Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Differentialkopplade cylindrar

144 inlägg • Sida 5 av 10
Diskutera hydraulik i allmänhet här

andersnordin

#61 » 21:12:56, 23-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 man kan bara få ökad hastighet på ett håll (utan att tillsätta energi)kolven går ALLTID på det hållet som har minst area= ut
enklaste sättet =sätt en tryckstyrd ventil mellan a och b sida samt en backventil , så är allt löst
andersnordin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:26, 30-12-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo ec45
IH 946



Hansborg

#62 » 21:29:09, 23-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en bild på Robbans efterfrågade shyttelventil!
Jag får väl hålla tummarna :thummar: på att den fungerar :mrgreen:
Weimarventilen mfl kanske innehåller en sådan här växelventil.
kul typ det där :lmao:
Bild

Serienippel från Nordhydraulic...
Nu hadde jag scannat fler bilder... men sparat i PDF eller va de nu heter.
och det gick inte :???:

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

ja-bond77 (trådstartaren)

#63 » 21:49:22, 23-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det börjar bli rörigt i tråden!

Serienippel diskuteras här:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=86122
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nisse

#64 » 18:23:31, 31-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är en interesant version med Skyttelventil inbyggt i Cylindern. Dock ser jag inte någon lösning när man då vill har hög tryck istället för snabb rörelse. Eller kanske jag som är blind ?

Kastar in ett schema till som jag hade på hårddisken.
Bild


Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C

#65 » 19:26:55, 31-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, du har alldeles rätt. Enbart skyttelventil ger enbart snabb plusgång med måttlig kraft.
Ska man ha både och så lär man ha mer komplicerade lösningar.
En snabb titt säger mig att ditt schema här ovan löser det där.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse

#66 » 23:25:54, 31-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den gör det. Inte jag som har ritat den :mrgreen: . Men mitt problem är Q2 VJ backventilen längst till vänster. Jag vill nämligen inte går förbi Riktningsventilen. (det sitter en svivel i mellan som har inte några fler kanaler tillgänglig :(
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Hansborg

#67 » 11:19:44, 01-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nisse skrev:
Jag tycker det är en interesant version med Skyttelventil inbyggt i Cylindern. Dock ser jag inte någon lösning när man då vill har hög tryck istället för snabb rörelse. Eller kanske jag som är blind ?
Kastar in ett schema till som jag hade på hårddisken.
Bild


Inlägg nr: 20 finns samma ventil. dock med flytläge o rundgång i mittläge.

In scannat bild från hydraulboken. :mrgreen: med funktionsbeskrivning.

Bild

Bild


Nisse skrev också:
Ja den gör det. Inte jag som har ritat den . Men mitt problem är Q2 VJ backventilen längst till vänster. Jag vill nämligen inte går förbi Riktningsventilen. (det sitter en svivel i mellan som har inte några fler kanaler tillgänglig


En Tryckstegrare före RPventilen - Q2backventilen, alternativt 2 olika inställda tryckbegrängsningsventiler Pmax varav den lägre (elstyrd) för enkel kontroll av högre tryck.

(kanske Cylinderbyte kan bli förmånligaste alternativet ibland)?

Nu blir det bökigt igen :slag: ingen el igenom sviveln eller :klia:

Besvärligt att gå i mörker utan ficklampa... man ser liksom inte hur "sakerna" Projekterna ser ut...
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

nisse

#68 » 13:50:03, 01-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade nu att lösningen fanns redan i bifogade länken några sidor tillbaka. Nu gäller det bara att rita ett ventilblock :driver:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Blom 1

#69 » 21:52:10, 16-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

palle skrev:Jag får nog erkänna att jag inte förstått allt i den här tråden, men jag tror att jag kan ha hittat något av intresse

http://www.parmab-drivelement.se/products/pdf/Scanwill_sv.pdf


kollade priset igår, ventilen "SV"
(Ventilen ger en konstant regeneration vilket betyder att
cylindertrycket i framåtrörelsen är tryckskillnaden mellan
cylindersidan och kolvstångssidan eftersom trycket på
båda sidor om cylindern är det samma.
Regenerativventilen har ingen inverkan på kolven i
tillbakarörelsen.) kostade ca 5000

ventilen SVA
(Ventilen ansluter automatiskt kolvstångssidan till tanken
när det uppstår ett motstånd eller när kolven är fullt
utdragen. Detta betyder att fullt tryck alltid finns tillgängligt
när det behövs. Regenerativventilen har ingen inverkan
på kolven i tillbakarörelsen.) ca 5500

känns kanske lite mkt för ett exprement men någon kanske är villig att testa :wave:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#70 » 23:38:21, 25-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:
Robban_C skrev:Själv har jag haft en tanke om en 3/2 för att koppla ihop karmarna på tippcylindern på lvx-kärran för att få upp/av flaket snabbare. Det tar ju sån evinnerlig tid som det är nu.
Då skulle man alltså slå till den ventilen när man fått upp flaket en bit eftersom geometrin då blir gynsammare = trycket i systemet sjunker.
Om jag inte minns alldeles fel så är dom diametrarna 80 och 160 mm. Blir det 4:1? Jag orkar inte räkna nu och det är inte så väsentligt heller.
Hursomhelst så skulle man (manuellt eller automatiskt) slå om det där när trycket har sjunkit till typ 40-45 bar, då får man 160-180 bar (200 är max) efter omslag och då orkar flaket fortfarande fortsätta upp. :thumme:

Bra tanke, på lvx-kärran behövs det en sån lösning. Men hur få till det i praktiken :klia:

Det får bli en 3/2 ventil från oie som kostar 1500 kr, klarar 60 liter i flöde. Inkopplad enligt JA-Bonds skiss, styrd med strömbrytare i hytten.

