Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med dimensionering av hydraulsystem.

157 inlägg • Sida 9 av 11
Diskutera hydraulik i allmänhet här

a.Holm

#121 » 15:52:58, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:
Okej så då behöver jag någon typ teflontejp för att vara säker på att slippa läckage...


Nej nej...
Är det en G-gänga (rörgäng) i motorn så använd en nippel med "inbyggd" tätning.

Det är rörigt med rörgängor, haha!

Det finns både koniska och raka rörgängor, dessa har samma stigning och passar i samma hål.
De koniska brukar heta tex R1/2", medans en rak gänga heter G1/2".
Vet inte om det är så precis överallt men...

Du ska ha en nippel som heter 7613-xx-xx från hydroscand.
Kolla vilken storlek du har på gängan i hydraulmotorn så kan vi speca exakt...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn



JoBy

#122 » 16:03:49, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:System #1
Liten hydraulpump 4cc beräknad till ca 15lpm
Sugansl SAE8
Tryckasl SAE6

Ventilpaket 2st elventiler

P SAE10
T SAE12
Work SAE8

System #2
Hydrostatpump 3cc chargepump ca 11lpm 2st variabla hydrostatpumpar 8cc ca 25-30lpm
Sugansl SAE8
Returansl SAE6
Work SAE8




Fick en ide ...

System 1:

Tank -> pump -> ventilpaket -> returfilter -> tank.

Det kommer ju 'alltid' att finnas ett flöde med filtrerad olja mellan returfilter och tank. Normalt 15 lpm enligt din spec.
Flödet kan bli lite mer eller lite midre beroende på om du kör någon cylinder ( + och - sidorna har olika volym ).

Med ett T-stycke där kan du ta trycklös nyfiltrerad olja till hydrostatpumpen.

Returen från hydrostatpumpen kan du skicka antingen direkt till tank eller ännu bättre via ytterligare ett T före returfiltret.

Fördelen att skicka tillbaka oljan före filtret är att du aldrig riskerar att oljeflödet efter filtret är för lågt för matarpumpen.

Mesta oljan kommer fortfarande att cirkulera mot tank ( 15 + 11 = 26 lpm in i filtret och du förbrukar 11 av dom till hydrostaten. )
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stefanden (trådstartaren)

#123 » 17:58:33, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Nej nej...
Är det en G-gänga (rörgäng) i motorn så använd en nippel med "inbyggd" tätning.

Det är rörigt med rörgängor, haha!

Det finns både koniska och raka rörgängor, dessa har samma stigning och passar i samma hål.
De koniska brukar heta tex R1/2", medans en rak gänga heter G1/2".
Vet inte om det är så precis överallt men...

Du ska ha en nippel som heter 7613-xx-xx från hydroscand.
Kolla vilken storlek du har på gängan i hydraulmotorn så kan vi speca exakt...


Haha det är extremt rörigt får jag ju medge med tumgängor hit och dit ejkoniska och koniska, oring eller inte... :dancing_geek:

Var ut och kollade på motorn nu, kan inte får det till något annat än att det är en rak 1/2" gänga på motorn... Ang nipplarna på motorerna så får jag väll skaffa dem vid ett senare tillfälle då jag inte har byggt bandställen ännu så jag vet inte om jag behöver raka eller vinklade anslutningar där...

JoBy skrev:Fick en ide ...

System 1:

Tank -> pump -> ventilpaket -> returfilter -> tank.

Det kommer ju 'alltid' att finnas ett flöde med filtrerad olja mellan returfilter och tank. Normalt 15 lpm enligt din spec.
Flödet kan bli lite mer eller lite midre beroende på om du kör någon cylinder ( + och - sidorna har olika volym ).

Med ett T-stycke där kan du ta trycklös nyfiltrerad olja till hydrostatpumpen.

Returen från hydrostatpumpen kan du skicka antingen direkt till tank eller ännu bättre via ytterligare ett T före returfiltret.

Fördelen att skicka tillbaka oljan före filtret är att du aldrig riskerar att oljeflödet efter filtret är för lågt för matarpumpen.

Mesta oljan kommer fortfarande att cirkulera mot tank ( 15 + 11 = 26 lpm in i filtret och du förbrukar 11 av dom till hydrostaten. )



Där har du ju faktiskt en ganska så smart ide igentligen... då skulle jag ju teoretiskt kunna klara mig på ett returfilter till hela systemet (eventuellt ett sugfilter för att vara på den säkra sidan).

Men då undrar jag ju iom att det första jag fick höra typ när jag började med detta är att ha en skaplig tank till oljan för att den skall ha en chans att skumma/kylas innan den går in i en pump igen... Då lär det väll köra ihop sig i denhär konfigurationen? :vissla:
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#124 » 19:32:23, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett poppulärt sätt att få gamla veteranmaskin tankar rena är att slänga i ett par nävar muttrar o dylikt och sen spänna fast på ett bakhjul på en traktor och ge sig ut och harva tex. personligen skulle nog jag spänna fast den på en cementblandare och bytta vinkel någon gång per timme..

Sen får man fiska upp "blästermedlet" med en magnet och sedan skölja.skölja skölja...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#125 » 19:50:31, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundera på om du bygger flygplanshydraulik, militärprylar, eller om det är en kul grej med "gräsklipparhydrostat"


Även om det var jag som började diskussionen om renlighet och att vissa maskintillverkare har filter även på hydrostatens sugsida är det inget absolut krav. Sugsil kan vara bra, sedan ett returfilter på arbetspumpens krets, hydrostatens dränering direkt till tank (under oljenivån för säkerhets skull)

Kommer inte ens ihåg om du köpt prylarna när systemdesignen diskuterades..

