Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Differentialkopplade cylindrar

144 inlägg • Sida 2 av 10
Diskutera hydraulik i allmänhet här

jörgen.ottosson

#16 » 11:05:52, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ursäkta om jag lägger mig i....
men man kan inte "diffrensialkoppla" en cylinders innåt rörelse ( men det verkar som detta redan utredts ovan...redan i första citatet:

Differential cylinder (ISO 1219 symbol)A differential cylinder acts like a normal cylinder when pulling. If the cylinder however has to push, the oil from the pistonrod side of the cylinder is not returned to the reservoir, but goes to the bottomside of the cylinder. In such a way, the cylinder goes much faster, but the maximum force the cylinder can give is like a plunger cylinder. A differential cylinder can be manufactured like a normal cylinder, and only a special control is added.


Men.. vad ja tror ni vill uppnå är att köra hydraulfunktionerna fortare när de går på "tommgång" / låg belastning.

Problemet brukar vara att man har för lite effekt för att driva en "stor" hydraulpump som ger ett stort flöde, och för lite pengar för att köpa en variabel pump. :smile:

Jag skulle föreslå en fattigmans lösning med två pumpar dår den ena "kopplas ur" / går till retur. når ett vist tryck byggds upp i systemet.

på detta sett kan man få dubbla farten/flödet vid lågttryck och dubbla kraften/trycket vid hög belastning....( hydraulsk effekt = tryck (kg/cm²)x Flöde (l/min) /60 ) med lite reservasion för dårligt morgonminne..

Bild Tillägg efter 44 minut(er):

lägger in en bild på vad jag menar..

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

bilden..nytt försök
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



ja-bond77 (trådstartaren)

#17 » 13:01:55, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:ursäkta om jag lägger mig i....
men man kan inte "diffrensialkoppla" en cylinders innåt rörelse.


Ok, det var nästan det jag misstänkte. Då återstår frågan vad kallas ett system som faktiskt fungerar på nämnda sätt? Och hur är det i så fall uppbyggt? Nån nämnde tryckackur... Är det så man måste gå till väga då eller... Om man skulle bygga upp en oljemängd i en stor acku under klyvrörelsen och sedan ta den till vara under returen... :klia: Finns det bättre sätt?

Annars, verkar aningen omständigt att bygga upp ett system med dubbla pumpar om det räcker med en extra ventil enligt min skiss i förra inlägget? Anpassar man cylinderns kolvstång till de tryckgränser du angav i skissen får man väl samma hastigheter/tryck ändå? Jag menar din skiss behöver ju också en extra ventil... och den extra pumpen pumpar runt olja helt onödigt emellanåt... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#18 » 13:21:55, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan inte öka hastigheten på minusrörelse genom att koppla ihop plus- och minuskammare. Det kommer ENDAST att ge en plusrörelse. Denna plusrörelse får samma kraft och hastighet som om pumpens flöde/tryck ENDAST jobbade mot kolvstångsarean.

ja-bond77 skrev:... Om man skulle bygga upp en oljemängd i en stor acku under klyvrörelsen och sedan ta den till vara under returen...
Nej, under klyvrörelsen behövs ju både flöde och sedermera kraft till själva klyvningen. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att ladda en tryckackumulator när cylindern har nått minusposition, dvs medan Bond plockar undan kluvet och lägger i en ny bit.
Därefter skulle cyl gå med hopkopplade kammare tills det ev börjar gå tungt och då koppla över minuskammare till tank så trycket börjar verka på hela kolvarean (med andra ord växla ner till "lågväxel"). Därefter vid returgång skulle både pump och tryckackumulator mata på minuskammaren.
Och slutligen då laddning av tryckack.
Där har vi nåt som vore högintressant! :thumme:

