Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med dimensionering av hydraulsystem.

157 inlägg • Sida 7 av 11
Diskutera hydraulik i allmänhet här

stefanden (trådstartaren)

#91 » 22:20:26, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du säger Jörgen så kommer jag tveksamt att ta ut några stora timtal ur den per år, om den nu funkar som det är tänkt ens :thumme:

Men då kör jag helt enkelt på två sugfilter av väl tilltagen storlek till båda systemen utan sugsil samt fri retur.

Angående anslutningarna i tanken så blir det ju 3/4 på sugen då filtren är det men på returen skall det vara samma eller skall den vara mindre? såg att returen på åtminstone hydrostatpumpen var av klenare dimension.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#92 » 22:43:29, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returen kan som regel var klenare än sugledningen efter som det inte finns någon risk för tryckfall skapar kavitation på samma sätt där....

postade rekomenderade (generella) flödeshastigheter i början av tråden......
jörgen.ottosson @ [Allmänt] Hjälp med dimensionering av hydraulsystem.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#93 » 22:50:27, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, har allt suttit och spanat in det där schemat :shake_hands:

Men då kör jag helt enkelt enligt de dimensionerna jag får fram där :hurra:

Då är det bara att skramla fram material till en tank samt vänta på lite grejjer från usa och börja svetsa igen då :dancing_geek:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefanden (trådstartaren)

#94 » 14:17:42, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild

Här kommer ytterligare några bilder med Bla: hydraultanken, batteri samt ett band liggandes bredvid...
Vad tror ni? kommentera gärna.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#95 » 19:04:46, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut!

Ska du klyva bandet eller köra med fullbredd?
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stefanden (trådstartaren)

#96 » 21:13:08, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! Skall bara sätta kapen i ramen lite till innan det blir någon riktig svetsning då den har dragit sig "lite" så det såg inte riktigt ok ut när jag monterde den "raka" tanken då det glipade lite väl mycket...

Det lutar åt helt band på var sida nu då jag tror det blir lättare att få till för att motverka bandkrängingar samt att marktrycket blir ju typ löjligt lite, räknade lite lätt på marktrycket och kom fram till i runda svängar 0,015kg/cm2 med helt band på var sida... :P
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#97 » 22:05:18, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du några skvalpskott/"avluftningsplåtar" i tanken ? Tänk på att montera returen så att den mynnar ut under oljenivån (även när det lutar) och att sugledningen alltid får olja, i alla lägen! Samt att det inte rinner ut olja i urluftningen när maskinen lutar (tillrecklig "reservvolym"/inte för hög nivå, i tanken)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#98 » 23:19:18, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att det skall bli en skvalpplåt typ mitt i tanken som avgränsar höger och vänster sida som är öppen nere vid botten, tror du det behövs fler plåtar? tanken är 45cm bredså ca 22cm på var sida om plåten...

Anslutningarna till de två sugfiltrena kommer att sitta strax under mitten på höger sida sett bak ifrån, sen är tanken att svetsa två rör på insidan som kommer att suga ner mot botten/mitten på tanken, sen kommer jag att försöka att dra returen så att den kommer under oljenivån på motsatt sida om skvalpplåten...

Jag kommer ju inte heller att fylla tanken helt samt att fyllningen/luftningen kommer att sitta på en ca 3cm hals monterat så mitt på tanken det går för att slippa att det rinner ut vid lutning.

Låter det som att jag inte är allt för långt ute och cyklar?
Senast redigerad av stefanden 23:37:19, 14-07-2013, redigerad totalt 1 gång.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#99 » 23:25:53, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:Tackar! Skall bara sätta kapen i ramen lite till innan det blir någon riktig svetsning då den har dragit sig "lite" så det såg inte riktigt ok ut när jag monterde den "raka" tanken då det glipade lite väl mycket...

Det lutar åt helt band på var sida nu då jag tror det blir lättare att få till för att motverka bandkrängingar samt att marktrycket blir ju typ löjligt lite, räknade lite lätt på marktrycket och kom fram till i runda svängar 0,015kg/cm2 med helt band på var sida... :P


Ballt projekt! Låter ju som om den kommer kunna köras på grumligt vatten :grin:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

stefanden (trådstartaren)

#100 » 23:31:11, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar =)

Haha grejjen är den att det jag lite snabbt har räknat på om jag inte är helt ute och cyklar så klarar jag att täta chassit så borde den flyta i vatten, då chassit är på ca 250L och den kommer att väga någon stans runt 120-140Kg :thummar: dock lär jag väll provköra den först på land och sen isf vikta in den för jämnvikt, men nu pratar vi nog år i framtiden :vissla:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#101 » 07:05:42, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående tanken: Det låter som du tänker rätt....ville bara kolla.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#102 » 21:07:44, 14-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har man varit frånvarande under en längre stund igen, men så idag fick man tummen ur och visa lite livstecken igen.

