Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenTräbearbetning

Var får man tag i spånsugrör till bra pris?

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera träbearbetning här

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#16 » 20:20:07, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en fläkt till, hyvleriet har en 7.5kw, osså med cyklon. Då maskinerna står i uppvärmda lokaler måste alltså luften återföras
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv



DennisCA

#17 » 07:37:40, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:Sen undrar jag osså över vad man kan ha som filter, funkar påslakan?


Beror ju på vad du gör av luften. Ska den in i verkstan igen så kommer du inandas en massa damm som inte är bra för hälsan, då duger ett påslakan, eller ens ett riktigt påsfilter som man kan köpa. Ska det blåsas ut utanför verkstan är det ingen skillnad då behöver man bara se till det värsta skräpet faller ner i en tunna eller något.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#18 » 07:46:15, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Djävulssnickarn skrev:I systemet finns 5 fläktar, en 3kw tömningsfläkt som blåser ut spånet i ett silo, 1 11kw fläkt i sågverket med cyklon, 1 5.5 kw fläkt till vedkapen o fliskvarnen med cyklon. Så är det denna stora 18.5 kw fläkten till snickeriet, där finns bland annat bredbandsputs o andra slipmaskiner och cykloner kan inte avskilja detta damm, då luften återvänder från fläktsystemet in i lokalen så måste allt damm avskiljas så att det inte sprutar in damm. Så finns det en fläkt till, en högvakuumfläkt på 4kw till små maskiner å handverktyg i snickeriet, men till denna ska jag försöka hitta filter från ÅSS. I samtliga fall så sitter fläktarna före filtren


En bra designad cyklon kan nog ta större delen av dammet från slipmaskinerna också, även min hemmagjorda cyklon som jag lagt på grovdammsugaren klarar det. Bara det finaste dammet tar sig igenom och det sparar mina filter. Det är huvudorsaken till en cyklon, att förlänga filtrens livslängd. Som din setup låter så behöver du rejälyt med filter, eller blåsa ut luften.

Jag har en 2.2kw fläkt med Pentz designad cyklon som jag byggt själv som inte ännu är i bruk (röranläggningen har inte dragits ännu) och jag har två filter med 11m2 filteryta vardera (blev 2600kr inkl moms) och det är ändå så jag borde ha dubbla till enligt Pentz då jag frågade honom.

Jag kommer dock att ha ett spjäll så att jag kan blåsa ut luften helt och hållet på sommaren och på vintern ska jag köra så jag skickar ut en del av luften och återanvänder en del. För att spara på de dyra filtrerna.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#19 » 14:32:45, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man göra en cyklon av ett silo?
Sen såg jag att Bauhaus har bra priser på avloppsrör. Vet att man måste jorda det, men räcker det inte med jordningen i fläktens motor? Eller att man hänger rören i taket så man inte får stötar av dom
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#20 » 14:34:25, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vill jag ta tillvara på allt spånet då jag producerar el o värme med det
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Ivar Risslén

#21 » 18:55:14, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man jordar rören för att förhindra gnistor av statisk elektricitet som kan antända trädammet. Torrt trädamm är lika explosivt som krut när det kommer en gnista.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#22 » 22:48:35, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det blir väl jordat då rören är kopplade i fläkten vars motor är jordad?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

DennisCA

#23 » 07:32:02, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där om dammexplosioner är ett ämne som det debatteras om mycket, många anser det är inte en risk. Personligen skulle jag inte brytt mig om att linda jordningskablar runt PVC eller plaströr. Men jag tycker det är relativt billigt med 160mm spirorör. Alla kopplingar är vad som kostar. Men jag har sett folk som kombinerat plastkopplingar med spirorör också.

Har just bökat om ordentligt i verkstan och flyttat cyklonen så nu har jag tagit tag i det projektet och har börjat arbeta på en filterlåda.