Själv har jag haft en tanke om en 3/2 för att koppla ihop karmarna på tippcylindern på lvx-kärran för att få upp/av flaket snabbare. Det tar ju sån evinnerlig tid som det är nu.
Då skulle man alltså slå till den ventilen när man fått upp flaket en bit eftersom geometrin då blir gynsammare = trycket i systemet sjunker.
Om jag inte minns alldeles fel så är dom diametrarna 80 och 160 mm. Blir det 4:1? Jag orkar inte räkna nu och det är inte så väsentligt heller.
Hursomhelst så skulle man (manuellt eller automatiskt) slå om det där när trycket har sjunkit till typ 40-45 bar, då får man 160-180 bar (200 är max) efter omslag och då orkar flaket fortfarande fortsätta upp. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#19 » 13:55:52, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja...

ja-bond77 skrev :

Annars, verkar aningen omständigt att bygga upp ett system med dubbla pumpar om det räcker med en extra ventil enligt min skiss i förra inlägget? Anpassar man cylinderns kolvstång till de tryckgränser du angav i skissen får man väl samma hastigheter/tryck ändå? Jag menar din skiss behöver ju också en extra ventil... och den extra pumpen pumpar runt olja helt onödigt emellanåt...


ja du måste anpassa cylindrarna för att få den kraft du vill ha vi det högre trycket och pumpens deplaciment mot deneffekt du har för att driva den,vid det högre trycket. ( trycken var förövrigt bara exempel) .

Fördelen är att så länge belastningen är låg ( under det lägre trycket ) så kommer båda pumparna att hjälpas åt och du får ett dubbelt så stort flöde, cylindern går dubbelt så fort.

och JA vid högt tryck pumpar den 2:a punpen bara runt olja detta är väl inte optimalt men ger bara liten förlust/värme eftersom denna punp arbetar då "trycklöst".

men det är klart...lite krångligare är det ju, men troligen lättare att hitta 2:st pumpar med fast depacement till överkommligt pris än en variabel.

de vedklyvar som jag sett som har "snabb" retur har en liten skillnd mellan kolv och kolvstångs diameter tex. 100/80 eller nått sånt. Då behövs lite olja för att köra returen men det gör också att "diffrensialkoppling" i prencip blir verkningslös. Men är det bara snabb återgång du är uteefter så är detta kanske lösningen ( cylindern altså).

Bild Tillägg efter 3 minut(er):

"sno" en stödbenscylinder från en lastbilskran så får du den funktionen, har ofta bra längd för vedklyv men du får nog skruva upp trycket lite.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hansborg

#20 » 14:41:06, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA Bond skrev:
Hansborg: Den där funktionsbeskrivningen kanske även skulle hjälpa... Har lite svårt att fatta även den där elementära skissen... Snabbmatning utåt ser jag men pressläget ser jag inte för att inte tala om eventuell snabbretur. Den där extra ventilens funktion har jag lite svårt med också...


Pressläget kommer när kolven kommer mot arbetsstycke = vedträ eller annat??? när trycket stiger påverkas Följdventilen (enligt boken :lmao: ) "ställbar" och returen går direkt till tank.

Någon snabbretur finns inte! Vid retur tittar du ju ändå bara på resultatet eller hämtar ett nytt Vedträ.... :lmao: :lmao: :lmao:

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hymax

#21 » 15:45:07, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Själv har jag haft en tanke om en 3/2 för att koppla ihop karmarna på tippcylindern på lvx-kärran för att få upp/av flaket snabbare. Det tar ju sån evinnerlig tid som det är nu.
Då skulle man alltså slå till den ventilen när man fått upp flaket en bit eftersom geometrin då blir gynsammare = trycket i systemet sjunker.
Om jag inte minns alldeles fel så är dom diametrarna 80 och 160 mm. Blir det 4:1? Jag orkar inte räkna nu och det är inte så väsentligt heller.
Hursomhelst så skulle man (manuellt eller automatiskt) slå om det där när trycket har sjunkit till typ 40-45 bar, då får man 160-180 bar (200 är max) efter omslag och då orkar flaket fortfarande fortsätta upp. :thumme:

