Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Styrenhet till sauer-danfoss hudrostat

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Göran Ekman (trådstartaren)

#16 » 20:36:42, 19-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Merlo mecken hörde av sig styrenheten gick att få fram från Hyllert maskin generalagent för Merlo 15600 kr programmerad och klar. Utslaget på maskinens totala tim antal blir det 2kr och 3 öre. Det är väl inte så farligt? Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Jars

#17 » 23:15:10, 19-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Göran Ekman (trådstartaren)

#18 » 23:36:59, 19-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:en sån här då som ersättare !
http://www.jorgensen-elektronik.se/file ... 19_sve.pdf
Kan tänka mig att att det skulle kunna fungera. Kräver väl en del anpassning av nuvarande kablage. Samt en programmering . Inget av detta kan jag fixa själv. Har tyvärr inte möjlighet till något längre stopp på lastmaskinen har hängt upp en stor del av gårdens drift på den maskinen. Har hittills inte hittat någon som kan erbjuda en färdig lösning på mina problem. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ulf

#19 » 10:20:12, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:en sån här då som ersättare !
http://www.jorgensen-elektronik.se/file ... 19_sve.pdf


:buga:
Tack Jars! Då är det bara att leta upp min gamla kod och prylarna, samt få lite tid över.... Fast jag använder nog en Arduino istf AVR. Det blir nog optokopplare oxå, så det inte blir så dyrt när det säger poff!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf

#20 » 15:56:13, 20-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes!
Pillade lite med Arduino-miljön på jobbet, ett reglerobjekt klart och testat i simulator!
Nu behöver jag bara lägga till ett pwm-objekt och ett A/D-omvandlar objekt.

Får skaffa nya grejor till drivstegen!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

atlashjul

#21 » 22:48:15, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

ja-bond77

#22 » 08:37:03, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelar ingen roll om pumpen är samma då styrningen är olika. Atlas har antagligen två on-off ventiler för att välja riktning och intern reglering av flödet som nån nämnde. Görans(och min Lännen) har extern reglering så att on-off ventilerna är "utbytta" mot propventiler som styr pumputslaget beroende på inprogrammerade ramper och kurvor i kördatorn. Ingen expert på detta men ungefär så här upplever jag det.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Göran Ekman (trådstartaren)

#23 » 08:54:30, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det går att få en hydrostat att fungera utan en extern styrning. Varför monterades det då en massa elektronik på hydrostaterna?
Om det ljusnar idag vill Atlas forfarande ha bilder?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ja-bond77

#24 » 09:16:20, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga! Jag tänker mig som så att jag kan med min styrda hydrostat kan maxvarva motorn för att få högsta effektuttag vid fyllning av skopa ur en grusvägg. Detta eftersom datorn ser till att reglera ner pumpflödet så pass så att motorvarvtalet motsvarar gasreglaget rätt långt. Det är kanske inte möjligt om det enbart regleras internt via motorns varvtal utan beaktande av externa kurvprogrammeringar... :klia: Sedan kommer ju frågan, byter man dieselmotor som atlashjul gjort, borde man då ställa om den interna styrningen om motoreffekten ändrar för att de ska matcha varandra?

Samma med min spruta som har samma pump som atlashjul... Jag kan hålla konstant högt motorvarvtal för att bibehålla varvtalet på den hydrauliskt drivna sprutpumpen och reglera hastigheten fritt från min körspak(så långt som motoreffekten räcker). Ingen elstyrning alltså, istället reglerar jag själv hydrostatens flöde med den vajerkopplade körspaken. Den är, som vi konstaterat för nån vecka sedan, inte direktkopplad till utvinklingen, det finns en viss intern reglering även där för att utjämna...

Fanns lite att läsa om hydrostatfunktionen i slutet på pdf:en i detta inlägg:
ac tc @ [Allmänt] "kopplingspedal" till hydrostat.

Skulle vara bra med nått mer läsvärt i frågan... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 18:57:22, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt å få till bilder på hydrostaten på Merlon syns inte mycket av den .
Tittade på lite bilder på Schäffer maskiner , vad används pedalen på vänstersida till?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

deex

#26 » 19:47:47, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

pedalen på vänster sida används som en inch pedal, dvs stryper farten och samtidigt bromsar maskinen via hydrostaten.
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

atlashjul

#27 » 00:13:00, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog mer vilja tro att bromspedalen påverkar bromsarna i axlarna och friställer hydrostat-pump för att kunna köra arbetshydraulik med varvtal, men om hydrostaten bromsar samtidig ska jag inte yttra mig om, för det vet jag inte.

Ang merlo problem så tänkte jag mer om det går att se om det sitter propp(magneter) där eller vanliga magneter. Och eftersom det lät ut som om det va dyrt med ny styrenhet så kan ske det hade gått att ta bort och köra el-manuell fram/back. Men som bekant billigt är ofta inte fullutrustat.Annars är det väl bara att kosta på en ny styrenhet om maskinen/föraren måste ha det.
(Såg i förbifarten när jag kolla internet igår om ett ställe där de renoverade såna där styrenheter men minns inte var)

I min schäffer så är det i alla fall mekanisk gas/regulator och har så varit i maskinen original. Jag orkade inte bygga om till EDC bara för skojs skull. även om första motorn som jag fick erbjudande om på samma firma hade det. Nej det va enklare med det enkla..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Turbodiesel

#28 » 00:51:39, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inchfunktionen vinklar ner pumpen (ingen "bypass" eller liknande), det gör att den brukar bromsa rätt hårt. Normalt är det hydrostaten som står för huvuddelen av bromskraften. Den mekaniska bromsen finns som säkerhet, för att bromsa hårdare/snabbare än hydrostaten är designad för, och för att hålla maskinen helt still när det behövs.

På en kunds liknande, men äldre Schaeffer finns endast en liten broms inbyggd i framaxeln, till både färd & p-broms, är det annorlunda på denna?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Göran Ekman (trådstartaren)

#29 » 07:01:46, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Merlon med elektronisk styrning av hydrostaten är inch pedalen något jag inte använder,släpper gasen får broms då ,tror inte att broms systemet har någon el koppling till styrdatorn. Får motor broms när jag släpper gasen. På en del fabrikat är inch pedalen kombinerad med bromspedalen ( MF/ Bobcat)
Blir väl annorlunda på maskiner utan elektronik tänker jag.
Den enda hydrostat maskinen jag har kört är våran Merlo .
Vi har inte möjlighet att experimentera med maskinen de dagar maskinen står är tämligen lätträknade.
Måste bara funka.
Atlas hur känner jag igen en propp ventil, borde vara större än on/off?
Jag har väldigt liten aning om vad det är som får hydrostaten att fungera på våran maskin.
En av få saker jag känner till är att P-bromsen friläggs med hjälp av olje trycket i hydrostaten. Motorstopp lika med tvärnit . Merlon är rätt väl utrustad med bromsar, motorbroms via hydrostat, en broms skiva per hjul via bromspedalen, samt P-broms.
Får man hydrostaten att funka utan elektronik kan jag se vissa poänger med det .
Man ska inte mickla med sådant som funkar,finns det en enkel lösning kör man på det.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se