Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Det händer mycket inom hydraulik just nu...

49 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 19:43:29, 12-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan! Här kommer återigen en ramsa... :wink:

För en tid sen stötte jag på denna intressanta artikel:
http://www.mekefalk.se/Mekefalk_sid_42.pdf
Sedan ett par år sedan har man alltså utvecklat och tagit i bruk ventilbord med delade slider! :uupps:

Vi har av tradition vant oss vid att alla hydrauliska funktioner styrda från nån typ av ventilbord går genom en ventilslid. En slid för varje hydraulfunktion(cylinder, motor, osv). Sliden har styrt cylinderns båda portar(A&B) samtidigt. I ventilblocket finns kanaler som medger detta. Oljan som kommer från ena portutgången på ventilen går som bekant in i ena porten på cylindern och kommer tillbaks från den andra och far tillbaks in i ventilbordet och vidare till retur. Beroende på hur själva sliden är slipad får man olika egenskaper på hydraulfunktionen. Tex bomcylindern på en skogskran där cylinderns A-sida(den större kolvareasidan) sköter lyftningen och B-sidan sänkningen, är ju en funktion som alltid belastas mer eller mindre tungt åt ett håll(A-sidan) men relativt lätt åt andra hållet. Den sliden kan ha tätare öppning på A-porten jämfört med B-porten för att kranbommen inte ska dampa i backen helt okontrollerbart vid sänkning. Detta gör också att pumpen hinner bättre med att fylla B-sidan. Andra saker som inverkar på slipningen är t ex skillnader i tryckarean på cylindern. Det gäller alltså att få fram ett lämpligt tryckfall som funkar hyggligt i de flesta lägen. En liten skiss för att förtydliga området som kräver stor måttnogrannhet(strypningen vid pilarna).
Bild
Ibland kan man ha ett litet jack skuret över kanten på slidytan ifråga också. Allt för att få så bra följsamhet som möjligt i rörelserna.

En skärning på en traditionell enslidig ventil med elektrisk förstyrning av servostyrningen.
Bild
Allt detta gäller alltså vanliga öppna, rundpumpande hydraulsystem men också system med stängda centrum, typ LS(load sensing) system med såväl direktstyrda, servostyrda som elektriskt förstyrda ventiler.

Revolution!!!

På Ultronics(del av Eaton) http://www.eaton.com/EatonCom/Markets/H ... /index.htm har man delat ventilsliden i två delar. Både A-port och B-port har separat slid som styrs med hjälp av diverse givare i respektive port. Ventilborden är förstås fullständigt elstyrda så det är datorn som håller reda på sliderna. Fördelen med detta system är många. Iom att sliderna hela tiden styrs optimalt så får man i alla lägen rätt utslag/rörelser oberoende av laster, lutningar mm. Allt detta med reducerad energiåtgång(värmealstrande).

En skiss på Ultronics ventilen med skild slid för respektive port.
Bild

Ingen expert på detta jag, så jag citerar pdf:en ovan:
Detta ventilkoncept kräver lägesgivare på sliderna och tryckgivare på alla anslutningsportar på ventilen. Lämplig slidutstyrning beräknas fram utifrån spakutslag och tryckfallen över sliderna så att rätt flöde och därmed hastighet fås.

Förutom att kunna energioptimera funktioner genom att utnyttja tyngkraften kan effekt återföras från till exempel en sänkande lyftcylinder till pumpkanalen för att driva andra rörelser med. Även hjälpfunktioner som traditionella ventiler behöver kan programmeras in. Till exempel funktionen av chockventiler, separata tryckbegränsare för enskilda arbetsportar, kompensatorslider för tryckoberoende flöde, matarbackventiler med mera. Det hela ligger i mjukvaran som vid intrimning på en ny maskin tar hänsyn till mekaniken så att de önskade egenskaperna uppnås. Detta är framtidens ventilkoncept.



Jag hade gärna klistrat in hela pdf-sidan men det är ju det här med upphovsrätt... :klia: Kanske Holger lägger upp den, så slipper jag åtal. :mrgreen:

Ventilbordet finns alltså för närvarande bl a i Rottnes stora skotare. Om nån känner till andra maskiner som har detta så säg till. Vid sökningar kan man testa t ex detta:
http://www.google.fi/search?hl=sv&q=twi ... ulic&meta=
Det kommer nog en del annat med också... :/

I denna broschyr står det lite om det hela också:
http://www.weatherhead.com/products/pdf ... 003-E2.pdf

Okej, så det har några år på nacken detta, ibland tar det länge innan man ser ljuset. :mrgreen: Kanske det finns nån som inte känner till detta ännu...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



adahlm

#2 » 21:09:27, 12-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Revolution!!!


En annan syn på hydraulikens förändring i framtiden hittar om om man söker på digital hydraulics (eller på finska "digihydrauliika") på google...

Där parallellkopplar man en rad med on/off ventiler och styr de enskilda ventilerna med en skild styrdator. t.ex. med 5st. 1/0-ventiler får man 32olika flöden.