Har lite bilder att bjuda på, det har inte hänt så mycket senaste tiden men lite framsteg har det blivit samt nu väntar jag åter på en beställning från staterna med grejjer för att kunna svetsa klart tanken.

Det som har hänt sen senast då är väll att hydraultanken har fått ge lite plats åt en bensindel, det blir mycket smidigre så samt att jag inbillar mej att det blir lättare att placera en hydraulkylare om den nu skulle gå varm än att behöva bråka med ytterligare en tank i chassit som blir tvungen att sitta över en drös med andra grejjer. Övrigt så har tanken fått fästöron samt gängade fästen är fixade i ramen så att det går att montera ur tanken om det skulle behövas om än bängligt men det går...

Det kommer förövrigt att bli returfilter på hydrauliken då detta blir enklast vad gäller layout på tanken (eventuellt ett sugfilter till hydrostaten).

Då till dagens experiment, var och fick tag i en billigt membranbränslepump <- heter det så? på biltema idag för att säkerställa bränsleförsörjningen vid tex lutning osv, pumpen skulle ha ett tryck på 0,1 bar bra tänkte jag då behöver jag inte oroa mig för flotör osv. Sagt och gjort kopplade in allt och startade allt, efter en stund stannar motorn och jag får surt konstatera att motorn är dyngsur, så nu måste jag då finna någon lösning på detta problemet.

Den bästa om inte smidigaste som jag har kommit till har helt enkelt varit någon form av catchtank ovanför förgasaren som motorn får ta det den behöver ur och resten för helt enkelt gå via en retur tillbaka till tanken.

Finns det någon som har en bättre lösning på detta så berätta gärna.

Nu orkar jag inte samt har inget mer att skriva så över till bilderna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefanden (trådstartaren)

#103 » 17:43:58, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu behöver jag hjälp!!

Har totalt fastnat i denna djungeln med dimensioner av slangar och anslutningar...

Har kollat på rekomendationstabellen i början på tråden och tycker inte att det stämmer...

Förutsättningarna jag har då är följande.

System #1
Liten hydraulpump 4cc beräknad till ca 15lpm
Sugansl SAE8
Tryckasl SAE6

Ventilpaket 2st elventiler

P SAE10
T SAE12
Work SAE8

System #2
Hydrostatpump 3cc chargepump ca 11lpm 2st variabla hydrostatpumpar 8cc ca 25-30lpm
Sugansl SAE8
Returansl SAE6
Work SAE8

Nu till mitt "problem" alla dessa anslutningar är då SAE o-ring anslutningar, grejjen är den att på lokala hydraulfirman var det ett j*vla bängel att finna något som passade till detta "inget de har hemma på lager" så det jag tänker att göra är följande, fixa adaptrar från SAE o-ring till JIC vilket var en vanligare anslutning "finns i lager hos dom" för att sen kunna åka till dom och få hydraulslangarna fixade...

Nu är då problemet att följer jag rektabellen på första sidan så ballar dimensionerna iväg mot vad tex anslutingarna på hydrostatpumpen är i verkligheten...

Så frågan är då till vilka JIC anslutningar skall jag då gå från dessa SAE o-ring anslutingarna?

Sen en liten sidofråga övertrycksventilen <- heter det så? som skall sitta vid den lilla hydraulpumpen måste den ha en egen anslutning in till tank eller kan man sätta den på tex en T-anslutning på en annan retur från tex ventilpaketet?

Blev väldigt mycket och rörigt nu men hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta dilemma...

//Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#104 » 23:03:46, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Min gissning är att du ska ha kolla: http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa ... ar+web.pdf
Och titta på artikelnummer som börjar med: 7614 om det ska vara raka, och 7623 om det behövs 90 graders anslutning.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Turbodiesel

#105 » 23:29:57, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att korta strypningar inte är så farliga, men lägg energin på sugsidan (grov slang fram till nippeln & snygga övergångar i nipplarna)

Med tanke på vad du bygger gissar jag att du inte behöver optimera in-absurdum..

Returen från överströmmaren kan gå in med T på den vanliga returen, är det dessutom till samma pump är det absolut inget problem (speciellt inte med de små flödena)


De där flänsarna kan göra vem som helst galen :aaargh: :bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se