Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med dimensionering av hydraulsystem.

157 inlägg • Sida 8 av 11
Diskutera hydraulik i allmänhet här

JoBy

#106 » 23:36:53, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte har rört ihop det ...

SAE8 har samma gänga som AN8.
SAE10 har samma gänga som AN10.
AN och JIC har samma mått men olika material.

Bild
Originalets URL: http://www.competitionsupplies.com/oncirrus/1/extra/image/an-size_2.jpg

Så till SAE8 ska du välja JIC med 3/4 tum gänga.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.



Turbodiesel

#107 » 23:42:06, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN är väl de där röd/blåa ALU racekopplingarna?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JoBy

#108 » 23:46:51, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. AN och JIC passar ihop med varandra, men AN tål inte hydraultryck. JIC däremot funkar istället för AN på rejsbilen.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

a.Holm

#109 » 07:26:50, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Min gissning är att du ska ha kolla: http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa ... ar+web.pdf
Och titta på artikelnummer som börjar med: 7614 om det ska vara raka, och 7623 om det behövs 90 graders anslutning.

Mvh Rospigg


Håller med Rospigg här.
7614 raka nipplar
7623 ställbar 90° vinkel
7633 ställbar 45° vinkel
7642 ställbar T-koppling
7645 ställbar L-koppling

Detta är inget hokus pokus utan helt vanliga kopplingar för JIC.
Dessa kopplingar ska sitta i ett säte där det är försänkt för o-ringen.
Kopplingen ska inte ha någon stödbricka runt o-ringen.

Vore konstigt om din hydraullev. inte får fram dessa...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

stefanden (trådstartaren)

#110 » 00:23:45, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får tacka så mycket för alla svar!

Tror att jag har blivit lite klokare iaf...

Dock kvarstår lite frågetecken, nog för att jag möjligtvis bör kunna räkna ut detta själv men när det kommer till att välja dessa slangarna då vilka grovlekar bör jag välja? Följer man detta schemat till punkt och pricka så ligger ju rekommendationen för sugledningarna på dessa systemen till 15-20mm inv vilket känns grovt enligt mej om man kollar på den fysiska storleken på slangen eller är jag ute och cyklar nu? Helt enkelt vilka dimensioner säger rent sunt förnuft? jag har då ingen aning då jag är alldeles för grön på hydraulik men försöker att förstå...

För övrigt så blir sugledningarna ca25-30cm långa...

Sen angående SAE till JIC vilka dimensioner motsvarar vilka i de olika anslutningarna? Tex SAE8 motsvarar JIC? utan att det blir strypning åt något av hållen...
Å för att krångla till det lite extra så blir det svetsflänsar med NPT gänga i tanken så vilken sån bör jag ha där för att vara på den säkra sidan på sug/retur utan att överdriva?

Angående ventilpaketet så är ju de anslutningarna/ventilpaketet anpassat efter ca 30lpm så det lär jag väll också kunna minska slangdimensionen utan att det skulle göra något då jag inte kommer att ta ut några 30lpm?

Jämt bara för att nämna så anledningen till att jag vill ha detta systemet helt uträknat och klart är att jag kommer att beställa alla kopplingar från http://www.surpluscenter.com/ då de var relativt billiga på andra sidan pölen + att jag ska ändå ha endel andra grejjer där ifrån...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

a.Holm

#111 » 09:19:34, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

System #1
Liten hydraulpump 4cc beräknad till ca 15lpm
Sugansl SAE8
Tryckasl SAE6

Skulle nog kört med 5/8" slang, i nödfall med 1/2" till sugslang, nippel JIC8-SAE8
3/8 till tryckslang. Nippel JIC6-SAE6



Ventilpaket 2st elventiler

P SAE10
T SAE12
Work SAE8


Ska detta matas från 4cc pumpen?
Isåfall P = 3/8 Nippel JIC6-SAE10
T 3/8 eller 1/2 Nippel för 1/2" JIC8-SAE12
Work 3/8 eller kanske tom 1/4 beroende på hur mycket olja funktionen använder. Nippel för 3/8" JIC6-SAE8


System #2
Hydrostatpump 3cc chargepump ca 11lpm 2st variabla hydrostatpumpar 8cc ca 25-30lpm
Sugansl SAE8
Returansl SAE6
Work SAE8


Skulle kört 1/2" till sug och work
3/8" till retur.
Sugnippel JIC8-SAE8
Retur JIC6-SAE6
Work JIC8-SAE8


Om nipplarna...
Detta kommer bli rörigt men...

Kör man på hydroscands nummer vilket jag är van med så heter tex nedanstående koppling 7614-07-09
http://www.surpluscenter.com/Hydraulics ... NECTOR.axd

Hydroscand benänmer sina nipplar enligt följande:
Första 4 siffrorna är vilken typ av nippel det är.
7614-xx-xx är en godsnippel att skruva fast i tex ett block.
7660 är en 90° vinkel med svivlande mutter etc.

