Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med dimensionering av hydraulsystem.

157 inlägg • Sida 2 av 11
Diskutera hydraulik i allmänhet här

stefanden (trådstartaren)

#16 » 22:36:38, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej men då är jag nog som på det klara med tanken åtminstone.

Jo ett rundpumpande är tanken, jo opencenter tänkte jag att ha på motor ventilerna men säg att jag skulle sätta ett extra block på varje pump som skall gå till tex en kolv var borde inte då dessa vara av closedcenter typ för att inte riskera "läckage" när man kör framåt om tex en motor börjar att gå tungt? då borde väll risken annars finnas att oljan letar sig via extrablocket och direkt till tank istället för att gå till motorn?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#17 » 22:44:21, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej, det är det som är tanken med "open center"....oljan går vidare till nästa ventil (inte till tank fören efter den sista, anslutningarna till motorn/cylindern är ju stängda på de ventiler som inte används, så de påverkas inte).....nackdelen är att den ventil som ligger efter den som används inte får någon olja. Man få altså tänka på vilken rangordning man vill ha på funktionerna.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#18 » 22:56:14, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! En seriekoppling alltså... Jag hade endast tittat på en paralell koppling jag, men då förstår jag hur du tänker med opencenter på alla...

Men nu får jag nog säga att jag känner mej relativt säker på detta systemet, men något jag inte riktigt förstår är hur du får trycket (bar) i systemet som tex alla ventilerna är opencenter och i neutral position vad har då pumpen att bygga tryck imot? eller är det så att man anger bara maxtrycket helt enkelt det överströmmaren än inställt till och man inte har ett konstant tryck?

hade det varit closedcenter hade jag förstått för då hade ju överströmmaren öppnat varje gång ventilerna var i neutral läge men opencenter cirkulerar ju bara oljan i systemt när den inte används och då kan det väll heller inte vara något tryck i systemet?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#19 » 23:49:47, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tänkt kunna köra med variabel hastighet eller bara av/på på drivmotorerna?

Absolut enklaste utförandet med två pumpar och två dubbelverkande solenoidventiler.

Exempel: från http://www.oeparts.se

2st Dubbelverkande NG6 S4, 1505:- styck + moms.
4st Spolar, 230:- styck + moms.
2st Montageplatta för säkerhetsventil, 930:- styck + moms.
2st Säkerhetsventil, 323:- styck + moms.
2st Pumpar, 1200:- styck + moms.
1st Mellanstycke för tandemmontage, 645:- + moms.

Summa 12.526:- plus moms, 15660:- inklusive moms.
Det går säkert att hitta billigare men gratis är det inte.

Då har du alltså inte steglös hastighet på driften, bara av/på.
Du har heller inga extra funktioner ännu.

Den steglösa hydrostatpumpen för $120 som har allt ovan utom elstyrningen. Med frakt, tull och moms har du den hemma för under 1500:-

Även om det skulle kosta en slant att ordna elservon för radiostyrningen till hydrostatventilen så vet jag vilken väg jag skulle välja. :bira:
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

JoBy

#20 » 00:00:22, 25-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:Men nu får jag nog säga att jag känner mej relativt säker på detta systemet, men något jag inte riktigt förstår är hur du får trycket (bar) i systemet som tex alla ventilerna är opencenter och i neutral position vad har då pumpen att bygga tryck imot? eller är det så att man anger bara maxtrycket helt enkelt det överströmmaren än inställt till och man inte har ett konstant tryck?

hade det varit closedcenter hade jag förstått för då hade ju överströmmaren öppnat varje gång ventilerna var i neutral läge men opencenter cirkulerar ju bara oljan i systemt när den inte används och då kan det väll heller inte vara något tryck i systemet?


Med 'open center' går oljan trycklöst från pump, genom alla seriekopplade ventiler, och i retur till tank. Överströmmaren sitter T-kopplad mellan pump och första ventil och öppnar mot tank vid övertryck. Den är alltså normalt stängd.

När en ventil aktiveras stängs porten som skickar oljan vidare till nästa ventil. Oljan skickas istället till förbrukaren ( hydraulmotorn ). Returoljan från hydraulmotorn går till tank. Om motorn går lätt är systemet fortfarande trycklöst. Går motorn tungt så blir det tryck i slingan mellan pump och hydraulmotor. Går det för tungt, t.ex. om hydraulmotorn inte snurrar, så öppnar överströmmaren och skickar oljan till tank.

