Bengt Erik Eriksson skrev:Ett poppulärt sätt att få gamla veteranmaskin tankar rena är att slänga i ett par nävar muttrar o dylikt och sen spänna fast på ett bakhjul på en
traktor och ge sig ut och harva tex. personligen skulle nog jag spänna fast den på en cementblandare och bytta vinkel någon gång per timme..
Sen får man fiska upp "blästermedlet" med en magnet och sedan skölja.skölja skölja...
Hmm det var ju också en taktik
jag får ha detta i åtanke när tanken kommer såpas långt att det blir dax att få den ren
Turbodiesel skrev:Fundera på om du bygger flygplanshydraulik, militärprylar, eller om det är en kul grej med "gräsklipparhydrostat"
Även om det var jag som började diskussionen om renlighet och att vissa maskintillverkare har filter även på hydrostatens sugsida är det inget absolut krav. Sugsil kan vara bra, sedan ett returfilter på arbetspumpens
krets, hydrostatens dränering direkt till tank (under oljenivån för säkerhets skull)
Kommer inte ens ihåg om du köpt prylarna när systemdesignen diskuterades..
Extra
tätning av koniska gängor görs bäst, renast & enklast med rör eller hydraultätning på burk (typ loctite), finns flera fabrikat.
Något litet glödskal kan du inte undvika..
Jo det har du ju helt rätt i det är ju inget flygplan direkt, sen kan det nog vara så att man oroar sig kanske lite väl onödigt mycket då man på jobbet vid monteringsline enbart pratar om renlighet i hydraulik istortsett lite väl insnöat det också kanske men nog of topic...
Men om man nu skulle få en klarhet i hur detta systemet kommer att se ut, jag har ju slangdimensionerna färdiga. Vart skall det sitta filter och inte nu då och hur bör slangarna dras till/från tank?
Ok då fixar jag det när det blir dax för montering.
Jo så är det säkert...
rospigg skrev:Ohoj!
Gör en manlucka på tanken, det är nu du har chans att göra det stadigt och bra, du kommer inte ångra det!
Stålborsta, skrapa och mejsla svetsfogarna. sen en magnet som sista strykningen!
Mvh Rospigg
Hmm jag kanske får ta och överväga att kapa upp en sån
lucka kanske då så att jag kommer åt att rengöra riktigt innimellanåt
Jag får ha dessa olika metoderna i åtanke när det blir dax
Förresten vart i systemet bör jag koppla in mej med en
oljekylare OM det skulle visa sig att det blir för varmt?