Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Trycka in olja/epoxi i trä

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Robban_C

#16 » 23:24:20, 03-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Tub till Mison är ju inte brandfarlig Robban! Men använd det inte även om det är lätt att komma över!
Nej, det har du rätt i. Jag tog bara första bästa exempel som poppade upp i skallen.
Det första som poppar upp i skallen borde varit nån slank blondin men det fungerar dåligt här. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Mr_President (trådstartaren)

#17 » 20:06:40, 06-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ytterligare tester är jag nu i begrepp att testa med hydraulcylinder (det blir inte helt genomdränkt med nuvarande teknik). Fick tag i en gammal som dock verkar OK för ett första försök. Enkelverkande så jag har bara ett färdigt uttag dock :sad:

För att göra ett snabbt första försök tänkte jag trycka med olja direkt från traktorn. Jag låter cylindern vara som den är med kolven kvar som "stopp" (jag trycker stången i ändläget om man säger).

Träbiten får vara i en plastpåse med epoxi inuti.

Vart lite orolig när dbss skriver att det kan bli dieselmotor av det hela?? Det kommer ju finnas lösningsmedel typ aceton alt. terpentin. Kan det smälla om det finns luft i cylindern? Då borde väl även dåligt luftade hydraulsystem kunna smälla å de gör de ju inte särskilt ofta va jag vet (eller varje nyrepad cylinder är ju tom när man monterar den).

Jag kan ju hålla på och "jucka" stången in/ut å suga i den olja så gott det går men det vore förstås enklare att bara trycksätta den oluftad som den kommer va när jag haft den öppen

Tacksam om den som vet upplyser om det finns explosionsrisk :cool:
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

nixs

#18 » 20:17:57, 06-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste försiktigt köra ur luften ur hydraulsystemet när man bytt/repat en kolv! Annars kan man få självantändning på oljan i den och det smäller bra, främst skadligt för kolv, pump och packningar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mr_President (trådstartaren)

#19 » 10:28:44, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ajdå, va inge kul å höra :sad:

Pratade med en kompis som hållit på med entreprenadmaskiner hela sitt liv å han hade aldrig hört talas om att det smullit i en hydraulcylinder ?! Måste den vara jäkla varm eller nåt sådant för att den risken skall vara närliggande?

Verkar riskabelt att trycka den i en verkstadspress då??
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

Ingvar

#20 » 10:51:54, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Man måste försiktigt köra ur luften ur hydraulsystemet när man bytt/repat en kolv! Annars kan man få självantändning på oljan i den och det smäller bra, främst skadligt för kolv, pump och packningar.


Obs! Nu frågar jag av nyfikenhet, är inte spydig :grin: Finns det nån som råkat ut för detta? På riktigt alltså..eller är det en typisk vandringsmyt tro?? :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

dbss

#21 » 15:12:34, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där jag jobbade tidigare hadde vi en liten "arbetsplatsolycka"
Hadde en axel som var 150-200 mm grov som var bockad som skulle riktas i en hydralpress. Det hadde varit ett tag sedan pressen hadde använts och den läckte en del så kolven hadde åkt ut en bit.
Den som använde pressen reflekterade inte över detta utan bara körde in kolven i "Ändläge" för att sen köra på fullt tryck för att rikta axelen.
Det visade sig att det blev en luft ficka i toppen på kolven och när tryckmätaren hadde gått i botten för länge sedan så small det ut av bara fan och en del av kolvbotten flög upp i taket och pressad in att avtryck i betongvalvet. Än i dag är märket kvar och det sitter numera en luftningsskruv i toppen på kolven. Det skall sägas att ingen kom till skada men det såg ut som en raggarträff på 50 talet alla hadde brylkräm i håret så det var bara att lägga ner arbetet för den eftermiddagen och köra hem å tvätta håret med diskmedel. När vi åter gick till arbetet med att rikta axelen så visade det sig att den var helt rak... smällen hadde rättat ut det sista av krökningen på axelen.
Mvh Dag
Den som tycker att det är ok att slå på en skruvmejsel kan ju försöka skuva med en huggmejsel.
-98 Komatsu Pc 70 Fr = Yanmar Vio 70
Volvo 4300
Rottne Rapid
Ford 7000
Schäffer 222
Användarvisningsbild
dbss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:54, 03-04-2006
Ort: Osby

Mr_President (trådstartaren)

#22 » 18:09:36, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter otäckt.

Vet man med säkerhet att det var en explosion inuti som gjorde det? Inte bara att den sprack av trycket och pga luften blev det en kanon. Den kanske var på väg att spricka hur som helst men luften gjorde att effekten blev mer farlig/våldsam. Att lufta den kanske är en åtgärd för att minska faran om/när en kolv/slang mm går sönder, inte en åtgärd som hindrar att det händer???