Pumpen trycker alltså alltid ut samma mängd olja men trycket varierar med motståndet i förbrukarna.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

AndersDahlgren

#21 » 00:55:58, 25-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog skulle jag också välja dubbelpumpen som föreslagits!
Typen av system för drivmotorerna, slutet system och helt oberoende höger/vänster med full variabilitet på flöde och riktning.
Fram, back och sväng med full propotionalitet.
Vikt, mycket svårt att överträffa.
Pris... oslagbart! Du får inte en liten kugghjulspump för den pengen!
Säljaren hade flera pumpar, köp flera och lägg på hyllan.
Med slutet system kan du ha betydligt mindre tank för det systemet.
Matarpumpen är på 3ccm.
3000 varv ->9 liter/min

http://www.surpluscenter.com/adspecs/AS9-7686.pdf

För arbetshydraulik skall du ha en egen pump. Den skall anpassas till för det behovet.
Att i ett öppet system mixa arbetshydraulik och framdrivningshydraulik, blir sällan bra. Åker du framåt och samtidigt gör "arbetsrörelse" kommer åkningen att påverkas och tvärt om.

Pumptillverkaren hittar du här:
http://www.kanzaki.co.jp/en/index.html

Och den som "äger" pumpen:
http://www.tufftorq.com/
http://www.tufftorq.com/?page_id=559

Deras produkter säljs i Sverige genom:

Yanmar Sverige AB
Bäckvägen 17,
Sollentuna SWEDENEdsburg, S-19254
Edsburg SE 191, 129 Sollentuna SWEDEN
Contact: Harald Jormvik
e-mail: h.jormvik@yanmar.se
Telephone: 46 8 444 52 80
Fax: 46 8 96 18 22
Web site: www.yanmar.se

Tuff Torq har också mycket annat intressant för liknande byggen.
Pumpar, Pump/motor transmission mm.

MVH Anders
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

stefanden (trådstartaren)

#22 » 19:49:40, 25-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tänkt kunna köra med variabel hastighet eller bara av/på på drivmotorerna?

Jo tanken från början var ju att köra ventilerna steglöst som på en tex traktorgrävare med el hydraulik, osäker men tror bestämt att det sitter PWM styrning av ventilerna på dom. Har förstått att man då skulle kunna köra systemet som du beskriver nedan helt steglöst, men kanske behövs några speciella magnetventiler till PWM-styrning?

Men som det låter så den dubbla hydrostat pumpen låter ändå inte fel, såg att det endast var 40graders utslag för fram resp back vilket gör att man kan ju eventuellt använda vanliga servon och någon hävarmseffekt då dessa har mer utslag än 40grader...

Helt sant det du säger AndersDahlgren verkar inte va en bra ide att blanda drivsystem och "arbetssystem".

Hur funkar denna pump då? såg att det satt någon chargpump som var på 3ccm men sen var höger/vänster pump på 7ccm. vilket värde ska man isf räkna på? Men helt klart blir ju olje volymen mindre...

Om man då skulle köra på den dubbelpumpen och en separat arbetspump kan man då ha en tank till båda eller bör man ha två helt avskilda system?
Sen såg jag att denna dubbelpumpen klarade ju "bara" 100bar om jag förstod rätt, vilka/vad för motorer rekommenderas då när jag vill ha möjlighet att "smyga" och vill ha en uthastighet på motorn ca 3-400Rpm?

Sen till den separata arbetspumpen skulle det gå att montera en pump där men jag kanske inte kommer att använda den med en gång men kanske kommer låta den typ cirkulera olja från/till tanken om det inte blir ett dubbelremhjul på motorn?

Vad för volym bör denna pumpen hamna på ca kolvarna som sagt va 250-300mm slag och diam 50, vill ha gott om olja över om man skulle bli extrem nog att typ bygga på en snöslunga/klippagg el ngt liknande....
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#23 » 21:02:01, 25-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:Hur funkar denna pump då? såg att det satt någon chargpump som var på 3ccm men sen var höger/vänster pump på 7ccm. vilket värde ska man isf räkna på? Men helt klart blir ju olje volymen mindre...


