Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med dimensionering av hydraulsystem.

157 inlägg • Sida 3 av 11
Diskutera hydraulik i allmänhet här

stefanden (trådstartaren)

#31 » 15:56:33, 26-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då blir det filter på returen.

Okej låter bra.

Okej kanske lika bra att låta dom ha egna anslutningar då... jag får ju ändå svetsa tanken själv så kan ju lika bra sätta i egna anslutningar till systemen isf...

Det där såg onekligen intressant ut, jag får ta och gå igenom den där sidan lite mer noga tror jag =)
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



stefanden (trådstartaren)

#32 » 19:48:44, 22-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu väcker jag kanske en lite gammal tråd till liv igen...

Nu är det så att jag har fått den dubbla hydrostatpumpen från www.surpluscenter.com, Nu har jag då lite frågor...

Åt vilket håll ska denna vända (upp-ner) detta borde väll vara relativt noga för pumparna och tankanslutningarna?

Om man vänder den med reglagen uppåt så kommer ju tankreturen under inloppet till chargepumpen, detta kanske inte är ett problem? Borde det ligga tryck på den tankreturen?

För övrigt så kan jag inte annat än rekommendera sidan... tog ca 10 dagar från beställningen (lördag) till leverans hos närmaste hämt ställe. 1750:- hemma i handen helt ok pris!!! :thummar:
Senast redigerad av stefanden 20:15:54, 22-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#33 » 00:50:29, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvpumpar gillar att ha huset fullt med olja under alla förhållanden, det känns lämpligt med tank(drän)anslutningen uppåt, absolut inte som lägsta punkt.

Tänk även på att den ska fyllas med olja innan start.


Vad säger tillverkarens (eventuella)dokument?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanden (trådstartaren)

#34 » 12:50:41, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du säger ser det ut som att charge pump anslutning och retur skall vara uppåt vilket medför att jag får skaffa en motor med vertikal axel iom att drivaxeln kommer då att stå på högkant...

Låter detta rimligt? då lär ju alltid pumphuset vara fyllt med olja om returanslutningen sitter som högsta punkt under inlopp...

Ang tillverkarens rekomendationer så finner jag inget på hur den skall vända finner endast ett bygge på google då man har använt en likadan pump på just "högkant"
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AndersDahlgren

#35 » 13:26:10, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du valde helt rätt pump för ditt projekt :thumme:

Roligt att höra att leverantören verkar pålitlig. Dom har ju även annat till mycket bra priser.

Ang montageriktning på pumpen, så är har TurboDiesel helt rätt.
Dräneringen skall vara överst och pumpens hus SKALL fyllas med olja innan uppstart. Lagringar och tätningar smörjs av oljan i huset.

Titta på info om pumpen, så ser du att pumpen har flera dräneringsanslutningar att välja mellan.
Beroende på hur du vill montera pumpen väljer du den som hamnar högst upp på pumpen.

http://www.surpluscenter.com/adspecs/AS9-7686.pdf

Bild


MVH Anders
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

stefanden (trådstartaren)

#36 » 14:55:35, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo pumpen må jag erkänna känns som helt rätt till bygget, som sagt va leverantören kändes mkt seriös och bra pluggat och emballerat var paketet också så det kan jag inte annat än att rekommendera.

Okej! hur skall man få olja i huset bäst då innan uppstart? typ hälla i olja i returen innan man monterar slangen och även fylla tanken? hur luftar man ett sånt system?

Angående monteringsriktningen så känns det ju ganska logiskt som du säger att man väljer den returen som blir överst...

i mitt bygge kommer jag som det ser ut nu att montera pumpen vertikalt dock för att få full tillgång till både slanganslutningarna och reglage axlarna, sen kommer förmodligen motor och pump monteras på en ram som skruvas i chassit för att underlätta om/när remmen skall bytas för drivningen samt att man kan klämma ihop toleranserna mot botten mer...

