Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Trycka in olja/epoxi i trä

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mr_President (trådstartaren)

#1 » 00:14:21, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena mittbena,

Jag försöker hitta en billig gör_det_själv metod att trycka in epoxi i trä. Detta kallas stabilisering och är det som görs på t ex. träpennor och träpaneler i bilar. Jag skall ha det för att stabilisera trä till knivhandtag. Man får i princip en plastbit med trämönster.

Vad gäller knivmakare skickar alla sina träbitar till USA där det finns firmor som gör detta. Ingen (vad jag vet) gör detta i Sverige.

Jag har försökt med att först sätta bitar i vakuum och sedan trycka med vanlig kompressor till ca 8 bar (kombinera under-/övertryck). Detta fungera hyggligt på poröst trä men inge vidare på torrt hårt trä som t ex. ek. På detta sätt tryckimpregnerar man trä har jag förstått (under- & övertryck).

Min fundering är att stoppa träbiten (som vanligen är 35x35x150mm) inuti en hudraulkolv och sedan trycka på andra sidan med hydraultryck (om dubbelverkande) eller sätta den i en verkstadspress e.d. och trycka ihop den.

Detta är fortfarande under tidiga tester så jag vet inte vilket tryck (eller vilken metod) som det slutligen visar sig att man skall använda.

Vad jag skulle uppskatta svar från er på är om ni vet om det finns någon cylinder/behållare e.d. som tål höga tryck och som går rimligt enkelt att öppna/stänga. Gärna något som finns att få tag i som "skrot". Det enda jag kommer på är hydraulcylindrar som dock är aningens små och inte direkt till för att öppna stänga regelbundet. Träbiten och olja/epoxi får inte komma i direkt kontakt med t ex. hydraulolja.

Kanske inte den vanligaste frågan men har ni några idéer tar jag tacksamt emot dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö



Robban_C

#2 » 00:54:40, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen! :thumme:

Det som bubblar i filmen, är det luft som sugs ut ur veden? :grin:


En idé:
Vad är det som säger att du måste använda en hydcyl?
Jag tänker mig så här:
Ett ämnesrör, svetsa stadig gavel i ena ände, svarva ur inv till lämplig diameter. Gör en gavel som passar inv i röret, gaveln ska ha tätningar, ex vis från ett bromsok till en bil.
Fyll röret med epo, i med handtaget, på med locket, sätt röret i hydraulpress och pressa ner locket till lämpligt tryck.

En annan variant:
Samma rör och svetsade gavel, rörliga gaveln ska ha nån form av fastsättning, typ gänga mot röret eller så. Och en fettnippel i nån av gavlarna, ladda med epo och handtaget, sen tar du fettsprutan och pumpar upp lagom tryck. Emellertid så har du ingen mätning av tryck då.


Har du nån intressant maskinanknytning då?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mr_President (trådstartaren)

#3 » 01:22:09, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är luft och möjligen lite vattenånga. Vatten kokar ju vid låg temp när trycket sjunker. Jag provade att "kall koka" vatten i kammaren, lite småkul när kallt vatten kokar :smile:

Man ser ner i kammaren genom en 1" plexiglasskiva. Träbiten är i en vanlig syltburk med hål i locket.

Jag är lant- och skogsbrukare men ingen sån där riktig pula_med_gamla_grejjor_snubbe. Har 2 Valtra 700, en med grävaggregat å en med skogsvagn. Gör bl a äppelmos som säljs i Hötogshallen och Söderhallen i Stockholm.

Senaste projektet är att jag byggt en smedja hemma och gör bl a knivar (t ex. damask), därav intresset för knivskaft.

Har även en fundering på att använda högtryckstvätt som tryckkälla. Man kanske kan ha träbiten i en tät plastpåse med olja/epoxi och sedan sätta den under tryck med högtryckstvätt & vatten. Påsen borde väl hålla eftersom den har samma tryck på båda sidor ??

Gillar ditt förslag. Skulle gärna hitta den där "burken" färdig dock. Har ingen svarv. Gjorde man som du säger skulle man slippa problemet med lock som skall skruvas på/av. Kanske en gammal större hydraulcylinder som man kapar av både tub och stång på (nån liten ring i toppen för å styra stången dock).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

Robban_C

#4 » 08:36:55, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänkte också på högtryckstvätt men jag är inte så säker på at en sån håller konstant tryck. Tror att i alla fall de flesta enklare högtryckar frikopplar vid uppnått tryck.
Dessutom är jag ganska övertygad om att dom inte klarar av att jobba mot konstans tryck utan flöde. Jag avser då värmeutvecklingen i pumpen.
Båda dessa "problem" kan man nog lösa genom att ha en bypass som släpper ut lite av flödet, dels gör det att pumpen får kallt vatten till kylning hela tiden, dels gör det att (om bypass är justerbar) man kan ställa så tvätten hela tiden går strax under frikopplingstrycket.

