Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med dimensionering av hydraulsystem.

157 inlägg • Sida 10 av 11
Diskutera hydraulik i allmänhet här

stefanden (trådstartaren)

#136 » 13:40:41, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste bara fråga om det är någon som har direkt koll på vad det är som skiljer mellan en Vickers DG4V-3-8C-VM-U-G7-61. och en estetiskt likadan ventil fast som det står propotional på? Förutom att det är closed center på prop ventilen...

Har mer eller mindre lyckats köra min on/off ventil relativt steglöst nu också...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#137 » 17:09:38, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Proportionalventil innebär ju att flödet ut är proportionellt mot något ..... tex spänning till spolen, trycket på servohydrauliken (in till ventilen) eller hur långt du drar den manuella spaken.

Att en ventil inte är en proportionalventil inne bär ju inte att den enbart är AV/PÅ utan bara att den är lämpligast till en sådan funktion.....efter som det är svårare att reglera ett flöde som inte är proportionellt mot insignalen ( tex när du dra i spaken) ( proportionellt, betyder "i proportion till" .....alltså om du drar i spaken 1cm och det kommer 10l/min ur ventilen så borde det komma 20l/min om du drar 2 cm.....kraftigt förenklat i alla fall)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#138 » 10:45:48, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar så mycket för det svaret, då kanske det funkar bättre än jag hade tänkt mej ändå :)
Konstaterade att jag har lite väl mycket lpm i pumpen mot hur stora kolvar jag har så med enbart en on/off ventil hade nog hela grejjen hoppat på backen om man kör typ upp ner blad.

Men då löser det sig nog ganska bra ändå hoppas jag...

Mvh Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#139 » 11:11:24, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju alltid komplettera med manuella strypventiler här o var. Då kan ju ett för stort utslag på ett reglage aldrig välta maskinen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#140 » 12:11:57, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är främst ventilens slid som gör skillnaden, propvarianten, manuell eller elektrisk har bearbetade spår som gör det lättare, eller snarare möjligt att kontrollera oljeflödet med små slidrörelser.

Äldre ventiler saknar dessa spår, varför det är nära omöjligt att sänka mjukt (t,ex gamla traktorlastare)

Sen skiljer ju kraven på precision, både magnetiskt, elektriskt och mekaniskt mellan typerna, det gör propvarianten dyrare.

Hittade en principbild:
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanden (trådstartaren)

#141 » 12:58:21, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Du kan ju alltid komplettera med manuella strypventiler här o var. Då kan ju ett för stort utslag på ett reglage aldrig välta maskinen.

Jo har funderat på det också men vet inte helt hundra vart de ska placeras isf i och med att kolvarean är olika på +/- sidan, direkt på tryckledningen bör ju inte va smart då kommer den ju ligga på övertrycksventilen hela tiden vilket inte låter så smart...

Turbodiesel skrev:Det är främst ventilens slid som gör skillnaden, propvarianten, manuell eller elektrisk har bearbetade spår som gör det lättare, eller snarare möjligt att kontrollera oljeflödet med små slidrörelser.

Äldre ventiler saknar dessa spår, varför det är nära omöjligt att sänka mjukt (t,ex gamla traktorlastare)

Sen skiljer ju kraven på precision, både magnetiskt, elektriskt och mekaniskt mellan typerna, det gör propvarianten dyrare.


Ah okej då förstår jag lite bättre hur det funkar, kommer i vilket fall beställa de få elgrejjerna som behövs för att teoretiskt styra ventilen via pwm signal från en microkontroller. Tanken åtminstonne var att kanske kunna mjukstarta ventilen för att få bort det värsta start stopp rycket...

Mvh Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#142 » 13:35:09, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju nån tråd om en här på forat som byggt kontroller själv. Sök på APS(?) och eller 6300, för det var nog till en sån han hade byggt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

stefanden (trådstartaren)

#143 » 11:59:38, 05-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja tror jag har ramlat över den tråden någon gång här.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av traktorz den 10:05:10, 06-07-2014.

stefanden (trådstartaren)

#145 » 22:58:24, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är äntligen hydraulsystemet testat och kan konstateras helt och hållet snustorrt inte ett enda läckage :hurra:

Dock lär jag byta drevning då den var mer eller mindre orkeslös enligt min mening...

sen får jag se hur det slutar med radiostyrning osv då jag konstaterade att det är ganska rejält stora krafter som skall till för att hålla armarna på pumpen när den börjar att bygga tryck, ytterst tveksam att servona jag har kommer att orka hålla emot...

bifogar en liten filmsnutt när spektaklet är startat för första gången och jag höll på att varmköra å lufta systemet...

https://www.youtube.com/watch?v=HDzRBSh ... GxYb78xO6A
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#146 » 23:17:39, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orkar inte servona kan.man.kanske prova att ta bort centrerings fjädrarna på sliderna..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

stefanden (trådstartaren)

#147 » 12:42:22, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mja tror mer att det blir när pumparna börjar bygga tryck så måste helt enkelt servona klara å hålla emot hela det momentet som som blir när oljan vill återcentrera swashplattan i pumpen. Servona klarar ju av att reglera utan problem när pumparna inte bygger något tryck...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#148 » 14:55:28, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok missupfattade. Tänkte det var ventiler som servona skulle styra..tänkte Inte vinklingsbara pumpar som är vad du har eller?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

stefanden (trådstartaren)

#149 » 21:44:07, 25-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra att det är variabla pumpar till drivningen.

Har lite frågor till de som förstår sig på detta bättre, sitter och försöker gå igenom hydraulschemat till pumpen men förstår mig inte riktigt på detta. Det är nämligen så att av någon anledning så när man ställer pumparna i neutralläge så låser de bara motorerna åt ett håll det andra hållet går de att rulla mer eller mindre fritt, för att göra detta till mer huvudbry så ligger rotationen på "friläget" åt samma håll på motorerna alltså ena bandet framåt och det andra bakåt?

Finns det någon som har någon vettig förklaring på detta? ligger det i hydraulpumpen eller har det något med hur motorerna är gjorda inuti? För övrigt så är motorerna "felkopplade" ena spaken upp och andra ned för att köra framåt, eftersom detta så tycker jag att skulle det vara något i pumpen som gör detta så skulle ju "friläget" ligga åt samma håll då slangarna är switchade på pumpen?

http://www.surpluscenter.com/_MoreSpecs/dr9-7686.pdf <- pdflänk till hydraulschema på pumpen.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#150 » 01:33:04, 26-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 0.8 stryphålet över backventilen som orsakar frihjulet (vilket bör vara framåt), rätt kopplat)

Kanske är det en lösning för att inte den ska bromsa så vansinnigt hårt om du släpper spaken hastigt vid körning framåt, och skydda pumpar & motorer för tryckspikarna som då kan uppkomma.

På schemat saknas alla former av chockventiler, så den är inte så påkostad, kanske därför de nöjde sig med hålet. Samtidigt bör det göra att dragkraften (trycket) bakåt inte kan bli så högt, om jag tänker rätt..


Vet du vem tillverkaren är, och har du kikat i deras eventuella datablad, på denna och andra av deras liknande pumpar?

Ställkrafterna på dessa manuella pumpar kan vara avsevärda, och de är inte direkt balanserade, så med ökat tryck får du duktig "force feedback" eller vad det kan kallas. Många större och dyrare manuellt styrda har inbyggt hydraulservo.

::

Tröttheten närmar sig en nära-döden-upplevelse, men jag trycker på skicka ändå, hoppas något är rätt.. :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se