Sida 1 av 2

Tryck och/eller flödesbegränsningsblock på skylift Simon Topper

InläggPostat: 13:40:33, 09-05-2013
av magloman
Detta block sitter på en skylift innan rotationshydraulmotorn för att svängrörelsen inte ska bli så hysterisk.

Nu äre så att motorn går inte längre.

Kopplar jag förbi detta så funkar det men den går ju hysteriskt.

Vad ska jag leta efter?
Finns lösa delar o köpa eller byter man hela?

/Edit:Lade till bilder


Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: Tryck o flödesbegränsningsblock

InläggPostat: 13:55:35, 09-05-2013
av dimorep
:uupps: Borde inte en mod. veta bättre ang vad som "krävs" för att få snabb, saklig och relevant info... :huh:

1. Hur är blocket uppbyggt?
2. Vilket märke är det (hyd.block och gärna på maskinen också)?
3. BILD!!!

Skärpning maglo! :mrgreen: :shake_hands:


Tillägg: Såg att han ivf bättrat sig lite och lagt till några bilder...

Hade dock börjat med att göra rent ventilblocket utv. innan jag skruvat med det, ökar ivf chanserna lite till att det inte blir sämre.

InläggPostat: 14:13:41, 09-05-2013
av magloman
Vetefan hur det är uppbyggt, får undersöka närmre.

Finns inget märke, det är gjort i alu iaf

Biduppladdningen sega på nallen, så jag gick in o ladda upp på paddan :grin:

Javet det skulle gjorts rent först men tänkte mest att det var skrot iaf.

Skyliften heter Simon topper nånting, mer info kommer

Sv: Tryck o flödesbegränsningsblock

InläggPostat: 18:25:34, 09-05-2013
av magloman
Har undersökt det hela lite närmre och i loppet som syns på sista bilden finns sprickor som gör att kolven på bilden fastnar i vissa lägen ibland.


Bästa är nog att byta hela blocket.

Sv: Tryck o flödesbegränsningsblock

InläggPostat: 23:17:11, 09-05-2013
av magloman
Lovade en bild på hela skönheten


Bild

InläggPostat: 01:17:13, 10-05-2013
av Turbodiesel
En liknande lift fanns tidigare på gården, den var självgående & hade ventilbordet monterat i korgen (ej elektrisk manöver)

Idiotkonstruktion hela skiten :???: dubbla batterisystem, ett till själva lyften, & ett till framdrivningen. Hydrauliken ska vi inte prata om :cool:


Svårt att säga hur blocket fungerar utan att ha det framför sig, eller med mer info..


Ventilspolen ser ut att höra till en låsventil/dubbel pilotbackventil, pinnarna låser då upp backventilerna monterade i pluggarna.


Vad är det för svängmotor? till orbitmotorerna finns mängder med flänsade ventiler som tillbehör, rågan är vilken du ska ha..


Det minsta du kan göra är att rita/skissa upp det, samt berätta hur det är anslutet..

Märk upp var patronventilerna satt från början, speciellt när alla har samma borrning/recess

Sv: Tryck o flödesbegränsningsblock

InläggPostat: 03:51:49, 10-05-2013
av magloman
Mer bilder på blocket mm:
Bild

Bild


Blocket på sin plats. Slangar närmast är från pump/tank/ventilpaket:
Bild

Bild på motorn, vet ej vad för sort, men den gick o köra utan detta ventilblock. Dock väldigt hysteriskt. :
Bild

Påbörjat schema, vet ej om jag använt rätt symboler. Sen i mitten har jag inte riktigt fattat hur det är ännu. Där är ju den dära "kolven" med båda fjädrande ventilerna i ändarna:
Bild

Sv: Tryck o flödesbegränsningsblock

InläggPostat: 11:26:22, 10-05-2013
av dimorep
Ett bra sätt för att få fram hur de olika kanalerna är borrade i ett ventilblock är att köra in en (mjuk) ståltråd och se var den kommer ut, eller att blåsa med tryckluft i de.

Hör med någon liftmeckarfirma om de kan ha något lämpligt liggandes som kan passa och som har SAMMA funktion.
Tex: www.glemmingemaskinteknik.se
Är inte mycket för att ändra i komponentvalet på liftar, kan bli farligt om det inte blir 100% rätt. :sad:

InläggPostat: 13:43:30, 10-05-2013
av magloman
Plockat isär alla plugg nu oxå och lyst med ficklampa så man ser hur det är borrat. Min tidigare skiss stämmer iaf.

I mitten där denna rörliga kolv finns är båda genomfartslederna stängda mha fjäder. Men när tryck kommer på motsatta ledningen så trycks fjädern ihop och öppnar.

Kan det vara pilotstyrd backventil?

Ska kolla med nåra firmor till veckan. Tack för tipset! :-)

Re: Sv: Tryck o flödesbegränsningsblock

InläggPostat: 14:35:03, 10-05-2013
av nixs
dimorep skrev:Ett bra sätt för att få fram hur de olika kanalerna är borrade i ett ventilblock är att köra in en (mjuk) ståltråd och se var den kommer ut, eller att blåsa med tryckluft i de.


Om det är aluminium i blocket är nylontrådar ett snällare alternativ än ståltråd. Ser ut som att du har en lastbalanserande ventil i mitten, pilotstyrd backventil med ett visst servoförhållande på olja som kommer in mot olja som kommer ut.

Sv: Tryck och/eller flödesbegränsningsblock på skylift Simon Topper

InläggPostat: 14:06:30, 14-05-2013
av magloman
Har kollat lite mer på det, även kontaktat en lev får vi se om de kan klura ut nåt. Verkar ju svårt.

Bifogar lite bilder igen. Kanske nån kan rita schemat rätt?
Vet ju inte hur man ritar... hehe


Bild

Bild

Bild

InläggPostat: 23:14:51, 23-06-2013
av magloman
Har fått tag i lite delar nu, lät firman som sålde grejerna ta reda på vad det skulle vara för grejer.
Har inte kopplat ihop det ännu, behöver några kopplingar o sånt.

En bild på grejerna iaf:

Bild

InläggPostat: 22:48:19, 01-07-2013
av magloman
Bild

Har kopplat ihop grejerna lite temporärt för o se hur det blev. Ser ganska lustigt ut :skratta3:

Re: Tryck och/eller flödesbegränsningsblock på skylift Simon Topper

InläggPostat: 21:52:23, 26-09-2017
av magloman
Återkoppling hade jag visst glömt :klia:

Det funkade kalasbra iaf :thumme:

Gick att ställe in rundpumpningen med ena ratten sen hur hårt den stannade med nån annan. Den tredje kommer jag inte ihåg nu...


Bild

Re: Tryck och/eller flödesbegränsningsblock på skylift Simon Topper

InläggPostat: 07:00:33, 27-09-2017
av 63an
De där är en händig maskin, lånade en sån när jag målade på hög höjd men den ÄR tung så traktor behövs för flytt... :cool: