Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Differentialkopplade cylindrar

144 inlägg • Sida 7 av 10
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Fredrik_

#91 » 23:04:16, 30-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Pilotventilerna("lasthållningsventil") är nog hopkopplade och med tryck satt så de måste tas bort om du ska kunna få diff-körning, vilket ger nämda risk. Hade det varit möjligt (rimligt!) att lösa skulle det nog fungera så på samtliga lastbils-monterade lvx-are. :driver: Finns inte en förare som skulle bli missnöjd om rangeringen gick fortare!!!


Inlägg ca ett år gammalt. 18/1
:slag:
Men du har säkert haft roligt under tiden :mrgreen:
Bäst att ducka nu!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Robban_C

#92 » 23:11:10, 30-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag läste inlägget men kunde inte förstå varför det inte skulle fungera.
Roligt och roligt? Hade varit roligare om det hade fungerat. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#93 » 03:34:59, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kanske det skulle fungera med en rörmonterad (3-vägsventil) + slangbrottsventil
Dvs.. oljan i retur antingen normala vägen eller blåvägen.
gammal bild.. Ja se dyrt är det att leka med hydraulik...
Bild

Robban skrev:
Fredrik_ skrev (Visa inlägget):
Pilotventilerna("lasthållningsventil") är nog hopkopplade och med tryck satt så de måste tas bort om du ska kunna få diff-körning, vilket ger nämda risk. Hade det varit möjligt (rimligt!) att lösa skulle det nog fungera så på samtliga lastbils-monterade lvx-are. Finns inte en förare som skulle bli missnöjd om rangeringen gick fortare!!!

Det kan stämma.
Varför är dom hopkopplade?


Skulle också vara intresserad... varför dom är ihopkopplade.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jörgen.ottosson

#94 » 09:23:09, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att det inte fungerar .... kan bara inte släppa... Varför :slag:

:klia: ...du provar ju växla (till snabbgång) då du redan lyfter? .....blir det någon skilnad om växlingen sker innan trycket ( från pumpen) släpps på...det måste ju vara något i ventilernas konstruktion som gör att de inte kan köras, så som symbolerna antyder att de borde fungera.

Hur som helst :buga: :buga: all ära till den som försöker!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#95 » 09:32:13, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Då kanske det skulle fungera med en rörmonterad (3-vägsventil) + slangbrottsventil. ...

Skulle kunna vara en lösning. Det innebär i princip att jag flyttar min 3/2:a och monterar fast den på lyftcylindern och kopplar in den innan röret ens har nått ner till låsventilerna.
Svårt att montera på ett vettigt sätt där. Dessutom känns det sisådär att börja kapa röret på den där dyra cylinder.
Det får jag nog tänka över lite.


jörgen.ottosson skrev:...du provar ju växla (till snabbgång) då du redan lyfter? .....blir det någon skilnad om växlingen sker innan trycket ( från pumpen) släpps på...

Ska testa, kanske under dagen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#96 » 10:55:48, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att lägga en adapterplatta emellan cylinder och befintlig ventil för att komma åt oljan där?
Onekligen en del arbete att tillverka den, men väldigt enkelt att återställa igen..
Jobba på!! Och lycka till! :thumme:
Senast redigerad av Fredrik_ 10:58:05, 31-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#97 » 12:06:42, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här kanske..

Borde kunna ändras tillbaka med ett rör & "lämpliga" skruvkopplingar
Junktur kallas det i rörmockarsammanhang :mrgreen:


Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Robban_C

#98 » 12:29:19, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Det går inte att lägga en adapterplatta emellan cylinder och befintlig ventil för att komma åt oljan där? ...

Låsventilerna är inbyggda i cylindergaveln och den är i sin tur en del av cylinderröret. Allt-i-ett så att säga. :slag2:

HB:
Jo, jag förstod att du tänkte dig nåt sånt där.
Får väl ta en titt på't men som sagt, jag är inte sugen på att göra irreversibla åtgärder.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mikael.Johansson

#99 » 12:46:55, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att om ni kopplar in er efter overcenter-ventilen så äventyrar ni säkerheten då lasten går över jämnviktsläget. Men lite otur skenar det iväg när lasten drar i cylindern på vägen ner.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Hansborg

#100 » 13:58:45, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael skrev:
Tänk på att om ni kopplar in er efter overcenter-ventilen så äventyrar ni säkerheten då lasten går över jämnviktsläget. Men lite otur skenar det iväg när lasten drar i cylindern på vägen ner.


