Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Det händer mycket inom hydraulik just nu...

49 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

ja-bond77 (trådstartaren)

#31 » 14:07:11, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag skrev fel ovan. Dom där 80% inbesparingen gäller nog hela maskin(bränsleförbrukningen). Åtminstone som jag läst artiklarna. :klia:

Intressant idé... Känns som det måste ha testats nån gång redan det där. Har själv mekaniskt styrd pump på tröskan. :)
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Mats i Myrhult

#32 » 19:18:09, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fascinerande så mycket jobb människan är beredd att lägga ner på slippa arbete. :grin:
Eller spara energi. Det kanske vore effektivare att satsa på enkla och billiga sätt att producera energi. Se även
http://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox
:thumme:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

akkamaan

#33 » 16:05:00, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ulfgustav skrev:Då det gäller kraftåterföring och energibesparing i hydraulsystem så var den kände innovatören/konstruktören ute med ett sådant system för mer än 10 år sedan om jag minns det rätt så sålde han konceptet till Caterpillar men de verkar inte ha tagit det till sig och lanserat det

Intressant, avser du då innovatören av detta "Finska" NorrHydro/NorrDigi system??

Jag känner honom lite granna, Elton Bishop, han är Amerikan, från Fort Wayne, IN USA, och driver företaget Digital Hydraulics.Vi talades vid ett par gånger inför hans resa till den tekniska konferensen i Linköping juni 2009. Han ville ha tips på bra kontaktytor för fortsatt utveckling av sin produkt. Skulle tro att han åt en och annan Svensk middag med de progressiva Finnarna.

Han har kämpat så hårt här i USA med att få "credit" för sin uppfinning. Men som ordspråket säger...."det är svårt att bli profet i sitt eget land"....
Anledningen till att han var tvungen att söka "azyl" för podukten i ett annat land, var naturligtvis amerikanskt relativt ointresse för energibesparande innovationer. Oljan som energi är ju fortfarande på tok för billig i USA, för att vara en riktig stimulansmorot för ingenjörer. Det finns väldigt många exempel på hur jänkarna tappat mark till omvärlden på det miljö tekniska området.

Export och importhamnarna i USA har kommit ganska långt med sina miljö program och jag skulle inte bli förvånad om Finskägda Kalmarverken, som tillverkar den mest populära container lyften idag, kommer med detta digitala cylinder system inom ett par år.
Bild

Amerikanska paradexemplet på energislöseri inom skogsindustrin

tippa en last av massa flis i Nordamerika

Tippa en last av massaflis i Sverige

Förresten, är det någon som känner till om det är någon "ägarkoppling" mellan Ponsee och Kalmarverken??
Senast redigerad av akkamaan 16:25:11, 23-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#34 » 16:11:04, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
ulfgustav skrev:...olika koncept från olika tillverkare i mer än 20 år

...den kände innovatören/konstruktören ute med ett sådant system för mer än 10 år sedan...


Jag känner ingen dylik innovatör... :klia: Skulle va intressant att läsa mer om dessa system. Du har inget produktnamn eller dylikt att söka på? Gärna länkar som förklarar dessa system... :wink:


Se min tidigare post också...
Här är länken till Uppfinnaren Elton Bishop's företag
Digital Hydraulic
Det finns info om hans patent ansökan mm
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#35 » 16:20:48, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:Sen har jag en egen teori om ett mycket energisnålt hydralsystem.

Låt säga att man har samma area både på pluss och minus sidan i en hydralcylinder.
Då skulle man kunna köra med en hysdostat pump till varje funktion och därmed slippa strypande ventiler o inte pumpa mer olja än den som går åt.
En hydrostatpump pumpar som bekant åt bägge håll och dom enklaste styrs med en mekanisk spak på sidan (sitter i gammla Bobcats mm och gör att föraren känner varje liten sten hjulen kör på).

Har man dock vanliga cylindrar så måste man med någon ventil kompencera för det.

Ingen färdig ide men en tanke :wink:

Du har alla RÄTT om hur detta fungerar!
Det är redan en färdig ide, och det behöver inte vara samma kolvarea på cylindern. Det finns ett forskningsprojekt med en liten grävar som har en "hydrostatpump" för varje funtion...det kallas "pump controlled hydraulics"...

Se denna pdf
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Conny Kolsjö

#36 » 16:40:31, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Conny Kolsjö skrev:Sen har jag en egen teori om ett mycket energisnålt hydralsystem.

Låt säga att man har samma area både på pluss och minus sidan i en hydralcylinder.
Då skulle man kunna köra med en hysdostat pump till varje funktion och därmed slippa strypande ventiler o inte pumpa mer olja än den som går åt.
En hydrostatpump pumpar som bekant åt bägge håll och dom enklaste styrs med en mekanisk spak på sidan (sitter i gammla Bobcats mm och gör att föraren känner varje liten sten hjulen kör på).

Har man dock vanliga cylindrar så måste man med någon ventil kompencera för det.

Ingen färdig ide men en tanke :wink:

Du har alla RÄTT om hur detta fungerar!
Det är redan en färdig ide, och det behöver inte vara samma kolvarea på cylindern. Det finns ett forskningsprojekt med en liten grävar som har en "hydrostatpump" för varje funtion...det kallas "pump controlled hydraulics"...

Se denna pdf


Som jag brukar säga: Inget är nytt under solen... Kul att dom kommit så långt som till prototyp :thummar:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

dimorep

#37 » 19:23:53, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Amerikanska paradexemplet på energislöseri inom skogsindustrin

tippa en last av massa flis i Nordamerika

Tippa en last av massaflis i Sverige

Kanske lite :off_topic: men det finns faktiskt en del fördelar med det Amerikanska tippsättet också!

