Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Orbitrol styrning i ett fartyg.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Klas Kraft (trådstartaren)

#1 » 20:20:48, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

I vår lilla kutter sitter det orbitrolstyrning av rodret, med rattpump och allt. till detta finns även styrning med joystick som styr samma ventil som autopiloten styr.
Enligt info från de som körde den innan, så skall rodret gå saktare när autopiloten är inkopplad än vid manuell styrning för att slippa att båten vinglar fram pga att auton lägger för mycket rodervinkel. vilket den gör, l rodret är för snabbt vid marshvarv 1700 Rpm för att få en snygg styrning med auton...

Men blir inte klok när jag tittar på ventilerna, trycket kommer in från LS pumpen via tryckfiltret från vänster, pumpen sitter monterad på fronten av huvudmotorn. den vänstra magnet ventilen ser justerbar ut kan det vara den som som bara stryper inkommande tryck, eller blandas styrtrycket till pumpen in?

Hoppas ni ser mina kråkor med Paint :???:

Sen är jag inte helt hundra hur rattpumpen funkar, finns nån som har en ritning att ladda upp blir jag glad :grin:

Och vad gör den högra ventilen, som det ser ut dumpar den tryck till LS sidan?

Tacksam för alla svar

klas


Bild

Bild

Bild

Bild
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70



Klas Kraft (trådstartaren)

#2 » 17:10:18, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bumpar tråden lite, det måste finnas kunskap om detta på forumet :grin:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Jars

#3 » 18:54:41, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det gör det men det är ju för kallt o jobba med hydraulik nu !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Jim_the_one

#4 » 19:07:03, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen som du har skrivit ett ? på, går den från ett Tkors mellan ventilen å ventilen eller sitter det en vinkel där som går in i ventilen?
Dvs att det är en in å 2 ut i den första ventilen?

isf så ska du skruva IN den yttre ställskruven lite, borde vara så iaf. ELventilen med ett ? släpper ju tryck till LS när du använder den ventilen (autopilot å spakstyrning)

Känns som att du med ratten ställer/påverkar LS och beroende på vilket håll så öppnar den stora ventilen. Egentligen samma som det andra men skillnaden är att ? ventilen påverkar LS och detta beroende på hur man ställt in ställskruven. Den andra ställskruven ställer isf in hur mycket flöde riktningsventilen får dvs hur snabbt rodret kan gå oavsett hur man styr den.

Hoppas du begrep nåt av mitt svammel :mrgreen:

PMa annars så kan jag ringa dig å försöka förklara.

I mitt tycke vore en proportionalventil vara enklare att styra med men det kan ju vara så att det inte riktigt behövs ändras hastighet så mycket som jag kan tycka.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Klas Kraft (trådstartaren)

#5 » 19:46:38, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Ja det gör det men det är ju för kallt o jobba med hydraulik nu !


Sitter i ett varmt maskin rum :grin:

Tack för svar, om jag fattat det rätt så skall ? ventilen vara öppen hela tiden när autopiloten är inkopplad? eller har jag svammlar jag med? :smile:

Just det, det är ett t kors.

Klas
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

AndersDahlgren

#6 » 00:05:02, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

(Bytte bild. Nr2 bättre placerad i bilden.)

Styrningen med ratt går oljan från tryckfilter till orbitrol.
Orbitrolen har, i ditt fall, 5 anslutningar. P, T, A, B och Ls och bör i beteckningen ha CN. Closed center, non reaktion. Stängt mittläge utan kraftåterföring i ratten till skillnad från en personbil där du känner hjulens påverkan från vägbanan i ratten.

Ventilblock 1, bör innehålla 2st ställbara strypningar samt elventil NC- normalt stängd.

När du använder joystick, aktiveras elventilen på detta block tillsammans med elventil nr 2 samt riktningsventil. Styrhastighet justeras med en av strypningarna.
I detta läge går flödet över båda strypningarna.

När autopiloten jobbar, aktiveras ventil nr2 och riktningsventil. Styrhastighet justeras på den "andra" strypventilen.

Min gissning är att den strypning i ventblock nr1, som sitter i linje med elventilen är "högfart". Minskat flöde bör fås om du skruvar denna utåt. Är den omvänd visar det sig då du vrider på den.

På Ls-ledningen från orbitrolen, sitter innan t-kopplingen, en backventil för att Ls-trycket från elventil nr2 inte skall gå till orbitrolen.
Här används normalt en skyttelventil för att styra trycket till pumpen och inte baklänges i systemet.

Elventilen nr2, är också NC. Den ger styrtryck till pumpens Ls regulator och vinklar ut pumpen för arbete propotionellt mot påfört arbetstryck.

Pumpen är en variabel axialkolvpump med Ls regulator.
När inget flöde efterfrågas, håler pumpen ett stand by-tryck som kan/bör ligga runt 20bar. Justeras på regulatorns övre justerskruv /ventil, närmast Ls ledningens anslutning.
Arbetstrycket justeras på den nedre justerskruven /ventilen.
Pumpen har också en ställbar slaglängdsbegränsning om maxflödet är onödigt stort. Ställskruven syns precis i din bild på pumpen, i nedre kanten.

Lite yxigt uppbyggt system kan jag tycka.

Mycke text blev det men hoppas beskrivningen gick att följa.
Ett schema hade kanske varit tydligare...

Edit:
Lägger till en länk till en "tråd" som beskriver oritrolens uppbyggnad och funktion.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Och en länk med teknisk info om din pump
http://hydroswede.se/file/axialkolvpump-typ-j-v-eng.pdf

MVH Anders
Senast redigerad av AndersDahlgren 00:58:49, 23-01-2013, redigerad totalt 2 gånger.
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

Klas Kraft (trådstartaren)

#7 » 16:31:15, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack! Nu klarnade det en hel del:-) i mitt huvuds mörka vrårB-)
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se