Jag tänkte också på plastpåse, den håller garanterat men man måste ju fortfarande lösa det där med lämplig behållare.

Är lite impad av att syltburken inte imploderar. Men det är väl det där med runda former som gör det. Typ ubåtar. :grin:

Och man måste inte hålla på med gamla maskiner här. Nya är också välkomna. Min äldsta må vara från då Hedenhös sprang runt med stenklubba men min nyaste är en 01:a.

Om du förtunnar epoxyn så kanske du kan klara dig med lägre tryck? Men du kanske tappar slitstyrka i färdiga biten?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#5 » 11:00:14, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spånade lite...Vet inte vad för tryck du behöver komma upp i? men så här tänkte jag..fast det är ju lite pyssel, men det kan det kanske vara värt, har för mig att det finns rätt mycket pengar i knivar? :smile:

Ett rör på säg 30cm i diameter och nån meter långt, lämpligen ett rostfritt kanske... Sen bygger man ett lock i ena änden som går att stänga helt tätt med nåt spännlås. Den lilla röda grejen symboliserar träbiten :smile:
I andra änden en kolv som har tätningar mot röret, och en gängstång i en mutter i gaveln på röret..
Så lägger man in sin lilla grej, stänger locket och pumpar först upp ett tryck via den gröna ventilen, med kompressor till ca 10kg.. sen börjar man skruva in gängstången som trycker kolven och komprimerar luften till önskat tryck som man läser av på mätaren... Lämpligen drar man in stången med en skruvdragare eller nåt.
Problemen som jag ser är ju förstås tätningarna dels i änden vid locket och dels vid kolven, röret måste ju vara helt slätt invändigt och utan svetsad skarv. Men vänder man packboxar rätt så är dom ju i viss mån självtätande... Sen är ju frågan hur långt rör man måste ha för att komma upp i tillräckligt tryck...
Hmm, ja det blev kanske lite väl komplicerat.. :grin: :klia: :skriva:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#6 » 15:39:05, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:... har för mig att det finns rätt mycket pengar i knivar? ...
Det förutsätter att man har ett sortiment som är tillräckligt vasst.
:mrgreen:
Sorry, var bara tvungen. Jaja, sk*tdålig vits. Jaja. Duckar för bollträna! :mrgreen:


Allvarligt talat, några kommentarer:
Ju större dia på röret ju mer gods krävs det vid ett och samma tryck. Bara som en varning.
En annan varning är att luft i viss mån är rätt farligt under höga tryck. Nu är en stråle hydolja som läcker ut inte alls farlig men jag avser nu vad som händer vid haveri hos behållaren.
Olja: En spricka uppstår, en mindre oljemängd kommer ut, ev i form av en oljestråle (som kan vara farlig), trycket faller markant och faran är över. Detta förutsatt att man inte tillför mer olja.
Luft: En spricka uppstår, men trycket faller inte särskilt mycket eftersom luften är kompressibel, sprickan blir därför ofta mycket stor, i värsta fall kan man likna det hela vid att behållaren exploderar. Farligt!

Ingvar, jag skulle tro att lufttrycket ökar lika mycket som volymen minskar. Detta förutsatt att temperaturen inte börjar stiga.
Dvs om man har 1 bar absolut tryck (dvs atmosfärstryck) i röret och trycker ihop från 1 meter till 1 dm så borde trycket bli 10 bar abs, dvs 9 bars övertryck.
Och har man 10 bar övertryck (dvs 11 bar abs) och trycker ihop lika mycket så borde trycket bli 110 bar abs, dvs 109 bar övertryck.
Jag är dock inte helt hundra på detta men jag skulle tro att jag i alla fall är i rätt kvarter.
Sen ska man ju som sagt komma ihåg att tempen på luften stiger vid hastig kompression och med det stiger trycket ytterligare.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ingvar

#7 » 17:00:56, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är ju riktiga, och viktiga, synpunkter,Robban...Kruxet är väl att man nånstans måste ha ett högt lufttryck för att få den önskade effekten, träbiten måste väl ligga i ett torrt utrymme om jag fattade saken rätt..Men det gäller ju förstås att detta utrymme görs så litet som möjligt för att få det hållbart... :bira:

Javisst ja..vitsen..ja den var vass :lmao: :slag:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Mr_President (trådstartaren)

#8 » 19:46:46, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för synpunkter och idéer.

Just nu är jag inne på att prova med en hydraulcylinder (har en skrotcylinder på G).

Sannolikt använder jag olja eller vatten som "tryckmedium". Vill undvika luft. Epoxi kan man inte använda för att fylla cylindern för det är bl a allt för dyrt (>500:-/liter) å de lär ju kleta fast en del :grin:

Hoppas platspåse funkar för det vore guld (tror jag).