Nästa siffror talar om vilken storlek det är på gängan för JIC-kopplingen.
xxxx-09-xx är UNF 9/16-18

Sista siffrorna är gängan som ska skuvas fast i godset.
xxxx-xx-12 är UNF 3/4-16

Översätter man sedan hydroscands storlekar till JIC/SAE/AN blir det såhär om jag fattat rätt:
HS 07 = SAE 4
HS 09 = SAE 6
HS 12 = SAE 8
HS 14 = SAE 10
HS 17 = SAE 12

Vart ska du köpa slang?
Man kan tjäna en del plats på att välja slangstolpar(presskopplingen som pressas fast mot slangen)
Dessa heter hos HS 4213.
Det finns då lite olika storlekar på muttern på stolpen.
Har man trångt mellan portarna på block/pumpar kan man välja en stolpe med relativt liten mutter för storleken på slang.
Tex. på en 1/2" slang kan man få mutterstorlek från 27mm ner till 19mm, visserligen känns 19mm fattning väldigt liten.
På SAE språk kan man få en 1/2" slang på SAE 6, SAE 8, SAE 10.
Man väljer vad man tycker är lagom, men en väldigt liten nippel på en stor slang kan strypa lite.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

stefanden (trådstartaren)

#112 » 17:42:44, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska detta matas från 4cc pumpen?
Isåfall P = 3/8 Nippel JIC6-SAE10
T 3/8 eller 1/2 Nippel för 1/2" JIC8-SAE12
Work 3/8 eller kanske tom 1/4 beroende på hur mycket olja funktionen använder. Nippel för 3/8" JIC6-SAE8


Stämmer bra det att den pumpen skall mata detta ventilpaketet.



Vart ska du köpa slang?
Man kan tjäna en del plats på att välja slangstolpar(presskopplingen som pressas fast mot slangen)
Dessa heter hos HS 4213.
Det finns då lite olika storlekar på muttern på stolpen.
Har man trångt mellan portarna på block/pumpar kan man välja en stolpe med relativt liten mutter för storleken på slang.
Tex. på en 1/2" slang kan man få mutterstorlek från 27mm ner till 19mm, visserligen känns 19mm fattning väldigt liten.
På SAE språk kan man få en 1/2" slang på SAE 6, SAE 8, SAE 10.
Man väljer vad man tycker är lagom, men en väldigt liten nippel på en stor slang kan strypa lite.


Tanken var ju att skaffa adapternipplarna på andra sidan pölen då priset verkar oslagbart på surpluscenter?... Dock funderade jag på att gå till den lokala hydraulfirman och få hjälp med slangarna då jag kan få dem i rätt längder ifrån början...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#113 » 17:59:14, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missförstod vad du menade med SAE kopplingar i ditt fall, jag tänkte på de vanliga 'plantätade' o-ringade flänskopplingarna, som vanligen fästs med två skruvade halvor..

Det är vad som benämns med SAE & en siffra i Sverige

Ändå har jag kikat på din pump några gånger.
:cool:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanden (trådstartaren)

#114 » 22:33:36, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: Ja det går minsann inte att hålla reda på allt... Sen verkar ju alla och ska ha sina egna standarder också... :uupps:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#115 » 22:41:13, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ändå tacksam (för din egen skull) att du inte blandar in Komatsu, övrig japs, Poclain, kinahydraulik & deras 'standarder' i ditt projekt :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bengt Erik Eriksson

#116 » 23:08:52, 23-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jag är ändå tacksam (för din egen skull) att du inte blandar in Komatsu, övrig japs, Poclain, kinahydraulik & deras 'standarder' i ditt projekt :thumme:


Förstår inte varför manska krångla till det.med en massa olika standarder. De absollut flesta ventiler och annat jag meckst me har haft vanlig rörgäng i portarna. Varfö kan inte resten få vara Det med då? Ok rör och rörgängdkonor går inte bra ihop.. Ska vara för det då :huh:
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

a.Holm

#117 » 07:37:29, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:
Tanken var ju att skaffa adapternipplarna på andra sidan pölen då priset verkar oslagbart på surpluscenter?... Dock funderade jag på att gå till den lokala hydraulfirman och få hjälp med slangarna då jag kan få dem i rätt längder ifrån början...


Ok.

När du sen ska tillverka slangarna ska ska du ha en stople som heter 4213-12-08 till 1/2"
4213-09-06 till 3/8" slangarna.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

stefanden (trådstartaren)

#118 » 08:54:17, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jag är ändå tacksam (för din egen skull) att du inte blandar in Komatsu, övrig japs, Poclain, kinahydraulik & deras 'standarder' i ditt projekt :thumme:


Haha det tar aldrig slut på detta helvete till olika dimensioner, gängor, konor, oring/inte oring....

På tal om rörgäng/konisk gänga hur tätar en sång gänga? bara å dra eller ska det ligga nå typ teflontejp emellan då det är sådan på hydraulmotorerna...

a.Holm skrev:
Ok.

När du sen ska tillverka slangarna ska ska du ha en stople som heter 4213-12-08 till 1/2"
4213-09-06 till 3/8" slangarna.


Okej då skall jag ta med mig det till hydraulfirman.