Bra tanke, på lvx-kärran behövs det en sån lösning. Men hur få till det i praktiken :klia:

Det får bli en 3/2 ventil från oie som kostar 1500 kr, klarar 60 liter i flöde. Inkopplad enligt JA-Bonds skiss, styrd med strömbrytare i hytten.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

ja-bond77 (trådstartaren)

#22 » 16:40:11, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket att smälta här. :smile:

Själv är jag inte ute efter nånting annat än att luska fram hur sjutton den där brutus kunde varit kopplad. Ämnet om differentialcylindrar kom på tal i denna tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 7&start=30

Robban_C skrev:Man kan inte öka hastigheten på minusrörelse genom att koppla ihop plus- och minuskammare. Det kommer ENDAST att ge en plusrörelse. Denna plusrörelse får samma kraft och hastighet som om pumpens flöde/tryck ENDAST jobbade mot kolvstångsarean.


Helt säkert? Vad händer t ex om man lägger en prioritetsventil på A-utgången från cylindern(vid indragning, annars urkopplad) och leder typ 20% av A-sidans olja till B-sidan(resten går förstås till retur)? Eller är detta ett tankefel? Finns säkert många andra intressanta ventiler också som kanske kan göra nåt...

Jörgen: Känns fortfarande väldigt invecklat jämfört med min el-/manuellt/hydrauliskt styrda 3/2-ventilsfundering... Alla siffror blir ju lika som jag ser det... :klia: För att förtydliga: Jörgen o bonden diskuterar alltså funktionen med varierande hastighet på en cylinders A-sida. Diskussionen om varierad hastighet på B-sidan är en någorlunda helt annan sak. Det kan man ju fixa enklast med STOOR kolvstång, men så var alltså inte fallet på Brutusen. Lite så man börjar fundera om artikelskribenten faktiskt skrivit rätt... :snow: Artikeln är finsk så det är väl inte så intressant att scanna in den?


Svårt det här med hydraulik... :svettas:

Robban, du måste GENAST ut och koppla in din fundering o filma! :mrgreen: Ska bli mycket intressant att se en sån hastighetsskillnad! :P
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#23 » 17:13:09, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
Vad händer t ex om man lägger en prioritetsventil på A-utgången från cylindern(vid indragning, annars urkopplad) och leder typ 20% av A-sidans olja till B-sidan(resten går förstås till retur)? Eller är detta ett tankefel? Finns säkert många andra intressanta ventiler också som kanske kan göra nåt...


Bonden: vore intersant om detta fungerade men...jag tror att det är ett tanke fel...som att ladda ett 12v batteri med en 6v.laddare..trycket på B-sidan är högre (annars skulle ingen olja komma ut på A-sidan) så trycket kommer att hålla e-mot.

och ett förtydligande: "dubbelpumps lösningen" fungrar i båda rörelseriktningarna inte bara A. Lite komplicerat, OK men det behövs bara en ventil extra (likt din lösning) om man bortser från den extra pumpen.("150 bars" ventilen, överströmmaren, sitter troligen redan i det ventilpaket du använder) :smile:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

nixs

#24 » 17:14:39, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborgs skiss och beskrivning är helt korrekt, men man måste ta i beaktande att den så kallade följdventilen ställs på säg 10 bar så kommer du att ha regenerativ funktion på oljan från B-sidan på cylindern ända tills motståndet på kolvstången kräver en tryckökning högre än de 10 bar som ventilen öppnar på, då får man en helt vanlig tryckande A-sida!