Får se vare blir
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

Mr_President (trådstartaren)

#9 » 19:57:33, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom att tänka på en annan variant.

Vad tror ni om att ta en gastub typ acytylen eller gasol e.d. Skära av den å sätta dit ett sånt där bultförband (2 ringar som trycker mot varandra med packning emellan å en massa bult som håller ihop).

Skulle ni våga trycka en sån med vatten eller olja?

Börjar väl med hydraulcylinder dock som det verkar.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

Joe

#10 » 20:32:57, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta en hydraulcylinder, ta bort gaveln där kolvstången kommer ut, svetsa igen/ plugga anslutningarna.
Ställ den upp på högkant i en verkstadspress, släpp ner träbiten med önskad blandning, tryck i kolven med kolvstången och pressa sedan ned kolvstången mha. pressen (förutsätter att packningen på kolven är ok)

En lösning på problemet att epoxit kladdar fast är väl att låta det stelna sedan man fiskat upp träbiten och sen skjuta ut epoxiet genom luft/fett tryck i den nedre anslutningen?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

nixs

#11 » 22:11:33, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr_President skrev:Kom att tänka på en annan variant.

Vad tror ni om att ta en gastub typ acytylen eller gasol e.d. Skära av den å sätta dit ett sånt där bultförband (2 ringar som trycker mot varandra med packning emellan å en massa bult som håller ihop).

Skulle ni våga trycka en sån med vatten eller olja?

Börjar väl med hydraulcylinder dock som det verkar.


Jag skulle aldrig lattja med en gastub! Finns ju hydraulcylindrar på skrot som är överkomliga och så har du ju så du kan ansluta en manometer i den nedre anslutningen och ev en kran så du kan tömma luft den vägen. Jag tänkte kanske lite i förväg innan jag skrev. Du tar alltså ur kolvstången men behåller huvudet på den med tätningar och allt, skit i skruven som sitter i toppen efter att du skruvat loss den! så är det bara att stoppa i de saker du skall trycka i röret, fylla på med vatten och så i med kolvstången igen så sätter du hela paketet i en press eller liknande, Töm ev luft bara dock!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#12 » 22:26:40, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med nixs här och du ska få några argument:
Acetylen och gasol lagras under måttliga tryck. Alltså är pavorna inte gjorda för 300+ bar. Eller dom kanske är det medräknat säkerhetsmarginal men du vet inte.
Ett till argument: En acetylen eller gasolpava är aldrig helt tom. Den sätter du INTE kapen i! Det spelar ingen roll att det inte pyser då du öppnar kranen, du ska alltid utgå från att den är farlig! Minsta lilla kvarlämnade gasrest kan smälla.
Och vad gäller just acetylenpavan så är inte den tom ens när den är tom. Den innehåller ju den där gojan som gasen lagras i. Heter det kanske AGA-massa?

Och pavor som garanterat innehållit ofarlig gas (kväve) är inte så lätta att få tag på.

Många bannor på en gång men det är väl menat.
Satsa på hydcylinder och press istället. Enklaste vägen. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#13 » 22:34:40, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tub till Mison är ju inte brandfarlig Robban! Men använd det inte även om det är lätt att komma över!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dbss

#14 » 22:42:21, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hadde nog hålt mig till att trycka med vätska, går det sönder något så blir du bara oljig och inte död.
Kan du inte lägga trädbiten i en tät påse med epoxyn och bara stoppa in den i en cylinder och trycka på med olja ??
Glöm bara inte att det måste vara helt luftfritt annars kan det bli en dieselmotor av det hela.
lycka till !!
Kul projekt =)
Mvh Dag
Den som tycker att det är ok att slå på en skruvmejsel kan ju försöka skuva med en huggmejsel.
-98 Komatsu Pc 70 Fr = Yanmar Vio 70
Volvo 4300
Rottne Rapid
Ford 7000
Schäffer 222
Användarvisningsbild
dbss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:54, 03-04-2006
Ort: Osby

Mr_President (trådstartaren)

#15 » 23:11:58, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde lite fler tester idag med de prylar jag har. En av anledningarna till att jag sökte högre tryck var att jag provade med granbitar som låg å skräpade. Nu visade det sig att just cellerna på gran "låser sig" när gran torkar så av alla jäkla träslag så lyckades jag ta det sämsta/svåraste.

I kväll försökte jag med mahogny, björk och ek. Gjorde korta tester med 15 min vacuum och 15 min i 7 bar. Björk och ek blev helt genom-oljat medans mahogny blev ca 50%. Hade man tryckt längre kanske även det hade blivit nära 100%.

Bilder på joxet..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se