Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Differentialkopplade cylindrar

144 inlägg • Sida 3 av 10
Diskutera hydraulik i allmänhet här

ja-bond77 (trådstartaren)

#31 » 22:00:35, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligare än så där får vi det nog inte! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



jörgen.ottosson

#32 » 22:08:01, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

robban_c skrev:
Om man nu "växlar ner" en vedklyv vid låt säga 200 bar, då kommer ju trycket att sjunka när cylindern börjar jobba med större effektiv area (förutsatt att kvisten inte blir ännu vresigare). Vad är det då som förhindrar att den växlar upp direkt igen eftersom trycket har sjunkit under "växlingstryck"?
Dvs vad är det som förhindrar att den pendlar mellan de både lägena?


du har nog en poäng :thumme: även om ventilerna har en vis hystress så fins en risk att detta inträffar
för att undvika att trycket (...förlåt tricket) är att låta "växlings trycket" vara lågt, i fallet vedklyv, så att man bara i prencip nyttjar "hög växel" för kolvens tommgångssträckor.

Hansborg: :thummar: det borde nog funka även på vedklyv, och annat, modifiera en cylinder med ett "block" på +anslutningen så att man kan få "kulfunktionen"....
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#33 » 22:12:59, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, med lågt växeltryck så löser man ju hysteresproblemet. Men om jag utgår från min klyv så är det egentligen inget bra, den orkar ju det mesta av gran, tall, björk etc på högväxel. Det är bara frukt, större ek och kvistiga bitar som behöver tas på lågväxel.
Nåja, den fungerar ju som den är så det var mest bara hypotetiska funderingar.

En fråga som kom upp nu:
Ritningen på Hans Borgs utskjutscylinder, den där kulventilsmojängen, är det inte det som kallas skyttelventil? I såna fall kan man väl få den funktionen med hjälp av en extern sådan ventil?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#34 » 23:36:48, 18-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Fredrik_ skrev:och sedan när flak/last kommer tillräckligt långt bak går det RIKTIGT fort, eftersom inget håller emot i hydrauliken!
Lite att tänka på vid dylikt byggande alltså. :o ...
Hmmm. Intressant och skrämmande tanke.
Frågan är om det blir så, cylindern har ju pilotstyrda backventiler till båda kamrarna, antagligen därför att man ska kunna koppla i och ur traktorn även om flaket inte är "rätt".
Är det inte så att B-kammarens backventil kommer att bromsa när cylindern försöker "rusa"? Vid rusningen sjunker ju trycket in till A-kammaren till noll och då borde väl ändå B-kammarens backventil stänga?
Jag menar ju alltså att man här får en "hastighetsreglering".

Och förresten, skulle inte flaket rusa även i nuläget (utan diffning) när man kommer iväg bakåt en bit vid avväxling? Flaket drar ju rätt duktigt i kroken när man kommer över "mittläget" om man har lite lass på.
Och traktorn har ju inget som begränsar returflödet, det är ju bara ett rör via ventilpaketet (som är ganska simpelt bortsett från individuella chockventiler) till tank.

Dom där backventilerna är för örvigt justerbara med låsmutter, jag har inte rört dessa men jag får en känsla av att dessa justerar öppningstrycket.

Oberoende av vilket så var det bra att du tog upp det Fredrik. Mycket bra! :buga: :bira:
Pilotventilerna("lasthållningsventil") är nog hopkopplade och med tryck satt så de måste tas bort om du ska kunna få diff-körning, vilket ger nämda risk. Hade det varit möjligt (rimligt!) att lösa skulle det nog fungera så på samtliga lastbils-monterade lvx-are. :driver: Finns inte en förare som skulle bli missnöjd om rangeringen gick fortare!!!

Robban_C skrev:... Apropå nixs inlägg om 10 bars öppningsgtryck:
Om man nu "växlar ner" en vedklyv vid låt säga 200 bar, då kommer ju trycket att sjunka när cylindern börjar jobba med större effektiv area (förutsatt att kvisten inte blir ännu vresigare). Vad är det då som förhindrar att den växlar upp direkt igen eftersom trycket har sjunkit under "växlingstryck"?
Dvs vad är det som förhindrar att den pendlar mellan de både lägena?
Det känns ju som om man skulle vilja ha en fördröjning innan den växlar upp igen så man hinner en bit in i vedbiten.

Det gäller att anpassa trycket på växlingsventil rätt!
//Fredrik



Anpassade citat /Robban_C
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#35 » 00:18:46, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Pilotventilerna("lasthållningsventil") är nog hopkopplade och med tryck satt så de måste tas bort om du ska kunna få diff-körning, vilket ger nämda risk. Hade det varit möjligt (rimligt!) att lösa skulle det nog fungera så på samtliga lastbils-monterade lvx-are. :driver: Finns inte en förare som skulle bli missnöjd om rangeringen gick fortare!!!

Det kan stämma.
Varför är dom hopkopplade?

Jag hittade ett schema! Dålig bild men det är inte så lätt med litet original.
Bild
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Marcus

#36 » 00:24:53, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Här kommer ännu en skiss att sjunka in :lmao: ingen vedklyv men samma tema.

