Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Funktionsbeskrivning servo (Hydraulisk & Pneumatisk) styrning av hydraulventiler

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

johannesg (trådstartaren)

#1 » 19:33:16, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett att det finns styrning för hydraulventiler som manövreras med tryckluft (pneumatisk servo). Men hittar inte mycket information om detta. Så jag är nyfiken på hur dessa system fungerar. Antar att det är vanligast inom industri och lastbilar där tryckluft är nära till hands.

Hur är systemet uppbyggt?
Hur är känsla och precision jämfört med vanlig lågtrycksservo?
Nackdelar och fördelar jämfört med andra mer vanligt förekommande system?

Frågar man inte får man aldrig lära sig något. Hydraulik är roligt!
Senast redigerad av johannesg 13:08:28, 10-04-2024, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72



robin.gustavsson

#2 » 19:39:18, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom tillämpningar jag har kommit i kontakt med som avser lyftstyrda hydraulventiler så har det bara varit on/off som gällt. Svårt att se hur man ska kunna precisionsstyra en ventil med luft.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

BM425

#3 » 20:08:40, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hardi har haft sprutor där man styrde hydrauliken på sprutan med tryckluft.
Inte kul att köra, höja eller sänka rampdel var inget finlir. Mycket fördröjning i systemet, har för mig att det var små luftkolvar som styrde hydraulikens slider/ventiler.

Paket med tryckluft knappar i hytten o slangar ut till ventilblocket.

Tillägg
Detta var på -80 talet jag körde den sprutan.
Senast redigerad av BM425 21:07:27, 01-04-2024, redigerad totalt 1 gång.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Turbodiesel

#4 » 20:25:00, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krokbilar har ofta en kombination av (pneumatisk) proportional & on-off.

Det går att smyga om man ger det tid, och är van vid systemet..

Det är absolut inget som ersätter hydrauliska eller elektriska proportionalsystem. Men det är inte lika dyrt, och en flakväxlare är inget precisionsinstrument.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#5 » 21:06:03, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#6 » 02:11:33, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har under flera år forskat i ursprunget till proportionell hydraulisk pilotkontroll (eller hydraulservokontroll) av riktningsventilen. Jag kom inte längre än till 1965(-96)då Åkerman presenterade sin helhydrauliska grävare H11.
MEN, jag hittade Amerikanska Koering som hade en grävmaskin på 1960-talet med proportionell pneumatisk pilotstyrning av hydraulventilen till grävaggregatet. Enligt uppgift så var system trögt, reagerade långsamt och hade oprecis styrning av ventilsliderna.

Eftersom tryckluften är så komprimerbar så blir sådan pilotstyrning väldigt känslig för "tröghetsmoment" och små, normalt obetydliga, kärvningar hos hydraulventilen.

I början av 1970-talet (runt 1972-73) när 2-spak systemet introducerades rpå skogsmaskiner så byggdes BM SM 868 om till mekanisk 2-spak för fyra funktioner och elektro-pneumatisk on/off de två övriga funktionerna. Tyvärr har jag ingen bild på det pneumatiska kontrollerna på ventilpaketets två slider. Men det var en liten dubbelverkande pneumatisk cylinder som monterades där spak-länkaget normalt satt
Bild
Men proportionell pneumatisk kontroll marknadsförs fortfarande av fd Monsu&Tison/VOAC/Parker (se Jac's kommentar). Har inte satt mig in i vilken kundkrets Parker har för detta.

Dessa pneumatiska proportionella pilotstyrningsventiler fungerar på samma princip som de hydrauliska pilotstyrningsventilerna. En annan applikation som arbetar med samma princip är fotbromsventilerna för tryckluftsbromsar på lastbilar, bussar, samt tidigare entreprenad och skogsmaskiner.
Den väsentliga principen är att ventiler ger ett variabelt styrtryck som är PROPORTIONELLT motspakutslaget eller bromspedalens position.
Här en illustration som visar lite mera i detal hur det fungerar
Det är tre essentiella delar i en sån här styrventil, Den gröna kontroll fjädern (bias fjäder), kanalen/håligheten inuti sjäva ventilkroppen, samt det mellanläge där det utstyrda servotrycket blir "instängt" när sapken/pedalen hålls STILLA i en viss position.
Bild
Fotbromsventil som pneumatisk referens. I stället för en kontrollfjäder användar man i en fotbromsventil en styv gummikudde (pos#6 på bilden) som ger erforederlig fjäderverkan

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#7 » 03:11:46, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På lastbilar har du 'gratis' tryckluft, men inte ens t,ex Atlas/Atila & Liebherr med kompressor, luftsystem & tryckluftsbromsar, frestades att saluföra pneumatisk (proportional)servo. Det säger en del om baksidorna.