Vad tror ni om denna "modul" uppbyggnad?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#37 » 15:13:44, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fylla pumphuset samt se till att sugledningen är luftfri bör räcka en bit, sedan låta den gå på tomgång en bra stund (kolla att oljan cirkulerar).

Du kan (slutligen) lufta vid motorerna, alla tryckportar är trycksatta med matarpumpen.


Den där pumpen har säkert inte mer ädelmetall än vad som krävs (likt sunfab m,fl) torrkörning straffar sig omedelbart.


Säger absolut inte att det är dåliga pumpar, bara att de är lite enklare än fullsizemodellerna..


Har inte kollat tråden från början, men jag ser ändå fram emot fortsättningen :thumme:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanden (trådstartaren)

#38 » 20:16:32, 25-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej får försöka med det när det blir dags för provstart =)

Som du säger så det är nog inga överdrivet svära grejjer men duger gott till sånt här :thumme:

Nu idag har jag i vilket fall beställt en 16hp vertikalaxlad motor (fick den till priset av en 14hp) sen har jag lämnat pumpen på lokala hydraulfirman så skulle de se om dom kunde få fram remhjul till den, nästa steg blir att lägga en beställning hos www.surpluscenter.com igen på hydraulmotorer och lite annat smått :mrgreen: samt beställa allt järnskrot till att börja knåpa på nya chassit är det tänkt.

Fortsättning följer :vissla:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan Lundberg

#39 » 06:05:45, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:eat: :grin:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Hansborg

#40 » 11:08:04, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte kameran nu! :razz:
:rock_on: :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

stefanden (trådstartaren)

#41 » 21:12:52, 26-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får försöka att komma ihåg den då :vissla:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefanden (trådstartaren)

#42 » 22:25:11, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämt en fråga angående oljefilter, jag blev ju "rekommenderad" att sätta filter på returen men när jag läser på www.surpluscenter.com så står det att det skall sitta filter på sugsidan/inlopp till pumpen.

Känns ju som att eventuellt skräp från tanken kommer ju att fastna i ett före pumpen men å andra sidan eventuellt skit från pumpen kommer ju att fastna i ett returfilter dock måste ju skit från tanken gå igenom pumpen först för att sen fastna i filtret efter pumpen...

Så vad är bästa lösningen? sug eller returfilter? Dimensionerar jag till lite extra med filtret på sug sidan borde det väll inte vara någon fara att ha ett filter där?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#43 » 22:44:44, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med hydrostater är att ev skräp som hittar in i "loopen" (kretsen mellan pump & motor) har svårt att hitta ut.

Det gäller att inte släppa in något där (förutom olja).

Samtidigt är flödet på sugsidan rätt lågt (matarpumpens flöde) varför sugfilter inte ger några större problem.

Vissa (större) hydrostater har ett högtrycks (30bar) filter mellan matarpump & hydrostatkrets.

Både sug & returfilter förekommer, tänk på att inte leda in returoljan i något filter som delas med andra pumpar, det kan ev ge för högt hustryck.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jörgen.ottosson

#44 » 22:48:33, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

sugfilter kan ju också vara en sugsil.....nu vet jag inte vad som rekomenderas för pumpen du valt, men tanken brukar vara att det är olika partikelstorlek på smuts som kommer in i tanken ( = skräp som följer med olja eller ev tappad mutter...mm) och smuts som kommer från pump, motorer mm i hydraulsystemet ( = små partiklar som kommer från slitage)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#45 » 23:01:40, 27-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var lite så jag tänkte som turbodiesel säger att finner skiten in så kan den väll ligga med ett bra tag innan den kommer ut...

Men slutsatsen för att helgardera sig då, en sugsil i tanken för "större" partiklar/skräp motverker ju även total blockering om det skulle hamna något större i tanken och sen minsta sugfiltret från www.surpluscenter.com 9gpm = ca 34lpm måste ju räcka gôtt å väl?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se