Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Räkna på Hydraulikeffekt??

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 14:50:27, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett konkret exempel på mina funderingar, men det gäller överlag.
Någon som kan ställa upp ekvationen på detta åt mig?

Jag har ett grävaggregat som ska ha 35l/min i flöde och ett arbetstryck på 160 Mpa enligt databladet.

Jag har en BM350 där hydraulpumpen ska ge 40l/min vid nyskick (1965)!

Den ger idag uppmätt 130bar i tryck vilket är helt ok om jag fattat det rätt? (Enligt traktorns data på överströmningsventilen)
130bar ger den redan på tomgång, men helt klart så blir aggregatet starkare med ökat varvtal alltså är effekten avhängigt flödet..rätt?

Det finns idag nya pumpar att få tag i som ger garanterade 47l/min, förstår ni min tanke..är vinsten i kraft värd ett pumpbyte?
Om inte annat så borde traktorn kunna jobba med betydligt lägre varv med en ny pump?

Om min pump idag trots allt ger det den ska hur stor skilnad blir det då i kraften på 40 kontra 47l/min?

Räkna på brytkraften i skopan, den är 2000kg vid 35l-160MPa
omräknat till 40l-130bar
eller till 47l-130bar
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



ja-bond77

#2 » 15:38:35, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaa, var ska jag börja... :roll: :wink:

1. 160 MPa :!: Det du menar är väl 16 MPa? För det motsvarar ca 160 bar, 160 MPa blir 1600 bar och det har inte volvon ens i inspr.pumpen. :lmao:

2. Du blandar också friskt på moment och effekt. Alltså om du bibehåller trycket ger det ju ingen ytterligare grävkraft(moment). Alltså trycket bestämmer kraften(momentet). Höjer du flödet så ökar ju effekten(grävhastigheten) proportionellt under förutsättning att traktorn klarar det. Beror lite på hur pass belastad den är i nuvarande grävarbete... Finns det momentreserv kvar innan den storknar så visst borde man kunna lägga på lite större pump. Förutsatt förstås att föraren klarar att hålla i spakarna med "turbogrävaren" utan att det blir för knyckigt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#3 » 15:51:15, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och kollade lite på lantbruksnet...
Nu ger den 130bar redan på 600rpm eller lägre men då rör sig knappt skopan, normalt så ligger jag på 1200 rpm och då flyttar allt på sig som det ska tycker jag.
Jag inbillar mig dock att ju mer jag gasar ju starkare är den i skopan, hur hänger det ihop?


Antar att det är du som ligger bakom... :smile:

Enligt vad du skrivit ovan så verkar det ju nog som om pumpen är lite sliten. Pumpen kan nog ge fullt tryck även om den börjar vara lite gles. Däremot minskar flödet genast då pumpen slits. Precis som du skriver kan trycket vara fullt men flödet nära noll och man måste därför varva upp traktorn för att få nånting att hända.

För att definivt bestämma detta borde man låna en kombinerad tryck- o flödesmätare från en verkstad men jag håller nog en slant på att pumpen har gjort sitt.

Kanske det finns andra bud?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Anders.B (trådstartaren)

#4 » 17:54:15, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst ska det vara 16 inte 160MPa..slant lite där..

Tack för infon nu klarnade det betydligt !

Traktorn är tämligen obelastad så där finns att hämta.

Men jag hävdar ändå att den blir starkare med mer gas och mer gas är bara mer flöde..hur hänger det ihop i praktiken?

Är det bara den inneboende kraften i rörelsen som gör att den verkar starkare?

Oavsett ovan, för att vara säker på mer power så ska jag hissa 130bar till något annat men det gillar väl inte traktorn i övrigt misstänker jag?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Ralle

#5 » 20:18:46, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:
Men jag hävdar ändå att den blir starkare med mer gas och mer gas är bara mer flöde..hur hänger det ihop i praktiken?

Är det bara den inneboende kraften i rörelsen som gör att den verkar starkare?

Övertrycksventilen är ju i sig en rätt rejäl strypning som inte klarar hur mycket flöde som helst vid ett visst tryck.
Så om flödet ökar när du gasar så blir det ju mer olja som ska genom övertrycken, och då ökar även trycket lite grann.
Inte så mycket, men tillräckligt för att du ska få liiite mer kraft i skopan.
Hur mycket det gör beror ju bl.a. på kapaciteten på övertrycksventilen.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

ja-bond77

#6 » 20:31:15, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Men jag hävdar ändå att den blir starkare med mer gas och mer gas är bara mer flöde..hur hänger det ihop i praktiken?

Är det bara den inneboende kraften i rörelsen som gör att den verkar starkare?


Det kan kanske va så att du trycktestat medan traktorn var relativt kall och när du sedan börjat gräva en stund och oljan värmts och blivit tunnare så når trycket kanske inte längre upp till övertrycksventilens värde(130 bar) vid lägre varvtal? Bara mina enkla funderingar....

"kraften i rörelsen" tror jag nog inte på...

Oavsett ovan, för att vara säker på mer power så ska jag hissa 130bar till något annat men det gillar väl inte traktorn i övrigt misstänker jag?