En liten övrig fundering, det var ju tänkt att det skulle sluta med enbart returfilter (ett till varje system), men då jag har insett att jag kommer fan aldrig lyckas att få tanken så ren så att det funkar så har jag funderat på sugfilter ändå.
Jag har ju ett sugfilter liggande som skall klara flöden upp till 30lpm, om jag skulle lyckas knöva ner detta filtret på något bra ställe skulle det funka att ha ett gemensamt sugfilter/eller bör jag ha två separata? till båda systemen och sen grena av en port till varje? Filtret har förövrigt 3/4" NPT de anslutningarna är det bara att fixa en svetsfläns i tank som är det också eller ska den vara grövre i tanken isf?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

a.Holm

#119 » 13:08:30, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:
På tal om rörgäng/konisk gänga hur tätar en sång gänga? bara å dra eller ska det ligga nå typ teflontejp emellan då det är sådan på hydraulmotorerna...



En liten övrig fundering, det var ju tänkt att det skulle sluta med enbart returfilter (ett till varje system), men då jag har insett att jag kommer fan aldrig lyckas att få tanken så ren så att det funkar så har jag funderat på sugfilter ändå.
Jag har ju ett sugfilter liggande som skall klara flöden upp till 30lpm, om jag skulle lyckas knöva ner detta filtret på något bra ställe skulle det funka att ha ett gemensamt sugfilter/eller bör jag ha två separata? till båda systemen och sen grena av en port till varje? Filtret har förövrigt 3/4" NPT de anslutningarna är det bara att fixa en svetsfläns i tank som är det också eller ska den vara grövre i tanken isf?

En konisk rörgänga tätar bara mellan gängorna, då behövs nån typ av tätmedel eller gängtejp.
Inte att rekomendera...
Vanlig rak rörgänga har nåt typ av plantätning på själva nippeln.
Försänkt gummiring eller o-ring med stödbricka på utsidan.

Skippa sugfilter.
Gör rent tanken så gott du kan, kommer du inte åt att torka ur den?
Sätt sedan ett vanligt reurfilter och kör returena från de olika pumparna dit.
Obs, nån dränering från tex hydrostatpumpen ska nog dras direkt till tank istället för via filtret. Detta för att förhindra baktryck i dränledningen vid kall olja/skitigt filter.

Sätt ett sådant här filter:
Bild

Tar väldigt lite plats i maskin då det sitter nersänkt i tanken.
Du får även ett hyfsat stort hål i tanken där du kommer åt att rengöra tanken.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

stefanden (trådstartaren)

#120 » 15:24:44, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:En konisk rörgänga tätar bara mellan gängorna, då behövs nån typ av tätmedel eller gängtejp.
Inte att rekomendera...
Vanlig rak rörgänga har nåt typ av plantätning på själva nippeln.
Försänkt gummiring eller o-ring med stödbricka på utsidan.


Okej så då behöver jag någon typ teflontejp för att vara säker på att slippa läckage...

Skippa sugfilter.
Gör rent tanken så gott du kan, kommer du inte åt att torka ur den?
Sätt sedan ett vanligt reurfilter och kör returena från de olika pumparna dit.
Obs, nån dränering från tex hydrostatpumpen ska nog dras direkt till tank istället för via filtret. Detta för att förhindra baktryck i dränledningen vid kall olja/skitigt filter.

Sätt ett sådant här filter:
Bild

Tar väldigt lite plats i maskin då det sitter nersänkt i tanken.
Du får även ett hyfsat stort hål i tanken där du kommer åt att rengöra tanken.


Som tanken är gjord nu så kommer jag att svetsa de gängade svetsflänsarna på bakgaveln av tanken sen kommer hela gaveln att svetsas fast bak på tanken, när det är gjort är sista gången jag har möjlighet att komma in och torka i tanken för sen skall flänsen för fyllningen svetsas ovan på tanken och den tar jag mej ej ner i med handen...

Det jag blev lite skraj över var ju om jag torkar tanken och sen svetsar flänsen så är ju risken att jag åter får svetsskal eller vad det kallas i tanken igen som riskerar att åka med in i pumparna och i hydrostat pumpen vill jag inte ha det då det riskerar ju att bli liggandes där under längre tid innan det följer med returen till filtret isf...

Ett annat alternativ jag hade på tanke var att lägga av remmen till hydrostatpumpen till att börja med och koppla in sugfiltret lite provisoriskt på den andra pumpen och starta upp allt och låta den typ filtrera oljan från tanken en stund först samtidigt som man får vicka osv på hela grejjen för att få ur så mycket skit som möjligt...

Grejjen är den att som jag har tänkt mig med tank osv så har jag bara möjlighet att sätta alla anslutningarna bak på tanken då ett sånt filter skulle bygga lite väl mycket uppåt och kommer att sticka ut igenom ovansidan isf...

Tanken jag hade var ju då två returfilter (de har jag liggande) ett som filtrerar oljan från hydrostaten på returen där samt ett filter till det andra sekundära systemet, samt eventuellt då ett gemensamt sugfilter för de båda systemen (det har jag också liggande) denna layout har jag kollat och det har jag plats till att göra i ramen enda är att jag får luta sugfiltret ca 45grader men det skall inte va ett problem som jag har förstått det?...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: opzz84 och 29 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se