Jag rekommenderar denna sida
http://www.billpentz.com/woodworking/cy ... ucting.cfm

There is always someone who will bring up the concerns about duct static potentially causing an explosion when you use PVC pipe. PVC pipe is an excellent insulator that will build up a static charge, particularly in a dry cold climate. Although that charge can shock you, the experts say it is not ample to cause an explosion in hobbyist based systems. Dr. Rod Cole wrote an excellent article in Fine Woodworking that debunked the static myth with PVC pipe. He also posted that article on a woodworking forum and gave me permission to include a link to his article. If you are still concerned, go read his information. Dr. Rod Cole has some excellent additional information on grounding PVC on his site: Dr. Rod Cole on Grounding PVC (Click here).

Explosion or not, getting a good zap while next to a sharp blade or cutter can be plenty dangerous, so if you live in a dry climate and chose to use PVC, you might want to seriously consider protecting yourself. We cannot ground PVC because it is an insulator, so all we can do is provide a way to bleed of static before it builds to unhealthy levels. Most do something which works poorly which is to run a single grounded wire around the outside of your PVC. If done right that wire also attaches to the metal coil spring inside your flex hose then you ground that wire both at your machine and your blower. However in dry climates, static can be a real pain around tools and doing a better job of grounding your dust collection piping is worth doing. As I said before most grounding approaches do not work well at all and most attempts to put metal inside our ducts leads to plugged pipes. Here is a workable solution shared by one of the many contributors to this site. Thanks for sharing Brent!

Brent Dugan was the Maintenance Supervisor/Plant Engineer for a large 'Meltblown' polypropylene manufacturer (oil sorbents) for 9 years. He shared his way to eliminate those nasty static shocks, "Our product was plastic and our conveying systems both air and mechanical were plastic. Polypropylene fibers traveling through 3" or 4" PVC piping creates massive amounts of static electricity. Our problem was so severe that we had sparks jumping 1 1/4" from our piping that would leave burn marks on your skin. Our employees dreaded working with the equipment. We tried all of the available methods you proposed and more; e.g., wire inside, wire outside, wrapped wire outside, etc. We spent quite a bit of my company's money to try and solve the problem with consultants and experts all to no avail.

I finally came up with a solution. It was so simple and inexpensive that you will not believe it. As you stated, static means electrons building on the surface of an object. Well, I solved the problem by sticking 2" wide aluminum foil tape to the outside and inside of the PVC piping and then grounding that tape. It is easy to just stick the tape on the outside of the pipe. Unfortunately that was not enough and I also had to put a strip of tape on the inside of the duct.

Putting the tape on the inside was an interesting challenge. I wanted my tape inside and tape outside to end up right next to each other with just the PVC in between so I could use a screw and nut to ground the two layers together. I was only able to make the aluminum tape with a backing like double-sided tape work on the inside. To do so I started by sticking the aluminum tape to the bottom edge of the PVC pipe. Slightly peel the backing and adhere the aluminum tape to the end of a piece of 1/2" EMT, conduit pipe, or other long rod. Feed the aluminum tape through the pipe as you unroll it from the roll. When you have the tape through the PVC, stick the aluminum tape to the end of the PVC pipe. Now 'tape' the backing to the rod then stretch the aluminum tape tightly angling it towards the top of the PVC piping (12 o'clock position). This keeps it from sticking prematurely. Now gently pull the rod out of the PVC that also removes the 'backing strip' off as you go. Keeping the aluminum tape stretched tightly lower it to the bottom side of the PVC pipe. To smooth it onto the inside I slipped in a longer piece of PVC and simply rolled that pipe inside to "iron" the aluminum tape down.

Having the tape back to back made grounding easy. I drilled a hole near each pipe end through both layers of foil, inserted a 1/4-20 screw from the inside of the pipe, put on a nut to make a good circuit, then connected each section using 14 gauge wire. I connected each end with alligator clips to another strip of the aluminum tape adhered to the concrete floor. That totally eliminated the massive static electrical discharges and earned me a bonus!"