Krävs ingen hyd. på lastbilarna, vilket gör att i princip alla dragbilar kan utföra den typen av körning.
Flera ton lättare trailer, speciellt viktigt när den lagliga totalvikten är låg (60 ton här). Trailern i filmen var byggd som en "självbärande balja", dvs inget chassie och tippram.
Lägre totalhöjd då lastutrymmet kommer längre ner, kan vara mycket avgörande för att få till tillr. last med "volymgods".
Hur det är med säkerheten på de tippanordningarna vet jag inte, men här i Sverige så är det ett antal tipptrailers som välter varje år vid lossning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

akkamaan

#38 » 19:45:46, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
akkamaan skrev:Amerikanska paradexemplet på energislöseri inom skogsindustrin

tippa en last av massa flis i Nordamerika

Tippa en last av massaflis i Sverige

Kanske lite :off_topic: men det finns faktiskt en del fördelar med det Amerikanska tippsättet också!

Krävs ingen hyd. på lastbilarna, vilket gör att i princip alla dragbilar kan utföra den typen av körning.
Flera ton lättare trailer, speciellt viktigt när den lagliga totalvikten är låg (60 ton här). Trailern i filmen var byggd som en "självbärande balja", dvs inget chassie och tippram.
Lägre totalhöjd då lastutrymmet kommer längre ner, kan vara mycket avgörande för att få till tillr. last med "volymgods".
Hur det är med säkerheten på de tippanordningarna vet jag inte, men här i Sverige så är det ett antal tipptrailers som välter varje år vid lossning.


Total vikten varierar mellan oilka delstater. Den generella totalvikten är 80000lbs, vilket är ca 36.3 metriska ton. Här i Nord västra USA så är generell max totalvikt 105500lbs, 47.9 metriska ton. 2000lbs=1 US ton.
Du har rätt i att alla dragbilar kan i princip utföra denna körning, men trailern som sådan tillåter ju ingen annan last än bulk typ flis, spån, bark eller malt biobränsle (hog fuel). Så det blir hemsk mycket tom körning. Det svenska systemet tillåter ju annan last än bulk också, palleterad last etc.

Grovt räknat så tar det 4ggr så mycket energi att tippa 1 ton flis i Nordamerika jämfört med Sverige (Europa).

Att det Svenska systemet "drabbar" åkaren är irrelevant (min egen anmärkning), det är totalkostanden för industrin och nationen som räknas när man skall "tävla" på den internationella marknaden.

Säkerheten på tippanordningarna är troligen undermålig med Svenska mått. Har sett tippar som haft läkande cylindrar i flera år, utan åtgärd. Stark vind är en annan säerhetsaspekt som orsakar olyckor vid tippning, speciellt när enbart trailern tippas , drag bilen från kopplad. Det händer också att trailer klättrar över bakändan på rampen och hasar bakåt.

Lång terminaltid är också en negativ faktor, det tar MINST 30 minuter att gå in och ut vid mottagande industri för att tippa en last flis, ofta längra om många bilar anländer samtidigt.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Torpöbo

#39 » 20:48:58, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får inte glömma kaffekoppen i framrutan om man kör med usa sättet :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Fredrik_

#40 » 21:05:10, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det blir många trailers som välter på typ terminalkörning.. (Tippning i ficka)
Däremot titt som tätt på bergkrossar och massatippar, men där vore det amerikanska systemet ännu mer opraktiskt.
(Men nu gemför vi nog lite olika typer av fordon än de som visas på film..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#41 » 23:47:45, 23-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Another link about digital hydraulics.....Tampere University of Technology, Finland
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Holger

#42 » 17:36:28, 24-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:... vi tar en teoripass en kväll eller så när vi båda har tid JA. Skall visa lite hur det ser ut på en modern grävare.

Vi kanske skulle starta virtuella klassrum ... vore ju en fin grej!
Någon förebereder något ämne som man är duktig på och sedan kör man en liten kurs på 20-30 minuter (t.ex. med 10 förklarande bilder som bläddrar vidare när "kursledaren" klickar) med en efterföljande frågor/svar-chatt!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

nixs

#43 » 18:41:46, 24-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Vi kanske skulle starta virtuella klassrum ... vore ju en fin grej!
Någon förebereder något ämne som man är duktig på och sedan kör man en liten kurs på 20-30 minuter (t.ex. med 10 förklarande bilder som bläddrar vidare när "kursledaren" klickar) med en efterföljande frågor/svar-chatt!


Idéen är väl inte dum men vem ställer upp som "Någon"??
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#44 » 19:52:09, 23-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten sidnotis om det här med att tippa hela lastbilen istället för flaket:
Holger @ Vaddå tippa flaket?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ja-bond77 (trådstartaren)

#45 » 07:47:13, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses det låter löjligt när finnarna ska få till en cool amerikansk speakerröst. Kan bara hoppas att de gjort videon lite halvt på skämt...Bild

Hursomhelst så har de börjat marknadsföra en tryckhöjare/flödeshöjare för montering i hydraulkretsar med momentana behov av extra högt tryck eller flöde. Det hela sköts med olika kolvareor och är helt automatstyrt med hjälp av olika tryckstyrda eller flödsestyrda ventiler. Antar att kolvareorna ska beräknas för den aktuella tillämpningen innan man beställer produkten för att få perfekt avstämning till befintligt system.

http://www.kratos.fi
KRATOS Oy Strongest and Fastest
https://www.youtube.com/watch?v=frRzmqR26Pg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Colman och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se