Fördelen med det här jämfört med de nuvarande prop. och servoventiler som används är att hela systemet blir betydligt enklare, billigare, driftssäkrare och energisnålare..
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

ja-bond77 (trådstartaren)

#3 » 21:12:26, 12-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant! :buga: Det får jag ta och kolla upp.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#4 » 08:48:42, 13-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som man håller på att testa digitalhydrauliken på avantlastare.
http://www.digipaper.fi/prosessori/11232/preview/
Bild
Hittade dock inget på deras hemsida ännu:
http://www.avanttecno.com/web/ruotsi/svenskavali.htm

En bra beskrivning på vad det handlar om på engelska:
http://www.iha.tut.fi/research/digihydraulics/

Söker man på "digital hydraulics" kan man också stöta på digital hydraulik baserat på en digitalsignal med variabel pulslängd. Alltså som påverkar enbart en singel ventil per funktion. Detta är INTE det som de finska forskarna utvecklat!

Det verkar ju nog som en rätt intressant lösning detta som finska forskare tagit fram. Problemet med individuellt styrbara strypningar i sliderna enligt konceptet jag redovisade ovan kommer man runt, antingen med flera digitalventiler med samma flöde men med olika typer av strypningsförhållande i A- och B-sidan eller så kopplar man de fem ventilerna enligt adahlms exempel som enkelverkande så att varje funktion får 10 ventiler! :uupps: Fem till A-port och fem till B-port. Eller så yrar jag bara... :snow:

Mera nyheter inom hydraulik? :wave:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#5 » 02:06:50, 03-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med nån annan som gillar hydraulik! Eaton Ultronics är helt klart intressant. Gillar du den gillar du säkert INCOVA från Husco också.
http://www.incova.com/
Tar det ett steg längre med 4 st 2-2 ventiler kopplade i Wheatstone brygga, så kan man få till en massa funktioner.
Dom är väl också lite inne på att putta en ventil på var cylinder och sen behöver man bara en tryck och en returslang runt hela maskinen
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77 (trådstartaren)

#6 » 18:08:58, 04-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, där var ju lite ett som annat. :smile: Man satsar bl a på att effektivera/vidareutveckla det här med regenereringssystem, dvs att ta tillvara oljeflöde/tryck från "använd" olja i cylindrarna. Det är väl rätt vanligt på moderna grävmaskiner har jag för mig... :klia: Det liknar ju lite det här med att differentialkoppla cylindrar. :smile:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9489
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

it-bonden

#7 » 20:32:02, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det verkar ju nog som en rätt intressant lösning detta som finska forskare tagit fram. Problemet med individuellt styrbara strypningar i sliderna enligt konceptet jag redovisade ovan kommer man runt, antingen med flera digitalventiler med samma flöde men med olika typer av strypningsförhållande i A- och B-sidan eller så kopplar man de fem ventilerna enligt adahlms exempel som enkelverkande så att varje funktion får 10 ventiler! :uupps: Fem till A-port och fem till B-port. Eller så yrar jag bara... :snow:


Jag undrar oxo över detta. Dvs att om man vill ha 32 flöden per funktion så kräver detta 5 ventiler om jag fattat detta rätt.
Och att varje ventil har ett relativt flöde på 1,2,4,8 och 16 och då kan detta kombineras på 32 olika sätt.
Jag antar att dessa 5 ventiler tar ganska liten plats annars skulle ett sådant ventilbord bli gigantiskt stort. T.ex. för en vanlig grävare + en elegant, t.ex. en BM 616, består av 2+2 (vänster spak) 2+2 (höger spak) och 2 (elegantpedal) 10 x 5 = 50 ventiler. tar inte detta då en jäkla plats och blir det inte dyrare oxo??

Annars är ju konceptet intressant.
Varje spakutslag omvandlas till en digital siffra 0-31 och omvandlas så att 5 ventiler styrs. Genialt !!
Dock måste förstås nya spakar införskaffas som möjliggör detta (dyrt).

Ungefär som min frus industrisymaskin där fotpedalutslaget omvandlas binärt till en siffra som styr en stegmotor...


Ööhh, kom på en sak till.
Måste inte portarna vara ställbara??
Hur ska de annars kunnas ställas in korrekt med rätt flöde??

mvh

/mique
Senast redigerad av it-bonden 20:34:38, 10-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
it-bonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:39, 13-12-2009
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705, BM 430, BM 830, BM 616

Eriksson Niklas

#8 » 21:04:02, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför kommer det inte såna små och fina elspakar i grävarna som det sitter i skogsmaskinerna,provade skördaren till en kompis och tyckte det var kanonfint....
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

nixs

#9 » 21:06:21, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eriksson Niklas skrev:varför kommer det inte såna små och fina elspakar i grävarna som det sitter i skogsmaskinerna,provade skördaren till en kompis och tyckte det var kanonfint....