Betyder detta att den sammankopplade ledningen blir aktiv enligt följande:
Vid dragning av kolvstång blir det undertryck på plussidan, och den sammankopplade ledningen "suger" stänger den nedre käglan C1- V1 samtidigt som minus sidan försöker öppna... = C1-V1 förblir stängd eller en liten igenomsläppning beroende på ventilens tryckinställning, flöden m.m.
Har jag fattat rätt nu? :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Robban_C

#101 » 14:40:02, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael, du har nog en poäng där tror jag.
Börjar man fippla med det där så finns alltså risken att lasten rusar när den kommer över jämviktsläget.
Dvs låsventilerna ska även tillse att det aldrig blir undertryck i någon av kamrarna precis som HB är inne på här ovan.

Eländes elände. Och hydraulpumpar med lite flås verkar vara snordyra också. :slag:
Men det kan vi ta i en annan tråd.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mikael.Johansson

#102 » 16:05:54, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Betyder detta att den sammankopplade ledningen blir aktiv enligt följande:
Vid dragning av kolvstång blir det undertryck på plussidan, och den sammankopplade ledningen "suger" stänger den nedre käglan C1- V1 samtidigt som minus sidan försöker öppna... = C1-V1 förblir stängd eller en liten igenomsläppning beroende på ventilens tryckinställning, flöden m.m.
Har jag fattat rätt nu? :mrgreen:


Jag tänkte nog närmast så här:
När det drar i kolvstången (blå pil) kan oljan rusa obehindrad över till pluskammaren (röda pilar).

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Hansborg

#103 » 17:50:40, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK Mikael..
Men det jag var ute efter i senaste inlägg 100, var att få klarhet i funktionen med endast orginalkomponenten!
Därav försökte jag sudda ut den tillagda 3 vägsventilen + slangbrottventil ( tydligare bild i inlägg 97 )
Det skulle ju vara bra att förstå hur dessa "orginal" delar fungerar i dessa situationer... före man börjar modifiera dom :mrgreen:

Angående Slangbrottsventil... eller vad dom nu kan heta? kanske annat namn, funktion. Det finns väl någon typ som skulle funka i inlägg 97 med?
Flödesbegränsare???

Bild


Robban: Reversibel åtgärd :cool:
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mikael.Johansson

#104 » 19:59:26, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:OK Mikael..
Men det jag var ute efter i senaste inlägg 100, var att få klarhet i funktionen med endast orginalkomponenten!


Ja. Enligt mig så blir det ungefär så här, med hängande last.
1. Olja går in vid V2, förbi backventilen högst upp och till pluskammaren.
2. Oljan i minuskammaren, som vill ut, hindras av nedre backventilen och den pilotstyrda avstängningsventilen. Lasten hänger.
3. Tryck byggs upp vid V2 och påverkar den nedre avstängningsventilen genom pilotledningen. Ventilen öppnar och kolven går ut.

Man ska inte kunna få något flöde genom de streckade pilotledningarna.
Den vänstra streckade ledningen är nog en övertrycksfunktion.

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Robban_C

#105 » 21:13:08, 31-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev: ...du provar ju växla (till snabbgång) då du redan lyfter? .....blir det någon skilnad om växlingen sker innan trycket ( från pumpen) släpps på...

Nej. Provade nu på eftermiddagen. Ingen som helst skillnad. :slag:
Man kan uttrycka det så här:
Det låser om mottrycket i returledningen är för högt (det är ju samma tryck som i matarledningen när snabbventilen är aktiverad).


Mikael.Johansson skrev:... Ja. Enligt mig så blir det ungefär så här, med hängande last.
1. Olja går in vid V2, förbi backventilen högst upp och till pluskammaren.
2. Oljan i minuskammaren, som vill ut, hindras av nedre backventilen och den pilotstyrda avstängningsventilen. Lasten hänger.
3. Tryck byggs upp vid V2 och påverkar den nedre avstängningsventilen genom pilotledningen. Ventilen öppnar och kolven går ut. ...

Japp, så har jag också förstått det.

Bild Tillägg efter 7 minut(er):

Hansborg skrev:... Det skulle ju vara bra att förstå hur dessa "orginal" delar fungerar i dessa situationer... före man börjar modifiera dom :mrgreen: ...

Ja, absolut, så är det ju alltid.
Men jag tyckte att jag hade full koll från början. Allt var så självklart. :klia:
Nåja, man lär så länge man lever.


Hansborg skrev:... Robban: Reversibel åtgärd :cool:
Bild

Vilka otroligt fina bilder du gör! Har du dåligt med sysselsättning? :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se