Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulaggregat med solenoid

152 inlägg • Sida 4 av 11
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#46 » 18:55:40, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småbrukaren skrev:Utifrån din bildanalys borde klyven inte fungera när elventilen är strömlös, men uppenbarligen gör den det ändå... Tror du att ventilen har fastnat halvöppen eller att nödpinnen redan är intryckt?


Det uppstår mottryck i retursystemet när oljan cirkulerar vilket kan räcka för att kolven skall förflyttas med ventilen i neutralläge. Vad som möjliggör detta är motorspolsfunktionen i neutralläge vilken håller pumptrycket i förbindelse med A-porten. Kolven borde inte röra sig om du sätter en större svårkluven vedkubbe i klyven.
Jag rekommenderar att du sätter en tryckmätare mellan din manöverventil och trycksidan (+ sidan) på cylindern. Då kan du se att du bara kommer upp i ett visst lägre tryck under klyvning. Om du samtidigt trycker in nödstyrningen på elventilen så kommer klyven att fungera normalt.

Kan du bifoga bilder på hur klyven och dess manöverventil är kopplad mot aggregatet

Sen bör du mäta upp cirkulationsflödet. Låt pumpen pumpa olja in i en "hink" under t ex 10 sekunder. Om det kommer t ex 6 L på10 sekunder så är pumpflödet 6x6=36 L/min. Utifrån detta kan du med dimensionerna, cylinderdiameter och kolvstångsdiameter beräkna teoretisk kolvhasighet in och ut. Med hjälp av kolvens slaglängd så kan slagtiderna beräknas.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



AN

#47 » 20:39:10, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt om jag missat något, men du har klyvit med klyven? Att kolven rör sej betyder ju inte att den har kraft, utan kan ju som akkamaan säger röra sej på mottrycket.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#48 » 21:21:12, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik C F Eriksson skrev:Vad är det under locket som är intressant? Elventilen sitter uppe på och spakventilen på vedklyven. Under locket är det väl bara rör och pumpen vilket inte verkar vara något fel på. Eller har jag missat något?


Det är bra att börja i den änden, dels för att se hur mycket sand, skit & vatten det är på botten, samt status på eventuell sugsil. Sekundärt för att se vad det är för pump, och dess beteckning.

Industrihydraulik är nästan alltid specialritad, och väldigt ofta tänkta för mycket låga eller höga trycknivåer.

Det blir många sidor gissningslek, om man inte vet vad för komponenter som har använts, men det gillar ju flertalet här.. :bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#49 » 21:26:24, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gissar på och försöker lära oss en massa :mrgreen:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#50 » 21:40:23, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Har ventilen fastnat i något mellanläge brukar AC-spolarna bränna. DC-spolarna klarar vilken position som helst, och används därför i proportionalventiler. Har väl något med induktansen att göra.
Torbjörn kan säkert förklara varför spolarna reagerar så olika rent elektriskt.


När spolen matas med likspänning så bestäms ju strömmen bara av dess resistans, och den påverkas inte av i vilket läge ankaret står.
Men om man matar den med växelspänning så börjar även induktansen spela roll, och den blir större när ankaret står indraget i ändläge än annars. Ju högre induktans desto högre reaktans (växelströmsmotstånd), och därmed lägre ström genom spolen. Växelströmsspolarna brukar vara dimensionerade så de inte tål den höga ström som uppstår med ankaret i utgångsläge i längden.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Småbrukaren (trådstartaren)

#51 » 09:39:21, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:[
Kan du bifoga bilder på hur klyven och dess manöverventil är kopplad mot aggregatet


Yes, kommer här. Slangen som är ansluten över locket på tanken går till P vid manöverspaken och slangen som är ansluten under locket, i närheten av oljefiltret, går till T.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Småbrukaren 09:53:12, 22-04-2024, redigerad totalt 2 gånger.
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802

Småbrukaren (trådstartaren)

#52 » 09:47:10, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:.
Du skulle dock kunna trycka in elventilens nödmanöver pinne i yttre änden av magnetspolen


Så här ser elventilen ut i verkligheten. Det vore intressant att testköra med nödmanöverpinnen intryckt! Är det kåpan under elkabeln, med en insexskruv i änden, jag ska ta bort för att hitta pinnen?

Bild
Bild
Bild
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802

Småbrukaren (trådstartaren)

#53 » 09:48:53, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är förresten skylten på motorn, om den kan vara av intresse:

Bild
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802

Michael Meier

#54 » 13:18:54, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte bort att du åtminstonde har en vattenrörskoppling på minussidan vid hydraulcylindern.

Om du nu vill sätta tryck på den sidan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#55 » 15:08:59, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småbrukaren skrev:
Så här ser elventilen ut i verkligheten. Det vore intressant att testköra med nödmanöverpinnen intryckt! Är det kåpan under elkabeln, med en insexskruv i änden, jag ska ta bort för att hitta pinnen?


Du ska inte behöva ta bort någonting. Tryckpinnen borde vara 5-6 mm diameter där pilen pekar.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Småbrukaren (trådstartaren)

#56 » 17:32:17, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Du ska inte behöva ta bort någonting. Tryckpinnen borde vara 5-6 mm diameter där pilen pekar.


Du har rätt, jag tittade slarvigt - det är ju inte en insexskruv. I botten på hålet sitter änden på en pinne som går att trycka in ett par millimeter. Blir att provköra imorgon!

2 personer gillar det här inlägget.
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802

akkamaan

#57 » 17:46:30, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nödstyrningen fungerar normalt så ska klyven kunna nå max tryck samt max hastighet.
Ser att det är många snabbkopplingar på slangarna. Detta bör du bygga om till vanliga skruvkopplingar såvida du inte ska använda aggregatet till annan hydraulik också. Snabbkopplingar orsakar mera effektförluster, dvs maxtryck når inte kolven när den rör på sig
Glöm inte att mäta upp pumpflödet
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#58 » 19:37:15, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är på din AC-spole, men jag tycker det ser ut som den är intryckt.
En DC-spole nedan, oaktiverad och aktiverad.
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#59 » 20:47:43, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag anade det också. Kanske måste tas isär och ges lite "gymnastik"...
Ta isär genom att lossa de 4 skruvarna baktill på ventilhuset
Var försiktig, det kan sprätta ut nån fjäder
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Småbrukaren (trådstartaren)

#60 » 11:57:20, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag några testresultat här, som ni kanske kan hjälpa till att tolka. Nödpinnen går alltså att trycka in lite till. Så här har jag provat:

1. Drar i manöverspaken så att kolven börjar tryckas ut.
2. Trycker nödpinnen på elventilen i botten medan jag fortsätter trycka ut kolven med spaken. Kolvens fart ökar väsentligt!
3. Släpper manöverspaken så att kolven stannar, med nödpinnen fortsatt intryckt. Det börjar tugga/skrapa oroväckande i hydrauliken. Drar spaken åt andra hållet för att mata in kolven. Det fortsätter tugga men kolven rör sig inte. Släpper jag nödpinnen matar kolven in igen, men extremt långsamt.

När kolven väl är inne verkar allt funkar som vanligt igen, åt båda håll, och experimentet kan upprepas med samma resultat.

Känslan är att nödpinnen öppnar oljeflödet ut men samtidigt blockerar vägen tillbaka. Ska det vara så eller är det något som kärvar felaktigt?

Jag har ännu inte öppnat ventilen eller uppmätt oljeflödet.
Småbrukaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se