Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tryckluft i oljetankarna

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Peter (trådstartaren)

#1 » 22:21:32, 25-06-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag håller på att göra iordning en gammal KL-110 (Hatra/Kockum-Landsverk) från slutet av 60-talet.

Tydligen så ska det sitta en luftkompressor som är driven av motorn, denna är dock borta. Vad jag förstår så trycksatte man oljetankerna för att det inte skulle skumma i oljan och undvika att hydraulpumparna kaviterade. Idag är ju oljan bättre och försedd med skumdämpare, borde inte trycksättningen av tankarna vara överflödig då?

Om jag nu skulle behöva trycksätta, hur hög tryck ska det vara?
Användarvisningsbild
Peter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:38, 23-06-2004
Ort: Kungälv



Anton

#2 » 08:12:13, 27-06-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Peter!!

Jag tror att Du måste ha en visst trycksättning av hydraultanken för att säkra pumpens försörjning. Vi har ju fortfarande detta system i alla nya Volvomaskiner såsom EW160-180 (Konz) och alla andra (Korea) fast inte med kompressor. Det finns en ventil på tanken som håller 0,8 bar.
Jag vågar inte säga om det räker med en son ventil i Ditt fall med. :roll:

Det är så länge sen med Hatran att jag inte kommer ihåg hur det system
fungerade. Minnet ar bra men kort!!!

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Nordling Roger

#3 » 23:12:43, 15-05-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå har själv en likadan Hatra som du fast en hjulgrävare MR 60 heter den om jag inte minns fel.. på min är det då ingen tryckluft kopplad till tankarna utan bara till bromssystemet...

Min hatra ser skit fin ut utvändigt men det är mycket jobb för att kunna andväda den fullt ut... det går att gräva med den fast inte förflytta sig då hydraulmotorn har förvunnit.. samt att svängkransen är lös bultarna har gått av.

Så jag funderar på att skrota den om inte någon annan entusiast vill fortsätta att renovera dennna historiska maskin..


MVH Roger
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se