Bond, igår kv när tråden var alldeles ny så hade jag skrivit ett långt svar och så dog datorn precis när jag skulle skicka.
Och för en stund sen samma sak.
Så problemen med datorn är ditt fel, bara så du vet!
Nu ska jag försöka skriva om allt på nytt:
Hymax skrev:Bra tanke, på lvx-kärran behövs det en sån lösning. Men hur få till det i praktiken
Det får bli en 3/2
ventil från oie som kostar 1500 kr, klarar 60 liter i
flöde. Inkopplad enligt JA-Bonds skiss, styrd med
strömbrytare i hytten.
Ja, du har ju just svarat på hur man får till det i praktiken.
Orsaken till att jag inte har gjort det där ännu är att jag även vill ha högre
tryck. Det går tungt att lyfta ett fullt flak från marken. Traktorn ger 200 bar och kärrorna är specade för 220 bar. Jag skulle vilja ännu högre tryck om Bigab tror att cylindern håller.
En PTO-pump som ger nånstans runt 220-260 bar och sisådär 200 minutliter skulle smaka mumma.
Och det utesluter ju inte diffkoppling av cylindern.
ja-bond77 skrev:... Helt säkert? Vad händer t ex om man lägger en prioritetsventil på A-utgången från cylindern(vid indragning, annars urkopplad) och leder typ 20% av A-sidans
olja till B-sidan(resten går förstås till retur)? Eller är detta ett tankefel? Finns säkert många andra intressanta ventiler också som kanske kan göra nåt ...
Jag är nog inne på Jörgens tankar om att man måste tänka på hur trycken "interagerar" och eftersom B-kammaren har högre tryck så går det inte. Men jag är inte säker.
ja-bond77 skrev:... Artikeln är finsk så det är väl inte så intressant att scanna in den? ...
Bilderna är ju på svenska.
Men dom har vi ju redan sett.
Som kuriosa kan jag nämna att det var en manlig klyv till salu på Blocket för ett par år sen. PTO-drift via Scania
växellåda till eget hydraulsystem. Flera meters klyvlängd (betydligt fler än Brutus) och 100 ton(!) klyvkraft. Att döma av bilderna (som jag tyvärr inte sparade) var klyvkniven 3/4 meter hög eller nåt sånt.
ja-bond77 skrev:... Robban, du måste GENAST ut och koppla in din fundering o filma!
Ska bli mycket intressant att se en sån hastighetsskillnad!
Jaja, jag kastar mig ut nu, nyduschad i morgonrock i vinterstormen och börjar koppla rör och slangar i mörkret.
Nä, just det ja, låssmeden har ju nycklarna fortfarande (se dagboken).
Allvarligt talat så har jag faktiskt en manuell 1/2" 3/2-kran som jag en gång hade för att skifta mellan tipp och
broms när jag drog efter Stackars Fergusson (det var tider det
). Skulle ju kanske göra ett test nån dag.
Fredrik_ skrev:och sedan när flak/last kommer tillräckligt långt bak går det RIKTIGT fort, eftersom inget håller emot i hydrauliken!
Lite att tänka på vid dylikt byggande alltså. :o ...
Hmmm. Intressant och skrämmande tanke.
Frågan är om det blir så, cylindern har ju pilotstyrda backventiler till båda kamrarna, antagligen därför att man ska kunna koppla i och ur traktorn även om flaket inte är "rätt".
Är det inte så att B-kammarens
backventil kommer att bromsa när cylindern försöker "rusa"? Vid rusningen sjunker ju trycket in till A-kammaren till noll och då borde väl ändå B-kammarens backventil stänga?
Jag menar ju alltså att man här får en "hastighetsreglering".
Och förresten, skulle inte flaket rusa även i nuläget (utan diffning) när man kommer iväg bakåt en bit vid avväxling? Flaket drar ju rätt duktigt i kroken när man kommer över "mittläget" om man har lite lass på.
Och traktorn har ju inget som begränsar returflödet, det är ju bara ett rör via ventilpaketet (som är ganska simpelt bortsett från individuella chockventiler) till tank.
Dom där backventilerna är för örvigt justerbara med
låsmutter, jag har inte rört dessa men jag får en känsla av att dessa justerar öppningstrycket.
Oberoende av vilket så var det bra att du tog upp det Fredrik. Mycket bra!
Apropå nixs inlägg om 10 bars öppningsgtryck:
Om man nu "växlar ner" en vedklyv vid låt säga 200 bar, då kommer ju trycket att sjunka när cylindern börjar jobba med större effektiv area (förutsatt att kvisten inte blir ännu vresigare). Vad är det då som förhindrar att den växlar upp direkt igen eftersom trycket har sjunkit under "växlingstryck"?
Dvs vad är det som förhindrar att den pendlar mellan de både lägena?
Det känns ju som om man skulle vilja ha en fördröjning innan den växlar upp igen så man hinner en bit in i vedbiten.