Sida 1 av 10

Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 18:59:50, 17-01-2009
av ja-bond77
Det här är en fråga som nu och då gör sig påmind. Själv känner jag inte till hur detta funkar rent praktiskt med ventiler o grejor så det skulle vara intressant att försöka reda ut det här en gång för alla. :smile:

Från Wiki:
Differential cylinder

Differential cylinder (ISO 1219 symbol)A differential cylinder acts like a normal cylinder when pulling. If the cylinder however has to push, the oil from the pistonrod side of the cylinder is not returned to the reservoir, but goes to the bottomside of the cylinder. In such a way, the cylinder goes much faster, but the maximum force the cylinder can give is like a plunger cylinder. A differential cylinder can be manufactured like a normal cylinder, and only a special control is added.


Alltså:
- Kan man differentialkoppla både A-rörelse och B-rörelse?
- Fördelar/Nackdelar med detta?
- Vad är det för ventiler som behövs? Hur manövreras dessa?
- Vad jag vet är det väl någorlunda vanligt åtm på en del vedklyvar. Var används det mera?
- Skisser skulle ju vara en riktigt höjdare. :P

Osäker på om jag har rätt benämning i rubriken också, vi får väl ta o justera om nån har bättre namn på detta kopplingssystem...

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 20:43:27, 17-01-2009
av Knut.Karlsson
Jag är ingen expert men det verkar som att man kopplar ihop a och b sidan. Därmed måste b-sidans olja ta vägen någon stans. Den hamnar därmed på a sidan.

Men den effektiva kolvarean blir ju minimerad till arean för kolvstången. eftersom fullt oljetryck finns på båda sidorna om kolven.

Ja bara svammel om det som redan stog i ja:s inlägg ovan.

Jag kan inte se hur det skulle kunna fungera åt båda hållen??

/Knut

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 21:47:05, 17-01-2009
av Hymax
Fördelar är att man kan få två olika tryckkrafter på en cylinder med samma arbetstryck, och två hastigheter med samma flöde.
Den här bilden är på ett fällhuvud från en Valmet 902 skördare. När man använde den som grip och lyfte stockar mm så var den svag="differentialkopplad". Men vid fällning när svärdet sågat färdigt och det sista skulle klippas av tryckte man på en annan knapp. Då var den STARK = normalt kopplad.

Bild
(Lånat bilden här på forumet)
Annars är det bara på vedklyvar jag sett det.
Det kanske finns hydraul schema på www.oie.se, dom säljer ju vedklyvsventiler med två hastigheter.

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 21:51:48, 17-01-2009
av Mikael.Johansson
Detta dokumentet talar om en pilotstyrd backventil.

Går nog inte att köra åt båda hållen med en cylinder. Fort alltså.

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 22:05:41, 17-01-2009
av ja-bond77
Hmmm... Blev inte riktigt klok på det där schemat...

Så mycket "vet" jag att det går att konstruera det så att A-sidans olja kommer B-sidan till godo vid indragning av dubbelverkande cylinder. Så torde det vara på vedklyvar. Allt för att få så snabb indragning som möjligt=effektiv cykeltid.

Här lite bilder på en Brutus 3000 vedklyv med 3m klyvlängd, som har nämnda funktion. Maskintest i Koneviesti 19/2000.
Bild
Bild
Bild

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 22:19:14, 17-01-2009
av Mikael.Johansson
Är det inte så att: Om man lägger samma tryck på båda sidorna så far kolven ut.

Det vete fåglarna om dom inte faktiskt kan köra på båda hållen med hjälp av accumulatorn.

(Det är lite vetenskapligt dock)

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 22:59:33, 17-01-2009
av Blom 1
:klia: satt och grunnade lite på detta slängde ihop en liten skiss kan detta fungera?

Bild


om man skickar på tryck på A sidan så får man ju PxA medans på vänster sidan av cylindern skickar oljan via ventil V3 mot linje trycket P, vilket då borde skapa ett mottryck PxA/2, då borde ju styrkan halveras :klia: men ökar hastigheten med det dubbla då :klia:

Men när man skickar olja till "A/2" så går oljan från A till tank
Kanske skulle prova :mrgreen:

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 23:14:43, 17-01-2009
av Mikael.Johansson
Jag tror att du skall ha samma tryck (P) på båda sidorna.
P.g.a. skillnaden i area kommer då kolven att röra sig åt Eksjö-hållet.
Låter du kolvstångs-sidan dränera till tank förlorar du väl effekten.