Bild Tillägg efter 58 sekund(er):

Vem använder endast 150 bar i sin vedklyv? :D
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#25 » 17:22:08, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs: helt rätt, men trycken var vara exempel (jag skrev det tidigare) "150bar" var bara en hänvisning till vilken ventil i skissen jag menade.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77 (trådstartaren)

#26 » 18:05:09, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:och ett förtydligande: "dubbelpumps lösningen" fungrar i båda rörelseriktningarna


Aaah. :idee3: Där var "jojon"! :smile:

Nu tror jag Hansborgs skiss börja sjunka in t o m.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Fredrik_

#27 » 19:58:43, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:
Robban_C skrev:Själv har jag haft en tanke om en 3/2 för att koppla ihop karmarna på tippcylindern på lvx-kärran för att få upp/av flaket snabbare. Det tar ju sån evinnerlig tid som det är nu.
Då skulle man alltså slå till den ventilen när man fått upp flaket en bit eftersom geometrin då blir gynsammare = trycket i systemet sjunker.
Om jag inte minns alldeles fel så är dom diametrarna 80 och 160 mm. Blir det 4:1? Jag orkar inte räkna nu och det är inte så väsentligt heller.
Hursomhelst så skulle man (manuellt eller automatiskt) slå om det där när trycket har sjunkit till typ 40-45 bar, då får man 160-180 bar (200 är max) efter omslag och då orkar flaket fortfarande fortsätta upp. :thumme:

Bra tanke, på lvx-kärran behövs det en sån lösning. Men hur få till det i praktiken :klia:

Det får bli en 3/2 ventil från oie som kostar 1500 kr, klarar 60 liter i flöde. Inkopplad enligt JA-Bonds skiss, styrd med strömbrytare i hytten.


...och sedan när flak/last kommer tillräckligt långt bak går det RIKTIGT fort, eftersom inget håller emot i hydrauliken!
Lite att tänka på vid dylikt byggande alltså. :o

För att se hur diff. cylindrar fungerar- kolla på kolvstång/lyftarm på boggilyft på nyare (<15år!) Volvolastbil vid lyftning, dvs utrörelse.
Går fort tills armarna når boggiaxeln, för att sedan växla ner. Ligger en ventil i kolvstången.
//Fredrik
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Henrik K

#28 » 21:14:51, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag förstod tråd titlen exakt men bara säg te annars.

Min enkla idé.
Jag tror att det skulle fungera.
Den ena går in då den andra går ut.
Påfyllning första gång och vid ventuelle justering vid ojämn gång görs genom att öppna dom båda kranarna och köra ena funktionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henrik K
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:23, 14-10-2007
Ort: Söderåkra
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#29 » 21:38:57, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bond, igår kv när tråden var alldeles ny så hade jag skrivit ett långt svar och så dog datorn precis när jag skulle skicka.
Och för en stund sen samma sak.
Så problemen med datorn är ditt fel, bara så du vet! :mrgreen: :wave:


Nu ska jag försöka skriva om allt på nytt:
Hymax skrev:Bra tanke, på lvx-kärran behövs det en sån lösning. Men hur få till det i praktiken :klia:

Det får bli en 3/2 ventil från oie som kostar 1500 kr, klarar 60 liter i flöde. Inkopplad enligt JA-Bonds skiss, styrd med strömbrytare i hytten.
Ja, du har ju just svarat på hur man får till det i praktiken. :thumme:
Orsaken till att jag inte har gjort det där ännu är att jag även vill ha högre tryck. Det går tungt att lyfta ett fullt flak från marken. Traktorn ger 200 bar och kärrorna är specade för 220 bar. Jag skulle vilja ännu högre tryck om Bigab tror att cylindern håller.
En PTO-pump som ger nånstans runt 220-260 bar och sisådär 200 minutliter skulle smaka mumma. :thumme: :grin:
Och det utesluter ju inte diffkoppling av cylindern. :grin: :driver:



ja-bond77 skrev:... Helt säkert? Vad händer t ex om man lägger en prioritetsventil på A-utgången från cylindern(vid indragning, annars urkopplad) och leder typ 20% av A-sidans olja till B-sidan(resten går förstås till retur)? Eller är detta ett tankefel? Finns säkert många andra intressanta ventiler också som kanske kan göra nåt ...
Jag är nog inne på Jörgens tankar om att man måste tänka på hur trycken "interagerar" och eftersom B-kammaren har högre tryck så går det inte. Men jag är inte säker.



ja-bond77 skrev:... Artikeln är finsk så det är väl inte så intressant att scanna in den? ...
Bilderna är ju på svenska. :mrgreen:
Men dom har vi ju redan sett.

Som kuriosa kan jag nämna att det var en manlig klyv till salu på Blocket för ett par år sen. PTO-drift via Scania växellåda till eget hydraulsystem. Flera meters klyvlängd (betydligt fler än Brutus) och 100 ton(!) klyvkraft. Att döma av bilderna (som jag tyvärr inte sparade) var klyvkniven 3/4 meter hög eller nåt sånt. :thumme: :mrgreen:



ja-bond77 skrev:... Robban, du måste GENAST ut och koppla in din fundering o filma! :mrgreen: Ska bli mycket intressant att se en sån hastighetsskillnad! :P
Jaja, jag kastar mig ut nu, nyduschad i morgonrock i vinterstormen och börjar koppla rör och slangar i mörkret. :thumme: :mrgreen:
Nä, just det ja, låssmeden har ju nycklarna fortfarande (se dagboken).
Allvarligt talat så har jag faktiskt en manuell 1/2" 3/2-kran som jag en gång hade för att skifta mellan tipp och broms när jag drog efter Stackars Fergusson (det var tider det :mrgreen: ). Skulle ju kanske göra ett test nån dag.



Fredrik_ skrev:och sedan när flak/last kommer tillräckligt långt bak går det RIKTIGT fort, eftersom inget håller emot i hydrauliken!
Lite att tänka på vid dylikt byggande alltså. :o ...
Hmmm. Intressant och skrämmande tanke.
Frågan är om det blir så, cylindern har ju pilotstyrda backventiler till båda kamrarna, antagligen därför att man ska kunna koppla i och ur traktorn även om flaket inte är "rätt".
Är det inte så att B-kammarens backventil kommer att bromsa när cylindern försöker "rusa"? Vid rusningen sjunker ju trycket in till A-kammaren till noll och då borde väl ändå B-kammarens backventil stänga?
Jag menar ju alltså att man här får en "hastighetsreglering".

Och förresten, skulle inte flaket rusa även i nuläget (utan diffning) när man kommer iväg bakåt en bit vid avväxling? Flaket drar ju rätt duktigt i kroken när man kommer över "mittläget" om man har lite lass på.
Och traktorn har ju inget som begränsar returflödet, det är ju bara ett rör via ventilpaketet (som är ganska simpelt bortsett från individuella chockventiler) till tank.

Dom där backventilerna är för örvigt justerbara med låsmutter, jag har inte rört dessa men jag får en känsla av att dessa justerar öppningstrycket.

Oberoende av vilket så var det bra att du tog upp det Fredrik. Mycket bra! :buga: :bira:



Apropå nixs inlägg om 10 bars öppningsgtryck:
Om man nu "växlar ner" en vedklyv vid låt säga 200 bar, då kommer ju trycket att sjunka när cylindern börjar jobba med större effektiv area (förutsatt att kvisten inte blir ännu vresigare). Vad är det då som förhindrar att den växlar upp direkt igen eftersom trycket har sjunkit under "växlingstryck"?
Dvs vad är det som förhindrar att den pendlar mellan de både lägena?
Det känns ju som om man skulle vilja ha en fördröjning innan den växlar upp igen så man hinner en bit in i vedbiten.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#30 » 21:53:44, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ännu en skiss att sjunka in :lmao: ingen vedklyv men samma tema.

Min Kronos 650 skogskran´s utskjut, = "samma" hastighet båda vägarna


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se