Some have had problems with this technique. Here is what I did and it worked well to help me install my aluminum duct tape inside my duct. I put my pipe on my workbench oriented with where I want the tape on top. I then attach the tape end sticky side up to a long 2x2 and feed that board through the pipe while unwinding the tape. When it is all the way through stick the tape to the inside top of the pipe using a tennis ball to smooth it down as far as I can reach. From the other end pull the tape fairly tight without tearing. Now take a tight ball of rags and push it through the pipe from that well secured end. This will get the tape stuck. To smooth the tape and stick it well, rotate the pipe down then using a tennis ball on the end of the 2x2 smooth and press the tape down well.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Michael Meier

#24 » 07:51:26, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dennis, du får väldigt gärna fota ideer och lösningar i en tråd, du också snickarn, :) bilder, bilder, bilder och skisser på en planka !
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#25 » 09:27:31, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får nog bli en cyklon, då slipper man filter som kläggar igen. Men då behövs en rotorsluss, var får man tag på en sån?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

DennisCA

#26 » 05:44:20, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag orkar inte göra en skild tråd om detta med cyklonen, men här är några bilder på cyklonen och filterboxen. Detta är ju till en hobbyverkstad och mindre skala än vad djävulssnickarn talar om så jag vet inte om han får någonting nyttigt ur det.

Bild

Hemgjorda 160mm spjäll från skräpbitar. Ganska enkla att göra.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#27 » 09:28:39, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtermetod beror väl till stor del på vad för träslag och hur du ska bearbeta det. Jag pratade med Nedermans representanter för kanske tio år sedan om att suga stoft. Just i det fallet rörde det sig om stoft som blir när man laserskär plåt, men de sa då att så lätt stoft går inte att rena i cyklon. 90 % av det fastnar ändå i filtret. Vi körde med två cykloner efter varandra, en liten på kanske två dm diameter och en stor som ett oljefat. Detta kopplat till en industridamsugare. Filtret i dammsugaren fick piskas efter några minuters sugande, trots de två specialanpassade cyklonerna.
Framför allt lövträ ger mycket fint damm när man bearbetar detta, även vid hyvling. Ska jag vara ärlig så tycker jag till och med gran dammar ganska mycket, även om det inte är lika flyktigt. Vad jag försöker säga är att prova gärna med cyklon, det som du kan ta där slipper filtren ha problem med, men ha inte alltför stora förhoppningar att cyklonen tar allt.

På tal om lätta material. Pratade för någon vecka sedan med en som sanerade eternit. Han berättade att om man har ett rum där luften står absolut still och släpper ett asbestfiber i ögonhöjd så tar det tolv (!) timmar innan det når marken. :uupps: Där kan man snacka om lång tid i luften.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DennisCA

#28 » 11:21:04, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur effektiv en cyklon är beror både på hur cyklonens inre ser ut, diametern i relation till den totala höjden, konens längd i relation till diametern också, om det finns en inre luftramp eller ej i cyklonen. Samt vad för sorts spånfläkt eller dammsugare man har, dessa inverkar luftmängden / suget och således diametern på cyklonen. Det är mycket att tänka på och de flesta köpesscykloner på marknaden är ineffektivt byggda för dom har inte tänkt på allt det.

ClearVue är en av de med bra designade cykloner, dom gick sammans med Pentz för det.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Djävulssnickarn (trådstartaren)

#29 » 20:11:00, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får det nog bli så att jag sätter ett filter ovanpå cyklonen, så att dammet rasar ner i den sen o sugs upp av tömningsfläkten, som går 2 min efter att huvudfläkten slagits av. Så kan jag koppla nån form av vibrator till det tidreläet osså som rensar ut filtrena efter att huvudfläkten gått
Jag arbetar mycket med MDF då jag gör mycket högtalarlådor, och det blir riktigt fint damm när man sågar i det.
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv


Återgå till Träbearbetning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se