Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Differentialkopplade cylindrar

144 inlägg • Sida 6 av 10
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mikael.Johansson

#76 » 23:33:18, 26-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få differentialkoppling behöver du väl en backventil mellan V1 och V2 och sedan stänga V1 retur till tank.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965



Robban_C

#77 » 23:39:51, 26-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

V1 kopplas ju över till V2 så V1 har ju ingen retur till tank vid diffkörning.
Och backventil? Då kan jag väl inte få "icke" diffkörning?

Ett förtydligande:
Jag har ju alltså satt en 3/2 som "flyttar över" V1 till V2, dvs allt returflöde från minuskammaren borde komma pluskammaren till godo.
Eller har jag tänkt fel? :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#78 » 08:55:19, 27-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är (blir) samma tryck i V2 & V1 kanske motrycket i V1 's ventil blir för stort så den inte öppnar....

Om det i C2 är 50 bar / C1 ca: 80 bar borde ju V1 ventilen öppna 30 bar i skillnad... kan det tänkas att vid litet flöde smiter oljan från V1 ventilen igenom servoledningen till V2 för att där bara öka mottrycket i V1...

Prova med mera gas på Mersan för att övervinna läckage från servoledningen :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mikael.Johansson

#79 » 16:47:30, 27-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tycker att det borde fungera.
En simulering med 125 mm cylinder, 25 l/m pump och 1000 kg belastning.

Normal drift. Nästan 25 l/min till plussidan.
Bild

Ihopkopplat flöde. 60 l/min till plussidan.
Bild

Dom olika trycken beror givetvis på belastning och pilotförhållande mm.

---
Backventilen kanske är onödig. Det fungerar bra ändå.
Fast höga tryck blir det på V1.
Senast redigerad av Mikael.Johansson 21:13:03, 27-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Robban_C

#80 » 22:47:07, 27-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad fint ritat! :thumme:
Ja, det är precis så där jag har gjort bortsett från backventilen som är under 3/2:an.

Eftersom det fungerar normalt i "normaldrift" så borde jag ju ha lyckats få alla slangar på rätt ställe kan man tycka. :grin:

Hans Borg:
Jag har i och för sig haft lite trassel med pumpen, håller på och monterar ny pump.
Men den gamla borde ge tryck nog tycker jag, den har ju fungerat till att växla av och på flaket med grävare ombord och den har fungerat att tippa med också, dock med en hel del oljud (därav bytet). Ska testa lite mer, förhoppningsvis i morgon.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Magnus Isakson

#81 » 10:48:03, 28-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att Hansborg var inne på rätt spår i ett tidigare inlägg.

I Mikaels simulerings er man att i punkten V1 har man 110bar och i V2 85 bar. Således är trycket som skall öppna ventilen lägre än trycket som ventilen skall släppa igenom (beroende på "utväxlingen" i kolvarea och flödesförluster).

// Magnus
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Robban_C

#82 » 23:33:37, 28-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hunnit prova än men behöver lite förklaringar på symbolerna. Eller rättare sagt på siffrorna, symbolerna förstår jag.
Om vi tar sista bilden som exempel så står det 110.62 vid V1. Vad betyder det? 110 bar? Men vad betyder då 62? Det är ju inget decimalkomma så det borde inte vara 110,62 bar.
Eller är programmet amerikanskt? Dom förstår ju inte att använda decimalkomma, dom kör med decimalpunkt.

Och i såna fall får jag inte ihop den första bilden där cylinderns pluskammare får ett tryck om 24,88 bar eftersom det då blir drygt tre tons tryckkraft, inte ett ton som Mikael har haft som belastning. :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Magnus Isakson

#83 » 00:47:18, 29-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att 24.88 är flödet, inte trycket.

Sedan är nog ventilernas data i exemplet sådana att man vid 25 liter/min har ca 5 bar tryckfall.

Således är tryckskillnaden V2/V1 = 23.05-4.32 bar och sedan ytterligare förluster på totalt ungefär 10 bar ger bara cirka 10 bars skillnad mellan + och - anslutning på cylindern vilket stämmer bättre med 1000 kg last.

// Magnus
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Hansborg

#84 » 18:22:22, 29-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var så här jag tänkte :klia:

Svart pil= flödet från pump till cylinder / Kranen (fiktiv modell för ventil) stängd i normal lyftläge. Oljan ut normal väg = trycklös retur vid Xpil

Inkoppling med ventil (kranen) för snabblyft... Det som händer..Oljan från "svart pil" igenom kranen till under nedre ventilkäglan mellan V1 & C1. Där den håller emot minuskammarens returolja, som i sin tur behöver ett högre tryck för att övervinna ventilkäglan.
Nu finns där en extra (servo) ledning till pumpsidans ledning, :klia:
Min tanke är att en del "högre trycksatt röd pil" olja kommer in i pumpsidans ledning igenom kranen under ventilkäglan och ventilen låser sig...
Varför jag ville prova med högre flöde, var att det inte skulle hinna igenom (servo) ledningen före ventilen öppnat.... om de hjälper??
Nå de var lite tankar från en "icke fackman" :mrgreen:
Bild

:off_topic: Det är vel fruset uppe på kullen nu i snålblåsten så mersan int startar... minus 21 var de här :svettas:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jörgen.ottosson

#85 » 20:11:56, 29-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev: ....Jag har i och för sig haft lite trassel med pumpen, håller på och monterar ny pump.
Men den gamla borde ge tryck nog tycker jag, den har ju fungerat till att växla av och på flaket med grävare ombord och den har fungerat att tippa med också, dock med en hel del oljud (därav bytet). Ska testa lite mer, förhoppningsvis i morgon.


