Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Det händer mycket inom hydraulik just nu...

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

mini me

#16 » 22:23:14, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mickev skrev:Skillnaden är att man kör på ett annat sätt i en skogsmaskin. Speciellt en skördare där föraren ska trycka på en massa andra knappar också hela tiden. Då är det jobbigt med stora spakar som man måste släppa och greppa hela tiden.


exakt de är mera ryck å slit i en grävare än i en skogsmaskin
mini me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:03, 31-12-2009
Ort: Kalix
Maskintyp: Kran



ja-bond77 (trådstartaren)

#17 » 10:27:11, 11-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mini me skrev:...i grävare å större kranar har ja märkt att lyftmomentet som kran utför
är linjärt med dragmomentet man utsätter spakstackarn för :mrgreen:

Och jag som trodde jag var ensam om detta fenomen! :mrgreen: Har faktiskt funderat hur sjutton det skulle funka med Huddigs minispakar på den punkten. Nåja, man får väl anpassa sig...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

it-bonden

#18 » 01:56:46, 12-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej mini me och ni andra på forumet.
En sak jag undrar över, ni som föredrar "riktiga spaker" (inget fel i det), hur exakt lirar de?
Dvs, har ni reducerat glappet till noll eller fladdrar spaken lite hit o dit vilket gör att "svetten lackar" efter en kvarts spakande :mrgreen: ?

Jag har själv en BM 616 och spakarna är lite glappa men detta borde väl gå att få ned till noll med lite utbyte av lederna, eller??

Är detta på gränsen till :off_topic: ??

Mvh

/mique
it-bonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:39, 13-12-2009
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705, BM 430, BM 830, BM 616

ja-bond77 (trådstartaren)

#19 » 08:38:28, 12-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag tror det är nog nära på omöjligt att få mekaniska spakar helt glappfria, känns som man borde cnc-fräsa alla bitar då alternativt konstruera alla leder med förspänning. :mrgreen: Jag syftade på servospakar(de allra flesta grävare har ju detta system), kanske också mini me? Dessa spakar går ju helt bra att greppa och dra i med hela handen. I princip glappfria också om de är rätt justerade.

Och jo, det var off topic så in i norden!!! : :slag2: (skojar bara) :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#20 » 22:12:32, 14-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I senaste Koneviesti kan man läsa om nya tester med digital hydraulik i kombination med regenerering och fyrportars hydraulcylindrar jämte ackumulatorer. (Lång mening som knappast nån begrep) :smile:

Provar på nytt:
Finska företaget Norrhydro har utvecklat ett nytt typ av hydraulsystem som sparar in väldiga mängder energi, som normalt far i värme mm. Man uppskattar att man kan reducera förlusterna i dagens system med 70-80%. Detta som jag förstår det räknar man på hela maskin(ett modernt lastkännande system har rätt hyffsad verkningsgrad i själva komponenterna redan), normalt går det mycket energi åt bara till att lyfta upp skrotet(kran), men genom att ta tillvara trycket vid sänkning o lagra i ackumulatorer så gör man stora inbesparingar. T ex har man testmonterat utrustningen på en Ponsse skotare och efter att man stängt av motorn kunde man lyfta ett knippe med virke 3m upp ett tiotal gånger på tio minuter innan den lagrade oljan i ackumulatorerna var slut. I praktiken skulle skotarens motor enbart behöva vara igång under förflyttning, lastningen kunde ske med avstängd motor(eller tomgång). Finns lite mer info här:
http://www.oamk.fi/~eeroko/Opetus/Antur ... 112010.pdf

Bild

Bild

Tanken är att man ersätter den stora effektslukande arbetspumpen mot en liten, billigare, konstantflödes-laddpump(kugghjulspump). Vidare har man ett par-tre ackumulatorer med varierande laddtryck beroende på hur många matningstryck man utnyttjar. Med fyrportars cylindrar får man många kombinationer av kolvytor att köra med, i kombination med rätt val av ackumulator att mata ifrån får man "steglösa" rörelser. Ackumulatorerna kan även kopplas "mot" cylinderns riktning för att få dämpning. Som nämndes tidigare i tråden är tanken att ventilerna som styr detta integreras i cylindrarna för att få kompakt montering. Slangar behövs inte fler än antalet ackumultorer i systemet - totalt ut på bommen, varje cylinder grenas av från dessa stamledningar. Än så länge har man bara utvecklat regenering på lineära rörelser, men det är även möjligt att bygga liknande på hydrauliska transmissioner.

