Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Serienippel till ventilbordsinkoppling

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Bengt Erik Eriksson

#16 » 16:57:24, 03-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer. Men hon verkar inte gilla att bli upplyst om det. Iaf inte när jag gjorde det.. :lmao:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Ugluk

#17 » 17:24:36, 03-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips och råd, då var frågetecknen uträtade. Kvar är bara att med säkerhet identifiera funktionen på de gamla delarna i boxern.

Bengt-Erik Eriksson, det är svårt det här med komplimanger nu för tiden.. Man kan inte uttrycka uppskattning för gulliga barn eller vackra kvinnor utan att bli misstänkliggjord samtidigt som man ändå förväntas vara känslig och omtänksam. :huh:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

bangt

#18 » 16:56:33, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett nytt ventilbord med serienippel,men de ska användas som ett enskilt bord.pluggar man serienippeln och kör returen på T då? eller pluggar jag T och kör returen där serienippeln sitter?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

akkamaan

#19 » 17:24:20, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:Har ett nytt ventilbord med serienippel,men de ska användas som ett enskilt bord.pluggar man serienippeln och kör returen på T då? eller pluggar jag T och kör returen där serienippeln sitter?

Ta bort serienippeln. V'älj den returport som passar bäst att använda och plugga den andra returporten.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bangt

#20 » 17:27:33, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok,tack. Det är så att jag får inte en hyd,vinch att fungera som den ska riktigt. Blir inte klok på vad som är felet. Så det enda som jag inte testa är att ta returen där,men dom portarna borde väl sitta ihop,eller?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Jac

#21 » 18:52:05, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bangt, starta en ny tråd om detta. Det blir bara soppa om man bygger på gamla trådar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#22 » 19:50:43, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:ok,tack. Det är så att jag får inte en hyd,vinch att fungera som den ska riktigt. Blir inte klok på vad som är felet. Så det enda som jag inte testa är att ta returen där, men dom portarna borde väl sitta ihop,eller?

De båda retur/tank portarna sitter ihop tills man stoppar i en serienippel. Om du låter serienippeln sitta kvar så måste du ansluta båda portarna till retur om du inte ansluter ett nedströms ventilpaket. Om du låter serienippeln sitta kvar och pluggar den så får du konstanttryck via överströmmaren=100% effektförlust i neutralläge.

Men serienippel löser inte alla problem med flera ventilpaket i serie. Man kan inte till 100% samköra funktioner i båda ventilpaketen. För att uppnå detta så måste det även finnas en "överledning" av "tryckgalleriet" från uppströmspaketet till nedströmspaketet. Såna möjligheter finna vanligen inte på mono-blockventiler.

Jag har läst hela den här tråden och ingen har nämnt att detta med serienippel endast gäller konstantflödes system där hela pumpflödet går genom centrumkanalen/fria genomloppet till tank. Dvs Konstantflödessystem med Open Center. (ett undantag är att avlastade konstanttrycksystem använder serienippel för signalledningen när flera individuella ventilpaket skall anslutas. Detta för att signalledningens lilla signalflöde skall kunna överföras genom alla riktningsventilerna. Exempelvis en kranventill som har ett nedströms riktningsventilpaket för styrning och andra tillbehör). Konstantflödessystem med flödesavledande (avlastande) dumpventil berörs inte av serienippel då alla ventilpaket är parallellkopplade.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bangt

#23 » 20:20:42, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack,för svar. Problemet löst,det var en hyd,slang som separerat fast den var ny...

3 personer gillar det här inlägget.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Loke och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se