Robban_C skrev:Servotrycket borde väl påverka hur spakarna känns?
RÄTT, ju högre
servotryck man styr ut desto tyngre går spaken. Vid litet spakutslag går spaken lättare än vid nästan fullt spakutslag. Det finns i princip tre "returfjädrar" som påverkar hur tungt spaken går. Den största returfjäder sitter faktiskt bakom sliden i ventilpaketet. Sen har vi returfjädern som trycker tillbaka "plungen" under tallriken sen sitter det en liten lätt returfjäder som hjälper till att trycka tillbaka själva servosliden när spaken släpps till sitt neutralläge.
Men man kan ju inte reglera servotrycket för att få önskad returkraft i spakarna
KORREKT, det är styrkan på riktningsventilslidens centrerings/returfjädrar som bestämmer start och sluttryck ut från servospakventilen.
servotrycket måste ju ställas så maskinen går bra, sen får man väl justera fjädrar, schims etc i spakarna efter vad som går och efter hur man vill ha spakkänslan (returkraften).
Rätt eller fel?
Delvis korrekt. Om det är en maskin med rundpumpningssystem så är det viktigt att riktningsventilernas slider kan ge max utslag så att ventilpaketets fria genomlopp eller centrumkanalen stängs vid fullt spakutslag. Annars kommer alltid en del av pumpflödet att länkas till tank med stora effektförluster/varmgång som följd. Dessutom så kan inte fullt pumptryck erhållas om inte centrumkanalen är helt blockerad.
Sen vill man väl inte har för kort "bandvidd" på själva spaken dvs att hydrauliken går max hastighet redan vid litet spakutslag. Och samma sak så vill vi väl inte ha för högt starttryck ut från spakventilen för det tar ju då bort smygkörningskänslan.
Monsu har till sina hydraulservospakar styrtrycks-fjädrar med olika karaktär så att man vid första t ex 25% av spakutslaget har relativt liten servotrycksökning och sedan normallutning på styrtryckskurvan och kanske ett mera on/off på sista delen av spakutslaget.
Dessa olika styrkurvor uppnås med "kombinationsfjädrar" mellan "plungen" och själva servoventilsliden.
I bilden nedanför frågar jag varför den fjädern måste finnas. (Har använt bilden i ett annat sammanhang)
Så här kan en servospaksventil se ut i genomskärning, det finns många fjädrar i en komplett
ventil, men fjädern mellan "plungen" och servoventilsliden är den som gör att vi får en mot spakuslaget proportionellt utstyrt servotryck balanserat mot riktningsventilslidens stora centrerings/returfjäder