1 man kan bara få ökad hastighet på ett håll (utan att tillsätta energi)kolven går ALLTID på det hållet som har minst area= ut
enklaste sättet =sätt en tryckstyrd ventil mellan a och b sida samt en backventil , så är allt löst
Jag tycker det är en interesant version med Skyttelventil inbyggt i Cylindern. Dock ser jag inte någon lösning när man då vill har hög tryck istället för snabb rörelse. Eller kanske jag som är blind ?
Kastar in ett schema till som jag hade på hårddisken.
Ja den gör det. Inte jag som har ritat den . Men mitt problem är Q2 VJ backventilen längst till vänster. Jag vill nämligen inte går förbi Riktningsventilen. (det sitter en svivel i mellan som har inte några fler kanaler tillgänglig
palle skrev:Jag får nog erkänna att jag inte förstått allt i den här tråden, men jag tror att jag kan ha hittat något av intresse
http://www.parmab-drivelement.se/products/pdf/Scanwill_sv.pdf
Hymax skrev:Robban_C skrev:Själv har jag haft en tanke om en 3/2 för att koppla ihop karmarna på tippcylindern på lvx-kärran för att få upp/av flaket snabbare. Det tar ju sån evinnerlig tid som det är nu.
Då skulle man alltså slå till den ventilen när man fått upp flaket en bit eftersom geometrin då blir gynsammare = trycket i systemet sjunker.
Om jag inte minns alldeles fel så är dom diametrarna 80 och 160 mm. Blir det 4:1? Jag orkar inte räkna nu och det är inte så väsentligt heller.
Hursomhelst så skulle man (manuellt eller automatiskt) slå om det där när trycket har sjunkit till typ 40-45 bar, då får man 160-180 bar (200 är max) efter omslag och då orkar flaket fortfarande fortsätta upp.
Bra tanke, på lvx-kärran behövs det en sån lösning. Men hur få till det i praktiken
Det får bli en 3/2 ventil från oie som kostar 1500 kr, klarar 60 liter i flöde. Inkopplad enligt JA-Bonds skiss, styrd med strömbrytare i hytten.
Robban_C skrev:..Men borde inte den nedre backventilen trycksättas precis som vanligt av trycket från pumpen? I såna fall ska det ju fungera?
Robban_C skrev:Men borde inte den nedre backventilen trycksättas precis som vanligt av trycket från pumpen? I såna fall ska det ju fungera?
ja-bond77 skrev:....Beror väl lite på hur låsventilen är konstruerad. Kan säkert hända att den inte tål mottryck på "returporten". Den är alltså helt inbyggd i cylindern, ingen chans att byta mot nån annan variant?
Robban_C skrev:Om jag inte minns alldeles fel så är dom diametrarna 80 och 160 mm. Blir det 4:1?
ja-bond77 skrev:... Teori o praktik brukar inte gå hand i hand alla gånger...
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Colman, martin wheelnut och 8 gäster