Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Märkning på ventilpaket.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

mha hagnen (trådstartaren)

#1 » 14:59:42, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en äldre modell av Monsun-Tison ventilpaket med märkning P S B A T.
Kan någon hjälpa mej med förklaring på vad märkningen betyder.

MVH
mha hagnen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:14, 17-12-2007
Ort: Västragötaland
Sverige



nixs

#2 » 16:11:58, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

P = tryck
T = tank
A = port 1
B = port 2
S antar jag är antingen Sense, alltså avkänning av tryck eller seriekopplingsport, är porten S pluggad idag?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

mha hagnen (trådstartaren)

#3 » 16:51:41, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar.
När jag fick tag i denna ventil så var B porten pluggad. Jag flyttat pluggen till S porten. Problemet jag har är att ingen olja flödar mellan P och T när spaken är i "neutral" läget. Pumpen bygger upp högt tryck. Det finns också någon form av tryck reglering på ventilhuset men jag vet inte riktigt vad den reglerar. Jag börjar misstänka att ventilen är trasig.
mha hagnen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:14, 17-12-2007
Ort: Västragötaland
Sverige

nixs

#4 » 16:54:44, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla och se om du får ut olja på S istället för T som retur, Kan vara så att blocket är till för en enkelverkande funktion och att B portens olja kommer direkt ut på retur den med, eller att den inte är aktiv. Tryckregleringen borde vara en huvudtryckbegränsningsventil, Där ställer du in hur högt tryck det skall vara när du använder någon funktion som mest. Det är inte omöjligt att blocket är till för en konstanttrycksfunktion så att det skall vara stopp igenom det tills du använder en funktion.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#5 » 17:10:21, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan :)
Om det är ett HV06 packet som jag ha så kanske den ha en serienippel inmonterad i sig??Då måste du antingen ta bort den nippeln eller så lägga både T och S till retur för att det ska funka..

Men återkom med bild på packetet?
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

mha hagnen (trådstartaren)

#6 » 21:24:35, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är en HV061SPB160 EB3 ventil (se bilder)
Jag släpte några varv på tryckregleringen och nu flödar oljan mellan P och T när kolvstången är i neutral läge. Så långt allt väl. Nu dyker nästa problem upp. Om jag flyttar kolven åt ena hållet så får jag ut tryck på A porten men om jag flyttar kolven åt motsatt håll då körs oljan ut på T porten, som i neutral läget?? Hur ska jag göra för att få tryck på B porten? Jag blir inte klok på hur funktionen är på denna ventil. Dessutom tycker jag att märkningen är lite otydliga och jag är osäker på om jag har kopplat slangarna rätt. En annan fråga, går det att få denna typ av ventil med olika funktioner och i så fall hur vet jag vilken jag har?

MVHBild
mha hagnen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:14, 17-12-2007
Ort: Västragötaland
Sverige

Anton

#7 » 22:07:44, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det här är ingen Åkermanventil :uupps: Eller????

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

håkan öhlund

#8 » 23:37:19, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen :)
Först, flyttade ämnet till rätt plats i forumet..

Sedan så det där med märkningen så kan jag hålla med om att den inte var aldra lätt :klia:
Men den övre vänstra porten borde vara P i alla fall så om du blåser med tryckluft där vad händer då?? kommer luften ut övre högra hålet som nog är T :???: sedan så borde mitten uppe vara B och höger nere vara A..A och B är ju där slangarna till cylindern ska kopplas och funka inte det eller :klia: ..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

nixs

#9 » 23:40:10, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gissa på att det från vänster utan hänsyn till inbördes höjdskillnader är: P, S, B, A, T i den ordningen.
Bild
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

mha hagnen (trådstartaren)

#10 » 21:26:55, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag i en kille som har jobbat på Monsun-Tison och han kände till denna ventil. Den gjordes i flera utföranden och jag har nog modellen med enkelverkande slid. Som sagt innan B porten var ju pluggad när jag fick tag i den och det finns ju en anledning till det. Jag lägger ner detta projekt och söker efter en ny istället. Om någon har en ventil till salu för dubbel verkande cylinder kan ni ju alltid höra av er.
Tack för väldigt bra support från alla er.
mha hagnen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:14, 17-12-2007
Ort: Västragötaland
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se