Mesta oljan går bara mellan hydrostatpumpen och hydraulmotorn på respektive sida. På fullt fart går det 7ccm per varv till varje hydraulmotor.

Chargepumpen på 3ccm suger från hydraultank och returen till tanken blir också 3ccm per varv när systemet är fullt.

Mesta oljan återanvänds alltså istället för att skicka allt tillbaka till tanken.

Om du ska räkna på tankvolym för avluftning är det alltså 3ccm.

Om du ska räkna på hydraulmotorstorlek är det 7ccm.

stefanden skrev:Om man då skulle köra på den dubbelpumpen och en separat arbetspump kan man då ha en tank till båda eller bör man ha två helt avskilda system?


Japp, det går bra med samma tank.

stefanden skrev:Sen såg jag att denna dubbelpumpen klarade ju "bara" 100bar om jag förstod rätt, vilka/vad för motorer rekommenderas då när jag vill ha möjlighet att "smyga" och vill ha en uthastighet på motorn ca 3-400Rpm?


hydrostatpumpen kan ge höga tryck även vid låga oljeflöden. Du kan köra hur sakta som helst med full styrka.

En hydraulmotor med mer ccm går saktare och blir starkare vid samma oljeflöde. Bestäm hur fort du vill kunna köra för styrkan tror jag inte blir något problem.


stefanden skrev:Sen till den separata arbetspumpen skulle det gå att montera en pump där men jag kanske inte kommer att använda den med en gång men kanske kommer låta den typ cirkulera olja från/till tanken om det inte blir ett dubbelremhjul på motorn?


Japp. Även med funktionerna inkopplade kommer den ju att cirkulera oljan trycklöst tillbaka till tank. ( open center )
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stefanden (trådstartaren)

#24 » 01:46:01, 26-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då förstår jag hur den funkar, ser även fördelarna med denna typ mer nu...

Kommer då förmodligen att satsa på en större tank till båda, beror lite på hur jag har plats att placera saker i chassit...

Okej, skulle jag jämt kunna få bekräftat att ett par 50ccm orbit motorer kommer att funka till detta och att jag med 50ccm kommer att hamna på ca 450 Rpm på motorn? Dessa siffror är det jag har kommit fram till men vill gärna se så att jag har räknat rätt...
Tänker på en motor här ifrån http://www.weimer.se/Shop/List/Orbitmot ... MP%22/75/1 förästen vad är det för skillnad på omr/omp? är det rullagrad/glidlagrad motor? om isf funkar glidlagrad till mitt bygge eller är det rullagrat jag ska ha? kommer ju bara att sitta ett drev till en kedja på axeln...

Okej får se om jag lika gärna sätter dit en extrapump då jag ändå monterar drivenheten, dock kommer denna bara få gå direkt till tank isf, börjar med att få drivningen att funka först...

Mvh Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#25 » 07:27:19, 26-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:....vad är det för skillnad på omr/omp? är det rullagrad/glidlagrad motor? om isf funkar glidlagrad till mitt bygge eller är det rullagrat jag ska ha? kommer ju bara att sitta ett drev till en kedja på axeln...
....


Det har med konstruktionen på rotorn att göra (axeln är garanterat lagrad på samma sätt på båda....nållager)

OMP rotor.
Bild

OMR rotor
Bild

Angående varvtal/verkningsgrad/moment mm. så måste du titta på datan för den motor tu tänker använda.

ex. från OIE, om du tar dig lite tid att läsa diagrammet står att data du frågar efter där, tex översta raden sägar att med flödet 5l/min så får du ett varvtal från 100-48rpm (sjunkande varvtal med ökat moment 19-75Nm) och vid högsta belastningen så har du en verkningsgrad under 39%....

Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JoBy

#26 » 11:29:42, 26-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:Okej, skulle jag jämt kunna få bekräftat att ett par 50ccm orbit motorer kommer att funka till detta och att jag med 50ccm kommer att hamna på ca 450 Rpm på motorn? Dessa siffror är det jag har kommit fram till men vill gärna se så att jag har räknat rätt...



7ccm x 7 = 49ccm
Det behövs alltså drygt 7 varv på pumpen för ett varv på motorn med max spakrörelse.

450 rpm x 7 = 3150 rpm
För 450 rpm på moton behövs drygt 3000 rpm på pumpen.

Detta är förenklat utan förluster.