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 23:24:06, 17-01-2009
av Blom 1
Mikael.Johansson skrev:Låter du kolvstångs-sidan dränera till tank förlorar du väl effekten.

I detta exempel tänkte jag bara diffrentialstyrning åt ett håll. Det är försent " :bira: " att klura ut åt båda håll :mrgreen:

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 23:51:34, 17-01-2009
av Hymax
ja-bond77 skrev:
Så mycket "vet" jag att det går att konstruera det så att A-sidans olja kommer B-sidan till godo vid indragning av dubbelverkande cylinder. Så torde det vara på vedklyvar. Allt för att få så snabb indragning som möjligt=effektiv cykeltid.

Nja, så tror jag inte det är, vid ihoprörelse går det inte att öka farten. Det är vid klyvning som man kan få en snabbare samt svagare rörelse och när den inte orkar längre dra spaken till normal klyvläge.
Den här funktionen går inte att få till om cylindern har genomgående kolvstång typ traktorstyrcyl. Måste vara skillnad på arean på A och B sida.

Det finns nåt som heter "regenerativ slid" har den nåt med detta att göra?

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 00:06:33, 18-01-2009
av Hansborg
Här kommer en variant ur ( Daniels ) skol hydraulbok :mrgreen:

Hudraulsystem med Snabbmatning - Pressmatning

Bild

Funktionsbeskrivning finnes &så.... + ett annat system
I väntan på skannern blev det en paintbild.

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 00:11:07, 18-01-2009
av palle
Nja, så tror jag inte det är, vid ihoprörelse går det inte att öka farten. Det är vid klyvning som man kan få en snabbare samt svagare rörelse och när den inte orkar längre dra spaken till normal klyvläge.


Jag är inte säker på om våran vedklyv är differentialkopplad eller om den har något annat system,
Men den går iallafall mycket snabbare tillbakariktningen än den gör i klyvriktningen.
Om den är svagare på tillbakavägen är ju svårt att veta eftersom den aldrig belastas i riktningen.

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 00:17:13, 18-01-2009
av Mikael.Johansson
palle skrev:Men den går iallafall mycket snabbare tillbakariktningen än den gör i klyvriktningen.


Det är normalt. Area och volym är mindre på den sidan. Snabbare fyllning alltså.

InläggPostat: 09:24:18, 18-01-2009
av ja-bond77
Det som åtm borde funka för Blom J så är detta: (Kan finnas andra sätt också...)
Montera en dylik elventil på B-slangarna med en slang över till A-sidan(med T-stycke).
Bild

Shema skulle bli så här:
Bild
Jag har skrivit av de gröna bokstavsbeteckningarna från elventilen så de stämmer ju inte med verkligheten i denna tillämpning. Vid aktiverad elventil(funkar ju med nån trevägskran också) så blir det snabbkörningsläge på A-sidan med klyvkraft motsvarande kolvstångsdiametern. Notera att A-anslutningen på ventilen måste vara pluggad!

Mikael J: Jo, så är det nog.

Hansborg: Den där funktionsbeskrivningen kanske även skulle hjälpa... Har lite svårt att fatta även den där elementära skissen... Snabbmatning utåt ser jag men pressläget ser jag inte för att inte tala om eventuell snabbretur. Den där extra ventilens funktion har jag lite svårt med också...

Sv: Differentialkopplade cylindrar

InläggPostat: 10:00:59, 18-01-2009
av Blom 1
:thummar: med lite respons i mitt fall med klyvrörelsen så kan jag köpa hastigheten på A sidan för att behålla kraften men vill öka den på B sidan dvs "omvänd diffrential" för att få snabbare retur, känns som det är då det blir lite problematiskt

ja-bond77 skrev:Det som åtm borde funka för Blom J så är detta: (Kan finnas andra sätt också...)
Montera en dylik elventil på B-slangarna med en slang över till A-sidan(med T-stycke).


Ska nog ut och prova, fördelen med ja-bond77:s lösning är ju att man kan slå av den med en knapptryckning när det kommer grövre bitar men köra snabbt på mindre :thumme: