Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Servospakar och dess motstånd

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jevlar

#16 » 22:41:04, 19-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser precis ut som spakarna vi har i catmaskinerna o på dom ligger det brickor under kardanknuten.

Det gårt även att modda dom så till den grad att när servotrycket tas bort så faller spakarna framåt av sin egen tyngd, en maskinist med handledsbesvär har så o han är skitnöjd , kräver inte mycket kraft för att röra dom.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



nixs

#17 » 22:59:10, 19-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är som det ser ut och liknar de övriga konstruktioner jag varit på så kan du släppa den övre mutter så skall flänsen gå att skruva upp och ner på gängan som sitter över kardanknuten. Glappet skall mellan pluncharna och flänsen vara 0.2-0.3 mm ur minnet. Skruvar men ner dessa för mycket så börjar man släppa ut manövertryck ur spaken till sliderna i ventilbordet och det är inget bra!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Rattnallen

#18 » 01:14:04, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Ännu en fråga: Om jag får nån sorts justering av flänsen till stånd, kan jag justera ner flänsen mera än mot tapparnas viloläge? Jag tycker att det är rätt mycket "dödläge" i servotapparna(eller vad de nu kan tänkas kallas) innan det händer nåt med aggregatet. Skulle jag kunna ställa ner flänsen t ex 1-2mm "ner i tapparna" och ventilerna öppnar kanske vid 4-5mm nånting? Siffrorna är bara uppskattade.

Liten fundering...
Utöver det som nixs skriver om att det inte är så lyckat att justera ned så mycket att ventilerna börjar öppna så tror jag att om man justerar "ner i tapparna" borde det väl bli en lite konstig känsla i spaken? Ett distinkt noll-läge borde försvinna och ev ersättas av ett par lägen där man känner när resp. plunch når sitt ändläge.
Jag vet inte, men jag tror inte att det skulle bli så bra känsla i spaken.
FE 35 -58
Huddig 960
Rattnallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:45, 27-03-2007
Ort: Gnosjö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

ja-bond77

#19 » 08:51:27, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker nog att det är som hansborg och jevlar skriver. Antar att det finns nån skruv(nr 35) på undersidan av paketet som håller ner knuten då? Man får väl lossa en slang kanske så man slipper åt...

Jo, som Robban, Rattnallen(och jag själv t o m!!) skrivit tidigare, så är det inte säkert det är så lyckat att dra ner plattan i "pluncharna". Jag kunde ju ta o mäta lite hur mycket pluncharna ska ner innan det ger reaktion på aggregatet. :klia:

Får se när jag tar itu med detta, maskinen står ute på åkern för tillfället. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jevlar

#20 » 10:43:52, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget undertill, vrid loss knuten bara.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

ja-bond77

#21 » 12:27:48, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaa!!! :idee3:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#22 » 12:39:15, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Jag misstänker nog att det är som hansborg och jevlar skriver. Antar att det finns nån skruv(nr 35) på undersidan av paketet som håller ner knuten då? Man får väl lossa en slang kanske så man slipper åt...

Jo, som Robban, Rattnallen(och jag själv t o m!!) skrivit tidigare, så är det inte säkert det är så lyckat att dra ner plattan i "pluncharna". Jag kunde ju ta o mäta lite hur mycket pluncharna ska ner innan det ger reaktion på aggregatet. :klia:

Får se när jag tar itu med detta, maskinen står ute på åkern för tillfället. :smile:


Flänsen är nog skruvad! Det räcker isåfall med att släppa på den övre muttern och bara skruva flänsen neråt!

Alltså kolla innan du börjar skruva sönder saker!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#23 » 12:55:23, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror också att man ändrar mycket på känslan i spaken om man schimsar om fjädertrycket för som i åkerman så finns det ett öppningstryck i spaken på runt 15bar och det går att schimsa för att få bättre känsla på hydraliken,,Men det vet Anton mer om så vi får fråga han :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

nixs

#24 » 13:18:12, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en väldig skillnad på en modern servospak mot en Åkerman då de opererar på helt olika servo tryck, jämför 35 bar mot 65! Sedan så är det inga shims vid fjädrarna på de kawasaki-spakar som sitter i de maskiner jag är van vid, kommer inte ihåg fullständigt men jag vill minnas att det inte fanns några shims i Bosch-Rexroth spakarna i de mindre maskinerna heller!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#25 » 16:40:22, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har ju inte 35 eller 65 kpm som motstånd i spakarna. Själva servotrycket har inget med känsligheten att göra. Hellre har jag en spakventil som jag kan shimsa in efter eget behov än "fasta" ventiler som "saki".
Jag kan "shimsa" in en NC spak och dess motsvarande 4 vägsventil efter alla önskemål som finns. Kan man det med en "Saki"??