Jag har gjort just så men det fungerar inte i alla fall! Förba**at!

Kort resumé av tråden:
Efter ovanstående citat diskuteras huruvida de pilotstyrda backventilerna kommer att ställa till det eller inte. Vi verkar gemensamt komma fram till att det kommer att fungera men tyvärr gör det inte det.

Jag har alltså satt en 3/2 mellan traktorn och cylindern och provkörde i morse. Lät pumpen/traktorn gå på tomgång och traktorns ventil i "tippläge" och slog till 3/2-ventilen på kärran. Cylindern fortsatte med samma låga hastighet i nån halvsekund eller så, därefter började farten sjunka, slangarna styvnade och hydraulpumpen började gnälla av belastning.
Efter vad jag kan förstå så var det alltså som så att de där pilotstyrda backventilerna inte öppnade för returen från minuskammaren.
Varför? :klia:

Här kommer schemat igen:
Bild
Vid plusrörelse så går alltså pumpflödet in på V2 och V1 är kopplat till tank.
Backventilerna är inbyggda i cylindern.
Men borde inte den nedre backventilen trycksättas precis som vanligt av trycket från pumpen? I såna fall ska det ju fungera?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#71 » 19:14:21, 26-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:..Men borde inte den nedre backventilen trycksättas precis som vanligt av trycket från pumpen? I såna fall ska det ju fungera?


"Allt tryck kommer från lasten, pumpen ger bara flöde" :grin: -kunde inte låta bli (hade en gammal hydraulik lärare som alltid Mässade så...)

Men till frågan: Jag håller med det borde fungera så.....Den enda lösning jag kan komma på är att hydraltrycket blir för stort (utväxlingen/tommvikten kanske är större än du tror)

....Bode kunna utredas med en manometer!

Edit: "quote unfucked"
Senast redigerad av jörgen.ottosson 19:16:06, 26-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77 (trådstartaren)

#72 » 19:21:41, 26-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Men borde inte den nedre backventilen trycksättas precis som vanligt av trycket från pumpen? I såna fall ska det ju fungera?

Beror väl lite på hur låsventilen är konstruerad. Kan säkert hända att den inte tål mottryck på "returporten". Den är alltså helt inbyggd i cylindern, ingen chans att byta mot nån annan variant?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#73 » 19:32:50, 26-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:....Beror väl lite på hur låsventilen är konstruerad. Kan säkert hända att den inte tål mottryck på "returporten". Den är alltså helt inbyggd i cylindern, ingen chans att byta mot nån annan variant?


....men hur ska den då fungera :klia: det är vä det den ska göra hålla emot "reruren" tills trycket kommer....tycker det är defenitionen av ett hydraullås!

Men du kan ha en poäng, den kanske inte har "servoledningarna" från cylinder sidan......eller så är även "sliden" en "backventil" så om ventilen aktiveras kan den vara leda flöde i pilensriktning....

är det rätt chema?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77 (trådstartaren)

#74 » 19:50:13, 26-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag tänkte alltså samtidigt som trycket ligger på från A-sidan. Men nu ser jag ju att där finns separata kretsar med backventiler som öppnar oberoende. Borde ju funka då(åtm enligt skissen). Teori o praktik brukar inte gå hand i hand alla gånger...

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

Robban_C skrev:Om jag inte minns alldeles fel så är dom diametrarna 80 och 160 mm. Blir det 4:1?

Räknat och godkänt! :thumme: Så det borde ju funka så länge du har tryck under 40-50 bar då som du själv konstaterade.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#75 » 23:19:16, 26-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen, när jag provkörde hade jag inte ens flaket på kärran. Bara tom lvx-krok. Så tomvikten borde inte ställa till det.

Bond, ja, låsventilerna är inbyggda i cylindern.
Man skulle kanske kunna ta bort ventilerna helt och ersätta med blindpluggar och sen montera externa ventiler men det börjar kännas som svårmotiverat extrajobb.
Kanske vore bättre att lägga den tiden på att montera en PTO-pump som vet vad den vill under traktorn?

Jörgen, schemat kommer från manualen till kärran så det borde vara rätt schema. :klia:

ja-bond77 skrev:... Teori o praktik brukar inte gå hand i hand alla gånger...

Nä, så kan det vara.



Det här var f*nimej tråkigt!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henrik holmdahl, torposkar och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se