Om man nu "växlar ner" en vedklyv vid låt säga 200 bar, då kommer ju trycket att sjunka när cylindern börjar jobba med större effektiv area (förutsatt att kvisten inte blir ännu vresigare). Vad är det då som förhindrar att den växlar upp direkt igen eftersom trycket har sjunkit under "växlingstryck"?
Dvs vad är det som förhindrar att den pendlar mellan de både lägena?
Pilotventilerna("lasthållningsventil") är nog hopkopplade och med tryck satt så de måste tas bort om du ska kunna få diff-körning, vilket ger nämda risk. Hade det varit möjligt (rimligt!) att lösa skulle det nog fungera så på samtliga lastbils-monterade lvx-are. Finns inte en förare som skulle bli missnöjd om rangeringen gick fortare!!!Robban_C skrev:Hmmm. Intressant och skrämmande tanke.Fredrik_ skrev:och sedan när flak/last kommer tillräckligt långt bak går det RIKTIGT fort, eftersom inget håller emot i hydrauliken!
Lite att tänka på vid dylikt byggande alltså. :o ...
Frågan är om det blir så, cylindern har ju pilotstyrda backventiler till båda kamrarna, antagligen därför att man ska kunna koppla i och ur traktorn även om flaket inte är "rätt".
Är det inte så att B-kammarens backventil kommer att bromsa när cylindern försöker "rusa"? Vid rusningen sjunker ju trycket in till A-kammaren till noll och då borde väl ändå B-kammarens backventil stänga?
Jag menar ju alltså att man här får en "hastighetsreglering".
Och förresten, skulle inte flaket rusa även i nuläget (utan diffning) när man kommer iväg bakåt en bit vid avväxling? Flaket drar ju rätt duktigt i kroken när man kommer över "mittläget" om man har lite lass på.
Och traktorn har ju inget som begränsar returflödet, det är ju bara ett rör via ventilpaketet (som är ganska simpelt bortsett från individuella chockventiler) till tank.
Dom där backventilerna är för örvigt justerbara med låsmutter, jag har inte rört dessa men jag får en känsla av att dessa justerar öppningstrycket.
Oberoende av vilket så var det bra att du tog upp det Fredrik. Mycket bra!
Robban_C skrev:... Apropå nixs inlägg om 10 bars öppningsgtryck:
Om man nu "växlar ner" en vedklyv vid låt säga 200 bar, då kommer ju trycket att sjunka när cylindern börjar jobba med större effektiv area (förutsatt att kvisten inte blir ännu vresigare). Vad är det då som förhindrar att den växlar upp direkt igen eftersom trycket har sjunkit under "växlingstryck"?
Dvs vad är det som förhindrar att den pendlar mellan de både lägena?
Det känns ju som om man skulle vilja ha en fördröjning innan den växlar upp igen så man hinner en bit in i vedbiten.
Fredrik_ skrev:Pilotventilerna("lasthållningsventil") är nog hopkopplade och med tryck satt så de måste tas bort om du ska kunna få diff-körning, vilket ger nämda risk. Hade det varit möjligt (rimligt!) att lösa skulle det nog fungera så på samtliga lastbils-monterade lvx-are. Finns inte en förare som skulle bli missnöjd om rangeringen gick fortare!!!
palle skrev:Jag får nog erkänna att jag inte förstått allt i den här tråden, men jag tror att jag kan ha hittat något av intresse
http://www.parmab-drivelement.se/products/pdf/Scanwill_sv.pdf
Robban_C skrev: Varför är dom hopkopplade?
Jag hittade ett schema! Dålig bild men det är inte så lätt med litet original.
Robban_C skrev:Fredrik_ skrev:Pilotventilerna("lasthållningsventil") är nog hopkopplade och med tryck satt så de måste tas bort om du ska kunna få diff-körning, vilket ger nämda risk. Hade det varit möjligt (rimligt!) att lösa skulle det nog fungera så på samtliga lastbils-monterade lvx-are. Finns inte en förare som skulle bli missnöjd om rangeringen gick fortare!!!
Det kan stämma.
Varför är dom hopkopplade?
Jag hittade ett schema! Dålig bild men det är inte så lätt med litet original.
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster