Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ventilpaket?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Tomasb (trådstartaren)

#1 » 19:55:01, 21-12-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har ett litet problem med en nyinköpt skogsvagn, den har ett eget hydraulsystem som drivs via kraftuttaget. Där sitter en ganska stor kugghjulspump, när vi kör den så får traktorn arbeta ganska hårt när ingen funktion körs, kör man någon funktion så går den genast lätt. Det verkar vara ventilpaket från någon gammal lastbilskran som både har spakar samt kan köras via servohydraulik. tar man bort returledningen så sitter det en plugg där, provade att ta bort pluggen och då gick den mycket bättre. Problemet blev istället att när man körde bomlyft så fanns inget mottryck så den sjönk om man inte drog spaken i botten.
Antar att paketet vill ha konstanttryck, men finns det nåt man kan göra förutom att byta paket?? Kommer inte ihåg märket men det verkade vara nåt engelskt. (kanske lika bra som lucas)
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



håkan öhlund

#2 » 22:10:08, 21-12-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tomas!!

Den där "pluggen" du tog bort är en serienippel som man monterar i tankporten när man seriekopplar packetet med ett annat hydralpacket.
För att sedan få ut olja till packet nr2 så tar man ut oljan genom en port som oftast är märkt S (serieport)

Det där du skriver om bomen så skulle jag prova att lägga om slangarna till bomcylindern för på min skogskran så ligger alltid flytläget på med om jag för spaken i botten så kan man trycka med den också..
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Tomasb (trådstartaren)

#3 » 10:27:58, 22-12-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

byter jag plats på slangarna så hamnar ju inte funktionerna rätt, sen gäller det inte bara bommen utan alla funktionerna. inbyggt flytläge borde det väl inte va på alla sliderna??
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

håkan öhlund

#4 » 18:14:15, 22-12-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!!

Ja det är oftast bara bomen som har flytläge. Dom andra sliderna är i regel vanliga dubbelverkande slider. Du får nog kolla upp vad packetet heter och fråga på någon hydralfirma om dom har något bok om packetet.
Om du ska byta ut hela packetet så tänk också på vilka funktioner som måste ha shockventiler!
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Tomasb (trådstartaren)

#5 » 18:18:05, 23-12-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har nåt tips på om man kan bygga om paketet??
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Tomasb (trådstartaren)

#6 » 19:37:52, 01-01-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

inga uppslag??
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Anton

#7 » 21:39:05, 01-01-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Tomas!!

Jag kann förlite om skogskranar men som Du beskriver saken har Ditt system ingen rundpumpning. Du skriver att det går lättare när Du aktiverar en funktion.
Om den är monterad efteråt så finns ju möjligheten att man pluggade rundpumpningskanalen av nån anledning. Nu går altså hela pumpflödet direkt på överströmaren.
Att bomen sjönk nar Du tar i spaken pratar för detta. Bomen sjunker sålänge tills det behövs tillräkligt tryck för att lyfta. Först då jobbar pumpen och oljan leds förbi bomsliden tills denne är helt öppen och bomen lyfter snabbt.
Det var bara en idee jag hade :uupps: glöm detta om jag har fel :uupps:

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Tomasb (trådstartaren)

#8 » 23:08:23, 01-01-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis så är det. Men vad kan jag göra åt saken??
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Anton

#9 » 11:11:34, 02-01-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det vore ju att kolla packetet efter rundpumpningskanalen eller utgången och koppla den till tank(retur).
Om nu det packetet som är monterad nu inte har en sån kanal måste Du byta det. För att få hjälp och hitta det rätta ventilsystemet kunde Du ta kontakt med Terling Hydraulik i Gb. tex.
/Anton!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

hammarström

#10 » 23:03:28, 05-01-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej det verkar som att du skall sänka trycket på huvudtryckbegränsaren som sitter direckt på paketet där trycksangen kommer in ingeting annat :grin: :D :D :D :D :grin: :grin:
hammarström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:18:21, 30-07-2005
Ort: sollefteå
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: l 14-96
h 7mb-87
846-72
sprinter 416-01
crafter5,0-10

Jac

#11 » 17:09:02, 08-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Anton. Pluggen i returen väck och en backventil i utgången för bomlyft.
Om inte jag har fel för mig så har väl gamla maskiner med open center hydraulsystem och kugghjulspump (typ Volvo BM LM218) backventiler i blocket så att lasten inte kunde sjunka. Anton?

Går nog inte att få dit en backventil i efterhand men en lasthållarventil av samma typ som sitter på stödbenen till vissa traktorgrävare borde kunna göra jobbet.
Monteras på höj-utgången och funkar som en backventil och håller lasten tills tillräckligt med tryck byggs upp för att kunna höja.
När man ska sänka gör trycket från sänk-utgången att backventilen öppnar och släpper igenom mot back riktningen.
Är jag bara ute och cyklar eller? Skriv gärna och kommentera.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tomasb (trådstartaren)

#12 » 12:07:51, 10-02-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ett vettigt förslag... Tackar och bockar för det
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Fredrik Nyström

#13 » 20:44:11, 10-04-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att du ska ta bort strypningen på returen. Det är ganska vanligt på dom äldre systemen att kranen "doppar" lite tills man dragit nog mycket i spaken. Det kan t ex kännas på baklastare att just när man drar i spaken så sjunker den lite om man inte höjer varvet på motorn så du får ett mottryck. Sen ska man passa sig för att ha strypningar på returen på ventilpaketen för vill det sig illa så det blir tätt så kan du spränga paketet, om du inte har tur så slidventilstätningarna far först
Fredrik Nyström
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:20:09, 08-04-2006
Ort: Västerbotten


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se