Extra tätning av koniska gängor görs bäst, renast & enklast med rör eller hydraultätning på burk (typ loctite), finns flera fabrikat.


Något litet glödskal kan du inte undvika..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rospigg

#126 » 20:09:18, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Gör en manlucka på tanken, det är nu du har chans att göra det stadigt och bra, du kommer inte ångra det!
Stålborsta, skrapa och mejsla svetsfogarna. sen en magnet som sista strykningen!

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

stefanden (trådstartaren)

#127 » 22:13:43, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Ett poppulärt sätt att få gamla veteranmaskin tankar rena är att slänga i ett par nävar muttrar o dylikt och sen spänna fast på ett bakhjul på en traktor och ge sig ut och harva tex. personligen skulle nog jag spänna fast den på en cementblandare och bytta vinkel någon gång per timme..

Sen får man fiska upp "blästermedlet" med en magnet och sedan skölja.skölja skölja...

Hmm det var ju också en taktik :thummar: jag får ha detta i åtanke när tanken kommer såpas långt att det blir dax att få den ren :cool:


Turbodiesel skrev:Fundera på om du bygger flygplanshydraulik, militärprylar, eller om det är en kul grej med "gräsklipparhydrostat"


Även om det var jag som började diskussionen om renlighet och att vissa maskintillverkare har filter även på hydrostatens sugsida är det inget absolut krav. Sugsil kan vara bra, sedan ett returfilter på arbetspumpens krets, hydrostatens dränering direkt till tank (under oljenivån för säkerhets skull)

Kommer inte ens ihåg om du köpt prylarna när systemdesignen diskuterades..

Extra tätning av koniska gängor görs bäst, renast & enklast med rör eller hydraultätning på burk (typ loctite), finns flera fabrikat.


Något litet glödskal kan du inte undvika..

Jo det har du ju helt rätt i det är ju inget flygplan direkt, sen kan det nog vara så att man oroar sig kanske lite väl onödigt mycket då man på jobbet vid monteringsline enbart pratar om renlighet i hydraulik istortsett lite väl insnöat det också kanske men nog of topic...

Men om man nu skulle få en klarhet i hur detta systemet kommer att se ut, jag har ju slangdimensionerna färdiga. Vart skall det sitta filter och inte nu då och hur bör slangarna dras till/från tank?

Ok då fixar jag det när det blir dax för montering.

Jo så är det säkert...


rospigg skrev:Ohoj!

Gör en manlucka på tanken, det är nu du har chans att göra det stadigt och bra, du kommer inte ångra det!
Stålborsta, skrapa och mejsla svetsfogarna. sen en magnet som sista strykningen!

Mvh Rospigg

Hmm jag kanske får ta och överväga att kapa upp en sån lucka kanske då så att jag kommer åt att rengöra riktigt innimellanåt :vissla:

Jag får ha dessa olika metoderna i åtanke när det blir dax :)


Förresten vart i systemet bör jag koppla in mej med en oljekylare OM det skulle visa sig att det blir för varmt?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#128 » 17:32:55, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljekyl brukar med fördel sitta på returen (för att trycket är lägre, och ev temperatur är högst där....) men rent teoretiskt kan den ju placeras var som helst i kretsen ( även efter pump eller med kylslingor i hydraultank förekommer...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#129 » 21:15:14, 15-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får ursäkta för en lite väl död tråd men vill jämt visa att projektet står inte helt stilla ännu, börjar närma sig utmätning av hydraulslangarna snart nu så provstart är inte allt för långt undan...
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

a.Holm

#130 » 21:34:25, 15-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väntat på nåt nytt om denna, äntligen!
Riktigt fränt är det...
Kul att det närmar sig...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

stefanden (trådstartaren)

#131 » 06:37:49, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid lika kul med positiv respons och visat intresse :)
Någon som har bra tips för att mäta ut alla hydraulslangar förästen? tanken har fallit på typ mäta/kapa vattenslang till rätt längder och ta med till slangfirman?
https://www.youtube.com/watch?v=0BIPePBDPAE Snabb walkaround runt maskinen...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#132 » 06:46:12, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par bitar enkelarmerad gummislang och en näve slangstolpar i olika vinklar å ett måttband.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

stefanden (trådstartaren)

#133 » 14:56:02, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag varit till slangnissen i stan och fått med mig diverse stolpar osv. Dock undrar jag/vill få bekräftat, stämmer det att JIC(usa) och JIC(här) inte är lika stora? det han kallade typ JIC 8 vill jag ah till är typ JIC 6 från staterna?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#134 » 15:15:53, 16-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JIC är väl JIC ...
AN serien mäts annorlunda men passar ihop med JIC. AN är dock aluminium och för betydligt lägre tryck, typ bränsleledningar.
JIC är stål för hydraulik.

Bild
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stefanden (trådstartaren)

#135 » 17:13:15, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet avstyrt beställde helt enkelt alla slangar med en storlek större än jag hade räknat med men blev ju inge värre än så, frågan är dock hur det kan fela en storlek så men aja inget stort problem iaf ;)
Idag är iaf alla hydraulslangar beställda, blev 16st till antalet spännande att se om man har måttat rätt på längderna i slutändan :)
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se