytande kvicksilver är den vätska som har högst bulk modulus.
Om världshavens vatten inte vore komprimerbart så skulle havsnivån ha varit mer än 10 meter högre