Det går att ordna! Vill du ha det så är det bara att betala notan så får du det du vill ha! :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mickev

#10 » 21:51:07, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var ju lite intressant dehär. Många nya saker för mig som inte är jätteinsatt i utvecklingen av hydralik. Men de dyker upp många funderingar i mitt huvud, vissa av dom delar jag med andra ser jag också, men jag skriver ner dom ändå. Hoppas det finns personer som kan bringa lite ljus över dom :mrgreen:

Då man tänker på de första modellen så måste det ju vara fint att kunna programera även andra variabler än just spakstyrningen med en dator (som dehär med bla chockventlier och tryckbegränsare), det är ju fint att kunna programera allt sånt på ett "enkelt" vis (iallafall för en datorkunnig :wink: )

Men vad händer då datorn börjar bråka? Sitter man då där med snoken i brevlådan? Jag misstänker de iallafall, och sådant är ju inte alls bra. Elektronik är ju som det är vilket dessutom borde försämra andrahandsvärdet då systemet börjar få många år på nacken. För vem vill ha nått med dator då det börjar bråka? Då kan de snabbt bli kostsamt. Samma grej med dehär digitala systemet ni förklarar, man blir väldigt beroende av datorn som styr det.

Som en liten parantes här så kan ja nämna att en av kranarna våra till timmerbilen inte gillade då de blev såhär kallt som de var i torsdas (var nästan -30 på garaget och när han kom ut på avlägget var det -34), vissa funktioner slutade att fungera i kylan då det verkade som datorn inte ville registrera spakrörelserna. Gick man däremot ner på handdosan (som bara har on/off knappar) gick dom funktionerna där. Sådana dagar är datorer inte kul.

De systemet ja-bond förklarar i första inlägget låter som att de blir dyrt, stämmer det? Isf, kommer man att kunna utveckla systemet så de kommer ner på "humana" priser utan att kvalitén blir för dålig?

Dehär systemet som jac förklarar har ju onekeligen sina fördelar just i utrymmesbesparing framförallt. Jag antar att man då tänkt ha elstyrda ventiler. Borde väl funka med trådlös överföring då så man slipper alla sladdar att trassla in överallt :???: Men nackdelen där är ju att far slangen... då har man stora problem. Far tryckslangen (eller för all del returen) så tömmer man ju tanken rätt snabbt. Är det bara en slang i ett vanligt system brukar man ju hinna få stopp på det innan systemet är tomt. Sånt kan ju ställa till det om man är i skogen.

Nu låter det ju nog som att jag är väldigt pessimistisk till utvecklingen å så, men de vill jag inte säga att jag är. Dock så vill jag gärna ha pålitliga system. Jag kör kran med elstyrda spakar och jag gillar att kunna göra många inställningar för att få det att passa mig som förare samt vilken typ av körning jag håller på den (har både ett program för vanlig körning samt en för finlir där allt vad som heter fördröjningar och mjukningar är borta för att få känslan istället), dock tycker jag systemet funkar apa då det är väldigt dålig känsla i hydralsystemet. Min gamla kran (som också var elstyrd) fungerade mycket bättre på den biten.
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901

mini me

#11 » 21:56:15, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eriksson Niklas skrev:varför kommer det inte såna små och fina elspakar i grävarna som det sitter i skogsmaskinerna,provade skördaren till en kompis och tyckte det var kanonfint....


ja har testat en stuverikran med elspakar å ja tyckte inte om det.
ja har även kört skördare så de är inte att ja är ovan med spakarna.
men ja tycker de ska vara ordentliga spakar i grävare så dom tåls att dra i :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
mini me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:03, 31-12-2009
Ort: Kalix
Maskintyp: Kran

Mickev

#12 » 22:02:39, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan bara hålla med mini me, domdär småspakarna är inte nå sköna i längden om man nu inte som i skördare har en massa andra knappar att hålla på med också. har minispakar i kranen och de är verkligen inte skönt i längden. Grävarnas regäla spakar är 1000gånger skönare och jag hade gärna haft sådana i kranen istället. Dom ger dessutom ofta bättre känsla i rörelserna också.

Men alla är vi väl olika misstänker jag.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901

mini me

#13 » 22:11:33, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

stämmer bra i en skördare är de fint med mini spakar men i grävare å större kranar har ja märkt att lyftmomentet som kran utför
är linjärt med dragmomentet man utsätter spakstackarn för :mrgreen:
mini me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:03, 31-12-2009
Ort: Kalix
Maskintyp: Kran

Eriksson Niklas

#14 » 22:14:02, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja kanske blir annat om man kör hela dagen,jag provade bara några minuter,men dom som kör skogsmaskin gör ju inga korta dagar och dom verkar ju nöjda så jag tänkte dom var bra.... :???:
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

Mickev

#15 » 22:21:08, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden är att man kör på ett annat sätt i en skogsmaskin. Speciellt en skördare där föraren ska trycka på en massa andra knappar också hela tiden. Då är det jobbigt med stora spakar som man måste släppa och greppa hela tiden. Så dom är nog bra i skogsmaskin. Men i grävare och kran vill man oftast gärna har större spakar som är mer att greppa i vilket ger bättre känsla för rörelserna, samt att modärna stora spakar ofta är ganska ergonomiskt utformade.
Senast redigerad av Mickev 22:22:57, 10-01-2010, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se