En sak jag har funderat på, kopplingen ska bara fungera (teoretiskt)....så varför går det saktigare när du kopplar in snabb gången.... :klia:

Jag sa tidigare att det kanske beror på trycket, men om man funderar lite längre, och läser om problemet med pumpen.....det kanske är ett flödesproblem!

Om pumpen har för stort innre läkage, så kommer förmycket olja att "snutta runt" inne i pumpen och mindre komma ut. Eftersom inre läkaget är linjärt med trycket, så ökar läkaget lika mycket som trycket ökar. ( och storleken på det inreläkaget är propitiomellt mot kubiken på spallthöjden, så det ökar j-vligt fort då den slits)

Om vi antar att en dårlig pump har 20% inreläkage vid det tryck då du "tommkör" kroken, så när du "växlar upp" (diffrensialkör) så okar trycket 4ggr och läkaget lika mycket = 80%.....altså det går inte fortare :grin: .. det du vinner genom att "återanvända oljan från minus sidan, förlorar du i pumpens inre läkage.....

( jag har naturligt vis antagit sifror som bevisar min trori :mrgreen: )
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#86 » 21:00:26, 29-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:... :off_topic: Det är vel fruset uppe på kullen nu i snålblåsten så mersan int startar... minus 21 var de här :svettas:

Här är bara -15 så jag tog på mig badbyxorna och gick ut och jobbade mig varm på eftermiddagen. :mrgreen:
Och Mercan startar så fint så (motorvärmare eller eterburk). :thumme:

Hansborg skrev:... Varför jag ville prova med högre flöde, var att det inte skulle hinna igenom (servo) ledningen före ventilen öppnat.... om de hjälper?? ...

Hmmm. Jag är med i matchen men risken finns ju att det blir svårt med "krypkörning" om man ska vara beroende av tidsaspekten.
Å andra sidan så har jag ju möjlighet att köra på "vanlig" drift om jag ska krypa.
Och förresten, vem krypkör? :grin:
Jag får testa under helgen.


Jörgen:
Intressant tanke men problemet är inte att den går saktigare (intressant variant av ordet! :grin: ), problemet är att den stannar helt och hållet under stor tryckuppbyggnad i slangarna.
Men det blir ju helt klart inte bättre av slut pump, det kan vi enas om.
Ska försöka hinna testa mer i morgon eftermiddag. Idag blev det hemtransport av trehalvan och sen oljebyte på Mercan och sen var det mörkt, kallt och hungrigt så det blev inget mer laborerande idag.

Och med den hemtransporten kan jag meddela att säsongen 2009 är avslutad! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#87 » 22:40:54, 29-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske går att koppla in på eventuellt rör från minussidan...
Budget lösning :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Robban_C

#88 » 22:55:11, 29-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag ju förstås lite osäker men jag är tveksam om man kommer åt att koppla in där överhuvudtaget. Låsventilerna är ju inbyggda i cylindern och jag tror "röret" inte är åtkomligt utvändigt. Men hur kommer då oljan bort till minuskammaren? :klia:
Får nog titta på det där i morgon i dagsljus. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77 (trådstartaren)

#89 » 14:30:55, 30-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara ett internt rör inne i kolvstången över till minussidan också... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#90 » 22:30:23, 30-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är faktiskt ett rör utanpå cylindern till minussidan. Jag hade tydligen "förträngt" det. Kan ju absolut inte ha glömt. :mrgreen:

Provkörde, nu med frisk pump (den går så tyst och fint nu! :grin: ) men ingen skillnad. Provade både på tomgång och på nästan 2500 rpm.
Enda skillnaden är att den vidd et högre varvet gör kick-out med ventilspaken när jag kopplar på elen till "snabbventilen".

Och HB:s budgetlösning med att koppla in sig på "mellanröret" törs jag mig nog inte på. Det innebär ju att jag tar bort den säkerhet som läsventilen för minuskammaren ger. Inte bra med dom stora laster det handlar om.
Så nu verkar det som om jag får ge mig, riva loss snabbventilen och börja planera för en PTO-driven pump som vet vad den vill.
Så nu vet ni att låsventiler/slangbrottsventiler/pilotstyrda backventiler inte nödvändigtvis går ihop sig med snabbventiler.
Mig kostade det ett par tusen spänn att prova ut det. :mad: :mad:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se