Nej, det är nog troligtvis så. Det man kanske skulle kunna göra är att montera en omkastarventil efter pumpen men före den ordinarie övertrycksventilen så att när man använder grävaggregatet så går oljan från pumpen direkt till grävarens ventilbord. Före detta ventilbord måste man då obönhörligen se till att där finns en övertrycksventil(om den inte redan är inbyggd i ventilbordet). Från ventilbordets retur drar man då antingen slangen direkt till returen på traktorn(kolla så att filtren ingår i kretsen). Andra sättet är att returen på ventilbordet går tillbaks till ledningen efter omkastarventilen(före original övertrycksventilen). Detta skulle då medge användning av två olika tryck inom samma system.
Enda haken med detta är att grävarens ventilbord måste tåla fullt mottryck(130 bar) i returen(vilket de sällan är gjorda för - tror jag). Trots detta har jag nog själv praktiserat detta i en o annan variant utan några problem hittills(dock under mycket liten användning).

Det finns säkert kommentarer gällande detta... :wave:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Anders.B (trådstartaren)

#7 » 20:50:19, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Det kan kanske va så att du trycktestat medan traktorn var relativt kall och när du sedan börjat gräva en stund och oljan värmts och blivit tunnare så når trycket kanske inte längre upp till övertrycksventilens värde(130 bar) vid lägre varvtal? Bara mina enkla funderingar....

"kraften i rörelsen" tror jag nog inte på... "

Ska genast testa detta i morgon!

Inressanta lösningar för övrigt..du är inte tappad bakom en kran ..min kunskap ligger på elsidan (kraft och automation) hoppas att jag kan bidra en dag..

(Off topic) Mina gener kommer från Lappfjärd :bira:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

nixs

#8 » 21:17:49, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saken du pratar om med tryck och flöde gäller så här: Tryck=kraft, Flöde=hastighet, Tryck*Flöde=Effekt ungefär lika med hästkrafter. Alltså du kan ha mycket tryck men inget flöde och då händer inget, mycket tryck men lite flöde, saker händer men förbaskat långsamt! Fullt flöde och bra tryck lika med kraft och hastighet att gräva. Om du sätter på en ny pump med större flöde så riskerar du att motoreffekten inte räcker till utan att motorn dör om du lägger på full belastning på hydrauliken. Därför har man variabla pumpar i moderna maskiner, dels för att minska bränsleåtgången på tomgång då pumpen minskar ner och inte belastar motorn utan också då det blir för tungt så vinklar pumpen av och ger mindre flöde men med fulltryck, rörelsen går långsammare men motorn dör inte. Sedan kan man lägga till fler variabler som lastkännande hydraulik och ett steg till elektronisk styrning på reglerdonet via vagns-ecun.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#9 » 21:18:57, 03-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:"Det kan kanske va så att du trycktestat medan traktorn var relativt kall och när du sedan börjat gräva en stund och oljan värmts och blivit tunnare så når trycket kanske inte längre upp till övertrycksventilens värde(130 bar) vid lägre varvtal? Bara mina enkla funderingar....

"kraften i rörelsen" tror jag nog inte på... "

Ska genast testa detta i morgon!

Inressanta lösningar för övrigt..du är inte tappad bakom en kran ..min kunskap ligger på elsidan (kraft och automation) hoppas att jag kan bidra en dag..

(Off topic) Mina gener kommer från Lappfjärd :bira:


Då skall jag fråga dig om jag kör fast i elsystemen någon gång! :thumme: Är ganska väl bevandrad i dem redan men man kan inte veta allt! :bira:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#10 » 06:10:19, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:(Off topic) Mina gener kommer från Lappfjärd :bira:


Där ser man, det finns fortfarande hopp för svenskarna... :lmao: :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Anders.B (trådstartaren)

#11 » 18:30:08, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde den riktigt varm idag med samma resultat... 130bar vid alla varvtal.
Jag hör tydligt hur överströmningsventilen inne i hyraulen/jordbrukslyften öppnar vid maxbelastning så allt är väl som det ska.

En tanke dök upp jag har ju en frontlastare (NYCA) som känns betydligt starkare än aggregatet, lastarens ventilpaket sitter direkt efter pumpen via någon form av säkerhetsventil? från denna går även röret som matar jordbrukslyften/grävaggregatet.
Kanske det går att köra aggregatet härifrån?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

ja-bond77

#12 » 20:24:01, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tror att frontlastaren har skilld övertrycksventil(och högre arbetstryck), så kanske du borde prova koppla in tryckmätaren där nånstans först för att kontrollera detta?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Anders.B (trådstartaren)

#13 » 23:07:02, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Om du tror att frontlastaren har skilld övertrycksventil(och högre arbetstryck), så kanske du borde prova koppla in tryckmätaren där nånstans först för att kontrollera detta?


Absolut, fiskade bara efter om det är en standardlösning för frontlastare som känns igen..
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Anders.B (trådstartaren)

#14 » 13:21:25, 05-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

140 bar är det i den kretsen, så det beror väl på konstruktionen då att lastaren är starkare.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

nixs

#15 » 11:22:49, 08-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

140 bar är ju mer än 130... Men storleken på kolvarna och även geometrin hur kolvarna och aggregatet är infäst spelar roll!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se