Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Funderingar på hydraulsystem på radhacka

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

carpet (trådstartaren)

#1 » 23:10:42, 16-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har funderat ett tag på hur/om man kan bygga ett hydraulsystem som ska sitta på en radhacka. Jag vill gärna styra systemet från en dator, som i sin tur styr 12v batteriet på traktorn, som helst ska styra en/flera elektriska ventiler som styr en kolv som styr aggregatet rätt i raden.

Det finns ju flera frågor att beakta här, dels bör det finnas 3 lägen som styrningen bör kunna befinna sig i för att det inte ska vara alltför nervöst dessa är; vänster, flytande/neutral/fast, höger.
Jag antar därför att en elektrisk väljarventil inte kommer fungera då jag som sagt vill ha 3 lägen. För att få 3 lägen antar jag att jag måste ha 2 oberoende signaler som styr varsin elektrisk ventil och flytande/neutral/fast blir när ingen signal går till någon av ventilerna.

Är det ng6-ventiler som gäller? finns det bättre val när det gäller ventiler? tänker jag rätt när det behövs 2 st för att få 3 lägen eller finns det smartare val?

Jag vill ju att styrningen ska vara någorlunda snabb och exakt, vilket betyder att det inte är alltför mycket lagg i hydraulsystemet, vad bör man välja för kolv som ska passa till det här i sådana fall?

Det känns väldigt ambitiöst, men jag har som sagt funderat ett tag och kan inte släppa det ur huvudet, det känns som att det var här man skulle ställa en sånhär fråga. :cool:

carpet
carpet
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:55, 16-07-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: boxer 350



dimorep

#2 » 18:30:50, 17-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett enkelt och billigt sätt är att leta upp en gammal bogserad betupptagare och ta radstyrningen (el och manöver hyd.) därifrån, men det finns kanske inga betupptagare där du befinner dig... :idee:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se