7ccm x 3000 rpm = 21000ccm/min = 21 lpm.
Alltså drygt 20 minutliter.

Ur tabellen ovan vid varierande belastning:
30 bar, 18 Nm, 400 rpm
60 bar, 38 Nm, 386 rpm
80 bar, 52 Nm, 371 rpm
100 bar, 64 Nm, 355 rpm

Bra verkningsgrad i alla celler.

Det verkar vara en lämplig hydraulmotor om du siktar på maxvarv kring 400 rpm.

Med mindre spakrörelse på pumpen ( 5 lmp istället för 20 lpm )

30 bar, 18 Nm, 100 rpm
60 bar, 39 Nm, 85 rpm
80 bar, 48 Nm, 75 rpm
100 bar, 62 Nm, 64 rpm
Senast redigerad av JoBy 11:30:37, 26-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stefanden (trådstartaren)

#27 » 12:21:48, 26-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej är det något som för min del spelar roll vilken motor, eller kan jag köra på en glidorbit motor?

Enligt vad jag kan se på diagrammet så borde ju en 050 motor bli ganska spot on för min del...

Fasen JoBy han du att göra ett inlägg innan jag han svara =P
Men som din beräkning också ser ut så ligger ju 050 motorn ganska så perfekt i varv för min del.

Förästen när man kör med en sån pumpenhet hur blir det med överströmningsventil då? ska det sitta en sån på båda slangarna till motorerna då oljan byter varv eller är det något som finns inbyggt i blocket, sen till charge pumpen lär man väll inte behöva någon överströmmare eller?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#28 » 14:24:06, 26-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:Förästen när man kör med en sån pumpenhet hur blir det med överströmningsventil då? ska det sitta en sån på båda slangarna till motorerna då oljan byter varv eller är det något som finns inbyggt i blocket, sen till charge pumpen lär man väll inte behöva någon överströmmare eller?


I denna PDF finns hydraulikschema för hysrostatpumpen (är även länkat i tidigare post)

http://www.surpluscenter.com/adspecs/AS9-7686.pdf

Som du ser har pumpenheten redan en dubbelriktad överströmmare per pump (bypass valve). Det finns en för charge pumpen också (charge relief).Det behövs alltså bara hydraulslsang för att koppla ihop systemet. två slangar till varje motor och två slangar mot tanken.

Om det är pumpar med läckoljeport så blir det en extra slang till varje motor tillbaka direkt till tanken.

Det man kan lägga till är oljefilter på retur till tank och eventuellt en oljekylare på returen om oljan skulle bli för varm.
Senast redigerad av JoBy 14:31:53, 26-01-2013, redigerad totalt 2 gånger.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stefanden (trådstartaren)

#29 » 14:51:34, 26-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då är jag med, får ursäkta att jag inte kollade upp det mer noga.

Angående filter vad är bäst? filter på sug eller retur ledning, retur för att oljan ska få lite mer tid att vila? på så vis kommer det isf bli två filter ett för drivsystemet och ett för arbetssystemet, vad gäller anslutningarna till tanken kan man köra en grövre retur och sug eller är det bättre att ha en egen anslutning till respektive system så att endast tanken är gemensam...

Edit: angående dubbelpumpen så verkar ju alla nippel dimensioner vara i tum, är det något som lär bli ett problem? eller är slangansluningar i tum ist för mm?
Senast redigerad av stefanden 14:58:39, 26-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#30 » 15:14:44, 26-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sitter det filter på returen till tank.
Pumpar kan vara känsliga för strypningar på sugsidan.

Tumgänga är inget problem för din lokala hydraulfirma.

Det är inget problem att låta båda systemen dela anslutningar på tanken. Men det kanske är billigare med fler anslutningar på tanken och färre T-kopplingar.


Angående det jag skev tidigt om att modifiera ett RC-servo med exten växellåda för ökad styrka.

http://www.servocity.com/html/spg7950a_ ... ation.html

Detta är något man kan göra själv. Det är en potentiometer som återkopplar servots position. Genom att montera en lämplig potentiometer externt, och ta bort eventuella mekaniska stopp-klackar i servot, så får servoelektroniken återkopplingen från andra sidan den externa växellådan. Med 10 gånger extern utväxling blir servot 10 gånger långsammare och samtidigt 10 gånger starkare.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se