Vill inte skriva dig på näsan men eftersom jag tänkt stå sisådär 0,5m från cylindern så är jag lite mer än bara frågvis å nyfiken...
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

nixs

#23 » 18:27:38, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen vandringsägen. Kollegorna har varit ute för det flera gånger och jag aktar mig för att göra misstaget iaf än så länge. Tänk på hur högt tryck du har i en dieselmotor och jämför! Iofs så finfördelar du dieseln i insputningsfasen men hydraulolja går att köra dieselbilar på, och det räcker ju med en mindre mängd som förångas om det finns luft närvarande! Vanligast på en hydraulcylinder är dock att packningarna i cylindern går sönder. Slå på google eller något annat ställe efter ett begrepp som heter "dieseleffekt"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Bild
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mr_President (trådstartaren)

#24 » 19:26:01, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en jänkare som skriver om problemet. Där omnämns det mer som en risk för förslitning typ läckage pga trasiga packningar. Inte explosion ala den där olyckan med pressen.

http://www.insidersecretstohydraulics.c ... sue01.html

På svenska hittar jag bara referenser till förslitning (mest kring pumpar inte oljehydraulik). Det står att "dieseleffekten" ger oönskade tryckhöjningar genom explosioner, men explosionerna omnämns som "interna", inget att de skjuter cylindern i bitar eller liknande. Vidare bildas sot å sånt som inte e bra men det är en bit från lite sot i cylindern till hål i huvudet å taket på maskinhallen.

Har skrivit till OKQ8's hudrauloljegubbar å frågat dom. Fe se va de säger.

Ska leta vidare på engelska, fanns en del om "diesel effect" där.

Tack för upplysningen om diesel effekten i alla fall. Vill inte trycka innan jag läst på om detta.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

nixs

#25 » 19:42:36, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte livsfarligt men så onödigt!!! Men Varför! göra något felaktigt eller mot alla rekommendationer?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mr_President (trådstartaren)

#26 » 19:57:02, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall kan jag inte komma bort från luft helt. Jag kan lufta oljan så hydrauloljan är helt utan luft. Men själva problemet är att trycka in det i trät och där finns det luft (i träbiten altså).

Det kommer tom vara så att luften som finns där är i direkt anslutning till epoxin som säkert innehåller acetonliknande vätskor. Så även om inte hydrauloljan "smäller" så kanske epoxin + luft gör det.

Så även om jag kör med vatten så finns det samma risk som jag ser det (eftersom träbiten och epoxin ska vara i en plastpåse som det är tänkt just nu).

En idé jag har är att sätta cylindern på plogen (sista av 3 cylindrar). Då är jag 2 cylindrar bort från traktorn och plogen har även någon slags tryckutjämningstank som tar upp tryckhöjningar från t ex. stenpåkörning. Lär väl skydda traktorn i alla fall. Finns manometer där oxså så jag ser vad som händer.

En till förklaring på diesel effekten,
- - - - -
Case B–Pressure-Induced Dieseling (PID)
A special and very serious situation occurs when fluids are aerated and high compression pressures are experienced. The condition is referred to as Pressure-Induced Dieseling (PID) and can occur in both hydraulic systems and lubrication systems. Unlike Case A where a localized thermal failure occurs upon compression of each air bubble, the temperature reached with PID leads to microscopic ignition (called partial combustion) of the oxygen-rich oil vapors. The problem is most acute with low-viscosity, high vapor-pressure fluids. Such fluids have low flash points which contribute to the vaporization of the light oil fractions that mix with the air at the bubble boundaries.

During ignition the pressure in the area of the micro-explosion may reach 5-6 times the working pressure. The combination of pressure spikes and intense heat frequently causes severe scorching of seals and damage to metal surfaces. An example of the sudden pressure rise is shown in Figure 4 of oscilloscope traces of the pressure response curve in a hydraulic cylinder subject to dieseling. Besides surface damage, another consequence of dieseling is carbonization of the oil due to the high temperatures and the residue of incomplete combustion. As in the case of PTD, the carbon insolubles that emerge are the fodder that, over time, condense on surfaces to form sludge and varnish.
- - - - - -
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

nixs

#27 » 20:18:00, 07-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men då borde det ju bli farligt redan innan eller ? Och du kommer att ha träbiten i påsen åtskild från oljan ? Borde fungera i så fall, oljan kommer i så fall inte i kontakt med luften i påsen. Men risken i påsen kan ju finnas kvar för det!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mr_President (trådstartaren)

#28 » 21:14:11, 08-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom att tänka på att jag kan "injicera" t ex. MISON gas i trät innan jag trycker det. När jag vakuumsuger biten (vakuumbehnadling före tryckbehandling) kan jag släppa in MISON i ett par omgångar så då lär det inte finnas mer än nån liten fnutt me syre i trät (e ju bara ca 20% syre i luft) så då kanske man kan slippa dieseleffekten helt...

Va ba de.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

Mr_President (trådstartaren)

#29 » 10:24:24, 09-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar från OKQ8 ang Dieseleffekten,

-------
Dieseleffekt är en dekompression av inneslutna luftbubblor som expanderar kraftigt när vätskan går från högt tryck till lågt tryck i hydraulpumpen. Denna ibland dekompression kan vara så våldsam att det i själva verket är små explosioner och ljudet från detta fenomen låter som en knackande dieselmotor (därav namnet). Detta är små (mikro) explosioner och skadar insidan av aggregatet, packningar mm genom att lämna efter sig mikrokratrar som benämns pittingskador och är att betrakta som kraftiga förslitningar. Explosionerna är i mikroformat och leder inte till ivägskjutning av kolvar, sprängningar eller andra våldsamma effekter.
- - - - -
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö

Mr_President (trådstartaren)

#30 » 19:00:08, 23-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara runda av detta inlägg med att skicka en bild på pressen så som den blev. Funkar bra och jag behöver inte vänta särskilt länge nu när jag kommer upp i tryck. Begränsar dock vilka former man kan trycka men det är ett mindre problem i nuläget.

Tack för hjälpen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr_President
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:49:35, 02-01-2008
Ort: Ekerö


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se