Mycket intressant läsning detta, hoppas jag fått med det viktigaste i alla fall... :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#21 » 22:16:20, 14-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:I senaste Koneviesti kan man läsa om nya tester med digital hydraulik i kombination med regenerering och fyrportars hydraulcylindrar jämte ackumulatorer. (Lång mening som knappast nån begrep) :smile:


Med lite Bild så förstod man väl skapligt. Intressant men jag är skeptisk att de löser alla små ventiler och annat på ett bra sätt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dogen

#22 » 00:13:54, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte det där det fanns något företag som tagit fasta på. Conny var väl inne på något liknande? Men då var 'ackumulatorerna' fjädrar... eller så minns jag helt fel, eller har druckit för mycket vin.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ja-bond77 (trådstartaren)

#23 » 08:35:35, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är många som experimenterat med regenering. Tycker man har läst om det lite här o där genom åren... Men det har väl aldrig slagit igenom som standard på t ex grävmaskiner ännu, eventuellt större gruvmaskiner?. Men detta Norrdigi hydraulsystemet går ju en bra bit längre genom att helt bygga bort alla strypningar som sker i variabla ventilslider iom digitalventilerna. Väldigt intressant detta med regenerering trots allt. Om man tänker hur mycket energi som går förlorad då man sänker en bom med kanske 100, 200, 300 bar i kammaren som man helt kallt släpper till den mer eller mindre tryckfria tanklinjen! :huh:

Om det sedan går att få lika driftsäkert än nuvarande system och till en lönsam investeringskostnad så är väl lite tidigt att säga, men hursomhelst - väldigt intressant vad människan kan fundera ut. :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ulfgustav

#24 » 10:49:08, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intet nytt under solen:
Då det gäller ventiler så har det funnits olika koncept från olika tillverkare i mer än 20 år. Vickers, Hydrauto, mfl var tidigt ute, det blev ingen succe
Nu kommer nästa "försök" redan för närmare 10 år sedan var det koncept som nu Eaton förvärvat uten på marknaden utan att göra någon speciellt glad. Ytterligare några tillverkare ligger i startgroparna. Det är i sig inget fel på principen där man styr bbåde meeter out och meeter in samt även styr ls electroniskt. Det som krävs är tillförlitliga styrsystem, dessutom så krävs det dugliga programmerare som designar ventilstyrningen. För maskintillverkare så blir dessa system kostnadseffektiva och man har möjlighet att lägga in olika parametrar som man inte kan göra i konventionella ventilsystem.
För eftermarknaden så blir det dock så att maskinägare blir mer utelämnade till att anlita systemspecialister.
Då det gäller kraftåterföring och energibesparing i hydraulsystem så var den kände innovatören/konstruktören ute med ett sådant system för mer än 10 år sedan om jag minns det rätt så sålde han konceptet till Caterpillar men de verkar inte ha tagit det till sig och lanserat det
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

ja-bond77 (trådstartaren)

#25 » 11:45:22, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ulfgustav skrev:...olika koncept från olika tillverkare i mer än 20 år

...den kände innovatören/konstruktören ute med ett sådant system för mer än 10 år sedan...


Jag känner ingen dylik innovatör... :klia: Skulle va intressant att läsa mer om dessa system. Du har inget produktnamn eller dylikt att söka på? Gärna länkar som förklarar dessa system... :wink:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ulfgustav

#26 » 12:37:55, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta mig i farten glömde jag att Skriva dit namnet:
Lars Bruun heter den jag syftade på, energiåterföring i hydraulsystem är en av hans senaste konstruktioner, för övrigt så har han varit en föregångare och banbrytare inom skogsmaskinutvecklingen under många år
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

ja-bond77 (trådstartaren)

#27 » 12:44:36, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Bruun

Intressant läsning där. 30% inbesparing pratar man om med det där ackumulatorsystemet. Om man då lägger på hydraulcylindrar med variabelt deplacement, fler ackumulatorer för separata trycknivåer samt digihydrauliken så månne inte man börjar närma sig de där 80% då. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#28 » 12:49:18, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Om man tänker hur mycket energi som går förlorad då man sänker en bom med kanske 100, 200, 300 bar i kammaren som man helt kallt släpper till den mer eller mindre tryckfria tanklinjen! :huh:


Riktigt så korkat ser det inte ut i verkligheten, vi tar en teoripass en kväll eller så när vi båda har tid JA. Skall visa lite hur det ser ut på en modern grävare.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#29 » 12:51:32, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, spännande. :eat: :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Conny Kolsjö

#30 » 14:01:58, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev::buga:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Bruun

Intressant läsning där. 30% inbesparing pratar man om med det där ackumulatorsystemet. Om man då lägger på hydraulcylindrar med variabelt deplacement, fler ackumulatorer för separata trycknivåer samt digihydrauliken så månne inte man börjar närma sig de där 80% då. :smile:


Nu pratar du nog äpplen och potatis här tror jag.

Bruns 30 % är den totala energi besparingen mendans dom 80% det talades om tidigare nog rörde sig om inre förluster.

Men självklart finns det stor kraft i agregatets vikt att ta vara på. Vet en som fick bomcylinder haveri på en H25:a och då han kopplat bort en cylinder för att kunna flytta maskinen så orkade den som var kvar nätt lyfta agregatet tomt. Jag skulle tro att ca 40-50% av kraften i bomcylindrarna går åt till att bara lyfta agregatet.




Sen har jag en egen teori om ett mycket energisnålt hydralsystem.

Låt säga att man har samma area både på pluss och minus sidan i en hydralcylinder.
Då skulle man kunna köra med en hysdostat pump till varje funktion och därmed slippa strypande ventiler o inte pumpa mer olja än den som går åt.
En hydrostatpump pumpar som bekant åt bägge håll och dom enklaste styrs med en mekanisk spak på sidan (sitter i gammla Bobcats mm och gör att föraren känner varje liten sten hjulen kör på).

Har man dock vanliga cylindrar så måste man med någon ventil kompencera för det.

Ingen färdig ide men en tanke :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se