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

nixs

#26 » 18:24:05, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan man nog om man har tillgång till en massa teknisk data på fjädrar och slider osv. Nu har man inte det så det man kan göra är att modifiera fjädrarna ev så kan man ju shimsa dem hårdare men det vill man ju inte!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C (trådstartaren)

#27 » 21:59:47, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servotrycket borde väl påverka hur spakarna känns?
Men man kan ju inte reglera servotrycket för att få önskad returkraft i spakarna, servotrycket måste ju ställas så maskinen går bra, sen får man väl justera fjädrar, schims etc i spakarna efter vad som går och efter hur man vill ha spakkänslan (returkraften).
Rätt eller fel?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anton

#28 » 23:07:40, 20-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Jevlar

#29 » 00:00:50, 21-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våra spakar är det 3 fjädrar som är inblandad i en rörelse, först en fjäder som reglerar finkontrollen i början av slaget, när utslaget ökar går även en andra fjäder in och till sist en tredje som enbart är till för att återföra spaken till nolläge, det är den fjädern som många upplever är i hårdaste laget och som man kan byta till en mjukare.

Jag antar att tillverkarna lägger sig på den säkra sidan med tanke på skillnader i tillverkning och utmattning under många års användande.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

akkamaan

#30 » 23:31:51, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Servotrycket borde väl påverka hur spakarna känns?

RÄTT, ju högre servotryck man styr ut desto tyngre går spaken. Vid litet spakutslag går spaken lättare än vid nästan fullt spakutslag. Det finns i princip tre "returfjädrar" som påverkar hur tungt spaken går. Den största returfjäder sitter faktiskt bakom sliden i ventilpaketet. Sen har vi returfjädern som trycker tillbaka "plungen" under tallriken sen sitter det en liten lätt returfjäder som hjälper till att trycka tillbaka själva servosliden när spaken släpps till sitt neutralläge.
Men man kan ju inte reglera servotrycket för att få önskad returkraft i spakarna

KORREKT, det är styrkan på riktningsventilslidens centrerings/returfjädrar som bestämmer start och sluttryck ut från servospakventilen.

servotrycket måste ju ställas så maskinen går bra, sen får man väl justera fjädrar, schims etc i spakarna efter vad som går och efter hur man vill ha spakkänslan (returkraften).
Rätt eller fel?

Delvis korrekt. Om det är en maskin med rundpumpningssystem så är det viktigt att riktningsventilernas slider kan ge max utslag så att ventilpaketets fria genomlopp eller centrumkanalen stängs vid fullt spakutslag. Annars kommer alltid en del av pumpflödet att länkas till tank med stora effektförluster/varmgång som följd. Dessutom så kan inte fullt pumptryck erhållas om inte centrumkanalen är helt blockerad.
Sen vill man väl inte har för kort "bandvidd" på själva spaken dvs att hydrauliken går max hastighet redan vid litet spakutslag. Och samma sak så vill vi väl inte ha för högt starttryck ut från spakventilen för det tar ju då bort smygkörningskänslan.

Monsu har till sina hydraulservospakar styrtrycks-fjädrar med olika karaktär så att man vid första t ex 25% av spakutslaget har relativt liten servotrycksökning och sedan normallutning på styrtryckskurvan och kanske ett mera on/off på sista delen av spakutslaget.

Bild

Dessa olika styrkurvor uppnås med "kombinationsfjädrar" mellan "plungen" och själva servoventilsliden.
I bilden nedanför frågar jag varför den fjädern måste finnas. (Har använt bilden i ett annat sammanhang)
Bild

Så här kan en servospaksventil se ut i genomskärning, det finns många fjädrar i en komplett ventil, men fjädern mellan "plungen" och servoventilsliden är den som gör att vi får en mot spakuslaget proportionellt utstyrt servotryck balanserat mot riktningsventilslidens stora centrerings/returfjäder
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se