Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Packa om enkelverkande kolv

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

OscarOscar (trådstartaren)

#1 » 10:15:18, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Hade läck på en tiltcylinder till minigrävare. Bestämde mig för att se om det gick att göra något åt det. Till min förvåning när jag fick isär allt så var kolven svetsad i änden. I all hast antog jag att jag var tvungen att kapa bort svetsen och gänga av delen som håller tätningarna. Men nu när jag köpte nya tätningar slog det mig att det kanske var helt onödigt att kapa svetsen?

Vad säger ni?

Bild
Bild
Bild

Fråga nummer två uppstod hos försäljaren av tätningar. Han sa att jag saknade en u-tätning i "glandnut" vet inte vad det heter på svenska tyvärr. Är detta verkligen korrekt då cylindern är enkelve rkande?
Bild
OscarOscar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:16, 18-04-2022
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar SV26



akkamaan

#2 » 15:37:17, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla cylindrar har nån form av "gland-nut" (jag brukar kalla den topp-mutter eller cylinder-lock på Svenska). Samtidigt så behöver kolvstången ha något mindre diameter än själva kolven. Topp-mutter för en enkelverkan cyinder av den typ du har behöver topp-muttern för att förhindra att kolven skulle kunna tryckas ut av hydraulkraft. Genom att vi nu egentligen har en dubbelverkande design på cylindern så använder vi den som enkelverkande. Olja kommer allt såsmåningom att läcka förbi kolvtätningen. och för att förhindra "hydarul-lås" på kolvstångssidan av kolven så måste den oljan som läckt förbi kolvtätningan kunna ta sig nånstans och det blir i det här fallet ett externt läckage ner på marken. Ett sätt attförhindra externt läckage vore att ha en dräneringsslang ansluten på minussidan som leder oljan direkt till tank-retur. Rent operativt så blir det ingen skillnad på funktionen.
Din toppmutter ser ut att ha spår för tätningar, och därigenom är det möjligt att samma cylinder används för en dubbelverkande funktion. Så klart ganska kraftlös på inåtgående. Inåtgående funktion skulle inte kunna hantera nån egentlig last annat än egenvikten samt en fotplatta på t ex ett stödben. Då skulle det också krävas ett länk-öra eller åtminstone en gänga längst ut på kolvstången. Jag antar att din kolvstång är helt slät ända ut till änden så när du tog isär såkunde du efter att ha lossat topp-muttern dra den direkt av kolvstången.

Hur ser yttre änden up på kolvstången?

Hur uppmärksammades du om att du behövde täta om kolven? Var det externt läckage, droppande olja eller att kolven inte höll "trycket"?

Så som svar på din fråga så ska det inte vara några egentliga tätningar inuti topp-muttern. Däremot så bör den ha en stödbussning som kan vara av plast eller brons för att förhindra mekanisk nötning på kolvstången. Det kanske är den stöd-bussningen som försäljare kallar "tätning"??

Att skära bort svetsen var helt onödigt. Själva tätningen på kolven sitter mellan de svarta och gröna stödringarna. Stödringarn som är av lite styvare "plast" är splittade så att de enkelt kan krängas på. Gummitätningen kan krängas på från sidan där svetsen satt. För att förenkla detta så är båda ändarna av kolven fasade/konade.

Vad som är bekymmersamt är skadorna på kolven och stödringarna uppkommit...
Finns det motsvarande skador inuti cylinder röret? Eller Är detta kanske nåt som uppstått i nåt "skruvstäd" när du skar bort svetsen?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se