Databladen visar laboratoriemiljö, verkligheten är något annat. Begreppet "stick-slip" är pneumatikens röda tråd, åtm när montagefettet lämnat området.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bonnen513

#8 » 07:07:28, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du funderat på nån specielt ställe där du funderar på det eller är frågan mer allmän?
Det är väl tryckluft på MBtrac?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

johannesg (trådstartaren)

#9 » 20:45:22, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för en mycket utförlig beskrivning! Då har jag koll på läget och lärt mig lite nytt.

bonnen513
Till 95% bara nyfikenhet.
Men visst har man tänkt tanken. Men eftersom luft är komprimerbar känns det inte som ett vettigt alternativ, vilket också akkamaan med fler så bra beskrivit och bekräftat.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

akkamaan

#10 » 23:16:16, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Systemkontroll blir bättre om det "flytande" mediat i ledningarna är mindre komprimerbart.
Även hydraulolja är komprimerbar. Och det är ett problem i system med stora krav på responstid och precision hos de hydrauliska ställdonen (cylindrar och motorer). Därför försöker man minska oljevolymen mellan pump och ställdon till ett minimum genom att ha en tryckacckumulator och en riktningsventil så nära ställdonet som möjligt. Min son är produktionschef på ett lite företag som heter TUBI System som tillverkar fettsprutor och tillbehör samt packar fett i engångstuber. Han ringde mig häromdagen med ett bekymmer som antagligen har med smörfettets komprssibilitet att göra. TUBI säljer batteridrivna fettsprutor. De tillverkar TUBI-adaptrar till alla större tillverkare av "smörjpistoler", Milwaukee, Bosch, Ryobi, Skil, DeWalt etc. Nu har de en specialkund inom verkstadsindustrin som använder fett under högt tryck till nån typ av verktygshållare. Det är väldigt kort slaglängd på hållaren men de behöver ett tryck på 800-1000 bar.
Slangen mella fettsprutan och verktygshållaren är ca 1 meter lång med 1/4" (ca 6 mm) innerdiameter. Den den batteridrivna motrorsprutan som de vill ska ersätta den manuella hand fettsprutan med vill bara ge max 500bar tryck med den givna anordningen. Däremot ger batterisprutan ca 700 bar med en 30 cm lång slang. Det har medfört att vi har en hypotes att det bland annat är fettets kompressibilitet (Bulk Modulus) på i runda slängar 1.5 GPa som ger en volymminskning som är betydligt större än pumpens deplacement som därmed skulle medföra pumpens effektivitet minskar när trycket ökar. Den batteridrivna fettsprutan slår helt sonika ifrån när 500 bar respektive 700 bar uppnåts i slangen. Kan eventuell vara en elektronisk timer som stänger av för att inte överbelasta elmotorn. Så nu har jag föreslagit att använda tryckmätarslang som har en innerdiameteter på runt 2 mm. 1 m 1/4" slang innehåller drygt 28 cm3 fett plus ytterliagre ca 5 cm3 i verktygshållaren. Med den nya tunna slangen blir volymen i slangen bara drygt 3 cm3 plus 5 cm3 i verktygshållaren. Det blir en minskning av fettvolymen som ska komprimeras med 75%.
Dessa tryckmätarslangar tillverkas enkelt lokalt i Östersund. Nu vätar vi bara på anslutningsnipplar med 1/4" gänga som just nu inte fanns i lager.
Ska återkomma med hur batterisprutan klarar av 100 bar med den nya klenare slangen.
För att ge 1000 bar med en handspruta så måste man vara som "Arne Tammer" om nu inte pumphantaget böjer sig vid 900 bar...


Det jag beskriver ovan är andra änden av diskussionen om att använda tryckluft som medium i pilotkontroll. Luft och andra gaser har extremt låg bulk modulus
Hydraulolja minskar volymen med ca 0.65% för varje 100 bar tryckhöjning....
För luft med 100 bar tryckhöjning får vi en volymminskning på "99%" eller mer
Vätskors densitet påverkar bulk modulus. Flytande kvicksilver är den vätska som har högst bulk modulus.
Om världshavens vatten inte vore komprimerbart så skulle havsnivån ha varit mer än 10 meter högre
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

johannesg (trådstartaren)

#11 » 07:39:43, 06-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen, mycket intressant!
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

johannesg (trådstartaren)

#12 » 13:13:18, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en video från LunchBox Sessions där Carl ger en grundlig genomgång av hur servosystem fungerar. Verkligt intressant att se på komponentnivå hur detta fungerar.

Video:
https://youtu.be/ZKmjX7F-KA4

Simulering:
https://www.lunchboxsessions.com/materi ... simulation

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

bonnen513

#13 » 20:13:26, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur långt du kommit i dina hydraulikstudier men häri finns mycket intressant eller om det är i del 2 Terrängmaskinen Del1 komplett

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#14 » 21:04:24, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Terrängmaskinen Del 1 berör mest det grundläggande om hydraulik komponenternas individuella uppbyggnad och funktion. Del 2 berör mest Hydrauliken i olika systemapplikationer samt maskinernas anpassning till terrängen.
Det finns också ett Supplement som heter Systemdelen där mera komplexa el- och hydraulsystem med schemaläsning behandlas
Bild
Bild
Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se