Min Kronos 650 skogskran´s utskjut, = "samma" hastighet båda vägarna


Bild


Kan man köpa dessa typer av cylindrar över disk i olika mått och storlekar? Eller är det helt specialtillverkat?
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#37 » 00:29:03, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det är special men min tidigare fråga om extern skyttelventil kvarstår om nån har koll på det.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

palle

#38 » 10:37:39, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog erkänna att jag inte förstått allt i den här tråden, men jag tror att jag kan ha hittat något av intresse

http://www.parmab-drivelement.se/products/pdf/Scanwill_sv.pdf
palle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:31, 22-07-2007
Ort: småländska höglandet
Maskintyp: Traktor

Mikael.Johansson

#39 » 12:07:21, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

palle skrev:Jag får nog erkänna att jag inte förstått allt i den här tråden, men jag tror att jag kan ha hittat något av intresse

http://www.parmab-drivelement.se/products/pdf/Scanwill_sv.pdf


Sådana där Regenerativventiler verkar ju helt rätt här.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Joe

#40 » 13:44:07, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev: Varför är dom hopkopplade?
Jag hittade ett schema! Dålig bild men det är inte så lätt med litet original.


Nu har jag inte läst allt men pilotstyrda backventiler använder man när tex vill undvika att en last sjunker plötsligt pga slangbrott.
Inte att jämföra med slangbrottsventiler som kräver ett visst flöde för att stänga. Då kan det vara för sent.. (Riskbedömning)

Att dom är ihopkopplade är för styrningen, när man lägger på tryck på tex A sidan då öppnar B sidan också.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

nomis

#41 » 18:39:05, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd!
Höll på med detta för ett par veckor sedan när jag ville snabba upp vedklyven, och det blev riktigt bra efter en del klurande.

Vad jag har gjort är att montera en sådan ventil som finns på hansborgs bild. Den jag har användes till gripen på Jonsered skogskranar på 70-talet och kallades då "snabblossventil". Dessa timmergripar hade stående cylinder och använde alltså differentialkopplad cylinder när den öppnade, då behövdes ju väldigt lite kraft.

Nackdelen med en sådan ventil till en vedklyv är att man vill kunna "växla ner" när det går tungt. Detta löste jag genom att montera en trevägskaran som väljer om B-sidan skall kopplas till riktningsventilen eller direkt till regenerativventilen. När det går tungt slår man helt enkelt om trevägskranen.
Skall se om jag kan ordna en skiss eftersom jag inser att det inte är helt lätt att förstå hur jag menar...

Andra, mer sofistikerade lösningar för att få högt flöde och tryck är variabla pumpar (dyrt) eller dubbelpumpar (inte fullt så dyrt). Dubbelpumpstekniken är ganska vanlig och bygger på att man har en liten pump som ger litet flöde men högt tryck, och en stor pump som ger högt flöde men litet tryck. När det går lätt är båda pumparna kopplade till hydraulsystemet och man får lågt tryck men flöde1+flöde2. När trycket stiger kopplas den stora pumpen bort (=till tank) och man får endast litet flöde men stort tryck.
Bild
Allgaier A133 anno 1953 och 1954
Scania TGB 30 med Palfingerkran PK17000
Scania TGB 40
Volvo L30
Citroen Berlingo
m.m.
Användarvisningsbild
nomis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:29:52, 18-10-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allgaier A133 1954 anno 1953 0ch 1954
Scania TGB 30 med Palfinger 17000

jörgen.ottosson

#42 » 19:38:15, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

presis :buga:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#43 » 19:39:23, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Fredrik_ skrev:Pilotventilerna("lasthållningsventil") är nog hopkopplade och med tryck satt så de måste tas bort om du ska kunna få diff-körning, vilket ger nämda risk. Hade det varit möjligt (rimligt!) att lösa skulle det nog fungera så på samtliga lastbils-monterade lvx-are. :driver: Finns inte en förare som skulle bli missnöjd om rangeringen gick fortare!!!

Det kan stämma.
Varför är dom hopkopplade?

Jag hittade ett schema! Dålig bild men det är inte så lätt med litet original.
Bild


Hopkopplingen är för att det inte ska flyta iväg, även kranar (kan) ha så.
Det måste byggas upp tryck på ena sidan innan andra öppnar! Det gör att cylindern ligger stumt. Tänk en lastbilskran med jib som vänds uppochner, ingen höjdare om den sjönk som en tippkärra...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#44 » 22:18:50, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag är med på att hopkopplingen av ventilerna i cyl på lvx-kärran behövs men skulle det göra att cylindern inte går att diffa? :klia:

Jag får nog göra ett praktiskt prov eftersom jag som sagt har en lämplig kran. Ska bara hinna med allt annat först. :grin:
Sån där regenerativa ventiler som palle länkade till är ju i såna fall en bra grej för nåt mer seriöst.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#45 » 23:12:27, 19-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

lasthållandeventiler: jag vill nog hålla med robban..så länge det fins ett motstånd (last) som är tillräkligt stor för att "retur ventilen" ska öppna så borde det fungera även difrensialkopplat, altså före lasthållande ventilerna. Tänk på att även en tom lastväxlare ändå väger några kilo...

Bild Tillägg efter 12 minut(er):

nu är det tydligen sent på kvällen...det kommer garanterat att funka..När cylindern difrensialkopplas kommer oljan att strömma genom de båda backventilerna ( både + & - sidan) precis som man körde cylinder som vanligt, lasthållande ventilerna (de styrda backventilerna) behöver inte öppna alls!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se